Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tiina.nylen
profiilit
tiina.nylen
tiina.nylen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
14
Kommenttia
367
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Silence spiner -juoksupyörästä en tiedä mitään, en itseasiassa ole koskaan kuullutkaan, mutta osta syyrialaiselle ehdottomasti vähintään halkaisijaltaan 20-senttinen juoksupyörä. Mielellään suurempikin. Minulla on kaikilla syyrialaisilla halk. 23 cm juoksupyörät. Ei sillä mallilla tai merkillä niin väliä, kunhan pyörä on tukeva ja pyörii kevyesti. Tavallisen metallisen juoksupyöränkin saa äänettömäksi, kun sitä muistaa öljytä ruokaöljyllä säännöllisesti.
31.03.2009 22:45
http://www.hamsteriyhdistys.net/foorumi/
15.03.2009 20:03
Sinun täytyy käydä kysymässä asiaa eläinkaupassa. On todennäköistä, että he eivät maksaisi niistä mitään.
02.03.2009 19:17
Tässä itseottamani kuvat:
http://img.photobucket.com/albums/v602/Tiinu/Sirkkoja/IMG_1633.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v602/Tiinu/Sirkkoja/IMG_1638.jpg
^Muna ja saman lajin kakka :)
Suosittelen vierailemaan myös Sirkat.netissä. Sieltä löydät erinomaisia kuvia Medauroidea extradentatan ja muiden lajien munista.
http://www.sirkat.net/
02.03.2009 19:13
miten välttäisi sitä että jalat irtoaisi nahanluonnissa?
- Huolehtimalla, että terraariossa on riittävän kostea ilma. Poikasilla säännöllinen sumutus on tärkeää. Terraarion tulee olla myös riittävän suuri, että sirkka mahtuu häiriöttä vaihtamaan nahkansa.
milloin se alkaa munimaan?
- Se vaihtaa nahkansa vielä kerran. Sitten kestää noin kaksi viikkoa ja se alkaa munia. Ennen sitä sen takaruumis turpoaa valmistautuen munien tuottamiseen.
02.03.2009 19:06
Minulla on tällä hetkellä vain lajeja Pseudophasma acanthonota ja Eurycantha calcarata. Minulla on ollut myös lajeja Medauroidea extradentata, Phaenopharos khaoyaiensis, Diapherodes gigantea, Ctenomorphodes briareus ja Lonchodes cultratolobatus. Vain harvoilla sirkoillani on ollut nimiä.
26.02.2009 14:47
Varmaahan se ei ole, että ne kantaisivat jotain, mutta se on kuitenkin mahdollista, aivan kuten minkä tahansa muunkin lemmikkieläimen kohdalla. Esimerkiksi leopardigekot ja akaattikotilot voivat kantaa sairauksia aiheuttavia bakteereja, yhtä hyvin niitä voi olla kissoissa ja koirissakin.
En usko, että suojakäsineet ovat tarpeen. :) Riittää kun muistat olla laittamatta sormia suuhun ennen kuin olet pessyt kädet.
Elistölle vieraat bakteerit voivat aiheuttaa esimerkiksi ruokamyrkytyksen kaltaisia oireita ja suolisto-oireita.
24.02.2009 20:14
Bakteereja ja loisia voivat jokainen lemmikkieläin kantaa ja siirtyessään ihmiseen ne voivat aiheuttaa tulehduksen. Suosittelen siis käsien pesua sirkkoihin tai niiden ulosteisiin koskemisen jälkeen!
24.02.2009 13:55
Jotkin kummitussirkka lajit ovat hyvinkin myrkyllisiä. Jotkin taas erittävät vain pahanhajuista ainetta, jota ne ruiskuttavat vihollisen päälle. Kummitussirkat voivat myös kantaa ihmisille vaarallisia bakteereja ja loisia. Suosittelen siis käsien pesua aina sirkkoihin koskemisen tai terraarion siivouksen jälkeen.
