Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

1. Heippa taas!

Minä en ole hätyytellyt teeriä lentoon, mutta kerran naapurien pojat väittivät, etten pysty kiipeämään yhden suuren kuusen yläosassa olleen harakanpesän korkeudelle.
    Pitihän niille näyttää, kuka oli kiipeilijä ja kuka katselija. Eivät mokomat uskaltaneet edes yrittää.
    En olisi uskaltanut minäkään, jos olisin tietänyt sen, minkä pojatkin. En ollut päässyt kuin puoliväliin kuusta, kun jostakin ilmestyi pyssyn kanssa kiukkuinen setä, joka huusi niin kamalasti, että olin pelosta pudota kuusesta maahan.
    Pojat olivat hävinneet jonnekin, ja kotimatkan varrelta tapasin heidät nauraa räkättämästä, että likka meina saara turpiinsa.
    Hyvä, että pystyin pidättämään itkua. Sitä iloa en niille ronteille suonut, että olisin kyynelehtinyt. Tulevana Nobel-kirjailijana kohensin ryhtini ja valehtelin, että mitäs toi nyt oli, tunsinhan minä sen sedän. Just eilen hän oli tuonut meille viisi banaania. Niistä on enää kolme jäljellä. Taidan syödä ne kerralla kaikki, jos vain jaksan.
    Pojat päättivät heti heittäytyä ystävikseni, kulkivat perässäni, kehuivat kiipeilytaitoani ja rohkeuttani ja kyselivät mitä halusin tehdä. Ilmoitin haluavani mennä kotiin lukemaan satuja ja syömään banaaneja.
    Olin viiden ja pojat jo yhden vuoden koulua käyneet, mutta kumpikaan heistä ei osannut lukea, joten moninkertaisesti kostin heille heidän kepposensa.

Poikien perheet muuttivat muualle, mutta kolmen vuosi- kymmenen kuluttua satuimme tapaamaan ja muistelimme lapsuuttamme. Ensimmäinen asia, jonka toinen poika minulle kätellessään sanoi, oli, että perhanan ipana, valhettelit! Eihän sota-aikana mistään banaaneja saanut.
  2. Heippa. heippa! Täällä minä tappelin vanhan läppärin kanssa näin aamun alkajaisiksi.
    Poika restauroi tämän, ja minä yritin vanhoilla konsteilla Kahvipirttiin.
    Oli käydä samalla lailla kun yrittäessämme uuden separaattori-alligaattori-kommentaattorin ym. avulla suunnistaa Espoossa. Oli välillä sellainen tunne, että heitän koko tikitaattorin menemään, mutta oli niissä Espoon teissäkin vikaa. Kaikki oli moneen kertaan myllätty ja pykätty mutkia matkaan. Kun tiet olivat keskeneräiset, ei laitettamme tietenkään ollut päivitetty, mutta perille vihdoin osuimme. Paluumatkalla taisimme olla puolivälissä Pietaria, mutta sanoin tomerasti sille vekottimelle, että nyt pidät suus kii ja minä ajatan.
    Olette varmaan huomanneet, että kyllähän me silloinkin pääsimme kotiin, mutta hirmuinen nälkä meillä oli, vaikka olimme ahtaneet sisäämme tosi maukkaan syntymäpäivälounaan. Paljon kiitoksia vielä kerran ja onnea matkalle seuraavaan kymppiin.
    Ja terveisiä Jorille!

