Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

1. Hieman - eikä ihan vähääkään - sivupoluille on menty noissa tähän mennessä tulleissa vastineissa, joista muutamiin siitä huolimatta olen vastaillut. Mutta kukaan ei ole halunnut tai rohjennut tarttua siihen, joka mielestäni on avaukseni ydintä. Vai eikö tosiaankaan ole noilla noista sivujuonteista mielipiteitään esittäneillä mitään mielipidettä tästä:

>>Viime aikoina on ollut julkisuudessa pohdintoja yleiseen asevelvollisuuteen perustuvan reserviläisarmeijan ja ammattisotilasarmeijan eroista niiden tehokkuudessa ja kustannuksissa. Ammattiarmeijaa puoltavien näkemyksen mukaan yleisen asevelvollisuuden kustannuksilla voitaisiin meillekin rakentaa koulutetumpi, osaamiseltaan ja varustelultaan tehokkaampi armeija. On vedottu siihen, että sellaisen ovat nähneet paremmaksi useimmat Euroopan maat, mm. kaikki Baltian maat, ja sellaiseen päätyi hiljattain Ruotsikin.

Kansalaistemme keskuudessa voitolla on kyllä halu säilyttää yleinen asevelvollisuus. Se on minunkin haluni. Ei yksin sen vuoksi, että siten saadaan mahdollisimman suuri reservi - jonka arvoa tosin heikentää rahan puute sen jatkokouluttamiseksi ja kunnolla varustamiseksi - vaan myös siksi, että siten mahdollisimman monet kokevat itsensä osalliseksi maanpuolustukseen. Uskon sellaisen ylläpitävän maanpuolustushenkeä.<<

Olisivathan palstan kepulaiset voineet puolustaa myös maanpuolustusta koskevaa hallituksen ohjelmaa. Vai eivätkä he näe siinä olevan mitään puolustamisen arvoista? Sen ymmärrän, että he eivät tietenkään voi kehua puolustusministeri Jussi Niinistöä, kun hän ei ole kepulainen, mutta eivät sentään yritä teilata noita Niinistön näkemyksiä, joita tuon esille avaukseni linkeissä.

Nyt lähden muihin puuhiin, mutta palaan illemmalla katsomaan avaukseni mahdollista lisätuottamaa, ja jos siinä on kommentointini arvoista, niin tulen tekemään.
  2. Niinpä näkyy olevan. Minun ammoisen sotilasurani aikana sellaisia ei ollut, ei ainakaan meillä, kun saimme vielä perinteisiin jalkaväkimiinoihin turvautua.

Pitäisiköhän minun alkaa uskoa, että olet todella ollut toimiupseeri, minua tosin paljon nuorempi ja myöhemmin. Toki tuollaisen tiedon saa kuka tahansa, jos sitä etsien netissä surffaa. Mutta jos todella olet ollut toimiupseeri, et silloin vielä ole voinut olla sellainen sekopää kuin olet nyt. Mikä sinun pääsi on sittemmin niin sekoittanut?

Katselin nyt palstaa taaksepäin, ja näin sinulta eilenkin tulleen sellaisia viestejä, joita terve pää ei voi tuottaa. Niin kauheaa on ollut kaipuusi minuun, etten voi sanoa siitä muuta kuin: voi sinua onnetonta! Ei kai tuollaista voitane pitää pelkkänä pelleilynä, vakavammasta täytynee olla kysymys. Ainakin elämän tyhjyydestä ja loputtomasta joutilaisuudesta. Mutta luulisi kyllä joutilaimmallakin olevan myös muuta tekemistä kuin olla vain tällaisella palstalla, täälläkin pääasiallisena tehtävänään vain minun etsiminen, jossa alkaa sitten nähdä harhoissaan aivan ”viattomia” minuna.

