Vapaa kuvaus

Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen

Aloituksia

109

Kommenttia

2154

1. Hyvää loppuvuotta 2016 kaikille palstan kirjoittajille ja lukijoille! Pysyttelen mukana kirjoituksineni menneiden vuosien tapaan. Elämä tuo tullessaan itse kullekin monenlaisia yllätyksiä. Minun kohdallani parasta ennen -päivämääräkin on kaukana takanapäin. Minä sain ensimmäiset korvaavat varaosat jo toistakymmentä vuotta sitten kun alkuperäiset kuluivat käyttökelvottomiksi. Asennetut varaosat on valmistettu kobolttikromista, titaanista ja polyeteenimuovista. Näillä toivottavasti pääsen vielä hoikotvasen eteenpäin.
  2. Olen joskus leikillisesti kirjoittanut, että olen ”sudeettivenäläinen”. Sen verran voin paljastaa, että esi-isäni ovat syntyisin Kupanitsan kylästä, joka sijaitsee Pietarin eteläpuolella Inkerinmaalla. Olen inkeriläistä sukujuurta. Lapsena ollessani sukunimeni on muutettu suomalaisempaan muotoon 1940-luvulla, jolloin perheemme muutti työn perässä Lieksaan.

Sukunimen vaihtamiseen lienee ollut syynsä, mutta en kokenut koskaan olleeni luovutusuhan alaisena. Ehkä sellainen tilanne oli minun lapsuudessani jo ohi.

Minä asuin Lieksassa lukion päättymiseen ja opiskeluiden alkamiseen saakka. Muistikuvani Lieksasta ovat 1940 luvulta 1970 luvun alkuun. Seuraan kuitenkin Lieksan tapahtumia ja silloin tällöin käyn tapaamassa vanhoja tuttaviani ja koulukavereitani, joita on vielä muutamia paikkakunnalla.

http://www.inkeri.com/Virtuaali/Kupanitsa/Nykyaika.htm

Olen vieraillut lukuisia kertoja Venäjällä, myös Kupanitsan kylässä, jonka hautausmaalla on muinaisten sukulaisteni hautoja hautakivineen. Monissa kivissä on kaiverrettuina minunkin aiempi sukunimeni. Syntyperäni takia olen tutkinut inkeriläisyyttä ja tunnen useita inkeriläisten jälkeläisiä, joista moni on kaukainen sukulaiseni. Sukuani tutkiessani olen päässyt vuonna 1711 syntyneeseen esi-isääni saakka.

Tunnen yhden Lieksassa asuvan inkeriläisnaisen, joka on tällä hetkellä jo yli 80 vuoden ikäinen. Olen varma, että inkeriläisiä ja ainakin heidän jälkeläisiään on Lieksassa muitakin.
  3. Lieksan ja lähikuntien kirjastosta löytyvät kyseiset kirjat. Nythän voi tehdä netissä varauksen, jos käyttäjätunnus ja salasana ovat voimassa.