Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kalevisilvennoinen
profiilit
kalevisilvennoinen
kalevisilvennoinen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
17
Kommenttia
255
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En ymmärrä mitä taas tein, koska varsinainen viestini häipyi jonnekin. Tuosta matka-autoilusta en oikeastaan tiedä yhtään mitään, koska olen hotelli-ihmisiä. Ainakin Agadirissä näkee runsaasti matkailuautoja, jotka ovat pääasiassa Ranskasta ja Saksasta. Hotelli Al Moggaria vastapäätä on isohko vartioitu ja muurein ympäröity matkailuautoalue. Sen varustetasosta en oikeastaan tiedä mitään, mutta olen kuullut että se olisi suhteellisen hyvä. Siellä on myöskin ravintola. Hinnoista ja varauksista en tiedä yhtään mitään.Tuo alue on hyvin lähellä keskustaa Mohammed V kadun alkupäässä.-Itse olen aikoinani ostanut Marokon tiekartan Helsingistä Akateemisesta kirjakaupasta. Toinen paikka josta sen voisi saada on Karttakeskus Vuorikadulla. Helsingissä myös.Kalevi
15.02.2008 11:52
Ainakin Agadirissä on keskustassa useita ns. nettikahviloita.Niitä tulee ja menee.Hintataso niissä oli ainakin viime vuoden huhtikuussa tunti noin 5-10 dirhamia. (1 dirhami on n. 0.90 euroa). Tuosta langattomuudesta en tiedä mitään.
Arabia ja ranska ovat Markon kieliä. Enlannillakin tulee kyllä jotenkin toimeen.
Rahaa voi nostaa Visa automaateista. Näitä on pankkien ulkopuolla kadulla.Esim. keskustassa Keneral Kettani-kadulla sekä Hassan II -kadulla. Joissakin hotelleissa on ainakin Al Mogggar ja Syd Bahia hotellien aulasswa automaatit.Kadulla olevien automaattien laseilla en ole koskaan nähnyt "räkäklöntteja" niinkuin täällä kotosuomessa.Kyllä Visalla ravintoloissa ja liikkeissäkin voi maksaa.Joissakin basaariliikkeissä on saattanut käydä niin, että kortin provikka lisätään hintaan. En osaa sanoa onko näin yleistä. Kalevi
15.02.2008 11:44
En kyllä valitettavasti pysty sanomaan matkailuautoasiaan oikeastaan yhtään mitään. Olen itse niita hotelli-ihmisiä.Tiedän sen verran, että Agadirissä näkee hyvin paljon matkailuautoja, joista hyvin monet ovat Ranskasta ja Saksasta. Melkein hotelli Al Moggaria vastapäätä on leirintäalue matkailuautoja varten. Tuo on Mohammed V-kadulla.En ole siellä käynyt, mutta se on muureilla ympäröity alue ja tietysti vartioitu.Ilmeisesti myöskin varustetaso on hyvä. Olen kuullut, että siellä on myöskin ravintola.Maksuista ja viipymisajasta en tiedä mitään.Valitan.-Marokon tiekartan olen aikoinani ostanut Akateemisesta kirjakaupasta Helsingissä. Toinen paikka josta kartan voisi löytää on Karttakeskus Vuorikadulla. Tietty samassa kaupungissa.-Yksi mahdollisuus on mennä matkatoimistoon ja pyytää heitä selvittämään hinta ym kysymyksiä.En tiedä ryhtyvätkö aselvittämään jos ei osta mitään.Kalevi
15.02.2008 11:24