Pahan henkisen häiriintymisen tuottamasta harhasta kertoo tuokin, että näet jonkun varastelevan niitä puskanikkejäsi. Jos todella niin tapahtuu - jota en kyllä usko - sellaisen estät rekisteröimällä nikkisi. Ei minun nikkiäni kukaan pysty varastamaan. Mitä kummaa pelkäät siinä, että et uskalla rekisteröityä? Ei sitä kautta kukaan saisi tietää henkilöllisyyttäsi, jos se on pelkosi syy. Ei täälllä kai kukaan tiedä esim. Mielipidepankin eikä Pystyyn_kuolleen henkilöllisyyttä. Minun henkilöllisyyteni tiedetään, kun minulla ei ole ollut syytä pelätä sen paljastumista ja itse olen tuonut henkilöllisyyteni julki.
  3. Mitaleita myönnetään Puolustusvoimain lippujuhlapäivänä puolustusvoimien, rajavartiolaitoksen ja puolustusministeriön henkilökunnalle sekä maanpuolustustyössä erityisesti ansioituneille. Kun et ole aktiivipalveluksessa oleva sotilas, sinun täytyy olla maanpuolustustyössä erityisesti ansioitunut. Huomisista lehdistä sitten nähdään, kuka sellainen res. majuri siellä on, sillä ei niitä monta ole.

Vitsi, vitsi - kyllä se mitalisi on vain mielikuvitusmitali, ja tuo reservin majurin arvosikin on vain mielikuvitusta. Kuten kansanedustajaehdokkuutesi ja kaikki muukin itsestäsi kertomasi.

Miksi ihmeessä käytät tuollaista nikkiä? Ei tuo osoita fiksuutta pelleilynäkään, jokin muu motiivi kertoisi sinusta vielä ikävämpää. Jos yrität noin häpäistä upseerikuntaa, yrityksesi on turha, sillä ei kukaan voi uskoa, että olisit ollut upseeri, edes reservin upseeri. Upseerilta edellytetään hyvää suomen kieltä, ilmaisutaitoa ja kirjoitustaitoa. Sinun taidoillasi ei olisi päästy reserviupseerikouluunkaan, ei edes sinne ”rottakouluun”, jossa kanta-aliupseereja tehtiin.

Olisi kannaltasi viisaampaa esiintyä vain niillä satunnaisnikeilläsi, joilla aina hyvin tunnistettavana puhut Oulun opesta, Osmiumista, Ernestosta, kapista ja muista kiinnostuksesi aiheista. Joskus harvoin muustakin, kuten olet tuolla minun viimeisellä avauksellani puhunut nimimerkillä ”Lorvikataria”. Noin tehdessäsi sinua pidetään vain yksinkertaisena hupakkona, mutta res.majurina esiintyessäsi osoitat olevasi täysin vailla todellisuudentajua oleva idiootti. Vai olisiko kyseessä vakavampikin henkinen häiriö?
  4. Kun eilen en tätä palstaa avannut, tulin nyt katsomaan, millaista antia tämä avaukseni on tuottanut viimeisen käyntini jälkeen. Eipä ole tullut sellaisia viestejä, joihin minun tarvitsisi yksitellen vastailla. Totean vain, että Mielipidepankki on käyttänyt oikein hyviä puheenvuoroja vastineina paljon huonompiin puheenvuoroihin.

Kun Mielipidepankilla ja minulla oli melkoisesti erilaiset näkemykset hallitusohjelmasta, mielihyvin totean varauksitta yhtyväni Mielipidepankin tuolla ylempänä esittämiin näihin näkemyksiin:

>>Taloudellisia katastrofeja sattuu yhtä usein, ellei jopa useammin sellaisissa maissa, joissa ay-liikkeen valta on heikko. Viimeinenkin suurempi katastrofi eli finanssikriisi alkoi Yhdysvalloista ja tuon kriisin synnyttämisessä ay-liikkeelle ei ollut osaa eikä arpaa. Myös eurokriisi, joka on osin seurausta finanssikriisistä, on johtunut pääosin muista tekijöistä kuin ay-liikkeen vallan käytöstä.