Puoliskoni lähti apteekkiin ja tivasi minun puutteitani. Minulla on melkein henk. koht. apteekki, ja pakko on harjoittaa kirjanpitoa jo siitä, mitä pilleriä, pulveria ja hengitettäviä aineita kulloinkin on nautiskeltava. Mahtaisinkohan selvitä ilman ammattikokemustani.
    Aina on jokin troppi melkein lopussa, toinen resepti uusittava jne.
    Kun hyvää tarkoittava puoliso kysyi, mitä apteekkiasioita minulla on, sain melkein paniikin. On sellainen tunne, että lääkitykseni saattamiseksi päivän tasalle menee viikko ja viis päivää!
    Onneksi jo osa lääkkeistä on siirtynyt sähköiseen reseptiin. Se helpottaa, kun näkee purtiloon liimatusta lappusesta tarvittavat tiedot, ja apteekki uusii vanhentuneet reseptit.
    Sitä paitsi apteekissamme on nykyisin hyvin rento ja mukava henki. Varmaan johtuu apteekkarista, ettei entisen koulutoverin tarvitse teititellä. Kyllä minulla loksahti suu auki joskus vuosia sitten, kun tein etikettivirheen ja ilahtuneena vanhan lähes ystävän ilmestyessä tiskin taakse moikkasin, että no hei! Täältäkö sinut löytää. Mitä sulle kuuluu?
    Neiti farmaseutti katsoi ohitseni, sanoi sivistyneesti päivää ja kysyi, mitä tulin ostamaan. Antaessaan rahasta takaisin hän sanoi: - Olkaa hyvä!
    Täytyy sanoa, että koulutoverini ei ollut omasta päästään keksinyt työpaikkaetikettiänsä. Yhtä proviisoria ja hänen farmaseuttivaimoaan lukuun ottamatta koko henkilökunta oli yhtä virallinen ja tyly. (Jos en olisi näin hemmetin hieno ihminen, sanoisin, että paskantärkeää oli koko muu sakki.)

Jokos kaikki ovat nukahtaneet?
    Voitte herätä, sillä minä rupean syventymään päivän lehteen.
    Voikaa hyvin ja kirjoitelkaa!
  3. Huomenta!
    Pimeyden keskeltä tervehtivät tuikkivat katuvalot, jotka enemmänkin ovat valopisteitä kuin valaisemassa ympäristöä.

Sanon kuin poikani, kun joku oli sanonut hänestä jotakin tulkinnanvaraista - En tiedä pitäisikö minun olla otettu vai nokkaan otettu.
    Olen nimittäin tänään herännyt puoli neljältä ehtiäkseni omalääkärin vastaanotolle, joka on klo 8.30.
    Olen minä varsinainen Matami Aika, kun en osaa nukkua normaalisti, jos on jotakin erikoisempaa menoa. Oikeastaan en uskalla että en myöhästy. Omalääkärini ei ole Rovaniemellä vaan vajaan kilometrin kävelymatkan päässä.

Mummoonihan minä tulen:
    Hän oli yhtenä kesänä meillä kutomassa mattoja puolelle sukua, ja kun urakka oli ohi, mummo suunnisti puolilta päivin maantien toiselle puolelle odottamaan linja-autoa.
    Isäni yritti saada anoppinsa uskomaan, että linjuri tulee vasta iltaviideltä. mutta mummo haluasi ihan varmasti ehtiä siihen, kun se oli päivän toiseksi ainoa linja-auto. Ensimmäinen meni aamulla.
    Isä keitti kahvit, pakkasi mukit, kermat. sokerit ja pullat koriin, ja lähti tien toiselle puolelle tarjoamaan päiväkahvit anopilleen.. Siellä metsänreunassa he sitten istuivat turinoimassa muutaman tunnin ja viihtyivät erinomaisesti.
    Mummolla oli muutama muukin vävypoika, mutta isästäni oli tullut ehdoton ykkönen. Mummo jaksoi kaikille kertoa miten hieno mies hänen Ove-vävynsä on. Ei ole kukaan toisista vävyistä tuonut hänelle kahvia bussipysäkille.

Kello on puoli kahdeksan. Tässä täytyy alkaa pikkuhiljaa pukeutua. Meidän äidinkin lempivävy on jo herännyt ja kävi jo hoputtamassa...

Saa nähdä, passittaako omalääkäri meikäläisen Kellokoskelle tai Nikkilään. Onneksi serkkuni ei enää ole hoiturina vaan eläkkeellä.

Laitan Kahvipirttiin kortin, jos joudun jompaan kumpaan.
    (Tämä masiina sekosi jo valmiiksi: veti punaisen viivan jompaan- sanan alle.)
  4. Hauskaa huomenta.(toivottavasti)
    Päivä on sen verran seljennyt, että pimeydestä erottaa muutakin kuin autojen valot.

