Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

17

Kommenttia

255

1. Mikäli on jotain huomauttamista esim.siivouksen suhteen niin siitä pitäisi aina heti ilmoittaa oppaalle. Aurinkomatkojen opashan on kaksi kertaa viikossa käymässä hotellissa. Näin puute saadaan korjattua. Itse olen ollut kolme kertaa tuossa mainitussa hotellissa eikä minulla ollut esim.siivouksen suhteen huomauttamista.Viimeksi tulin takaisin suomeen 10.11.2014.-On totta,että hotellissa on rappusia paljon,koska hissejä ei ole.-Ruoka on paljolti makukysymys. Hotellissa sekä aamiaisesta että illallisesta saa rakennettua monipuolisen aterian. Toisaalta Agadirissa on ravintoloita pilvin pimein.Sekä keskustassa Hassan II kadulla että . hotellin lähellä olevalla pitkällä rantakadulla.-Tuohon kysymykseen diskoista ja yökerhoista en osaa oikeastaan vastata muuta kuin että kyllä niitäkin on.Hotellissa ja viereisessä talossa ilmeisesti on disko tai sitä vastaava.
  2. On ikävää', että kokemuksenne Marokosta ja lähinnä Agadirista olivat noin huonot. Osansa matkanne epäonnistumiseen oli tietysti säälläkin. Loppuvuodesta ja keväälläkin rannalla on yleensä tuulista. Myöskin illat ovat viileitä. Olen itse ollut Agadirissä silloisten kausien alussa eli loka-marraskuussa ja kauden päättyessä maalis-huhtikuussa. Vielä maaliskuussa illat ovat olleet viileähköja.Kerjäläisiä kieltämättä on, mutta itse olen ottanut sen kannan ettei turisti ratkaise kerjäläisten ongelmaa.HYvin harvoin olen antanut dirhamin ,mutta silloinkin kohde onb ollut invali tai vanhus. Muutoin en ole reagoinut kerjäläisiin.Alkuaikoina se vaivasi, mutta kai olen sitten pahasti jo paatunut. Pohjoismaalaisten ihmisten on vaikea tottua tyrkyttäviin kauppiaisiin. Ainakin suomalainen on tottunut tutustumaan rauhassa tavaroihin.Tämä tyrkyttäminen on ollut joskus vaivaksi ainakin basaareissa ja soukissa(torilla).Mutta tämänkin osalta voi paaduttaa itsensä eli ei kiinnitä huomiota eikä ota katsekontaktia.Kyllä niitä ostoksia voi tehdä.Useimmissa basaarikaupoissa myyjät ovat provisiopalkkaisia, joten kysymys on ansioista. Tämä sitten ilmentyy tyrkyttämisellä. Itse olen käynyt Marokossa useita kertoja. Vietän lomaa enkä vaivaa itseäni asioilla, jotka ovat toisin kuin kotimaassa.Minusta Marokko sinänsä on hyvä matkakohde,jonne valitettavasti ei tällä erää järjestetä charterlentoja. Inshaa Allaah! Vai mitä sanovat hyvät ystäväni Arja ja Ritva?
  3. Marrakech on varsin mielenkiintoinen kaupunki. Kysymykseesi naismatkustajana olet saanut ilmeisesti vastauksen tänne kirjoittaneilta naismatkustajilta.Medinassa eli kaupungin vanhassa osassa sijaitsee Djema el Fna eli Sadunkertojien tori ja sen vieressä varsin laaja markkina eli Souk alue.Markkina-alueella on yleisesti paljon ihmisiä liikenteessä ja joskus siellä saattaa jopa hieman eksyäkin. Tästä ei ole haittaa, koska paikalliset kyllä ohjaavat matkailijan ulos.Naisille samoinkuin miehillekin "oppaita" on alueella runsaasti tarjolla.Ehkä naispuolisille matkailijoille enemmänkin. Päättäväinen, mutta kohtelias ei kyllä riittää.Jos on Marrakechissä ensimmäistä kertaa niin väenpaljous saattaa tuntua kaaosmaiselta.Kävelykadulla, joka lähytee Djenma el Fnalta on ollut ainakin yksi erinomainen kahvila.Täältä löytyy maukkaita leivoksia ja pikkuleipiä ynnä muuta. Kaupun gin uudessa osassa on leveitä bulevardeja ja runsaasti mukavia liikkeitä sekä tietysti kahviloita.MIkäli haluaa hieman rauhaa niin siihenkin löytyy mukava paikka eli Majorelle puutarha.Siellä on paljon kaktukisia ja muita kasveja,Katettuja kiemustelevia käytäviä joiden varrella on istuinpenkkejä. Kaupungin kumu kuuluu, mutta sisällä on rauhallista.Sadunkertojien torilla liikkuessa kannattaa muistaa se, että jos ottaa kuvia temppuilijoista niin se on maksullista. Hintapyyntö voi olla isokin, mutta kohtuullinen summa on n 5-10 dirhamia.Täällä samoinkuin markkina-alueellakin kannattaa pitää huolta laukustaa. Ei siellä varkaita ole sen enempää kuin meilläkään, mutta "vara on viisautta eikä vahingon enne".Rohkeasti matkaan vaan. Kalevi.s
  4. Mikäpäs ei.
  5. Al Massiran lentoasemalla on ensimmäiset vaihtomahdollisuudet.Useissa hotelleissa on lisäksi mahdollisuus vaihtaa rahaa. Ainakaan aikaisemmin ei hotelit ole ottaneet mitään kuluja vaihdosta.Kurssit ovat olleet samat vaihtoipa sitten lentoasemalla, hotelleissa tai pankeissa.