Kyllä yksinäinen nainen voi Agadirissa kulkea kadulla. On kyllä totta, että sikäläiset miehet ovat kiinnostuneita ulkomaalaisista naisista. En ole kuullut, että mitään päällekäyntejä olisi tapahtunut.Millekään slummialueelle ei kenelläkään pitäisi olla mitään asiaan päivälläkään, mutta kaupungin keskustan alueella voi kulkea.Eikä noista miesten mahdollisista höpinöistä kannata välittää eihän niistä tavallisesti edes mitään ymmärräkään.On aivan totta, että islamilaisessakin maailmassa miesten on "helpompaa" liikkua.On myöskin huomattava, että kaduilla partioi poliiseja, joten jos omasta mielestä liian innokas "hurmuri" on häiriöksi niin vinkkaus vaan poliisille. Mies saa varmasti kyytiä.Rohkeasti matkaan vaan.Kalevi
13.02.2008 10:47
Olen useita kertoja matkustanut Marokossa ja lähinnä tietysti Agadirissä.Koskaan ei mitään ole huoneesta hävinnyt. Olen käyttänyt useita hotelleja.Ne ovat suomalaisten matkanjärjestäjien käyttämiä hotelleja.Passia ja rahoja ei tietenkään pidä pitää missään pöydällä.Itse vuokraan aina tallelokeron näitä varten. Tipin annan henkilökohtaisesti lähtöpäivänä siivoojalle tai sitten jätän huoneeseen pöydälle. Muutaman kerran olen myös antanut matkan aikana siivoojalle 5-6 dirhamia (n.0,50-0,60 euroa).Jos joskus dirhami pari on pudonnut lattialle huoneessa enkä ole sitä löytänyt niin siivoojan käynnin jälkeen ko kolikot ovat olleet pöydällä.Marokossa työtömyys on melkoa korkeata, ja siivoojatkin tietävät että epärehellisyydestä menettää työnsä. Kalevi
07.02.2008 11:19
Pyydän kovasti anteeksi kun edellisessä kirjoituksessani käytin sanoja terve ja liikuntavammainen liikuntarajoitteisen asemasta.Tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole ollut loukata. Kalevi
04.02.2008 10:38
Kiitos vaan kiitoksista. Ei se liikkuminen Agadirissäkään aivan ongelmatonta ole. Olen kyllä siellä silloin tällöin nähnyt matkailijoita pyöräruolia käyttäen. Kadut ovat päällystettyjä, mutta korokkeita on ainakin katujen kulmauksissa.Turistien käyttämissä hotelleissa on pääsääntoisesti hissit.Liikkeissä ongelmallisia ovat ovet, mutta niinhän se taitaa olla täällä kotosuomessakin. Mitään ovien avausnappeja ei ole missään.Paikallisbusseja ei oikeastaan kannata käyttää, koska niissä on portaita. Lisäksi ne useimmiten ovat tupaten täynnä.Agadirissä kaupunkiajo pienillä oranssin värisillä takseilla on halpaa. Tosin sisään meno on aina tietysti hieman hankalaa. Retkibusseissa on sama juttu. Niihinkin pitää "kiivetä".Olen aina suositellut käyntiä Marrakechissa retkibussilla. Nyt pitää kuitenkin sanoa, että vanha kaupunki eli Medina on hyvin sokkeloinen kapeine kujineen. Lisäksi siellä on valtavasti ihmisiä, mopoja ja polkupyöria sekä aasejakin rattaineen. Siellä myöskin kävellään hyvin hyvin paljon.Agadirin osalta sanoisin vielä sen, että liikenteen kanssa on oltava hyvin varovainen. V arsinkin katujen ylityksissä.Kyllä siellä suojateitä ja liikennevaloja sekä liikennepoliiseja on.Mutta sittenkin.Liikenne on aika hurjaa, ja katu pitää aina ylittää suojatien kohdalla. Vilkkaimmissa risteyksissä on liikennepoliiseja. Olen toisinaan huomannut, että poliisi katkaisee liikenteen, ja näyttää turistille vapaata ylikulkua. Toivottavasti en ole maalannut kauhukuvia Agadiristä. En kyllä näe mitään estettä loman viettoon Marokossa ja lähinnä tietysti Agadirissä.
