Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

17

Kommenttia

255

1. Kiitos otsikkoasian kirjoittajalle asiallisesta jutusta.Eräs mu8u kirjoittaja mainitsi Marokon elävän 1800- lukua ja että turismiin ei satsata, i9hmisety eivät viitsi tehdä työtä ym.Onkohan tämän kirjoittaja edes käynyt Marokossa.Olen vieraillut useissa Marokon kohteessa, mutta pääasiallisesti olen ollut Agadirissä.Niiden vuosien aikana, jolloin olen vieraillut Agadirissä ,siellä panostetaan turismiin. Tällä hetkellä Marokossa vierailee noin 6 milj. turistia vuodessa.Kuningas on asettanut tavoitteeksi 10 milj.turistia vuotta kohden.Parasta aikaa tuota rantabulevardia (Atlannin rannalla) pidennetään niin että sen kokonaispituudeksi tulee n. 5-6 kilometriä.Kuningas oli juuri huomauttanut Agadirin kaupungin johdolle rakentamisaikataulusta. Rakennustoiminta Agadirissa on hyvin vilkasta,ja tämä koskee myös Marrakechiä.Viimeksimainitussa kaupungissa tonttien hinnat ovat korkeat samoin asuntojen.En tiedä mitä viittaus 1800-lukuun oikein tarkoittaa.Onneksi esim. Marrakechissä on tuo

Medina ja siellä sadunkertojien tori eli Djema El Fnaa

Yksi Marokon kuningaskunnan ongelmista on,runsaasta rakennustoiminnasta huolimatta, valtaisa työttömyys.Myöskin akateeminen työttömyys. Aivovientiä ulkomaille tapahtuu paljon.Marokko on väkirikas maa.

Viimeksi olin Marokossa tämän vuoden keväällä. Tuona aikana Casablancassa tapahtui pari pommin räjäytystä. Tapahtumaa ei Agadirissä huomannut lainkaan.Tuolloin oli kysymys muutaman nuoren ja turhautuneen ihmisen epätoivoisesta teosta. Poliiseja on onneksi runsaasti katukuvassa, mutta poliisit eivät millään tavalla puutu turismin elämään. Al Qaidan tarkoituksena on sekasorron aikaansaaminen ja maan kehityksen pysäyttäminen.

Jokaisella maalla on omat ongelmansa niin myös Marokossa. Mutta"eihän Roomaakaan päivässä rakennettu".Tällä hetkellä Marokossa on modernisti ajatteleva hallitsija. Jo kruununprinssinä ollessaan hän ajoi köyhien ihmisten asiaa.
    Tänään luin lehdista kuinka täällä kotosuomessa kaksi noin 20 ja 30 vuotiasta oli ryöstänyt rollatorilla kulkeneen 92-vuotiaan vanhuksen. Vanhus oli kaatunut ja loukannut itsensä.Tämä ei ole myöskään ollut ainoa kerta kun tämäntapaiseen asiaan täällä meillä törmätään.Onneksi urhot saatiin kiinni.Marokossa vanhuksen pahoinpitely ei tulisi kysymykseenkään. Vanhaa ihmistä kunnioitetaan.Olisiko tämä osa sitä väitettyä 1800-lukua.

