Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

390

1. Tässä vähän lisää täydellisestä ja hyvästä rakastavasta Jumalasta:

23 "Jos ette tästäkään kurituksesta ota opiksenne vaan edelleen vastustatte minua,
    24 minä itse käännyn teitä vastaan ja kuritan teitä seitsemän kertaa ankarammin syntienne vuoksi.
    25 Minä lähetän teidän kimppuunne vihollisen kostamaan teille liiton rikkomisen, ja jos vetäydytte kaupunkeihinne, minä lähetän ruton teidän keskuuteenne ja te joudutte vihollistenne armoille.
    26 Minä estän teitä saamasta ruokaa, niin että kymmenelle naiselle riittää yksi ainoa uuni heidän vähien leipiensä paistamiseen. He joutuvat jakamaan leivät vaa'alla punniten, eikä kukaan tule niistä kylläiseksi.

27 "Jos ette tämänkään jälkeen suostu tottelemaan vaan edelleen vastustatte minua,
    28 käännyn minäkin vihassani teitä vastaan ja kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden.
    29 Te joudutte syömään poikienne ja tyttärienne lihaa.
    30 Minä hävitän teidän uhrikukkulanne, kaadan kumoon suitsutusalttarinne ja kokoan teidän omat ruumiinne röykkiöiksi epäjumalankuvienne sirpaleiden päälle. Minä alan inhota teitä
    31 ja muutan teidän kaupunkinne rauniokasoiksi, annan pyhäkköjenne autioitua enkä enää välitä teidän uhrisavunne tuoksusta.
    32 Minä teen teidän maanne niin autioksi, että teidän vihollisennekin, jotka tulevat sinne asumaan, kammoksuvat sitä.
  2. "Eli jos ihmiset lakkaavat olemasta, niin jäljelle jäävien koppakuoriaisten lukumääräkin lakkaa olemasta? Mielenkiintoinen näkemys."

Sekoitat nyt matematiikan ja numerot Lukumäärä on matematiikkaa, mutta numero on matematiikan väline. Matematiikka on olemassa, vaikkei ihmistä olisi ja se on se asia, minkä ihminen on löytänyt. Matematiikkaa ymmärtääkseen tarvitaan merkintöjä, joita vaan ihminen voi keksiä. Näitä merkistöjä kutsutaan lukujärjestelmiksi.

Esimerkiksi jos katsot senaarijärjestelmää kymmenjärjestelmän kautta lasiessasi koppakuoriaisten lukumäärää, niin et saa oikeaa numeroa, koska numero on eri näissä kahdessa lukujärjestelmässä. Matematiikka on sama, lukumäärä on sama, mutta numero ei. Sanoin, että numerot ovat keksittyjä, en, että matematiikka on keksitty.

"Hiukkasten ominaisuus satunnaisuuteen ei kai vielä tarkoita, että ne toimivat täysin satunnaisesti?"

Kyllä ne toimivat täysin satunnaisesti, mutta toisten ominaisuuksien takia, niillä on myös joitakin ennustettavia piirteitä. Kun olet opiskellut sen 3 vuotta kvanttimekaniikkaa, niin alkaa nämä asiat valkenemaan sinullekkin.

"Maailma on siis yhtä kaaosta?"

Kyllä. Maailmankaikkeus on ei-lineaarinen dynaaminen järjestelmä, jossa termodynamiikan lait aiheuttavat kaaosta. Kaikkeus pyrkii epäjärjestykseen.

"Miten tiede pystyy tutkimaan maailmaa jos se on järjestymätöntä ja miksi tiedemiehet väittävät toisin? "

Miksei maalimaa voisi tutkia kaaoksen keskellä? Jos joku tiedemies sanoo maailmaa järjestäytyneeksi, nii on hänellä jäänyt fysiikan perusasiat oppimatta. Ja tietenkin väitteelle pitää olla todisteet. Jos sinulla on lähde järjestäytyneen maailmanakaikkeuden todisteisiin, niin haluaisin nähdä ne.

"On kyllä mielenkiintoinen juttu, että järjestys on myös dynaaminen asia."

Jos dynaamisuus olisi lineaarista, niin sitten kaikki olisi järjestäytynyttä, mutta kun kaikki on ei-lineaarista, niin dynamiikka muuttaa muotoaan. Sitä kutsutaa kaaokseksi.

"Täydellinen työkalu -toteamus kertoo imo siitä, että henkilö ripustaa luottamuksensa siihen antaen jo osan avoimesta mielestään pois samalla. Yksi ideologia siis muiden joukossa."