Kiitän tästä kysymyksestä. Terveenä en ole tarpeeksi paneutunut tähänkään puoleen asiasta.Sitä näkee helposti vain terveen ihmisen silmin.Jokatapauksessa jos matka toteutuu niin oikein hyvää ja antoisaa matkaa.Kalevi
04.02.2008 10:35
Ainakin Agadirissa on useita ns nettikahviloita. Tosin niitä tulee ja menee.Hotellien yhteydessä on myös, mutta ne ovat ilmeisesti varattu vain hotellin asukkaille. Hinnat ovat olleet 6-10 dirhamia eli n. 0.60 - 1,00 euroa puolen tunnin ja tunnin käytöstä. Agadirissa on ollut myöskin nettikahvila, joka on ollut auki koko yön. Tosin sen olemassaolosta en nyt tiedä. Yön hinta on tuolloin 20 dirhamia.
Leirintäalueista en kyllä osaa sanoa yhtään mitään. Tosin Agadirissä on kutakuinkin keskustassa lähellä Hotelli Al Moggaria alue joissa olen nähnyt paljon matkailuautoja. Se on ilmeisesti aika hyvin varustettu mm ravintola.Nettiyhteydestä sieltä tai tuosta wlan -yhteydestä en osaa sanoa yhtään mitään.Kalevi
18.01.2008 13:00
Olen käynyt useassa Marokon kaupungeista lukuunottamatta Tangeria ja Rabatia sekä Casablancaa. Minä pidän tavattomasti Marrakechistä.Siellä on toisaalta vanha kaupunki Medina ahtaine katuineen ja Sadunkertojien tori eli Djema el Fna, ja toisaalta uusi kaupunginosa leveine katuineen, runsaine katukahviloineen ja liikkeineen.Olen myöskin käynyt Fes- nimisessä kaupungissa.Ei siellä nyt minun mielestäni mitään ihmeellistä ollut. No se ei ole sellainen turistipaikka kuin esim. Agadir.Lähellä Agadiriä on pieni kaupunki Essaouira.Siellä on tietysti vanha osa eli Medina. Tästäkin kaupungista olen pitänyt. Rauhallinen.Agfadirin eteläpuolelta löytyy mm. sellainen kaupunki kuin Tarudant. Tyypillinen Marokkolainen arabikaupunki.Myöskin pieni kaupunki Tiznit, joka onh ns. hopeakaupunki. Eli siellä on paljon pieniä korumyymälöitä. Maisemallisesti matka Tafraoute- nimiseen pieneen kylään oli mielenkiintoinen.Vähäsen tiellä kiemura,mutta kalliomaisema oli erikoinen. Suuria kalliolohkareita päällekkäin.Muutamia palmukeitaita, joissa palmut ns."jalat vedessä ja pää tulessa".Ymmärtääköhän tätä kukaan. Onhan niitä muitakin kaupunkeja joissa olen käynyt. Ennenkaikkea kuitenkin Marrakech.Siellä liikkuessa Djema eli Fnaalla ja markkina-alueella eli soukissa tuntuu välillä että on siirrytty ajassa melko harppaus taaksepäin.Paluu nykypäivään tapahtuu sitten uuden kaupunginosa joissakin upeista katukahviloista. Marrakechistä voin vielä mainita Majorelle-nimisen puutarhan. Siellä on valtavasti erilaisia kaktuksia ja puita. Puutarha ei ole kovin laaja, mutta siellä on kivan rauhallista ja kävellä pieni laatoitettuja polkuja pitkin.Ulkopuolelta kuuluu liikenteen melua. No tämä on taas minun omia tuntemuksiani.Kyllä Marokossa löytyy mielenkiintoisia kohteita. Kalevi
16.01.2008 10:52