Olen kokenut Marokon mielenkiintoisena ystävällisten ihmisten maana.Ei kai sellaista maata olekaan josta kaikki pitäisivät. Valinnan varaahan on. Oikein hyvää syksyä.Kalevi
  2. Uskoisin, että teillä tulee olemaan mielenkiintoinen matka.-Marokossa puhutaan arabiaa ja ranskaa. Englantia,saksaa,espanjaa vähemmän.Ranskan sanakirja voi auttaa, mutta elekieli täydennyksenä on oiva juttu. Monet kauppiaat puhuvat ja ymmärtävätkin hieman suomea.Luulisin vaikka en tiedä, että tuossa Salon Kamalissa puhutaan ainakin vähän englantia.-Teette paikalliseen ihmiseen vaikutuksen, jos tervehditte sanomalla: Salam aleikum.Sitä voi käyttää mihin aikaan tahansa.Tuohon tervehdykseen vastataan suunnilleen aleikum msalam.Tietysti myös tuo ranskan bonjour tai kirjoitettiinko se näin.Kiitos on arabiaksi shukran.Kiitos paljon: shukran bsef.Olkaa hyvä miehelle sanottuna: minfadlak ja naiselle min fadlaki.Suunnilleen näin.Itse menen usein sekaisin tuon olkaa hyvän kanssa.Valuutta: Euron kurssi dirhamiin on tällä hetkellä hyvä.Visalla voi maksaa ja Visalla voi myöskin nostaa valuuttaa.Esim.Hotelli Kamalin talossa (Hassan II kadulla on rahanvaihto ja-nostopaikka. Myöskin automaateista kadulla voi Visalla nostaa rahaa.Hotellit vaihtavat myös.Ainakin aikaisemmin kurssi oli aivan sama vaihtoiko rahaa rahanvaihtopisteissä vai hotellissa.Dirhamien vaihto euroiksi käy ainoastaan lentoasemalla kotiin lähdettäessä.Kurssi on tällöin huonompi.Suosittelen, että vaihdatte kerrallaan vai pienehkön määrän, juuri tuon hankalahkon takaisinvaihdon takia.-Itse säilytän aina passin ja matka-asiakirjat sekä rahat hotellihuoneen kassakaapissa. Se on tietysti makukysymys, mutta itse olen jo siihen tottunut. Se tietysti maksaa vähän, mutta "Vara on viisautta eikä vahingon enne". Vuokra tallelokerosta on hotellista riippuen ollut n.150-170 euroa/viikko.(1 dirham on noin 0,10 euroa).Vaatetus:En kovinkaan suuressa määrin ymmärrä naisten vaatteista, mutta Marokko on suhteellisen vapaamielinen maa.Tuo mainitsemanne hihaton juttu kyllä käy.Ei siellä tietääkseni olkapäitä tarvitse peittää.Kyllä siellä näkee kaupungilla myös shortseihin pukeutuneita turisteja.Marokko on islamilainen maa, mutta älkää ymmärtäkö minua väärin jos sanon että "vähän liikaa on parempi kuin liian vähän".Ei tähän pukeutumisjuttuun siellä kukaan puutu.Liian vähäinen herättää kuitenkin kiusallista huomiota. Summa summarum: esittämänne asukokonaisuus on ihan hyvä.- Mitä sitten tehdä lapsen kanssa.Agadirissä on lintupuisto keskustassa HassanII kadun ja Blv 20 ayotin välillä.Lisäksi siellä on mahdollisuus ajaa minijunalla. Lähtöpaikka on tuolla 20 ayot kadulla tuon lintupuiston toisen portin edessä. Juna kiertää kaupungissä ,ja se on ihan kiva myöskin aikuisille.Agtadirissä on kaksi Mac Donalssia.Toinen Mohamed V kadulla hotelli Saharan edessä (keskustassa) ja toinen rantabulevardilla.Kannattaa kokeilla myöskin jäätelöä.Kioski runsain valikoimin on rantabulevardilla Mac Donalssin vieressä.Agadirissä on mahdollisuus tietysti ratsastaa kamelilla.Itse sorrun päivittäin siellä ollessani katukahviloihin ja niiden suussa sulaviin leivoksiin ja pikkuleipiin.Tietysti makuasia.Toivon äidille ja pojalle oikein hyvää matkaa.
  3. Ns tyhmiä kysymyksiä ei ole.Mikäli ette ole tottunut omatoimimatkailija niin silloin suosittelen suomalaisten matkanjärjestäjien matkoja.Myöskin siinä tapauksessa että matkustatte ensimmaäistä kertaa Marokkoon.Marokon pääkieli on arabia ja toisena kielenä puhutaan ranskaa. Englantia kyllä jossain määrin.Suomalaisten matkanjärjestäjien kohde on Agadir.Kaikilla matkanjärjestäjillä on useamman tasoisia hotelleja.Matkustan Aurinkomatkoilla, ja viimeksi asuin Hotellissa nimeltään Syd Bahia. Tähtiä taitaa olla kaksi.Siisti hotelli ja hyvin ystävällinen henkilökunta.Suomalaiset matkanjärjestäjät järjestävät retkiä esi. Marrakechiin ja Essaouiraan.Paikalliset matkatoimistot järjestävät kansainvälisiä retkiä useisiin kohteisiin.-Agadiriin ei johda rautatietä, mutta bussiyhteyksiä on eri puolille Marokkoa. Bussimatkat eivät ole kalliita.Ongelmana on vain se että bussit ovat yleensä tupaten täynnä. Matka-ajat ovat suhteellisen pitkiä.Marrakechistä on sitten rautatieyhteydet Marokon pohjoisiin kaupunkeihin.