Kaupungissa on kahdenlaisia takseja. Oranssit taksit jotka ottavat enintään kolme ihmistä liikkuvat kaupungin sisällä.Niissä on taksamittari, joka pitää aina laittaa päälle matkan alkaessa. Yleensä näin käykin, mutta aivan lyhyillä matkoilla se saattaa jäädä pistämättä. Isommat taksit liikkuvat kaupungin ulkopuolella.Näitä käytettäessä on aina muistettava sopia etukäteen matkan hinta.Taksilla ajaminen on halpaa.

Varsinkin soukissa (markkina-alueella) tinkiminen kuuluu asiaan.Myöskin kaupungin basaareissa on sama juttu. Jos liikkeissä on kyltti "Fixed price" niin hinnat ovat silloin kiinteät.

Miettikää myöskin matkaa Marrakechiin. Sinne pääsee Agadiristä bussilla.Rautatietä ei Agadirissä ole.Bussimatka kestää n. 4 tuntia suunta.Ainakin omasta mielestäni Marrakech on kokemisen arvoinen. Siellä erikoisesti Medina (vanha kaupunki) ja sen souk (markkana-alue) sekä Djema el Fna (Sadunkertojien tori).Torilla on monenlaista toimintaa. Sieltä löytyy käärmeenlumoojia, tarinankertojia, kirjureita, rohdoskauppiaita ym ym.Valokuvaaminen tuolla torilla on maksullista. Kuvaa ei pääse ottamaan niin ettei kohde sitä huomaisi.Seurauksena on maksu. Vaatimus saattaa olla huikea, mutta 10 dirhamia on kohtuullinen summa. Torilla ja soukissa on aina valtavasti ihmisiä, joten lompakkoa ei miesten pidä pitää farkkujen takataskussa. Taskuvarkaita ei ole kylläkään enempää kuin esim täällä kotosuomessa nykyisin.

Marokko on myöskin maa, jossa on ns."tippisysteemi". Se ei kuitenkaan ole mikään itsestään selvyys.Hyvästä palvelusta kannattaa antaa pieni lisä.Kahviloissa ym paikoissa dirhami puolitoista.

Alkoholia saa vapaasti ostaa marketeista esim. Uniprix ja Anaprix sekä Sawma. Noin kolmisen kilometriä kaupungin ulkopuolella on meikäläistä Prismaa muistuttava iso liike nimeltään Marjane.Pikkutaksilla pääsee. Kaupungissa on myöskin muutama viinakauppa, mutta nbe ovat kyllä aikaq huomaamattomia.

Pukeutuminen on melko vapaata. Kuitenkin niin, ettei miehen sovi kulkea kaupungissa ilman paitaa.Shortsit ovat ihan ok.Joku kysyi täällä aikaisemmnin sitä voivatko naiset kulkea topissa. No vastasin siihen että kyllä.(Minun piti ensin itselleni selvittää mikä se toppi on). Kotikansalliseen tapaan ei ole myöskään soveliasta liikkua kaupungilla kaljapullo kädessä.Sitä ei pidetä soveliaana.Ei siihen kukaan puutu samoin kuin ei yleensä pukeutumiseenkaan, mutta "maassa maan tavalla".

Lukekaapa ennen matkaa näitä aikaisempia juttuja . Olen esim. itse kirjoitellut paljon erilaisista asioista. Ei muuta kuin oikein oikein hyvää matkaa. kalevi s.