Vapaa kuvaus

Eläin joka tavataan tyypillisemmin kirkkokahvila nimisessä chatissä. Toisinaan kirjoittelee palstoilla. Toisinaan sitten taas ei. On ateisti.
Koala_puussa liittyy keskusteluun. Hän on chattäillyt 444444 minuutin aja

Aloituksia

101

Kommenttia

347

1. "Jos oikeudessa annetaan varkaalle tai murhaajalle tuomio tämän tekosista, niin onko se mielestäsi siis väkivaltaa varasta tai murhaajaa kohtaan?"

Ei, vaan se on oikeudenmukaisuutta. Kristinuskossa vain tämä oikeudenmukaisuus ei toteudu koska syyttömän sijaisuhrin seläntaakse piiloutumalla voi ilman vastuuta pelastua siltä tuomiolta minkä samoihin tekoihin mahdollisesti syyllistynyt ei-uskova kohtaa pelkästään epäuskonsa takia. Hel-vettiä ja taivasta ei siis erota ihmisten teot ja rikokset vaan usko ja epäusko.

Tietenkin myös tuomion tulee olla suhteessa tekoihin. Ihminen ei äärellisen elämänsä aikana ehdi tehdä niin paljon pahaa että siitä olisi oikeudenmukaista rangaista ikuisella tuomiolla. Ikuisessa tuomiossa ylittyy ennen pitkää aina kohtuullisen tekoon suhteutetun rangaistuksen raja. Mielestäni epäusko on asia josta ei voi rangaista lainkaan, koska se on vain henkilökohtaista epäuskoa Jumalan olemassaoloa kohtaan, eikä edes pahuudentekoa lähimäisiä kohtaan.
  2. Tuo vapaa tahto on siitä mielenkiintoinen asia että Jumala tuntuu arvostavan sen korkeammalle kuin vapaan tahdon uhrien oikeudet hyvään elämään. Koska hieman kärjistävät esimerkit on omiaan tuomaan hyvin esille pointin, niin ajatellaan vaikka sellaista asiaa kuin Auschwitz. Suuri määrä ihmisiä koki äärimmäistä kärsimystä ja tuli usein lopulta tapetuksi Auschwitzissä. Hyvin moni ihminen rukoili Jumalan apua tuossa kauhujen paikassa. Kuitenkin kaikesta päätellen Jumala asetti pahantekijöiden vapaan tahdon korkeammalle ja arvosti sitä enemmän kuin syyttömien uhrien oikeuksia. Vastaavia esimerkkejä voisi antaa vaikka kuinka.

Mitä tapahtuisi jos Poliisi perustelisi passiivisuuttaan samalla tavalla, että ihmisten vapaa tahto on niin arvokas asia ettei voida mennä väliin kun jotkin ihmiset tuottavat toisille ihmisille suurta kärsimystä.
    Uskon että jokainen kiroaisi vapaan tahdon siinä vaiheessa kun joutuisi itse esimerkiksi kidutetuksi.

Siinä mielessä on myös erikoista jos raamatun Jumala arvostaa vapaa tahtoa että hän itse on toiminut raamatun mukaan vapaata tahtoa voimakkaasti rajoittaen. Hän esimerkiksi antoi kivitystuomion miehelle joka sapattina keräsi puita eikä palvonut Jumalaa. Samoin hän uhkaa laittaa ei-uskovat ja toisinuskovat ikuiseen hel-vettiin. Vapaata tahtoa ei voi edes teoriassa olla olemassa jos toisesta valinnasta saa aina mielettömän suuruiset sanktiot. Näillä sanktioilla ihmisiä kiristetään ja valintoja ohjataan.

Jos Jumala haluaa ihmisiltä aitoa ja vilpitöntä rakkautta, hän ei voi uhata ihmisiä ikuisella hel-vetillä eikä antaa kivitystuomioita siitä jos joku ei halua häntä palvoa. Kiristämällä ei saa aitoa rakkautta.
  3. "Koala. Kyllä minä tunnen sinua, kun olen lukenut tätä palstaa sen alusta asti, ja noita samanlaisia kirjoituksia on ollut niin paljon, että keskenään niin samanlaisia ei voi kirjoittaa useampi eikä kaksikaan ihmistä."

Et tunne minua. Jos kehtaat väittää tuntevasi ihmisen lyhyiden palstakeskusteluiden perusteella on se mielestäni julkeaa. Tunteminen on jotain laajempaa. Minä en ole edes kirjoitettut täällä palstan alusta saakka.

"Panit sanoja suuhuni, ja sekin on tuttua. Kirjoitin, että sinun/minun todellisuus vaikuttaa toisesta pinnalliselta, ja väänsit minun kirjoittaneen, että sinä/minä olemme toisen mielestä pinnallisia."

Totesin jo että minun mielestä et vaikuta pinnalliselle koska kieltäydyn tekemästä pitkälle meneviä johtopäätöksiä lyhyisen kirjoitusten perusteella. Älä siis sano että vaikuttaisit minusta pinnalliselle.

"Miksi muuten tartut noin ärhäkästi siihen kun kirjoitan jotain olettamastani tavastasi mieltää todellisuus, vaikka itse kirjoitit laveasti uskovien olettamastasi mieltää todellisuus? Miksi haluat kieltää sen muilta, minkä sallit itsellesi?"

En voi kommentoida ellet täsmennä kysymystä.