-Agadir on tyypillinen rantalomakohde.Sää tammikuussa, vaikka en siellä itse ole tuolloin ollutkaa,on ihan ok.Illat ja yöt ovat viileitä.-Kyllä Marokossa voi omatoimisestikin liikkua,ottaen kuitenkin huomioon tuon kielikysymyksen.Agadiristä on mahdollisuus tehdä matkoja kaupungin ulkopuolelle ns. isoilla takseilla. Agadirissä ovat väriltään valkoisia. On kuitenkin tärkeää että näitä takseja käytettäessä hinta tulee sopia aina etukäteen.Yleisesti ottaen Marokko on turistille vielä edullinen maa.-Pienen kuvan Agadiristä saatte kun katsotte TV1:stä 9.11.07 esitettävää Kotisatama-ohjelmaa.Kannattaa myöskin lukaista aikaisempi kirjoituksia tällä osastolla.Terveisin kalevi
  4. Kyllä on ja se on nimeltään Marjane. Muistuttaa erehdyttävästi meidän Prismaamme.Kooltaan iso.Tavaravalikoima on melkoinen. Marjane sijaitsee noin 3-3,5 kilometriä kaupungin keskustasta.Sinne johtaa mukavava kävelytie. Taksi keskustasta on maksanut (tänä keväänä) n.13dirhamia. Samassa rakennuksessa on vielä useita erikoisliikkeita mm.parfyy6mejä, miesten vaatteita, kenkäkauppa, kahvila,ja myöskin huonekalukauppa.Muita tämänlaisia ei ole. Kaupungin keskustassa on muutama market Nimeltään Uniprix ja Anaprix sekä Sawma.
  5. Syksyä. En ole itse majaillut tuossa hotellissa, mutta se sijaitsee kaupungin keskustassa Synagogan vieressä.Lähistöllä on kahviloita esim. suosikkini La Fontaine sekä La Veranda.Ei ne nyt mitään ongelmatilanteita ole, mutta joitakin matkailijoita kiusaa basaarikauppiaiden aktiivisuus.No ei näistä tarvitse mitään välittää.Toisaalta Agadirissäkin on siellä täällä kerjäläisiä. Itse olen lähtenyt siitä, että ne eivät ole turistin ongelma.Saatan silloin tällöin antaa dirhamin jollekin vahhukselle tai invalididille. Eivät nämä mitään ongelmatilanteita ole missään tapauksessa.Jotkut kokevat ne harmillisina.Kun ja jos käytätte isoja takseja niin hinta tulee aina sopia etukäteen.Nämä taksit ajavat kaupungin ulkopuolelloe. Oranssinväriset pienet taksit ajavat kaupungin sisällä.Niissä on taksamittari joka pitää pistää päälle aina ajon alkaessa.Itselläni ei ole ollut mitään negatiivisiä kokemuksia, mutta täällä olen joskus lukenut pikku ongelmista.- Minun mielestäni Marrakech on must paikka. Käyn joka kerta Marokossa ollessani myöskin tuossa kaupungissa, ja aina se antaa jotain uutta.Uudessa kaupunginosassa on leveitä bulevardeja ja hienoja liikkeitä sekä tietysti kivoja katukahviloita.Medinan eli vanhan kaupungin sydän on tutustumisen arvoinen Djema El Fna eli sadunkertojien tori.Tuo tori on kaksijakoinen eli päivällä se on melkoinen markkinapaikka, mutta kello 5 pm osa torista muuttuu pikku ravintoloiksi.Aurinko on painumassa Koutobian moskeijan taakse ja torilla alkaa toisenlainen hyörintä. Paikaalle tulo pöytiä ,hiilipannuja valoja sekä monenlaista syötävää.Afrikan musta yö .Ruuan ja hiilipannujen tuoksu. Illalla tuo on hyvin suosittu paikka sekä turistien että paikallisten kesken.Viimneksimainitun kokeminen edellyttää yöpymistä Marrassa.Kiva paikka Marrassa on myöskin Majorelle puutarha. Siellä on runsaasti erilaisia kaktuksia, bambuja ym. Rauhallinen paikka suurkaupungin hyörinän keskellä.-Toinen kiva pieni kaupunki on Essaouira. Se on noin 175 kilometriä Agadirista Euroopan suuntaan. Pieni kalastajakaupunki, jossa mukava Medina eli vanha kaupunki.-Vuosia sitten jolloin Agadirissä mies ja nainen eivät voineet kävellä kadulla käsikkäin poliisin siihen puuttumatta, tapasi nuoria pareja usein istumassa Olhao puistossa.Rauhallinen puisto Talborjtin kaupunginosassa.Siellä he istuivat penkillä toinen toisiaan tuijottaen ja kädestä kiinni pitäen.No nyt aika on muuttunut, mutta yhä edelleen Olhaossa istuu nuoria pareja.-Tässähän tätä höpinää on nyt taas tullut. Korostan sitä, että Marokossa niinkuin kaikkialla muuallakin maalaisjärjen käyttö on täysin sallittua. - En tiedä milloin menette Marokkoon, mutta 9.11.07 Kotisatama ohjelmassa on kuvia Agadiristä ja siellä asuvista suomalaisista rouvista.Toivon teille molemmille oikein hyvää ja antoisaa matkaa.Hyvää syksyä.