Tämän hetken suuret uhkaavat talouskriisit tulevat kolmelta suunnalta. Yhdysvallat saattaa olla suuren taloudellisen kuplan äärellä jälleen kerran ja jälleen kerran ay-liike ei ole sitä synnyttämässä. Euroopassa Kreikan tilanne voi aiheuttaa suuremmankin kriisin eikä senkään laveneminen aiheudu ay-liikkeen liiallisesta voimasta. Kiinan talous voi velkaantumisen myötä joutua vastaavaan kuplatilanteeseen kuin Yhdysvallat eikä taida Kiinankaan ay-liike olla kovin vahva. Selvin meneillään oleva taloudellinen kriisi Kreikan ohella on Venäjällä ja siinäkin näyttäisivät täysin muut syyt kuin ay-liikkeen vahvuus olla määräävinä. Noin ihan globaalisti tarkastelemalla ay-liikkeen liian suuri valta ei näytä kovin usein horjuttavan taloutta vaan asia on melkeinpä päinvastoin.<<

Samoin tuohon Mielipidepankin näkemykseen:

>>Erityisen kummalliselta tuntuu se, että jotkut pitävät kummallisena, jos muut kuin homot puolustavat heidän oikeuksiaan ja tasa-arvoisuuttaan. Puolustajiakin aletaan pitään homoina. Analogisesti jos siis puolustaa vammaisten oikeuksia, pitäisi olla itsekin vammainen. <<

Mielipidepankki ei ota tuossa huomioon sellaista mahdollisuutta, että tuota homo-teemaa ylläpitävissä ehkä on omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan epävarmoja, ja mahdollisia homoseksuaalisia mieltymyksiään häveten niitä peittääkseen sitten yrittävät esittää inhoaan homoja kohtaan.

Tälle avaukselleni minulta ei tule enempää, sillä olen jo tehnyt uudenkin:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13630706
  5. Tuohon voin vastata itseäni viisaamman sanoin, varsinkin siksi, kun sen lpossa on hyvä kysymys myös sinulle:

Koveni sheikki portolle: ”viiniä sinä käytät,
    ja paheen verkon viimeisenkin silmän sinä täytät!”
    ”Niin, oon aivan sellainen kuin sanot”, myönsi portto.
    ”Mut oletkos sinä sellainen kuin olevasi näytät?”

(Omar Khaijam, ”Viisaan viini”)

En todellakaan pysty, en haluakaan pystyä siihen kielenkäyttöön ja kirjoitustaitoon, joita sinä käytät. Niissä esikuntien avustavissa tehtävissäkin edellytettiin toisenlaista. Kuten myös muussa vaatimattomassa elämässäni, jota suurin osa elämästäni on ollut, tietysti vain vaatimattomien ihmisten seurassa.

Mutta miksi käytät ylivertaiset lahjasi vain puhuaksesi minusta? Muustahan et koskaan puhu. Mikä johtopäätös tuosta olisi looginen? No, jääköön sanomatta, itsekin sen hyvin tiedät ja tuollaisella kerrot muillekin sen tietäväsi. Ja ymmärrät, että tuohon Omar Khaijamilta lainaamaani kysymykseen rehellinen vastauksesi itseäsi koskien voi olla vain kielteinen.
  6. Hieman eri mieltä kanssasi olen noissa aluksi mainitsemiesi asioiden ainaisesta huonosta hoidosta maassamme. On niitä joskus hoidettu hyvinkin, kun verotus on pysynyt riittävän korkeana niin, että tarvittavia palveluita on voitu ylläpitää, koulutuskin on ollut niin hyvää, että Suomi on kansainvälisissä vertailuissa sijoittunut kärkisijoille. Työllisyyskin pysyi varsin hyvänä sen jälkeen, kun Lipposen hallitukset nostivat Suomen sieltä syvältä, kunnes v. 2008 alettiin taantua, ja se jatkui Vanhasen kakkoshallituksen ajan ja valitettavasti vain paheni edellisen ”sekasikiöhallituksen” aikana.

