Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Aamupäivää, rakkaat nettiystävät!
    Ihanaa, että olette olemassa.
    Kyllä tämä Kahvipirtti on sellainen henkireikä, että ei sille vertaa löydy. Saa olla asiallinen tai asiaton, jalat tomerasti maassa ja pää pilvissä, eikä kukaan päätä pyörittäen koputa etusormella ohimoon.
    Aikuisiässä minulla oli muutaman vuoden ihan naapurissa sellainen ystävä, että joskus itsekin pällistelimme, ettei meitä viety pakkohoitoon. Ehkä se johtui siitä, että meillä oli pienet lapset. Sitä paitsi ei ollut ympäristölle vaarallista, jos ojan reunalta löytynyttä kalossia kantoi kappareissulla kepinnokassa ja vastasi tiedonhaluisten kysymyksiin, että siinä kiikutettiin aviomiehen kalossia suutariin. Kun se kuitenkin haisi jalkahielle, ei sitä passannut ruokakassissa kantaa. Joidenkin mielestä se oli jopa ymmärrettävää.

Yleisömenestys oli taattu, kun pohdimme minkä väristä vessapaperia piti ostaa, kun hätää kärsivien viraston katto oli musta, kaksi seinää sinertävän violettia ja kaksi oranssia.

Sen sijaan sekatavarakaupan lyhyttavarapuolella miettiessämme sanotaanko henkselit vai henskelit, saimme vain ohi kulkeneen myyjän kommentin: - Sanotaan olkaimet!

Kuutisen vuotta olimme kuin paita ja peppu, ystäväni perhe muutti metsäkulmille, ja minä lähdin töihin.
    Vain viikonloppuisin kaupassa tapasimme, ja hauskaahan meillä vielä pitkään oli. Hän jutteli tavallista hassumpia, ja
    tottakai minua nauratti, ja se nauru tarttui häneenkin.
    Eräänä lauantaina ystäväni mies tuli yksin. Hän toi terveisiä vaimoltaan, joka oli terveyskeskuksessa potemassa keuhkokuumetta. Minä kiittelin terveisistä ja sanoin meneväni
    arvauskeskukseen tervehdyskäynnille.
    - Oikein hyvä, jos menet. Sinähän olet se ainoa ihminen, jonka hän tuntee, ja tapaamistenne jälkeen hän on puolen viikkoa hyväntuulinen.
    Samaan hengenvetoon sain kuulla, että hän oli jo pitkään
    sairastanut alzheimerin tautia...

Ystäväni elää vieläkin, mutta kaupassa hän ei enää käy.
    Hän liikkuu rollaattorilla. Hänen miehensä on jo kauan ollut eläkkeellä ja hoitaa vaimoaan kotona.
    Joskus olen kuullut sanottavan, että mies on niin nuuka ettei hommaa vaimoaan hoitokotiin, kun se maksaa, ja kun hoitaa itse, saa vielä rahaakin.

Tällaiset puheet saavat niskakarvani pystyyn ja räjähdän vaikka keskellä toria. Muutaman kerran olen karjunut naama punaisena, mutta punaisempi on ollut se toinen osapuoli.

Anteeksi nyt, että olen pilannut päivänne.
    Yritän seuraavalla kerralla parantaa tapani.

Hyvät jatkot!
  2. Ette ikinä arvaa, mitä meillä tapahtui!

Olimme jo kauan vetäneet sikeitä, kun heräsimme siihen, että makuuhuoneen ikkunaan läjähteli lumipalloja.
    Könysin pystyyn ja menin parvekkeelle katsomaan, oliko alkanut paikallinen vai valtakunnallinen lumisota.
    Ei kumpaakaa. Kaksi herraa piti pystyssä lipputankoa ja toinen toistaan. He olivat olleet juhlimassa vaimojensa etelänmatkaa, ja tultuaan saatetuksi soittoruokalasta pihalle
    olivat törmänneet kulkueeseen, johon iloisten ihmisten lisäksi oli osallistunut kaksi toloppakelkkaa, yksi mahakelkka ja yksi suksi ilman sauvoja.
    Saatuaan toinen toisensa ymmärtämään, ettei lipputankoa oteta mukaan, herrat lähtivät seuraamaan kulkuetta. Tokihan hekin rakastivat ilonpitoa ja olivat alkumatkasta kuulleet, että reipas seurue oli tulossa Kahvipirtin laskiaisriehasta, ja hauskaa oli ollut.
    Pimeässä herrat olivat eksyneet kiertämään kolme kertaa korttelin ympäri ja todenneet, että yhden kerrostalon pihassa oli tutunnäköinen lipputanko.
    Siihen oli turvallista nojata, ja se oli juuri sopivan matkan päässä meidän makuuhuoneemme ikkunasta lumipalloilla mitattuna.
    Kyllä minua nauratti, kun toinen herroista kysyi kohteliaasti minne he olivat menossa. Toinen sönkkäsi koko ajan, ettei pikkuneidin pitänyt luulla heidän olevan eksyksissä.

