Vapaa kuvaus

Elä ja anna toistenkin elää. Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: Sinkku Lapset: --- Email: x.argonautti@gmail.com

Aloituksia

0

Kommenttia

154

1. Isyyslain perusteella aviomies ei tässä tapauksessa ole "automaattisesti" lapsen isä. Edellä "yksi eroava" onkin jo kopioinut ko. säädöksen.

Aviomies on "automaattisesti" avioliiton aikana alkunsa saaneen ja avioliiton päättymisen jälkeen syntyneen lapsen isä vain siinä tapauksessa, että avioliitto on päättynyt kuoleman takia.
  2. Unohda koko tyyppi.
  3. yx tavalliselle

Tämän tyylin ymmärrän. Jos olisitkin käyttänyt tätä viestissäsi 8.12.2006 klo 16.52, niin ei asiasi olisi kadonnut sanojen joukkoon.

1. Samaa mieltä

2. Kirja on tuttu mutta ei kotikirjastossa käden ojennuksen päässä. Jotta jotain oppisin on sinunkin esittämäsi väite saatava todennettua vaikka se oikealta tuntuisikin.

3. ja osin 5a. Löydän kyllä ne säädökset joita kuvittelen tai tiedän tarvittavan asian ratkaisemiseen. Jos sinulla on jokin toinen johtopäätös mielessäsi kuin minulla niin pidän mahdollisena, että sinulla on tiedossasi jokin sellainen säädös, jota en ole osannut tai huomannut soveltaa tilanteeseen. En osaa lukea ajatuksiasi joten siksi kysyn; saatan saada vastaukseksi jotain mitä en ole osannut ajatellakaan tähän tarvittavan.
    Kompetenssini juristiikassa on vaihtelevaa; olen joiltakin osia joutunut opettelemaan lain ja sen soveltamisen varsin perusteellisesti "voittaakseni" elävässä elämässä ammattijuristien tukemia viranomaisia (ja voittanutkin oikeuskäsittelyissä). Itse olen toiminut hallinnossa joutuen toisilta osin opiskelemaan tarvittavaa juristiikkaa kurseilla ja käytännössä, tällä kertaa juristin tukemana. Tiedostan asiantuntemukseni alueiden välillä olevat aukot ja niiden täyttämiseksi on vain oltava uskomatta väitteitä ja tarkistettava tietoja eri lähteistä silloin kun asia kohdalle tulee.

4. Kuulostaa edelleen nälvimiseltä, mutta olkoon, et ilmeisesti itse koe niin.
    Toisaalta, olen vierestä seurannut (en siis mitenkään osallistunut) kun lapsettoman avioparin viimeksi kuolleen jälkeen, hänen testamentistaan huolimatta, tehtiin perinnönjakoa palauttaen tilanne ensiksi kuolleen kuoleman aikana vallinneen tilanteen mukaiseksi.... Ei aina vaikuta yksiselitteiseltä, eikä tässä asiasta enempää, en kuulu tähän.

5 a ja b. Voin myöntää tehneeni hieman kevein perustein päätelmäni tyylistäsi. Myönsit sinäkin - melkein - olleesi tällä kertaa hieman "tyylitön".;-)

Kaipa sinun on hupisi saatava. Aika nopeasti olen päässyt näköjään vakioneuvojan kastiin. ;-)
  4. Asia on juuri kuten "yx tavallinen" jo hyvin vastasikin. En alunperin katsonut kysytyn mitä tapahtuu kysyjän kuoltua joten asian pitämiseksi yksinkertaisena jätin ylimääräiset rönsyt pois.
  5. Tuossa onkin M36:n varsin täydellinen vastaus, kannattaa lukea laskelmat siitä. Yritän seuraavassa valottaa jotain siitä mitä en M36:n vastauksessa huomannut olevan.

Vireilletulo = se päivä jolloin erohakemus on oikeudelle jätetty.

Osituksessa otetaan huomioon varallisuustilanne avioeron vireilletulopäivänä. Sen jälkeiset muutokset eivät vaikuta ositukseen. Siten käsitykseni mukaan ei sinun maksamasi puolison lyhennys- ja korko-osuus ole osituksessa mukana vaan se otetaan niin haluttaessa huomioon uutena, ositustilanteen jälkeen syntyvänä velkana jonka puolisosi on sinulle velkaa. Luontevimmin tämä otettaneen huomioon heti osituslaskelman jälkeen laskettaessa maksettavan jäävän tasingon määrää. Sopimusosituksessa asiaa voidaan tietysti katsella hieman yksinkertaistaen...

Tulot ja velat ovat erillisiä vaikka avioeroa ei olisi haettukaan. Yhteinen velkakin jaetaan osituksessa velan sovitun vastuun (useimmiten puoliksi) suhteessa erillisiksi. Velat otetaan negatiivisena omaisuutena huomioon osituslaskelmassa.

Vuokratulosta vielä; kyseinen tulo on koko ajan ollut puolisosi tuloa. Aiemmassa sanomassani mainitsemani epäselvyys saattaa tulla kyseeseen mikäli puolisosi vaatii jotain omaisuuserää osituslaskelman ulkopuolelle perustellen hankkineensa sen nimenomaan tällä yksiön tuotolla, johon sinulla ehkä ei ole avio-oikeutta. Jos vuokratulo on kulunut "tasaisesti perheen elämiseen", ei asiasta pitäisi olla epäselvyyttä.

Ajatuksesi lainan jakamiseksi erillisiksi lainoiksi saattaa olla vaikeaa ellei sinulla ole jotain omaisuutta oman lainasi vakuudeksi, tuskin puolisosi yksiötään tai yhteistä asuntoanne suostuu uuteen lainaasi vakuudeksi antamaan ja ennen ositusta ei yleensä kannata tässä vaiheessa suuria järjestelyitä tehdä. Järjestely voi olla osa osituksessa sovittavia asioita. Jos osituksessa asuntonne esimerkiksi jää sinulle kannattanee nykyinen yhteinen velkanne siirtää sinulle ja vaihtaa sen vakuudeksi nykyinen asuntonne puolisosi yksiön sijaan. Tällöin ette tee kauppaa keskenänne eikä varainsiirtoveroa tarvitse maksaa ainakaan tästä osasta omaisuuden arvoa. Jos otat uutta lainaa ostaaksesi puolisosi osuuden, maksat varainsiirtoveroa tästä osuudesta.

Mitä muuta kuin "lopullista ositusta" ajattelit tehdä?