Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

1. Meneekö Sanna Sipilän ansaan?

Olen täällä useammankin kerran kehunut pääministeriämme. Sanna on kehunsa ansainnut varmalla esiintymisellään, myös päät
    Suomen Keskusta
    65
    64
  2. Mitä Keskusta on oikeasti?

Nettiä selaillessani osui silmiini todella mielenkiintoista - ja yllättävääkin! Jo edellisellä hallituskaudella v. 2018
    Suomen Keskusta
    48
    64
  3. Työvoimapulasta ym.

Edellisessä avauksessani keskiviikkona 20.10. sanoin jättäväni palstan rauhaan vähän pidemmäksikin ajaksi, mutta lupasin
    Suomen Keskusta
    25
    64
  4. Onko EU ollut siunauksemme?

Jälleen tukeudun Hesariin, jonka nyt ehdin lukea tuoreeltaan. Lehdessä on vakiotoimittajien Jarno Hartikaisen ja Minna N
    Puolueet
    50
    64
  5. Keskustan puoluekokouksen lähestyessä

Puoluekokous on vajaan viikon kuluttua, 4.-5.9. Kokouksen tärkein tapahtuma on puolueen puheenjohtajavaali. Tällainen ei
    Suomen Keskusta
    123
    63
  6. Maassa kaikki hyvin, hallitus on vankka...

... eikä kätyrlaumaa näy missään. Tämä tuli mieleeni aito-arskan joitakin aikoja sitten laittaman avauksen alkusanoista,
    Suomen Keskusta
    18
    63
  7. Jäähyväissanoiksi hallitukselle minäkin

Olin jo päivällä kirjoittamassa omaa avaustani tuosta hallituksen yllätyserosta, mutta väki kävi täällä silloin niin kuu
    Suomen Keskusta
    67
    63
  8. Omavaraisuutta vai huoltovarmuutta?

Nyt esille tuomani näkemys on varmaan kapinallinen ainakin niiden kepulaisten mielestä, jotka ovat täällä pitäneet tärke
    Suomen Keskusta
    22
    62
  9. Me ylläpidämme demokratiaa

”Demokratia on systeemi, joka takaa sen ettei meitä hallita paremmin kuin ansaitsemme”, totesi George Bernard Shaw. Oike
    Suomen Keskusta
    13
    62
  10. Puolueiden kannatuksen murroksesta

Puolueittemme kannatus on ollut melkoisessa murroksessa tällä vuosisadalla. Tässä netistä poimimiani tietoja viiden nyt
    Puolueet
    64
    61
  11. Ei aihetta iloon eikä suruun

Lupasin tulla tänne seuraavan gallupin julkistettua iloitsemaan, jos kepun kannatus on noussut huomattavasti tai suremaa
    Suomen Keskusta
    72
    60
  12. Puoluekannatukset normalisoituvat

Yle:n uusi gallup osoittaa puolueiden kannatuksen taas normalisoituvan. Jälleen meillä on kolme suurta puoluetta (kepu,
    Suomen Keskusta
    53
    60
  13. Nujertaako korona Suomen?

Viimepäivinä olen lueskellut lehdistä ja selaillut netistä koronan jo tähän mennessä meilläkin tekemiä, ja pahoja ne teo
    Suomen Keskusta
    62
    59
  14. Suomi on hieno maa

Keskusta tai muukaan politiikka ei nyt anna aihetta avaukselle. Siksipä ylistän nyt maatamme ja siinä samalla tulee kiit
    Puolueet
    27
    58
  15. Erikoista, yllättävääkin!

Työmarkkinoiden työntekijäpuoli ja yrittäjäpuoli ovat eri näkemyksissä hallituksen onnistumisesta. Niinhän yleensä, eli
    Suomen Keskusta
    33
    57
  16. Suomi kokoaan suurempi EU:ssa. Entä olympialaisissa?

Edellisessä viestissäni kuukauden alussa sanoin, että en tule tänne lähiaikoina, jollei politiikassa, maassa tai maailma
    Suomen Keskusta
    33
    56
  17. Hyvää äitienpäivää!

Toivotukseni on kaikille äideille ja toivon mahdollisimman monen täälläkin kirjoittelevan tämän toivotuksen äideilleen o
    Suomen Keskusta
    19
    56
  18. Miksi Kokoomus möhli Kirsi Pihan kohdalla?

Pitkän elämäni saatossa olen äänestellyt useitakin puolueita, mutta viimeisten parinkymmenen vuoden aikana vain kokoomus
    Kansallinen Kokoomus
    9
    55
  19. Maailman muuttuessa

"Niin muuttuu maailma, Eskoseni", lausahti suutari Tobias Esko-pojalleen Aleksis Kiven Nummisuutareissa. Niin on muuttun
    Suomen Keskusta
    81
    55
  20. Hyviä uutisia

Suomen lisävelkaantuminen on nyt pysähtynyt. Toistaiseksi. Hyvä kuitenkin niin, vaikka velkaantuminen voi jatkua - ja to
    Suomen Keskusta
    41
    55