Myrkyllisiä lajeja ei tietääkseni ole juuri tuotu Suomeen. Ulkomailla taas suosittu laji on esimerkiksi Oreophoetes peruana (perunsauvasirkka), joka erittää kinoliinia, joka on ihmisille myrkyllinen aine. Sen sijaan Suomessa on myrkytöntä tai vain lievästi myrkyllistä ainetta erittäviä lajeja, kuten Eurycantha calcarata (okapiru) ja Pseudophasma acanthonota.
Tässä vielä sinulle pari linkkiä niin pääset alkuu kummitussirkkojen hoidon opiskelussa:
http://www.createphpbb.com/kummitussirkatf/
http://www.sirkat.net/
22.02.2009 19:47
Tykkääkö ne olla kädessä?
- Eivät tykkää. Käsittelyä tulee välttää, sillä siinä on aina riskinä jalkojen tai tuntosarvien katkeaminen. Kummitussirkka on pelkästään katselulemmikki, kuten esimerkiksi akvaariokala.
Minkä kokoinen terraarion pitää olla senttimetreinä?
- Riippuu lajista. Nyrkkisääntönä pidetään, että terraarion korkeuden tulee olla vähintään kolme kertaa sirkan ruumiin pituus. Eli 10-senttiselle kummitussirkalle tulee olla vähintään 30 cm korkea terraario. Jotkin lajit voivat myös vaatia suuremman terraarion pitkien tuntosarvien tai pitkien jalkojen vuoksi.
Voiko sauvasirkat olla erivärisiä?
- Kummitussirkkoja on löydetty noin 2500. Ne ovat kaikki erinäköisiä, erikokoisia ja myös erivärisiä. Myös lajien sisällä voi olla suurtakin vaihtelua värissä. Kummitussirkan väriin vaikuttaa jonkin verran sirkan syömän ruoan laatu ja ympäristön väritys.
Minkä kasvin oksia voi laittaa sirkalle, joissa se roikkuu luodessaan nahkaansa?
- Sillä ei ole merkitystä. Pääasia on, että oksat ovat tukevia.
22.02.2009 19:20
No jos on rahaa, niin toki hamsterin voi toimittaa tuhkattavaksi. Itse en kuitenkaan niin turhaan rahaa laittaisi.
Hamsterin voi laittaa siistiin pahvilaatikkoon ja teipata laatikon kiinni. Ei siihen tarvitse laittaa ikkunaa, josta näkee hamsterin. o_O Itse olen kasvissyöjä, joten hamsterit ovat ainoita kuolleita eläimiä pakastimessani. Ei se minua yhtään häiritse, tai sitten olen vain harrastanut hamstereita jo niin pitkään. Lihansyöjälle ei luulisi tuottavan minkäänlaisia vaikeuksia pitää lemmikkiä talven yli pakastimessa, heillä kun paloiteltuja ruumiita on siellä yllinkyllin muutenkin... Kyllä minä ainakin pitäisin mieluummin rakasta lemmikkiäni mansikoiden seassa kuin julmasti tapetun eläimen ruumiinosaa.
22.02.2009 15:56
Hamsterin oireet kuulostavat kovasti sydänvialta. Hamsterilla voi olla verenkiertohäiriöitä sydämen vajaatoiminnan tai trombin aiheuttamana, tai sillä voi olla sydänkohtaus. Sydänkohtauksesta hamsteri voi selvitä kerran tai pari, mutta montaa infarktia sydän ei kestä.
Ikävä sanoa, mutta hamsterille ei ole mitään tehtävissä. Ainoa, mitä voit tehdä on juottaa ja syöttää sitä ja antaa sille 10-20 mg asperiini-annos.
20.02.2009 15:34
Kääpiöhamstereiden kiimaa ei pysty edes kokenut harrastaja huomaamaan.
Minulla on sinulle muuten ehdotus. Voisit laittaa sähköpostia jollekin talvikkokasvattajalle ja kysyä vinkkejä, ohjeita ja neuvoja, jos tulee jotain ongelmatilanteita tai kysyttävää. On hyvä olla joku, jolta voi kysyä neuvoa. :)
12.02.2009 20:35
Jos halua haudata hamsterin omalle pihallesi tai metsään, sinun pitää laittaa se pakastimeen. Muutoin se alkaa haista ja se kerää hajottajia, jolloin se alkaa nopeasti hajota.