Jaa, sinustako ei näytä tulevan kepulaista, vaikka sellainen olen luullut sinun jo olevan. No, nyt sitten meni listaltani ainoa järkimiehenä pitämäni kepulainen;))

En usko oikeaksi ratkaisuksi tuloveroasteikon kiristämistä suurempituloistenkaan osalta, sillä Suomen progressiivinen verotusasteikkohan on jo nyt Euroopan jyrkimpiä. En tosin kannata sellaista prosentuaalista tasaveroasteikkoa, joka on voimassa mm. Virossa, vaan nykyinen on mielestäni hyvä. Liian kova tuloverotus kuten myös pääomaverotus veisi rahaa niiltä, jotka voivat sen käyttää yleishyödyllisemmin yritystoiminnassaan tuotannon ja työn kasvattamiseksi.

Koulutuksen ja opintojen osalta olen paljolti samaa mieltä kanssasi. En tosin ole noissa asioissa kummoinenkaan asiantuntija, kun omat kokemukseni tuolta alueelta ovat vähäiset, mutta jälkipolviani ja muita nuorempia läheisiäni olen sen verran seurannut ja kuullut, että useampi heistäkin taitavat yhtyä näkemyksiimme - ainakin rehellisyydenpuuskissaan. Varauksitta yhdyn tähän toivomukseesi:

>>Toivottavasti Sipilän hallituksen rakennemuutokset koulutukseen koskevat myös näitä syitä, jotka viivyttävät opiskelijoiden siirtymistä vakinaiseen työelämään.<<

Samoin kyllä myös tuohon (jossa hallituksen pyrkimys taitaa olla väärä):

>>Työllisyysongelman ratkaiseminen on niin monisyinen ongelma, että en lähde tässä hallitusta neuvomaan muuten kuin kertomalla, että pidennetty työaika ei yleensä luo uutta työtä ja uusia työpaikkoja<<

Siinä on mielestäni oikea se opposition näkemys, että jos nyt jo työssä olevia ihmisiä yritetään pitää työssä entistä pitempään, vähemmän silloin tarvitaan uusia työntekijöitä, eli työllisyysasteen kannalta pyrkimys voi olla jopa haitallinen.
  7. Moneen päivään en ole palstaa avannut ennen kuin äsken tehdäkseni avaukseni (Onko minusta tulossa kepulainen?), mutta nyt katselin palstaa taaksepäinkin, ja näin, että kiihkeästi ovat eräät minua tänne kaivanneet. Voi sitä kaipuun tuskaa! Lukuisilla avauksilla siitä on kerrottu, mutta kun sanallisesti ei ole voitu purkaa tuskaa tarpeeksi, on täytynyt tuoda tänne kaivatun kuvakin. Profiililtanihan se on poimittu, mikä siinä, sillä lähinnä ihailijoitani vartenhan kuvani siellä ovat. Täytyy tuollaiseen kaipaukseen heltyä, mutta en erikseen jokaiselle kaipaajalle, vaan yhteisesti heille kaikille tässä:

Oikein on tunnistettu mies avauksen kuvassa. Tässähän sitten tämä sama mies, teille tutummassa hahmossa, kymmenen vuotta avauksen kuvaa vanhempana ja kymmenen kiloa kasvaneempana:

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11128810_10153304795444182_9147656370808051409_n.jpg?oh=e5cbb63c9143cecf38eb5f4d4e3aedd0&oe=55C83376

Ja toisella puolen maapalloa, Karibialla, kun avauksen kuva on otettu Etelä-Intiassa, kuten asustakin voi päätellä. Tosin täysissä pukeissa tuossakin, joka tietysti harmittaa teitä, jotka haluaisitte nähdä minut ilkosillaan. Olin minä noidenkin tummapintaisten naisten kanssa myös vähemmissä pukeissa, kuten olivat hekin, mutta nyt saatte tyytyä katselemaan tuota. Plaratkaapa lisää niitä profiilikuviani, siellä on uudempiakin kuvia ihailemastanne, muutamassa niissä voin olla myös vähemmissä vaatteissa.

