Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

21

Kommenttia

1511

1. Hohhoijaa... johan tästä on kirjoitettu ja alkuun pieni metodiopin kurssi.

Ensinnäkin kirjoittaja ei ole EGW ja toiseksi oikea lähdeviite on syyskuu...

Kolmanneksi Advent Review Extra on historiallinen dokumentti, jota veli Nerren lisäksi tuskin lukee muut kuin tutkijat ja joka ei kerro mitään siitä, mihin normaali terve adventisti uskoo tai on uskomatta. Eihän Adventtikirkkoa edes ollut olemassa, kun se syntyi.

Ja onhan tälläkin palstalla jo muutamaan kertaan todettu, että opetus pedon merkistä koskee tulevaisuutta ja että siihen liittyy oleellisena osana hengellinen ulottuvuus. Pedon merkin tulevat aikanaan saaman ne, joille uudestisyntyminen ja Kristukselle kuuluminen on jäänyt pinnalliseksi kokemukseksi ja joiden elämää Pyhä Henki ei ole saanut täyttää. Siitä, miten lepopäivä tähän liittyy kannattaa keskustella vasta sitten, kun asian tärkein ulottuvuus on tajuttu.

Kai A
  2. Kun sana enkeli määritellään niinkuin sen teet sanon tietenkin "Aamen" - Jeesus ei todellakaan ole luotu, vaan, niinkuin toteat, "Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas..."

Mutta mikäli joskus haluat opiskella teologiaa niin voit joutua pohtimaan sitä, on tällä tai muillakin sanoilla Raamatun kielissä laajempi merkitys.

Esim. katsomalla teologisia sanakirjoja kreikan angelos ja heprean malak sanojen kohdalta ja todeta, että sanojen merkityskenttä saattaa olla laajempi kuin se, minkä sinä niiden suomalaiselle vastikkeelle annat.

Kittelin massiivinen Theological Dictionary of the New Testament osoittaa että kreikkalaisten mielissä sanalla "logos" (alussa oli sana...) oli yhtymäkohta sanaan "angelos". (Tämä yhtymäkohta ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sanoilla olisi sama merkitys tai että UTssä sanaa "angelos" välttämättä käytettäisiin Kristuksesta.)

No sanakirjaa kevyempi juttu voisi olla katsoa vaikkapa Toisen Mooseksen kirjan lukua 3. Moosekselle ilmestyy Herran enkeli, joka jakeessa 4 onkin yllättäen itse Herra (YHWH).

No selitellähän aina voi ja mitä enemmän erimerkityksellisiä sanoja käytämme sitä enemmän selityksiä tarvitaan.

Asioilla on kuitenkin tärkeysjärjestys ja se, että Jeesus on iankaikkinen Jumala on tietenkin paljon tärkeämpää kuin määritelmämme enkeli sanalle. Ja siksi edelleenkin sellaiselle, joille mainitsemani esimerkit ovat hepreaa ja joille enkelin määritelmä on vain luotu olento, on ilman muuta oltava ehdottoman selvää, ettei Jeesus voi olla luotu eikä siten enkeli.

Tässä on tietenkin näkökohta, joka palstalle kirjoittavien adventistienveljienikin kannattaisi ottaa huomioon. On turha jankata asioista ilman, että käytetään keskustelukumppanien kanssa samaa merkitseviä sanoja ja yhteistä kieltä.

Esimerkiksi Raamatun enkeli ja Miikael tekstit ovat sen verran moniselitteisiä, ettei niillä kannata iskeä päätään seinään varsinkaan jos se saa lukijat kuvittelemaan, ettette usko enää Jeesukseen täyteen jumaluuteen. Eikä tämä liene ainoa aihepiiri, jossa tutut hurskaalta kuulostavat sanat ovat kommunikaation este, ei sen välikappale.

Kai A
  3. Hmmm... kuka on päättänyt, että Raamatun profeetalla voi olla enintään seitsemän näkyä? Ehdottaisin pientä Raamatun tutkistelua vaikkapa Jesajan kirjasta, joka alkaa sanoin "Jesajan, Amosin pojan, näyt..." Sitten voi laskea montako kertaa tulee sauma, eli Jesaja alkaa uuden aiheen (= uuden näyn) ja tekee sen käyttämällä sanaa "näky", "Herra sanoo", "minä näin", "Herra puhui jälleen...", "Herra sanoi minulle", "taas Herra puhui minulle", "tämän Herra puhui minulle..." "Herra lähetti sanan Jaakobille"... eli pääsin seitsemään ja olen vasta Jesajan luvussa 10. Jos mukaan otettaisiin selvät uudet aihepiirit ilman näkysanoja niin sellaisia löytyy näistä luvuissa vielä kymmenkunta, ehkä tusina. Ei siis olisi perusteetonta väittää, että pelkäsään Jesajan kirja saattaa edustaa noin sataa näkyä.

Mitä tulee mainittuihin EGW kommentteihin, yksikään niistä ei edusta perusteltua tai objektiivista EGW tutkimusta. Näillä kommenteilla tai lähteillä ei montaa pistettä heruisi vaikkapa Helsingin yliopiston teologisessa. Mutta koska minulla on muutakin elämää kuin tämä palsta ja koska en kaipaa mitään EGW apologeetin viittaa harteilleni jätän ne kommentoimatta. Sanotaan vain, että oman käsitykseni mukaan EGWn näkyjä oli 100 - 200.

Minun mieleeni jää kuitenkin mysteeriksi se, että kuka salaa mitä keneltä. Ei kai näkyjen määrä ole mikään salattu opinkappale sen enempää kuin EGW kritiikkikään, jota löytyy myös asiallisessa ja järkevässä muodossa (vaikkakaan ei tällä palstalla... :)

Kai A