  6. Kyllä saa. Turistilla ei ole vaikeuksia alkoholin ostossa alkoholimyymälöissä, marketeissa ja ravintoloissa.Tosin tällä hetkellä Marokossakin vietetään paastokuukautta eli Ramadania, ja se tuo pieniä rajoituksia. Esim. meidän Prismaa muistuttavassa Marjane- nimisessä marketissa Ramadanin aikana turistilla pitää olla passi mukana. Siis tämä on koskenut vain Ramadanin aikaa. Paastokuukausi päättyy Agadirissä noin 18-19 lokakuuta.Turisti (ei muslimi) saa paastokuukaudenkin aikana ravintoloissa alkoholia, mutta se yleensä pitäisi nauttia sisätiloissa.Keskustassa olevissa marketeissa Uniprix ja Anaprix sekä Sawma on alkoholia sisältävä hyllystö ja runsaat valikoimat.Varsinaiset alkoholiliikkeet ovat huomaamattomampia.Viime keväänä maalis-huhtikuussa ,kun olin siellä, vietettiin profeetta Muhamedin syntymäpäivää.Huhtikuun alussa. Tuolloin kolmena päivänä ei turistikaan saanut ostaa marketeista alkoholia.Ravintoloista sitä kuitenkin turistikin sai.Tätä ei ollut tapahtunut koskaan aikaisemmin.Joissakin ravintoloissa alkoholilasi saatetaan päällystää valkoisella servietillä muunakin kuin Ramadanin aikana.Marokkolaisessa kaupunginosassa eli Taljbortissa ei ole lainkaan myynnissää alkoholia. Poikkeuksen tekee ainoastaan hotelli Sindibadin baari ja ravintola.-Agadirissa ei ole kadulla näkyvissä humalaisia ja ALKOHOLIPULLO TAI LASI KÄDESSÄ EI KADULLA PIDÄ KÄVELLÄ.Ei tähän asiaan kukaan puutu,mutta se herättää vähän huomiota. Elikkä kuten sananlasku sanoo:Maassa maan tavalla. Mehän olemme siellä käydessämme vieraita ja tietyllä tavalla edustamme myöskin omaa maatamme. MIIKA pyydän ettet käsitä tätä miksikään saarnaksi.Oikein hyvää matkaa.
  7. Kiitos kohteliaisuudesta. En ole itse lainkaan autoihminen. Agadirissä on lukuisia autonvuokrausfirmoja. En tiedä, mutta saattaisi olla paras käyttää suomalaisten matkanjärjestäjien käyttämiä vuokraamoita.Joku voi olla tästä asiasta toista mieltä.Tämä on valitettavasti asia, johon en ole perehtynyt. Kun olen seurannut joiden matkailijoiden autonvuokrausta niin se on ky6llä yleisesti ollut onnistunutta.- Tie Agadiristä Marraan on hyvin vilkas. Tiellä on vain kaksi kaistää. Moottoritie on rakenteilla ja se valmistuu kun valmistuu, Insha Allaah =jos Allah suo.Varsinkin iltaisin tuo tie täyttyy lukemattomista rekoista, jotka kuljettavat tavaraa varsinkin Agadiristä Marraan.Mutkikasta vuoristo-osuuttakin löytyy.Usein myös henkiloöautot ohittelevat miten sattuu ja vauhtikin saattaa olla kovanlainen.Agadiristä lähdettäessä ihan mukava virkistäytymispaikka on Imin Ta Nouten kylässä.Aivan tien varrella on kahvila, jossa on siistit wc-tilat.Tätä kahvilaa käyttävät turistibussit.Sieltä saa sitten kaikenlaista juotavaa ja pikku syötävää.Suosittelen.- Marrakec on tällä hetkellä hyvin hyvin suosittu kaupunki.Valtavasti ihmisiä,ja ainakin keväällä hotellihuoneiden saanti oli ongelmallista. Itse olen käyttänyt tosin jo muutama vuosi sitten aivan Sadunkiertojien torin laidalla olevaa Rex-nimistä hotellia.No sen tunnelman kanssa oli vähän niin ja näin,tähtiäkin taisi olla vain kaksi.Marrakech jakaantuu Medinaan eli vanhaan kaupunkiin ja uuteen osaan. Viimeksimainitussa on leveitä bulevardeja, isoja liikkeitä ja mahdottoman kivoja katukahviloita.(Olen katukahvilafriikki).Medinassa on tietysti tärkein tuo Sadunkertojien tori eli Djema El Fna.Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.Kello 5 pm.paikallista aikaa osa tuosta torista muuttuu pieniksi ravintoloiksi.Tutustumisen arvoinen silloinkin.Kannattaa myöskin tutustua ravintoloiden antimiin. Hyvin suosittu paikallisten ja turistien kesken.Ykdestä paikasta haluaisin vielä mainita. Se on Majorelle puutarha.Sijainti ei ole ihan keskustassa, mutta kaunis pieni ja no jaa tunnelmallinenkin paikka. Siellä on valtavasti erilaisia kaktuksia, bambuja ja muita erilaisia kukkia. Puutarhassa kiertelee pienet polut(päällystetty)ja siellä on myöskin penkkeja lepäämistä varten sekä tietysti paviljonki.Itse pidän valtavasti Marrakechistä.Hotellien suhteen en taas valitettavasti voi antaa mitään kattavaa selvitystä.