On tämä mennyt erikoiseksi tämä palsta. Täällä on yhä enemmän sellaisia, jotka eivät ole kiinnostuneita palstan aihepiiristä, vaan ainoastaan toisista keskustelijoista. Ehkä kuitenkin vain muutama, mutta kovin innokas. Itsensä puskaan piilottaen he puhuvat vain muista, etsivät heitä kiihkossa ja alkavat nähdä heitä yhdessä jos toisessa. Tuollaisia kaivattuja on muutamia, kuten Oulun ope, Osmium, Ernesto ja varsinkin kapi. Varmaan sadoissa sivullisissa minut on nähty, mutta tuossa avauksen kuvassa on kyllä nähty ihan oikea. Ei tosin tuon ensimmäisen kuvan aikaan vielä kapina tunnettu, kun tällä palstalla en ollut vielä tuolloin käynytkään, olisiko tätä ollut vielä olemassakaan.

Kovin toisenlaista täällä oli vielä niinäkin aikoina kun täällä aloin vierailla. Nimillään tunnettuja täällä oli lisäkseni paljon, oli Oiva Härkönen, Jorma Laitinen, Timo Ristimäki, Seppo Hietanen, Martti Holmström, Matti Lehtonen ja muitakin. Monta muutakin tulin nimeltä tuntemaan, eräitä olen tavannutkin ja monen kanssa olen ollut puhelinkeskusteluissa, kuten Jäbänkin kanssa, joka muuten oli kanssani samalla RUK:n kurssilla. Mielipidepankinkin olen tavannut eräässä kirjan julkistamistilaisuudessa, mutta nimeään en tiedä. Mainitsin nyt niitä, joiden kanssa keskustelin eniten.

Noista eräiden kanssa keskustelut olivat kiihkeitä ja erimielisiä, mutta aina ensiksi asioista. Häviölle jäänyt osapuoli saattoi sitten silloinkin alkaa puhua vain toisesta ja työntää törkyä hänen niskaansa, mutta ei heistä kukaan eräiden nykyisten tavoin kaipaillut toistaan eikä etsinyt häntä puskista. Heillä oli myös terveempi itsetunto kuin noilla nykyisillä kaipaajillani, sillä eivät he nikeillään tehneet itsestään enempää kuin olivat, vaikka heillä olisi ollut siihen uskottavammat edellytykset kuin noilla palstan nykyisillä ”johtajilla” ja res.majureilla. Ovatkohan nuo todella iältään aikuisia miehiä? No, oikeampaa olisi sanoa ”miehiä”.

Todella tyhjä täytyy olla tuollaisen ihmisen elämä, vailla eläviä ihmiskontakteja, vailla kaikkia muita virikkeitä, kun hänen ainoa toimintaympäristönsä on vain tällainen palsta ja täälläkin ainoan mielenkiinnon kohteena muut palstalla vierailevat, varsinkin minä, tällainen tavallinen vanha mies. Mutta nauttikaa nyt, kaipaajani, edes tällaisesta etä-läheisyydestäni ja noista kuvista, sillä kun vajaan kuukauden kuluttua täytän 80 vuotta, sen jälkeen tuskin enää viitsin täällä juuri visitoida, vaan aion vanhentua arvokkaammin. No, ehkä kuitenkin laitan vielä jonkin kuvan synttärimatkaltani ihailtavaksenne teille, jotka ette sellaisia matkoja tee, kun ette voi hetkeksikään tätä palstaa jättää.
  8. Arvostan kyllä värikkyyttä tietyissä asioissa, mm. teatterissa, ja saa sitä olla politiikassakin, mutta mielestäni tuo nyt nähty ”värikkyys” ei ollut paikallaan tuossa tilanteessa. Kun otamme huomioon, millaisessa jamassa maa nyt on.

Arhinmäen esitys saattoi olla ”värikäs”, mutta siitä hyvät värit nähdäkseen olisi varmaan tarvittu sellaisia silmälaseja, joita minulla ei ole. Niinistön esitys oli kyllä parempi, myös asiallisuudessaan hänen puoluekantansa huomioon ottaen.