"Halusin vain kertoa, että ihan oikeasti olemme erilaisia, kun on vaikuttanut siltä, ettet tiedä sitä."

Aika erikoisia vaikutelmia sitten saat koska olen hyvin konkreettisesti tietoinen ihmisten erilaisuudesta. Juuri sitä ilosanomaa yritän tuoda usein esille että meidän tulee yrittää siksi ymmärtää erilaisuutta.

"Tuosta olen vahvasti eri mieltä, ettei meillä ole parempaakaan kuin järki, vaikka katson asiaa ihan maallisesti. Itse en luota kovin paljoa järkeen. Järki on ihan liian pientä ja rajoittunutta, ja ihminen pettää itseään ja luulee ajattelevansa järjellään, vaikka ihan muut tekijät sen ajattelun sanelevat. "

En minäkään järkeen luota täysin mutta juuri sen vuoksi järkenkäyttöä pitäisi korostaa ja tehostaa kun niin usein siinä on meillä puutteita. En näe mitään absoluuttista tässäkään asiassa, siksi huonokin järki on enemmän kuin luopuminen siitä vähästäkin.

"Luotan kombinaatioon, jossa on mukana intuitio, tunne, tieto, järki, tarpeet ja ties mitä. Sittenkin menee usein vikasuuntaan. Koko ihmiskunta on nyt ryntäämässä vikasuuntaan, eikä järkipuhe tehoa."

Lopulta kuitenkin totesit ettei "järkipuhe tehoa".
  4. "Avauksesi oli omasta persoonallisuudestasi käsin katsottua asiaa. Nimenomaan juuri sekin, millaisena näit uskovien uskon ja minkä tehtävän sille näit."

Usko on paljon laajempi asia kuin avauksessa käsittelin. En edes käsitellyt asiaa koska se ei ollut koko avauksen pointti. Pointti oli ajatus hälventää ennakkoluuloja ateisteista ja tuoda esille se, että henkisyys ei ole vain uskontoon liittyvä asia.

"Sinun todellisuutesi vaikuttaa minusta pinnalliselta, koska olen erilainen enkä saa siihen oikein mitään kosketusta."

Ei ole koskaan hyvä tehdä nopeita johtopäätöksiä. Oma käsitykseni itsestäni on etten ole kovinkaan pinnallinen.

" Niinkuin minun todellisuuteni vaikuttaa sinusta varmasti pinnalliselta, koska olet erilainen etkä saa siihen oikein mitään kosketusta."

Ei vaikuta pinnalliselle. En voi ottaa persoonasi mitään kantaa lyhyiden palstakeskusteluiden perusteella. Se olisi aika paha mutkien suoriksi vetäminen.

"Nuorempana pidinkin kaltaisiasi pinnallisina. Nykyään tajuan, että te elätte maailmassa, johon minulla ei ole pääsyä kuin ehkä katsomaan vähän aidan takaa."

Teet jälleen pahoja oletuksia kun puhut "kaltaisistani". Et tunne minua lainkaan. Ateistit eivät myöskään ole toistensa kopioita. Luot ilmeisesti ensin jonkin karikatyyrin nopeasti ihmisestä ja sitten toteat että elämme eri maailmassa.

"Siitä jouduttaisiinkin sitten pitkään keskusteluun koskien sitä, kuinka rationaalista on luottaa järkeensä, mutta se nyt ei ole tässä aiheena."

Se, että pyrkii rationaalisuuteen ei tarkoita että ihminen ei voisi erehtyä. Ei järkeen voi siksi luottaa täysin. Mutta meillä ei ole parempaakaan. Loppu on sitä epävarmuuden hyväksymistä.
  5. "Koala. Sinä vain et näytä tajuavan yhtä asiaa. Sitä nimittäin, että ihmiset ovat persoonallisuudeltaan erilaisia"

Ymmärrän tämän asian vallan mainiosti. En ole tynnyrissä elänyt.

"Itse olet sellainen, jolle asian täytyy olla kirjaimellisesti totta, ennenkin hän voi pitää sitä totena."

Vaikka miellän itseni rationaaliseksi se ei tarkoita etten voi uskoa asioita joita en ymmärrä. Harvat asiat edes ovat absoluuttisia joten tuota vaatimusta on mahdoton noudattaa että asioiden täytyisi olla kirjaimellisesti totta. Voimme kuitenkin sulkea pois sellaisia totuuksiksi väitettyjä asioita jotka ovat järjenvastaisia ja hyvin ilmeisesti meidän ihmisten itsemme kehittämiä. Monet uskomusjärjestelmät on tälläisiä irrationaalisia asioita.

"os olisit kristitty, olisit Raamattua kirjaimellisesti tulkitseva. Itselleni taas tuollainen konkretian vaatimus olisi kauhistus. En pystyisi hengittämään siinä"

Olen ollut kristitty enkä ollut raamattua kirjaimellisesti tulkitseva.

"Luulet, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia kuin sinä, ja yleistät omat kokemuksesi ja näkemyksesi koskemaan kaikkia. Siinä homma menee vikaan."

Ihmettelen miksi joillakin uskovilla on tarve laittaa ominaisuuksia muiden luonteeseen tai ajatuksiin ajatuksia. Väitteesi menee pahasti metsään. En ole milloinkaan luullut että ihmiset olisivat samanlaisia kuin minä. Tämä tulee hyvin itse avauksessakin selväksi kun sanon että usko on monelle tärkeä asia ja inhimillistä.