Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Terveisiä pohjoisemmasta!
    Hellettä oli ja oli ollutkin siellä, koska kaivokin oli miltei kuiva.
    Shaföörini sieltä onkimalla onki käyttö- ja saunavedet.
    Yhtenä päivänä siellä satoi illansuussa kuin kaatamalla.
    Kuhmossa sen sijaa tuli vettä tuntitolkulla, samoin kotimatkalla.
    Iloitsimme jo etukäteen, että mökilläkin olisi satanut, mutta kattia kanssa! Maantie oli likomärkä siihen saakka, kunnes tulimme kyltille. jossa seisoi paikkakuntamme nimi. Sade oli lakannut kuin veitsellä leikaten, ja kuiva tie osoitti, että kylämme ei ollut vettä nähnytkään.
    Onneksi se kaatosade sittenkin ennätti mökillekin, joten joka ainoa tynnyri ja saavi täyttyi laitoja myöten.
    Kun tuli kotiinlähdön aika, surimme sitä, että oli pakko kaataa saavikaupalla hyvää sadevettä hukkaan.

Mitä saunaa tulee, olemme edelleen sitä mieltä, että satavuotias hirsisauna tarjoaa parhaat löylyt.
    Jos ette usko. tulkaa ensi kesänä testaamaan.

Uimassa käytiin, ja autonkuljettajakin heitti vihdoin talviturkkinsa.
    Vesi oli kyllä lämmintä, mutta järven toiselta puolelta kävi niin kylmä viiva, ettemme jääneet pitkästi polskuttelemaan.

Tuvan ja hätääkärsivien viraston välillä oli mahdottoman pieniä poimulehtiä, eikä niillä ollut vesipisaroita. Valoisaa sentään oli jo varhain aamulla, ja olivathan siellä yötkin valoisampia kuin täällä etelämmässä.
    Auringon lasku oli omaa luokkaansa, ja sitä sai ihailla rauhassa.
    Hyttyset eivät häirinneet. Tosin himomurhaamisen makuun pääsin:
    tapoin koko aikana yhteensä kolme (3) hyttystä.

Matkamuistojakin ostettiin vanhoja perinteitämme noudattaen;
    yleensä jotakin, jolla on käyttöarvoa. Kuten esim. Leningradin basaarista metallinen lihanuija, johon oli stanssattu hintakin:
    1 rupla.
    Toivottavasti nämä uusimmat suveniirimme kestävät edes puolet siitä ajasta, jonka niiden edeltäjät ovat kestäneet. Olisivat kestäneet pitempäänkin, mutta petikaverini potee hävittämisen himoa, ja kiikutti entiset roskikseen.
    Olin niin vihainen, että jos olisi entinen aika, sytyttäisin terassin takan ja polttaisin puolisoni sängynpuolikkaan viereltä kasan papereita ja asiakirjoja ja vaikka mikä tärkeää.
    Nyt ei ole takkaa eikä papereita permannolla.
    Pitänee vain hiljaa itsekseen kiukutella, ettei ukko huomaa olevansa antiikin kanssa aviossa ja heitä muijaansakin roiskikseen.
    Ei muuten, mutta tulisi sääli mies-parkaa: mitä hän näin kahelin eukon nykyisen tilalle löytäisi?

Voikaapas taas hyvin. Jos ei soitella, niin ainakin laulellaan ja kirjoitellaan.
    Heippa!
  2. Nauramatta en voinut lukea Ynnämuun taidejuttua. On mukava kaiken asiallisen ja asiattoman välissä lukea tuollaista "jäniskevennystäkin". Kiitos!
    Nyt kun vielä oppisin löytämään Sinun näyttelyysi, olisin täysin tyytyväinen.

