Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

17

Kommenttia

255

1. En ymmärrä mitä taas tein, koska varsinainen viestini häipyi jonnekin. Tuosta matka-autoilusta en oikeastaan tiedä yhtään mitään, koska olen hotelli-ihmisiä. Ainakin Agadirissä näkee runsaasti matkailuautoja, jotka ovat pääasiassa Ranskasta ja Saksasta. Hotelli Al Moggaria vastapäätä on isohko vartioitu ja muurein ympäröity matkailuautoalue. Sen varustetasosta en oikeastaan tiedä mitään, mutta olen kuullut että se olisi suhteellisen hyvä. Siellä on myöskin ravintola. Hinnoista ja varauksista en tiedä yhtään mitään.Tuo alue on hyvin lähellä keskustaa Mohammed V kadun alkupäässä.-Itse olen aikoinani ostanut Marokon tiekartan Helsingistä Akateemisesta kirjakaupasta. Toinen paikka josta sen voisi saada on Karttakeskus Vuorikadulla. Helsingissä myös.Kalevi
  2. Kiitos vaan kiitoksista. Ei se liikkuminen Agadirissäkään aivan ongelmatonta ole. Olen kyllä siellä silloin tällöin nähnyt matkailijoita pyöräruolia käyttäen. Kadut ovat päällystettyjä, mutta korokkeita on ainakin katujen kulmauksissa.Turistien käyttämissä hotelleissa on pääsääntoisesti hissit.Liikkeissä ongelmallisia ovat ovet, mutta niinhän se taitaa olla täällä kotosuomessakin. Mitään ovien avausnappeja ei ole missään.Paikallisbusseja ei oikeastaan kannata käyttää, koska niissä on portaita. Lisäksi ne useimmiten ovat tupaten täynnä.Agadirissä kaupunkiajo pienillä oranssin värisillä takseilla on halpaa. Tosin sisään meno on aina tietysti hieman hankalaa. Retkibusseissa on sama juttu. Niihinkin pitää "kiivetä".Olen aina suositellut käyntiä Marrakechissa retkibussilla. Nyt pitää kuitenkin sanoa, että vanha kaupunki eli Medina on hyvin sokkeloinen kapeine kujineen. Lisäksi siellä on valtavasti ihmisiä, mopoja ja polkupyöria sekä aasejakin rattaineen. Siellä myöskin kävellään hyvin hyvin paljon.Agadirin osalta sanoisin vielä sen, että liikenteen kanssa on oltava hyvin varovainen. V arsinkin katujen ylityksissä.Kyllä siellä suojateitä ja liikennevaloja sekä liikennepoliiseja on.Mutta sittenkin.Liikenne on aika hurjaa, ja katu pitää aina ylittää suojatien kohdalla. Vilkkaimmissa risteyksissä on liikennepoliiseja. Olen toisinaan huomannut, että poliisi katkaisee liikenteen, ja näyttää turistille vapaata ylikulkua. Toivottavasti en ole maalannut kauhukuvia Agadiristä. En kyllä näe mitään estettä loman viettoon Marokossa ja lähinnä tietysti Agadirissä.

