yhteis- vai yksinhuoltajuus?

Amsuliini

Auttakaa ihmiset ja kertokaa hyviä ja huonoja puoli yhteis- ja yksinuoltajuudesta?!
Meillä tällä hetkellä 9 kk vanha poika ja yhteishuoltajuus, mutta isä ei juurikaan pojan kanssa aikaa vietä tai näe tätä. Maksaa joka kuukausi elatusmaksun 200e, yhdessä niin sovittiin. Muuten välille ovat todella huonot, emme voi sietää juurikaan tällä hetkellä toisiamme. Poika asuu luonani ja minä hoidan ja kasvatan hänet. Omaa-aikaa tai harrastuksia ei juurikaan ole, koska en pääse yksinkertaisesti minnekkään iltaisin. Pojan isä ei ole käynyt hoitamassa poikaa meidän kotonamme, että olisin päässyt jossain käymää. Onko tämä oikein, vai voiko sosiaaliviranomainen määrätä, että isän on oltava pojan kanssa enemmän?
Kannattaako minun lähteä hakemaan yksinhuoltajuutta, sillä perusteella että hoidan ja kasvatan pojan yksin tällä hetkellä, päätän myös pojan asioista, sillä en voi pojan isän kanssa sopia mitään, koska kaikki menee riitelyksi. Pojan isä tekee töitä aina ( omistaa maatilan) ja sen vuoksi hänellä ei mukamas ole aikaa olla pojan kanssa.
Tähän mennessä poika on ollut muutamia kertoja isän luona yötä mutta vain silloin kun hänellä on oma äitinsä hoitoapuna käytettävissä. ( mies asuu siis kotonaan äidin ja isänsä kanssa ja omistaa puolet maatilasta..)
Olen yrittänyt olla joustava ja käyttänyt poikaa heilä että näkisi myös isää, mutta nyt minulla on tullut mitta täyteen. Tuntuu että seinät alkavat kaatua päälle kotona ollessa aina iltaisin.

4

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain tiedän

kyllä yhteishuoltajuus edellyttää sitä että pystytään riitelemättä sopimaan lapsen asioista, ja keskustelemaan lapsien asioista, ehkä voit saada yksinhuoltajuuden jos pysytyt osoittamaan riitaiset välit, esim onko ollut uhkailua tai pahoinpitelyä. Pelkkä väittely ei ehkä riitä yksinhuoltajuuden saamiseksi.
      Kysy lakimiehen toimistosta, tarvit kyllä lakimiehen jos oikeuteen menet, se on pakko olla.

• Minulla on 6 kk poika ja minulla on yksinhuoltajuus, se tehtiin jo lastenvalvojan luona selväksi kun isyys käytiin tunnustamassa. Ja se oli hyvä ratkaisu!! Yksin huoltajana on helpompaa kun voi itse päättää haluaako avata lapselle tilin tai hakea passin lapselle. Ei tarvi olla isä mukana joka paikassa ja varsinkin jos välit ovat yhtä huonot kun meillä. lapsen isä käy katsomassa poikaa joka toinen viikonloppu luonani, koska poika on vielä niin pieni ja rintaruokinnalla eli ei voi veilä mennä isänsä luokse. Meillä isän kanssa välit tosi huonot ei voida asioista puhua riidellään vain, joten ollaan mahdollisimman vähän tekemisissä. Vain mitä pojan asiat vaatii. olen antanut kuitenkin isälle mahdollisuuksia käydä useamminkin mutta baarit ja kavereiden kanssa poikamieselämä on tärkeämpää. Viimeksikin halusi tulla katsomaan poikaa niin eipä tullutkaan vaan ryyppäsi TAAS paripäivää kaveriporukassa ja tapaaminen siis peruuntui. Itseppähän tyhmän miehen aikoinaan valitsin mistä ei lopulta ollutkaan perheelliseksi. :( Ei minullakaan ole omaa-aikaa eikä mahdollisuutta harrastuksiin, kun poika vie kaiken ajan ja isovanhemmat asuvat toisella paikka kunnalla. Välillä on tosi rankkaa, mutta päivääkään en vaihtaisi pois kyllä poika on niin rakas. Isän luokse viemistä sitten joskus olen miettinyt että apuahan se isä tarvii jos poika meinaa sille yöksi joskus mennä kun ei osaa nyttekään kun vaipan vaihtaa ja ei kiinnosta opetella. Eli samaa kun sinulla on meillä aika paljon.
      Minkälaisen tapaamisoikeuden te olette sopineet? sosiaaliviranomaiset eivät voi pakottaa lapsen isää jos häntä ei kiinnosta tavata lasta vaikka on mahdollisuus. Mutta sinä saat kyllä sieltä apua jos tarvit apua hengähtämiseen. Kysyt vain rohkeasti. Minullekkin tarjottiin just sieltä apua että pääsee edes joskus harrastamaan jotain tai hoitamaan asioita.
      Elatusapua sanoit saavasi 200 euroa /kk onko summa laskettu ihan viranomaisen toimesta että varmasti on oikein, jos omistaa maatilaa?
      Koitahan jaksaa!!

• 3lasta

Älä missään nimessä suostu yhteishuoltajuuteen! Yksinhuoltajana sinun on helpompi elää ja tehdä päätökset, mitä lapseesi tulee. Myöhemmin, jos välinne lapsen isään paranee, sen voi muuttaa. Mutta tässä tilanteessa suosittelen lämpimästi yksinhuoltajuutta...=)
      Itselläni on samat asiat käsillä ensi viikolla ja haen ehdottomasti yksinhuoltajuutta!
      Jaksamista ja aurinkoista syksyä.....

• isä itsekin

No jos isää ei kiinnosta kuten kirjoitatte, niin munkin mielestä on oikein kyniä siltä kaikki mahdolliset eurot elatuksena, ja anoa yksinhuoltajuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1527
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1390
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1306
    4. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1119
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      68
      1095
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      991
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      915
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      910
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      851
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      823
    Aihe