Missähän päin mahtanetkaan asua. Itse olen ostanut, tosin vuosia sitten, kyseisen kartan Akateemisesta kirjakaupasta Helsingistä. Ainakin siellä niitä on ollut. Samoin Helsingissä on ollut sellainen liike kuin Karttakeskus.Se oli aikoinaan Eteläisellä Esplanadikadulla. Se taitaa olla kyllä muuttanut.No uskoisin, että Akateemisesta Kirjakaupasta löytyy. Ps. Agadirissa on melkein kaupungin keskustassa aidattu alue matkailuautoja varten. Se sijaitsee melkein Hotelli Al Moggaria vastapäätä Mohammed VI-kadulla.En siellä ole kyllä vieraillut, mutta runsaasti on matkailuautoja ja siellä on ilmeisesti myöskin ravintola ym tiloja.Kalevi
15.01.2008 13:53
Voihan se olla niin, että olen hullu kun tuollaista ehdotin. Otsikon kirjoittajahan se paremmin tietää. No en tietenkään tarkoittanut sitä että pikkuleipiä rahdattaisiin täältä kotosuomesta.Tarkoitin sitä että vierailulle mentäessä voi ostaa paikallisia pikkuleipiä.Kokemukseni mukaan ne ovat aina haluttuja.Varsinkin jos perheessä on lapsia.Suomestahan voi viedä suklaata.- Meidän ja islamilaisen maailman välillä on selkeä kulttuuriero.Se mikä meillä täällä on tavallista ei sitä ole islamilaisessa (länsimaistuneessakin)maailmassa.Tietenkin myös päinvastoin. Onhan todella miehekästä viedä puukko, mutta siihen ei välttämättä suhtauduta samalla tavalla kuin kotosuomessa.Siinä voi tulla hieman vaivautunut olo puolin ja toisin, ja hyvä tarkoitus saattaa mennä päälaelleen.Suhtautuisin puukon vientiin varauksellisesti, mutta jos sen kuitenkin vie niin sen paikka on ruumaan menevässä matkalaukussa.Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.Kalevi
15.01.2008 10:17
Unohdin sanoa, että älkää viekö alkoholia.Kalevi
12.01.2008 11:44
Kysymys on aika vaikea. Tunnetteko ennestään tuon perheen, jolle olette aikoneet viedä tuliaisia?Oletteko aikaisemmin vieraillut tuon perheen luona? Tällöin olette voineet huomioida perheen asumista.Itse olen tehnyt niin, että olen käynyt ostamassa paikallisen kahvilan yhteydessä olevasta leipämyymälästa pikkuleipiä.Ainakin La Fontaine-nimisen kahvilan yhteydessä on erinomainen leipäkauppa.Kahvila on HassanII kadulla aivan keskustassa.Siellä on varsin runsas valikoima. Pikkuleivät ovat käsin tehtyjä.Myymälässä on niitä varten erikokoisia rasioita.Ainakin tässä myymälässä on myöskin jo valmiiksi tehtyjä"tarjottimia" joissa on erilaisia pikkuleipiä.Viime huhtïkuussa kilohinta oli 130 dirhamia eli noin 13 euroa.Toinen mukava leipämyymälä on La Veranda-nimisen kahvilan yhteydessä.Tämä on myöskin Hassan II-kadulla.Jos vielä mainitsee yhden lukuisista niin se sijaitsee 29 Fevrier kadulla siinä on myöskin kahvila Yakud.Sijainti on myöskin keskustassa.Kaikki nuo pikkuleivät on maistuvia ja ihan mukava tuliainen.Olen joskus jostain lukenut, että vanha tapa olisi viedä mustaa teetä ja sokeria.Marokkolaisessa kaupunginosassa on ollut myynnissä kilon "toppasokeria"Nykyihmiset eivät taida tietää höläyksen pöläystä mainitusta sokerista.Se on kartion muotoinen keko.Täällä meilläkin sitä on ammoin ollut myynnissä.Marokkolaisen toppasokerin kilohintaa en muista, mutta halpaa se oli.Tuo mainittu sokeri ja tee saattaa tuntua mitättömältä,mutta sikäläisissä olosuhteissa se ei ole.Luonnollisesti kukat ovat siellä halpoja.Marokkolainen on itse hyvin vieraanvarainen. Jos taa olette ajatelleet viedä jotain suomalaista lasia tai vastaavaa niin sen suhteen olisin varovainen. Varsinkin jos ette tunne perhettä.Tämä riippuu myöskin paljon perheen sosiaalisesta asemasta.Ei tämä ole välttämättä mikään helppo asia. Kalevi