Raamitkin ovat tauluissa tärkeät.
    Äidilläni makuuhuoneessa oli synkkä taulu, jossa olivat kuulemma Eerik XIV ja Kaarina Maununtytär sekä munkilta vaikuttava mies, joka tyrkytti Eerikille kynää.
    Äiti puolestaan tyrkytti taulua minulle väittäen sitä arvokkaaksi sillä perusteella, että siinä oli komeat raamit.
    Upeista raameista huolimatta en taulua huolinut, joten äiti testamenttasi sen suomalaiselle vävypojalleen. Taulu siis tuli meille. Mahtui kyllä muttei sopinut minnekään eikä muitten taulujemme joukkoon.
    Yllättäen meidän nykyisestä asunnostamme löytyi paikka, johon taulu sopi erinomaisesti muun vanhan roinan joukkoon.

Äiti oli kaikessa muussa oikeassa paitsi siinä munkissa. Hän on kuninkaan sihteeri Yrjänä Pietarinpoika.
    Taulu on Ruotsissa museoitu, ja sen tekijä on Georg von Rosen.
    Ja niistä kehyksistä sen verran, että ne ovat täsmälleen samanlaiset kuin alkuperäisetkin.

###
    Olen joskus haikaillut, ettei minusta tullut putkiasentaja-hitsaajaa, kun ainakin putkiasennukseen minulla on selvät taipumukset.
    Nyt haluaisin omata puusepäntaidonkin.
    Siihen, että mä oon mikä oon, olen itse syytön: Ensinnäkään minun nuoruudessani ei meillä tyttöjä päästetty ammattikouluun muihin kuin naisille sopiviin ammatteihin, ja toiseksi meillä ei vielä silloin ollut ammattikouluakaan!
  3. Arvatkaas, kuka käy puolen tunnin välein ottamassa kylmän suihkun.
    Kyllä tekee hyvää.
    Meillä ovat kaikki lävet auki, eikä tunnu missään; ei vedä eikä lykkää. Selkä on kylläkin alkanut kutista, ja harjautin itseäni elänmäntoverillani. Hyvää teki sekin, ja lupasin palkita hyvän työn viemällä raaputtajan vanhana saunaan.
    Onneksi olin ennättänyt paljastaa 100-vuotisjuhlasuunnitelman, joten mieskin tietää, etten minä ihan lähivuosikymmeninä tule vanhaksi. Hän varmaan osaa tehdä johtopäätöksen ja lämmittää itse saunan sitten, kun saunatonttu alkaa kaivata löylykaveria.
    Näillä lämpöasteilla ei saunatontulle varmaankaan tule löylynheitto mieleen, vaikka sauna onkin huushollimme viilein paikkka. Siellä nimittäin on tosi hyvä tuuletus.

Mittari näyttää, että ulkona on nippanappa päälle 20 asteen.
    Kohta voisi vaikka lähteä ajelemaan kohti pohjoista.
    Minulla on seuraavat treffit röntgenlääkärin kanssa vasta syyskuun alussa, eikä miehenkään kalenterissa ole merkintöjä elokuulle.
    Nyt olisi mahdollisuus ajaa Nurmekseen ja ehkä siitä vielä pohjoisemmaksikin, mutta saattaa olla toiveajatteluakin. Jotenkin tuntuu, että olen holhouksen alla. Auton rattiin holhoojani ei minua laske, risteilylle hän ei uskalla minun kanssani lähteä, ja lentäminenkin on poissa laskuista, kun viimeksi oli Vantaalla pii-paa-auto vastassa.
    Aamuin ja illoin keskustellaan siitä, olenko ottanut lääkkeeni.
    Paljon muita puheenaiheita ei juurikaan ole. Maailman tapahtumista tosin keskustellaan, mutta aika avuttomaksi itsensä tuntee, kun ei voi millään tavoin esim. palestiinalaisia auttaa.
    Kummasti ottaa koppaan Viron presidentti Ilves, joka sekaantuu naapurimaitten sisäisiin asioihin yllyttämällä Suomea ja Ruotsia liittymään Natoon ja lietsomalla venäläisvastaisuutta.
    Muut Baltian maat eivät lainkaan hössötä aseistuksen lisäämisestä, mutta tämä sukulaiskansan mies vaikuttaa oikein lietsovan riitaa ja ryssänpelkoa. Kukaan meidän johtohenkilöistämme ei ole huomauttanut, että olisi paras olla sekaantumatta meidän ja naapuriemme välisiin asioihin.