Toinen mukava kaupunki on Agadiristä noin 174 kilometrin päässä oleva Essaouira.Tie sinne seurailee Atlannin rantaviivaa. Lyhyt vuoristo-osuus. Kaupunki on pienehkö kalastajakaupunki. Medina on, ainakin aikaisemmin, ollut rauhallinen liikkeineen ja gallerioineen.Kauppiaat eivät ole olleet niin "kiihkeitä" kuin esim Agadirissa.Essaouirassa on kalastajaveneiden satama. Siellä saattaa silloin tällöin joutua lokkien pommitusten kohteeksi.
    Agadirin eteläpuolella on runsaasti myösin tutustumiskaupunkeja kuten Taroudant ja esim hopeakaupunki Tiznit.-Kuten jo aikaisemmin mainitsin pidän tavattomasti katukahviloista. Agadirissä on niitä varsin monia. Minun suosikkikahvilana on La Fontaine (suihkulähde)ja esim La Veranda. Molemmat sijaitsevat toisen pääkadun Hassan II varrella kaupungin keskustassa.Kahviloiden yhteydessä on leipäkauppa. Sieltä kannattaa käydä valitsemassa pikku naposteltavat. Mahdottoman hyviä leivoksi ja pikkuleipia ym ym.Myöskin pikku suolaista. Marokkolaisessa kaupunginosasta siis Agadirissä on myöskin kahviloita Vaatimattomimpia tosin.-Marokkolainen ruoka on myöskin tutustumisen arvoista. Perinteisesti perjantaisin syödään cous cous- nimistä ruokaa. Toinen hyvin perinteinen ruoka on tagine pataruoka.Marokkolaisessa kaupunginosassa Taljbortissa on Sindibadin aukiolla vierekkäin nelisen pientä ravintolaa, jotka ovat keskittyneet marokkolaiseen ruokaan.Siellä menu on maksanut 35-45 dirhamia (n 3,5-4,5 euroa.)Huomattavaa kuitenkin on että näissä paikoissa ei ole lainkaan saatavissa alkoholia (ei olutta eikä viinejä).Muutoin Agadirissa on ruokapaikkoja pilvin pimein. Keskustassa ja ranta bulevardilla.Hassan II kadulla esim. Scampi, Via Veneto ym. Tutustukaa myös marokkolaisiin viineihin.Niitä on useita sekä roseta, valkoista, punaista ja marokkolainen erikoisuus harmaa viini.Olut Flag ja Special ihan ok.

Syksyllä illat ja yöt ovat viileitä, joten jotain pitkähihaista on syytä ottaa mukaan.Itselläni ei ole koskaa ollut päällystakkia mukana. Enkä ole paljon tarvinnut puseroakaan,joka on päällä kotoa lähdettäessä ja palatessa. -Vastailen hyvin mielelläni vielä mahdollisiin kysymyksiin.Terveisin kalevi
  8. Ihan sama hotelli on.Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut viihydyin tässä hotellissi oikein hyvin.(Eipä silti minulle eivät muutkaan hotellit siellä, joissa olen ollut, ole tuottanut pettymystä. Kaikissa on ollut erittäin mukava henkilökunta.

Ihan varmasti koet paljon sellaista jota ei tavallinen matkailija koe. Eipä muuta kuin oikein mukavaa matkaa. Nauti matkastasi aurinkoiseen ja ystävälliseen Marokkoon.Kalevi