12.01.2008 11:42
Marokko ei vaadi viisumia alle 3 kuukautta kestävällä matkalla. Passiin saa leiman sekä maahan tullessa että sieltä poistuessa.Kalevi
09.01.2008 11:03
Tuo mainittu Kotisatama osio uusittiin 10.11.07. Minulla ei ole tietoa ohjelmien uusinnoista. Ei ainakaan edellisten vuosien vastaavia ole uusittu. Hyvää matkaa. Kalevi
07.01.2008 10:42
Islamilainen uusivuosi (Moharram) ei mitenkään häiritse turistin elämään.Tuskin mitkään virastotkaan ovat kiinni tuona aikana.Islamilainen uusi vuosi on vuosittain siirtyvä. Mainitsemanne päivämäärä on ilmeisesti oikea.Ei muuta kuin hyvää antoisaa matkaa.Kalevi
07.01.2008 10:39
Agadirissä on useita välitystoimistoja, jotka sekä myyvät että vuokraavat huoneistoja.Niitä on esim.Hassan II-kadulla Hotelli Sud Bahian talossa,samalla kadulla etelään mentäessä Hotelli Kamalia seuraavassa talossa sekä vielä samalla kadulla kahvila La Fontainea seuraavassa talossa. Myöskin Blv 20 ayout-kadulla hotelli Marina Palacen talossa on yksi välitystoimisto. Huom. nämä tiedot ovat viime vuoden huhtikuulta.Vuoktrattavat huoneistot ovat tietenkin kalustettuja.Sijainnista ja koosta riippuen vuokrat olivat 4 000 dirhamista ylöspäin. Tietystikin aivan kaupungin keskustassa on kalliinpaa. Jos katsoitte 9.11.07 TV 1:ssä esitettyä Kotisatamaohjelmaa niin siinä eräs golfaava pariskunta vuokrasi noin 6 km:n etäisyydellä keskustasta huoneiston. Siinä taisi olla kaksi makuuhuonetta,salonki,keittiö,kaksi parveketta ja tietysti wc tilat. Talo oli uusi kerrostalo ja vuokraksi he sanoivat hieman yli 300 euroa/kk:ssa.Noin 3000 dirhamia.Vuokra-asuntoja on ollut runsaasti saatavilla. Lisäksi usein kadulla tulee henkilö vastaan ja tarjoaa huoneistoa vuokrattavaksi. No näihin tulee suhtautua tietyllä varovaisuudella.Valitettavasti en osaa sanoa näiden välitystoimistojen yhteystietoja, mutta ehkä tästä jutusta on vähän alkua ja ensiapua suunnitteluun.Kalevi
04.01.2008 11:32
Agadirissa on ensikoti, jossa on aivan pieniä lapsia.Tämä koti on tarkoitettu yksinäisten naisten lapsille päiväkotina. Islamin uskohan ei hyväksy mitään esiaviollisia suhteita.Aikaisemmin on ollut niin, ettei yksinäisten äitien lapsia rekisteröity. Tämä merkitsi sitä, ettei näitä "lapsia ollut edes olemassa". Uusi perhelaki 2000 luvulla muutti tätä asiaa. Nyt myöskin nämä lapset rekisteröidään, jopa merkitsee myöskin koulunkäyntimahdollisuutta. Tämä koti Agadirissa on nimeltaan Oum el Baine (mikäli muistan nyt oikein). Ainakin Aurinkomatkojen tsto tietää tästä asiasta. Víime kaudella oli Aurinkomatkoilla se käytäntö, että Agadiristä paluupäivänä oli mahdollisuus bussissa jättää ylimääräiset dirhamit oppaille, jotka sitten toimittivat rahat tuohon kotiin.Kävin keväällä tuossa laitoksessa. Se mitä näin oli positiivista. Tuo koti oli myös täysin auki viuerailijoille. Mitään etukäteisilmoittamista ei tarvittu. Luulisin, että tuo koti vastaanottaa ehjiä ja puhtaita vaatteita, Lapset siellä ovat alle kouluikäisiä. Muutoin lapset Agadirissä käyttävät aivan eurooppalaistyylisiä vaatteita.Kalevi