Olen noussut ennen auringon nousua ja kukonlaulua eli varttia vaille neljä. Muu väki nukkuu. Eivät herää edes kahvin tuoksuun.
    Minähän se olen suvun keskuudessa tunnettu aamu-unisena.
    Nyt kaikki aamuvirkut nukkuvat, ja minä herään.
    Mitähän tällainen päälaelleen kierähtänyt vuorokausirytmi meriteeraa?
    Olisikohan se myöhäinen viidenkympin villitys, kun ajallaan sille ei ollut aikaa. Toisaalta se oikea-aikainen villitys on ymmärtääkseni sellainen "ilo irti elämästä",
    Tämä oireilee apaattisuutena, laiskuutena ja sillä lailla, että kesken jäävät kaikki sellaiset asiat kuin kirjoittaminen ja lukeminen. Ennen kuljin kirja nenässä kiinni tai kirjoitin pitkiä kirjeitä ystäville ja erityisesti sisarelleni.
    Yritän syyttää kaikesta tätä uutta läppäriämme, kun en tule sen kanssa toimeen melkein millään. (Tai se minun kanssani)

Saapa nähdä, onnistunko lähettämään tämän litanian.
    Voikaa hyvin, ja jos aurinko näyttäytyy, ihailkaa niitä ennätysmääräisiä auringonpilkkuja.

Moikka!
  5. Terve taas!

Olen hortoillut pitkin ja poikin täällä. Jossakin kävin ilmoittautumassakin, kun oli mielenkiintoisen oloisia kirjoituksia.

Olen ollut jo aika kauan hereillä ja luulin olevani yksin kotona, kun oli niin ihanan hiljaista, eikä kukaan tullut hätistelemään minua läppärin kimpusta.
    Itse asiassa turhaan minä tässä naputtelen ja kinaan kirjoitusvuoroista. Minullahan on ihan uusi läppäri, mutta kun tähän olen tottunut ...

Telkkari meillä on yksi ja ainoa, ja olen miettinyt alkaa Suomen diktaattoriksi ja kieltää urheiluohjelmat silloin, kun minulla on miuuta katseltavaa.
    Ja kun se urheiluhullu ei enää itse harrasta minkään lajin urheilua. Ei siitä monta vuosikymmentä ole, kun tuli kippoa ja prenikkaa kunnan mestaruuskisoista. Hopealusikoitakin oli tullut vaikka millä mitalla, mutta kun isosiskot tulivat kotona käymään, he halusivat matkamuistoiksi kourallisen lusikoita.
    Pikkuveli oli kiltti ja lahjoitti ensimmäiset palkintonsa sisarille.
    Minä puolestani lahjoitin pojillemme ne pienet tinatuopit, joita oli ennestään paljon ja lisää tuli.
    Onneksi kunnan mestaruuskisoista rupesi tulemaan metallirahan kokoisia mitaleja, joissa oli tyylikkäästi kunnan vaakunakin.
    Niitä on jossakin kaapissa tai laatikossa vieläkin, vaikka kunnanmestari antoi aina mitalin muistoksi meillä käyneille ulkomaalaisille.
    Vieraat olivat poikeuksetta ihastuneita mitaleistaan, mutta isäni oli hurjana minulle siitä, etten arvostanut hänen vävypoikansa pokaaleja. Ne olisi pitänyt säännöllisesti kiilottaa ja laittaa jonnekin näkyvälle paikalle, tehdä vaikka oma pokaalihylly niitä varten.
    Hauskinta tässä oli se, että isäni oli kaikenlaisen urheilun vastustaja. Sanoi urheilijoita sahajauhosakiksi.

Jokohan tässä on puoli kilometriä tekstiä?
    Kirjoitusvirheitä ainakin on. kun näppäimet ovat liian pienet minun näpeilleni.