Kun vihdoin sain suunvuoron, ilmoitin tilaavani herroille mittariauton ja toivotin hyvät yöt. Herrat lauloivat, että on hanget korkeat nietokset, mutta onneksi takisi tuli ennätys-
    ajassa, ja maassa oli taas rauha ja ihmisillä hyvä tahto.
  3. Eipä ole pälkähtänyt päähäni ryhtyä harrastamaan jäiden seassa pulikoimista Perämeressä.
    Siltä varalta, että vahingossa kuitenkin innostuisin, on se Perämeri onneksi niin kaukana, ettei kyseiseen talviurheiluun aivan heti hinku tule.
    Jos tulee, pannaan jonotuslistalle.
    Siellä on jo ennestään ikivanha unelmani liittyä Baikalin Työväenuimareihin.
    Ei se enää varmaankaan toteudu. Silloin, kun oli voimia ja terveyttä, ei ollut aikaa. Se kun ei olisi ollutkaan mikään uimahyppy, vaan junamatka Moskovasta Vladivostokiin ja takaisin.
    Nyt olisi aikaa, mutta minä olen sen verran hurjastellut niillä pii-paa-autoilla, ettei matkatoverini uskalla lähteä minun kanssani mihinkään. Viime tammikuussa sentään vielä pääsin Kannelmäkeen, mutta nyt ei enää ole kälyä, jota kävisimme katsomassa. Kyllähän minä olen yrittänyt mainita, että pii-paa-auto on taksia halvempi, ja sen mukana tulee aina nättejä ja mukavia nuoria miehiä, mutta eihän se ukonkutale mitään usko.

Jokohan tässä olisi se korkein sallittu kirjoitusmäärä?
    Jos olette nukahtaneet, voitte herätä nyt.
    Minä menen ja vilkutan mennessäni, että voikaapa paksusti.
  4. Huomenta!
    Laitan Irja-valssin soimaan ennen kuin kukaan muu ennättää.
    Onnea oikein olan takaa Pirtin Irjalle ja tietysti muillekin Irjoille.

Olenhan tietysti moneen kertaan kertonut, että kun meidän kolhoosissa pidettiin hippoja, oli illan soitetuin kappale Irja.
    Yksi meidän rouvasväestämme oli Irja, ja kun Irja-valssi alkoi soida, ryntäsivät miehet päät kolisten pokkaamaan Irjalle, ja se onnellinen, joka ehti ensimmäiseksi, aloitti keskustelun tyyliin: - Tämäpäs sattui, kun osui juuri nyt Irja-valssi!
    Ja Irjamme jaksoi koko illan hymyillä aurinkoisesti ja ihmetellä, että kuinkas nyt sattuikin...

Tässä sitä taas ollaan! Jäin hymyilemään kuin puuhevonen kuutamolla, kun mieleen tulvivat kaikenlaiset muistot. Meillä oli kesän, talven kanssa kaikenlaista puuhastelua, johon toimme vieraammekin. Syyskesällä oli rosvopaisti-ilta, ja talvella niin naperot kuin vanhimmatkin viettivät koko päivän laskiaista. Maasto oli mukavasti mäkinen, ja kun alkoi ottaa voimille, siirryttiin saunan takkatupaan hernesopalle ja laskiaispullille. Päivä kului rattoisasti, ja muksuilta taisivat kulua housujen takamuksetkin.
    Ihmettelimme, mistä ne pienimmätkin jaksoivat olla mukana koko päivän. Mahtaisikohan heillä olla jonkinlainen ikiliikkuja akku, joka purkautuessaan toisaalta latasi itsensä?

Mitä ihmettä! Lunta tulvillaan on raikas talvisää. Päivä on tässä kirjoitellessani valjennut ja osoittanut, että talvi jatkuu.
    Minulla jäähtyy kahvi kupissa.
    Kyllä sitä sanotaan, että kylmä kahvi kaunistaa, mutta minä olen realisti. Haaveet on haaveita, mutta turhat toiveet turhia toiveita,
    Hellurei!