02.01.2008 11:59
Olen asustellut useissa turistihotelleissa. Matkatoimistojen luokituksia on ollut 2-3 tähden välillä. En ole missään törmännyt torakoihin. Kyllä kai niitä maassa on.Onko se sitten ollut hyvää tuuria.Tiedä häntä.Olen myöskin Fesissä ja Marrakechissä sekä Essaouirassa asunut yön pari kahden tähden hotelleissa enkä ole torakoihin törmännyt.Nämä viimeksimainitut hotellit eivät ole olleet suomalaisten matkanjärjestäjien hotellilistoilla.Näissä tapauksissa olen aina pyytänyt lupaa käydä huoneessa ennen majoittumista. Aina tuo lupa on myönnetty. Tällöin olen saanut kuvan ko huoneesta ja sen siisteydestä. Myös Wc tilojen.Mitään torakkainvaasiota en ole tavannut. En edes yksinäistä "hortoilijaa".En kuitenkaan voi kiistää, etteikö niitä jossain olisi.kalevi
14.12.2007 12:53
Marokko on varmasti muuttunut siitä mitä se on ollut 30 vuorra sitten. Tosin en ole ollut missään vuoristokylissä, mutta olettaisin että niissäkin on tapahtunut muutosta.Itse olin ensimmäisen kerran Marokossa ja Agadirissä vuonna 1982.Marokossa on nuori uudistusmielinen kuningas, jonka aikana on tapahtunut muutoksia. Puoliso on tietokoneinsinööri ja perhetaustaltaan oppikoulun rehtorin tytär.On kuitenkin muistettava, että Marokko on islaminuskoinen maa. Turismi on Marokolle hyvin tärkeä tulonlähde. Agadirissä on rakennustoiminta varsin vilkasta. Uusia hotelleja rakennetaan Agadiriin vauhdilkla. Samoin asuintaloja.Slummialueet ovat pikkuhiljaa häviämässä.Niitäkin tosin vielä on.Marrakech on tänäpäivänä hyvin suosittu kaupunki. Maan hinta nousee ja uusia rakennuksia syntyy.Uusi osa on hyvin modernin tuntuinen leveine katuineen ja liikkeineen sekä katukahviloineen.Onneksi vanha osa eli Medina ja siellä souk-alue sekä tuo kuuluisa Sadunkertojien tori eli Djema El Fnaa ovat entisellään.Parasta aikaa Agadirissä jatketaan rantabulevardia melkein uuteen kuninkaanlinnan saakka.Valmistuttuaan sen pituus tulee olemaan viitisen kilometriä.Sinne tietysti tulee kahviloita ja ravintoloita sekä liikkeitä.
Tämän päivän Agadirissä on mukavia kahviloita sekä tietysti runsaasti ruokaravintoloita monenlaiseen makuun. Paikalliset ihmiset ovat hyvin ystävällisiä.- Tietysti Marokossakin on ongelmia. Yksi niistä on melkoinen työttömyys.-Hyvin paljon tälläkin palstalla on kirjoitettu siitä että Agadir on kerjäläisten ja taskuvarkaiden kaupunki.Viimeksimainittuihin en ole törmännyt, eikä niitä varmastikaan ole yhtään sen enempää kuin mitä yleensä Euroopassa ja täällä meilläkin kotosuomessakin on. Kerjäläisiä näkee kyllä katukuvassa, mutta ei ainakaan minusta häiritsevässä määrin.(Maanjäristys tuhosi Agadirin muinoin ei tsunami).Ei muuta kuin hyvää matkaa.Toisenlainen Agadir löytyy tänä päivänä.Kalevi
13.12.2007 14:20
6 / 13