Voikaapa hyvin ja nauttikaa loppukesästä täysin siemauksin!
  6. ...että tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistaa...
    Paljon viisauksia noissa vanhoissa sanonnoissa on, ja silloin, kun muistetaan kielteisiä asioita, olen valmis - jos en tikulla silmään tökkisikään - laittamaan suuren pannumyssyn kaulaa myöten ilkeän ja katkeran muistelijan päähän ja passitan hänet kotiinsa ilmaa pilaamasta.
    MInulle saa tehdä samoin, jos pilaan tunnelman.
    Jos en osaa olla vanhoja ilkeyksiä kaivelematta, on paras poistua porukasta.

Mitä hyviin muistoihin tulee, ne ainakin minulle ovat tärkeitä.
    Samoin miehelleni. Kun on aikaa, muistelemme useinkin menneitä ja joskus vedämme yhtä köyttäkin - eri suuntiin. Onneksi olen kaikilta reissuiltamme raapustanut jonkinlaisia päiväkirjoja, ja niistä nyt tarkistetaan, missä mitäkin on tapahtunut.

Jos ei olisi muistoja, niin elämä saattaisi olla sitä, mitä kai enimmäkseen nykyisin kirjoitan: tuomet ja pihlajat kukkivat, pihakoivujen alla on tatteja, tatit ovat yön aikana kuolleet.
    Viime yönä on noussut paljon kärpässieniä, ja koivuissa on eilistä enemmän keltaisia lehtiä.
    Ja säätiedotus tietysti! Milloin sataa, milloin paistaa ja milloin ei ree kumpaakaan!
    Pitäisiköhän ruveta kirjoittamaan, että katsokaa Kahvipirtti numero se ja se silloin ja silloin. Näkymähän on tuosta ikkunasta aina sama, vuoden ajat huomioon ottaen.

Eikä se hullumpi näkymä olekaan. Maailma vain on minun kohdallani mennyt aika pieneksi.
    Huurteesta märän ruohon keskelle on ilmestynyt outo apilan- punainen läiskä.
    Kiikari, kiikari! Missä on kiikari?
    Tällä puolella voi kiikaroida, kun vastapäätä on lehtimetsän sekoitus eikä muita naapureita.
    Puna-apila! Miten ne tuonne ovat eksyneet? Kiva että ovat.

Sen kunniaksi suon teillekin jotakin kivaa: lopetan tältä erää.
    Voikaapa iloisesti ja valoisasti!
  7. Vai helppo!
    Kyllähän minäkin sen ensimmäisen ysikutosen löysin, mutta kun eilen yritin päästä siihen kirjoittamaan, ei onnistunut.

Tänäänkin piti hakea oikein kartta ja kompassi, että osasin tänne.
    Jännitti vähän vieläkö osaan suunnistaa, mutta täällä sitä ollaan, joten taito ei ole unohtunut.

Olisin minä jo aikaisemmin kirjoittanut, mutta puuhastelin muita, kun oli ihan oma rauha. Siippa oli nuorimman poikansa kanssa lähtenyt lentämään, ja herra tuli kotiin juuri, kun minä olin siirtynyt läppärin eteen. Siinä piti häipyä kaffeen keittoon, kun lennätetty kiireellä rupesi syöttämään koneelle tuoreita ilmakuvia.

En taidakaan sillä tulevaisuudessa lotossa tulevalla miljoonavoitolla pestata lasteni isää keittiömestariksi, vaan ostan kuopukselle ikioman lentsikan ja palkkaan pojan isänsä yksityis-lennättäjäksi.

Nyt minä lennän makuuhuoneeseen ja yritän nähdä sellaisen enneunen, että vielä minustakin tulee meneväinen ja liikkuvainen.
    Jos ei muuten niin jäähän siitä miljoonavoitosta sen verran minulle, että pystyn ostamaan itselleni komean rollaattorin.
    Kun ei ole kiire minnekään, voin rollata itseni vaikka Pohjois-Karjalaan. Kunhan se tapahtuu ennen lumien tuloa.

Voikaapa kaikki oikein hyvin!
    Minäkin yritiän...