Jokaisella ihmisellä on omat ideologiansa, muttei se tarkoita, ettei mieli olisi avoin. En nyt sanoisi luottamusta matematiikkaan ja numeroihin ideologiana, koska olen kehittänyt sen itse, eikä siihen ole ollut muita vaikuttajia, kuin tulokset luottamuksesta. Jos joku osoittaa minulle matematiikan ja numeroiden luottamattomuuden, nii luovun näkemyksestäni. Toistaiseksi olen törmännyt elämässäni vain valheteleviin ihmisiin, en numeroihin. Se määrää sen, kumpaan luotan enemmän.

"Ei Raamattu ole matematiikan oppikirja tms. Raamattu kuvaa ihmisen suhdetta muuhun, ei siinä matematiikkaa tarvita. En kyllä lue sitä kovin paljon."

Siksi en luotakkaan Raamattuun tai muihin uskonnollisiin kirjoihin.
  3. Numerot ovat olemassa niin kauan, kun on olemassa ihminenkin. Matemaatikot tietävät myös, että numerot ovat ihmisen itse luoma väline hahmottaa todellisuutta. Numeroita ei ole oikeasti edes olemassa, vaan se on ajattelumalli, tapa selittää asioita toisille ihmisille, kuten puhuttu kieli. Et voi mennä metsään kävelemään ja poimimaan numero vitosia, kuin sieniä konsanaan. Sen sijaan voit metsästä poimia niitä sieniä tai mustikoita ja kokea kausaliteetin. Numerot ovat riippuvaisia ihmisistä, mutta kausaliteetti ei.

"Jumala ei pysty eikä tarvitse pystyä loogisiin mahdottomuuksiin."

Mistä sinä tiedät, mihin Jumala pystyy ja mihin ei?

"ateisti ajattelee yksioikoisesti, että kun maailmasta löytyy jokin virhe - siispä se on ollut suunnittelematon. "

Myös teisti ajattelee yksioikoisesti, että maailmassa ei ole suunnittelemattomuutta.

Jos tuntisit paremmin fysiikkaa, niin ymmärtäisit, että maailmankaikkeus on pohjimmiltaan täysin indeterministinen/satunnainen. Alain Aspect todisti vuosia sitten, että hiukkasilla on ominaisuus aitoon satunnaisuuteen ja ennustamattomuuteen. Tiedät varmasti, mistä kaikki materia on tehty? Hiukkasista.

Maailmassa ei ole mitään järjestynyttä, koska on olemassa aikaa. Järjestys on mahdollinen vain silloin, kun on hetki t 0. Eli maalaiskielellä kaikki liike on pysähtynyttä.

"Millainen maailma muuten tyydyttäisi ateistia? Täydellinen? Ihmiselle mahdotonta edes kuvitella, aina löytyy lisävaatimuksia, jostain vielä paremmasta. Tätä on ihmisyys mikä on esim. Raamatussa hyvin kuvattu"

Katsos tässä juuri onkin teistin ja ateistin erovaisuus maailmankuvissa. Teistillä maailmankuva on valmis malli kirjasta, kun ateistin maailmankuva on dynaaminen ja mallina toimii se, mitä ateisti havaitsee.

En minä ainakaan hae tyydytystä siitä, millainen maailman pitää olla. Vaikka saamani kuva maailmasta ei mielytä minua, en voi maailmalle mitään. En voi päättää, millaisen kuvan saan maailmasta, koska sitä ei ole päätetty kansien sisään, toisin kun teistin. Maailma ei muutu, mutta ihmisen käsitykset siitä muuttuvat. Itse yritän pitää käsitykseni sen sisällä, mitä voin havaita. Täydellisenä työkaluna tässä toimii matematiikka. Numerot eivät ole väärässä, mutta ihminen voi olla.

Montako todellisuutta vastaava laskutoimitusta löydät Raamatusta suhteessa siinä oleviin ihmisten kertomuksiin? Sitten kun selvität sen, kuvittele, minkä kokoinen virhemarginaali todenmukaisuudelle on ihmisen ja matematiikan välillä on siinä kirjassa.
  4. Toistaiseksi Jumalasta ei ole todisteita puolesta tai vastaan. Logiikka kuitenkin osoittaa Jumalan olemassaolon äärimmäisen epätodennäköiseksi, mutta tiedämme vain todennäköisyyden, emme olemassaoloa.