Jaaha! Nyt taitaa olla paras käydä puristamasaa kahvipannun sankaa ja juoda kupponen kuumaa, ettei vain vilu pääse yllättämään ja ennen kaikkea etten jää suustani kiinni.

Rauhaisaa yötä Teille kaikille!
  4. Vai ampui tyylikkäästi?
    Ei antanut haastattelijalle edes suunvuoroa.

On se tuo ev.lut uskonto merkillisen voimakas vaikuttaja: jossakin kirjassa kerrotaan, että juutalaiset ovat jumalan valittu kansa, jolle on luvattu maa.
    Siihen pitäisi uskoa kuin pukki suuriin sarviinsa. En ole kuullut mainittavan, että joku pappi olisi tuominnut kansanmurhat.
    Näin kaukaa katsoen luulisi, että palestiinalaiset siviilit olisivat ihmisiä siinä missä me muutkin.
    Olenkohan erehtynyt, kun naisia ja lapsia saa kaikessa rauhassa tappaa, jos he ovat palestiinalaisia. YK:kaan ei mahda mitään, kun sen turvatilaksi määräämä koulu otettiin israelilaisten maalitauluksi.
    Jokin muu maa olisi jo ajat sitten määrätty saartoon, mutta raha on se voima, joka pyyhkäisee kymmenet käskyt vessanpöntöstä alas, kunhan rahaa vain on riittävästi. Ja sitähän on silloin, kun sitä tarvitaan aseistamiseen.

Siis murhata saa lapsia ja muita siviilejä, kunhan tappamisen perustelee riittävän härskillä valheilla.
  5. Puolilta öinkö meidän himoduunarimme on alkanut raatamisen?
    Istu nyt, rakas SkillaN, kuistille, kun ukkonenkin on mennyt ohi, ja aurinko hymyilee ystävällisesti.
    Tuon sinulle ison mukillisen parhaista saatavissa olevista pavuista keitettyä kahvia ja sen seuraksi kaikkia niitä herkkuja,jotka olet laittanut tarjolle.

Ovat nämä säät vaihtelevia; välillä paahtaa ja välillä jyrisee, salamoi ja vettä tulee kuin aisaa.
    Mistähän meillepäin on tullut tuo sanonta? Sanotaako missään muualla, että vettä tulee kuin aisaa? Ja mitä aisalla on veden tulon kanssa tekemistä?

Naurattaa nuo Pirtin kissat! Tuossa ne istuvat koivun juurella rinnakkain, heiluttavat häntiään ja tuijottavat parin pikkulinnun hyppelehtimistä koivun oksilla.
    Ovatkohan kisulit nauttineet lämmöstä vai kärsineet kuumuudesta? Ainakaan ne eivät ole narisseet eivätkä valittaneet.
    Itse olen voimien mukaan kerännyt lämpöä sisääni ja muistuttanut, että vielä tulevat talven pakkaset. Nyt tulee suihkusta kylmää vettä, ja tarpeen vaatiessa sen alla voi käydä oloaan raikastamassa. Olenkin ajatellut nautiskella koko rahan edestä niin kauan kuin lämpöä riittää. Eläkkeellä olemisen yksi riemu on sekin, ettei tarvitse neljän viikon jälkeen lähteä töihin plaraamaan paperipinoa, joka loman aikana on kasvanut työpöydälle tai roikkumaan puhelimessa, joka soi ja soi soimistaan, kunnes mieli tekee heittää se seinään, jotta saisi työrauhan...

Eiköhän oteta toiset kupilliset kahvia ja nautita emännän tarjolle tuomien herkkujen lisäksi tästä meitä ympäröivästä luonnon rauhasta.

Oikein ihanaa kesäpäivää kaikille!