Eli otat sen muovipussin pois ja laitat hamsterin pakastimeen. Kun hautaat sen, otathan myös muovilaatikon pois. Jos haluat hamsterille "arkun", ota siihen tarkoitukseen mahdollisimman pieni pahvilaatikko (kuten kuivahiivapakkaus tms.).
10.02.2009 13:20
ptiääkö hamsuille syöttää eläin proteiinia päivittäin vai riittääkö pari muutama kerta viikossa?
- Muutama kerta viikossa riittää. Poikasille ja kasvaville voi antaa lähes joka päivä, aikuisille 1-3 kertaa viikossa.
onko hyviä lähteitä esim. vauvan liharuuat(ilman suolaa of course :)) ja vaikka raejuustosta?
- Ne ovat hyviä.
Ruokintaohjeita voit lukea täältä: http://www.hamsteriyhdistys.net/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=162
28.01.2009 16:46
pitääkö hamsuille antaa heinää?
- Jos haluat, voit antaa sitä ja joillekin hamstereille on siitä paljon iloakin. Ne eivät kuitenkaan välttämättä sitä tarvitse, kuten kanit.
tarviiko ne suola/mineraali kivet...?
- Eivät tarvitse, jos ruokit hamstereita monipuolisesti.
minkä kokoinen juomapullo sopii parhaiten?
- Sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä, kunhan suutin ei ole liian iso. Hiiri- tai hamsteri/rottakokoinen pullo on sopiva.
28.01.2009 16:40
Jos hamsteri näyttää hyvinvoivalta, ei arista mitään paikkaa, liikkuu hyvin, syö ja juo normaalisti, ei ole syytä huoleen, mutta voit silti tarkkailla sitä vielä tämän illan ja tarkistaa sen kunnon aamulla.
Jos sille olisi jotenkin pudotuksessa käynyt, en usko, että eläinlääkäri siinä voisi mitenkään auttaa.
14.01.2009 21:37
Kabybara jo sitä sanoikin, mutta sanon vielä minäkin:
Kyseessä ovat hajurauhaset! Ne saattavat joskus olla kosteat ja niiden kohdilla karva voi olla lähes olematonta. Hajurauhaset ovat täysin normaali asia, eivätkä ne vaadi e-lääkärin hoitoa!
13.01.2009 21:21
Tarkoititko jotain tällaista liukiovellista terraariota: http://www.4furryfeet.com/xcart/images/P/597111-01.jpg
Mikäli lasiterraario on tilava, on se minusta aivan yhtä hyvä kuin muoviterraario. Muoviterraario on vain hiukan helpompi puhdistaa, koska se ei ole painava (herkästi rikkimenevä kuitenkin!). Itselläni asuu yksi hamsteri suuressa häkissä, yksi vanhassa akvaariossa ja kaksi Gabberissa (70cm pitkä muoviterraario). Lisäksi minulla on mm. yksi lisko liukuovellisessa lasiterraariossa. Aikaisemmin sellaisessa on asunut myös hamstereita. Kaikki neljä ovat hyviä vaihtoehtoja hamsterin asunnoksi, mutta koska kääpiöhamsterit ovat melko kömpelöitä, häkkiä ei niille suositella. Kerran minulla asui talvikko häkissä, mutta se oli sen verran hölmö tapaus, ettei tajunnut, että pinnoja pitkin voisi kiivetä. :)
13.01.2009 21:13
Itse pidän mielelläni kääpiöilläkin juoksupyörää, koska siinä juokseminen on niille kuitenkin hyvää liikuntaa. Hamsteri voi tosiaan addiktoitua siihen, jolloin pyörä tulee ottaa pois joksikin aikaa. Minulla niin kääpiöhamsterit kuin syyrialaiset ovat olleet aina juoksupyörän kohtuukäyttäjiä. :)
12.01.2009 13:30
3 / 19