Ei minullakaan olisi sitä vastaan, jos leikattaisiin enemmän maataloustuista, sillä kuten avauksessani totean, Suomi ei nouse tästä maatalouden avulla. Mutta yritystuista ei pidä leikata tässä tilanteessa, sillä yritykset ovat kuitenkin avainasemassa nousuun päästäksemme. Paavo Lipponen teki silloin tarvittavia ratkaisuja Suomen suosta nostaakseen, mutta nyt tilanne on toinen. Leikkasi muuten Lipponenkin myös vähempiosaisilta, eläkkeitäkin jäädytettiin muutamana vuonna.

Koulutuksesta leikkaaminen ei välttämättä heikennä nuorten kouluttautumismahdollisuuksia, mutta poistaa siitä löysiä.

AY-liikkeen matalaksi panoa en tietenkään kannata, eikä sellaisesta ole mielestäni kyse siinä Arhinmäen ja eräiden muiden sisilialaiseksi ratkaisuksi kutsumassa asiassa. Jos Ay-liike siihen suostuu, se on myös sen jäsenkunnan etu. Toivoisin kyllä työnantajapuolen ottavan vakavasti harkintaansa suostumisen työministeri Lindströmin ehdotukseen - vaikkei se hallitusohjelmassa olekaan - sillä se olisi työnantajan etu, kun sillä voitaisiin välttyä vakavalta lakkoilulta.

Persujen kannattajakunnan enemmistölle hallitusohjelman kipeät ratkaisut eivät varmasti ole mieleen, ei liioin kaikille kepua äänestäneille, se on selvää. Ovat sieltä älähdelleet ja murahdelleet jo eräät muutkin kuin Väyrynen ja Kääriäinen, joiden mielenilmaukset johtunevat eniten pettymyksestä sivuun jääntiinsä. Voi tuo hallitusohjelma todellakin vähentää persujen kuten kepunkin kannatusta - mutta mitäs siitä!
  9. Sinähän myös olet kertonut olevasi kapu. Jospa tuo tarkoittaa sinua?

Vitsi, vitsi. Sinä olet vain palstaa päivystävä harhoissaan elävä puskaryssä. "Oma itsesi", kuten olet viimeksi sanonut.
  10. Enpä olisi jokunen aika sitten uskonut, että joudun täällä kepua puolustamaan. Enkä itseasiassa tee niin nytkään. Mutta kun Suomi on nyt siinä tilassa kuin on, niin tästä suosta nousemiseksi tarvitaan kipeääkin tekeviä toimia. Hallitushan siinä on avainasemassa. Ja kun nyt meillä sattuu olemaan kepujohtoinen hallitus, sen toivon todella tekevän sitä, mikä tehdä täytyy.

Ilmeisesti täytyy tehdä myös noita ymmärrettävää kuohuntaa aiheuttavia toimia. Toivoisin kyllä, että samanlaisia kipeää tekeviä toimia kohdistuisi myös siihen kepun perinteiseen kannattajakuntaan, maajusseihin ja muualta niihin pumpattavan rahan varassa eläviin kitukuntiin. Eli sellaiset pitäisi yhdistää suuremmiksi kokonaisuuksiksi. On paljon muutakin, jota myös sillä kepun perinteisellä alueella tarvittaisiin uudistaa. Jollei sellaisia ala tulla, sitten palaan asiaan, enkä silloin varmaan kepua kehu.

Anne Bernerin nimeämistä liikenne- ja viestintäministeriksi tuolla edellä jo kehaisin. En ilmeisesti aiheetta, sillä tänäisessä Hesarissa hän sanoo Pisararadan olevan tärkeä pääkaupunkiseudulle, ja sen mahdollisuutta selvitetään. Eipä ole ennen kepun poliitikoilta kuultu tuollaista näkemystä. Bernerhän onkin hahmotellun Pisararadan vaikutusalueelta, kuten tietysti toinenkin kepuministeri, kepuedustajien ainoa helsinkiläinen Olli Rehn.

Avaukseni otsikossa puhun yllätyksestä. Se ei ole yllätys, että kepu on nopsaan kääntänyt takkinsa, syönyt sanansa noissa asioissa. Sellaisestahan kepu parhaiten tunnetaan.