Kiitän tästä kysymyksestä. Terveenä en ole tarpeeksi paneutunut tähänkään puoleen asiasta.Sitä näkee helposti vain terveen ihmisen silmin.Jokatapauksessa jos matka toteutuu niin oikein hyvää ja antoisaa matkaa.Kalevi
  3. Olen käynyt useassa Marokon kaupungeista lukuunottamatta Tangeria ja Rabatia sekä Casablancaa. Minä pidän tavattomasti Marrakechistä.Siellä on toisaalta vanha kaupunki Medina ahtaine katuineen ja Sadunkertojien tori eli Djema el Fna, ja toisaalta uusi kaupunginosa leveine katuineen, runsaine katukahviloineen ja liikkeineen.Olen myöskin käynyt Fes- nimisessä kaupungissa.Ei siellä nyt minun mielestäni mitään ihmeellistä ollut. No se ei ole sellainen turistipaikka kuin esim. Agadir.Lähellä Agadiriä on pieni kaupunki Essaouira.Siellä on tietysti vanha osa eli Medina. Tästäkin kaupungista olen pitänyt. Rauhallinen.Agfadirin eteläpuolelta löytyy mm. sellainen kaupunki kuin Tarudant. Tyypillinen Marokkolainen arabikaupunki.Myöskin pieni kaupunki Tiznit, joka onh ns. hopeakaupunki. Eli siellä on paljon pieniä korumyymälöitä. Maisemallisesti matka Tafraoute- nimiseen pieneen kylään oli mielenkiintoinen.Vähäsen tiellä kiemura,mutta kalliomaisema oli erikoinen. Suuria kalliolohkareita päällekkäin.Muutamia palmukeitaita, joissa palmut ns."jalat vedessä ja pää tulessa".Ymmärtääköhän tätä kukaan. Onhan niitä muitakin kaupunkeja joissa olen käynyt. Ennenkaikkea kuitenkin Marrakech.Siellä liikkuessa Djema eli Fnaalla ja markkina-alueella eli soukissa tuntuu välillä että on siirrytty ajassa melko harppaus taaksepäin.Paluu nykypäivään tapahtuu sitten uuden kaupunginosa joissakin upeista katukahviloista. Marrakechistä voin vielä mainita Majorelle-nimisen puutarhan. Siellä on valtavasti erilaisia kaktuksia ja puita. Puutarha ei ole kovin laaja, mutta siellä on kivan rauhallista ja kävellä pieni laatoitettuja polkuja pitkin.Ulkopuolelta kuuluu liikenteen melua. No tämä on taas minun omia tuntemuksiani.Kyllä Marokossa löytyy mielenkiintoisia kohteita. Kalevi
  4. Kysymys on aika vaikea. Tunnetteko ennestään tuon perheen, jolle olette aikoneet viedä tuliaisia?Oletteko aikaisemmin vieraillut tuon perheen luona? Tällöin olette voineet huomioida perheen asumista.Itse olen tehnyt niin, että olen käynyt ostamassa paikallisen kahvilan yhteydessä olevasta leipämyymälästa pikkuleipiä.Ainakin La Fontaine-nimisen kahvilan yhteydessä on erinomainen leipäkauppa.Kahvila on HassanII kadulla aivan keskustassa.Siellä on varsin runsas valikoima. Pikkuleivät ovat käsin tehtyjä.Myymälässä on niitä varten erikokoisia rasioita.Ainakin tässä myymälässä on myöskin jo valmiiksi tehtyjä"tarjottimia" joissa on erilaisia pikkuleipiä.Viime huhtïkuussa kilohinta oli 130 dirhamia eli noin 13 euroa.Toinen mukava leipämyymälä on La Veranda-nimisen kahvilan yhteydessä.Tämä on myöskin Hassan II-kadulla.Jos vielä mainitsee yhden lukuisista niin se sijaitsee 29 Fevrier kadulla siinä on myöskin kahvila Yakud.Sijainti on myöskin keskustassa.Kaikki nuo pikkuleivät on maistuvia ja ihan mukava tuliainen.Olen joskus jostain lukenut, että vanha tapa olisi viedä mustaa teetä ja sokeria.Marokkolaisessa kaupunginosassa on ollut myynnissä kilon "toppasokeria"Nykyihmiset eivät taida tietää höläyksen pöläystä mainitusta sokerista.Se on kartion muotoinen keko.Täällä meilläkin sitä on ammoin ollut myynnissä.Marokkolaisen toppasokerin kilohintaa en muista, mutta halpaa se oli.Tuo mainittu sokeri ja tee saattaa tuntua mitättömältä,mutta sikäläisissä olosuhteissa se ei ole.Luonnollisesti kukat ovat siellä halpoja.Marokkolainen on itse hyvin vieraanvarainen. Jos taa olette ajatelleet viedä jotain suomalaista lasia tai vastaavaa niin sen suhteen olisin varovainen. Varsinkin jos ette tunne perhettä.Tämä riippuu myöskin paljon perheen sosiaalisesta asemasta.Ei tämä ole välttämättä mikään helppo asia. Kalevi
  5. Marokko on varmasti muuttunut siitä mitä se on ollut 30 vuorra sitten. Tosin en ole ollut missään vuoristokylissä, mutta olettaisin että niissäkin on tapahtunut muutosta.Itse olin ensimmäisen kerran Marokossa ja Agadirissä vuonna 1982.Marokossa on nuori uudistusmielinen kuningas, jonka aikana on tapahtunut muutoksia. Puoliso on tietokoneinsinööri ja perhetaustaltaan oppikoulun rehtorin tytär.On kuitenkin muistettava, että Marokko on islaminuskoinen maa. Turismi on Marokolle hyvin tärkeä tulonlähde. Agadirissä on rakennustoiminta varsin vilkasta. Uusia hotelleja rakennetaan Agadiriin vauhdilkla. Samoin asuintaloja.Slummialueet ovat pikkuhiljaa häviämässä.Niitäkin tosin vielä on.Marrakech on tänäpäivänä hyvin suosittu kaupunki. Maan hinta nousee ja uusia rakennuksia syntyy.Uusi osa on hyvin modernin tuntuinen leveine katuineen ja liikkeineen sekä katukahviloineen.Onneksi vanha osa eli Medina ja siellä souk-alue sekä tuo kuuluisa Sadunkertojien tori eli Djema El Fnaa ovat entisellään.Parasta aikaa Agadirissä jatketaan rantabulevardia melkein uuteen kuninkaanlinnan saakka.Valmistuttuaan sen pituus tulee olemaan viitisen kilometriä.Sinne tietysti tulee kahviloita ja ravintoloita sekä liikkeitä.
    Tämän päivän Agadirissä on mukavia kahviloita sekä tietysti runsaasti ruokaravintoloita monenlaiseen makuun. Paikalliset ihmiset ovat hyvin ystävällisiä.- Tietysti Marokossakin on ongelmia. Yksi niistä on melkoinen työttömyys.-Hyvin paljon tälläkin palstalla on kirjoitettu siitä että Agadir on kerjäläisten ja taskuvarkaiden kaupunki.Viimeksimainittuihin en ole törmännyt, eikä niitä varmastikaan ole yhtään sen enempää kuin mitä yleensä Euroopassa ja täällä meilläkin kotosuomessakin on. Kerjäläisiä näkee kyllä katukuvassa, mutta ei ainakaan minusta häiritsevässä määrin.(Maanjäristys tuhosi Agadirin muinoin ei tsunami).Ei muuta kuin hyvää matkaa.Toisenlainen Agadir löytyy tänä päivänä.Kalevi