Perin kuukausi sitten talon alle tunnin ajomatkan päässä nykyisestä vuokra-asunnostamme. Pidin jotenkin itsestäänselvyytenä, että muuttaisimme perintötaloon, kunhan sitä olisi ensin vähän remontoitu ajanmukaisemmaksi. Tuntuu typerältä maksaa vuokraa, kun kohtalaisen matkan päässä olisi velaton ja vapaa ok-talo odottamassa. Avopuolisoni kuitenkin torppasi muuttoehdotuksen täysin ja kehtasi vielä haukkua perintötaloni. Hänen mukaansa ei ole mitään syytä asua jossain paikassa vain "koska on sattunut jotenkin sellaisen saamaan". Minun olisi kuulemma pitänyt pitää jonkinlainen markkinointipuhe, jotta hän mahdollisesti voisi innostua talosta. Hän on kuitenkin monesti vieraillut talossa, joten voisi olettaa hänen tuntevan kiinteistön. Vetäisin herneet nenään ja ilmoitin, että minä muutan talooni, avopuoliso voi seurata mukana tai olla seuraamatta.
En tiedä, olenko lapsellinen, mutta erityisesti minua loukkasi avopuolisoni kysymys, miksi hänen kannattaisi muuttaa taloon. Luulisi rakastuneen ihmisen olevan valmis seuraamaan rakastettuaan vaikka veneen alle asumaan. Kyselin, miksi muuttaminen on hänestä niin vastenmielinen ajatus. Hän sanoi tuntevansa ulkopuolisuutta, koska ei omistaisi mitään talosta. Yritin lohduttaa, että hän saisi valita remonttiin värit ja sisustuksen.
Miten kannattaisi edetä asiassa? Kunnioitan tietysti myös avopuolisoni mielipidettä, mutta en käsitä häntä. Voisin tietysti yrittää maanitella, mutta jos ihminen ei ymmärrä, miksi kannattaisi muuttaa 50 neliön vuokrakämpästä 150 neliön ok-taloon asumaan ilmaiseksi (tai siis minun laskuuni), varsinkin kun voi pitää työpaikkansa, en oikein tiedä mitä sanoa.
Ongelma asuinpaikan valinnassa
107
2281
Vastaukset
- lulzeroo
jos on niin vitun tyhmä että tahtoo maksaa vuokraa niin asukoon vuokralla yksin. Tarviiko moista muuttoa perustella millään muulla kuin €:illa? Miehen pitäs olla järkevä ja naiset enemmän tunne ihmisiä, täs tapauksessa.... onko sulla pikkasen tyhmä mies? :-D
- hermanni-korianteri
Miksi en näe missään kohtaa tekstissä viittausta siihen, että muuttoa vastustava olisi mies?
- minävaantäällä
Samaa asiaa ihmettelen kuin hermanni-korianteri
- SVB
Tehkää kompromissi;Myyt talon ja käytätte sen pohjakassana teidän yhteiseen taloon.Voitte ostaa tai rakentaa,näin se teidän yhteinentalo.
- 6+11
hermanni-korianteri kirjoitti:
Miksi en näe missään kohtaa tekstissä viittausta siihen, että muuttoa vastustava olisi mies?
Mäkin jotenkin oletin sen olevan mies.. Johtuu varmaan tosta kuvasta mikä etusivulla näkyy.
6+11 kirjoitti:
Mäkin jotenkin oletin sen olevan mies.. Johtuu varmaan tosta kuvasta mikä etusivulla näkyy.
Miten tässä mistään muka saa käsityksen, että muuttoa vastustava on mies?
Mä oletin muuttoa vastustavan olevan nainen, vaikka se ei käykään tekstistä ilmi, koska kuvassa miehellä on puolustava vartalon asento ja naisella hyökkäävä.- fkpoig
SVB kirjoitti:
Tehkää kompromissi;Myyt talon ja käytätte sen pohjakassana teidän yhteiseen taloon.Voitte ostaa tai rakentaa,näin se teidän yhteinentalo.
Ja sit se toinen lähtee vähän ajan päästä kävelemään ja vie puolet talosta mukanaan.....
- Osakkeiden omistaja
hermanni-korianteri kirjoitti:
Kyllä mun mielestäni jutusta käy ilmi, että vastustaja on mies. Nainen ei olisi niin tyhmä, ettei hänelle ok-talo kelpaisi vuokrakämpän sijaan. Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että muuta vaan. Kyllä sinä "talonmiehen" sinne joskus löydät.
- no oli miten oli
Osakkeiden omistaja kirjoitti:
Kyllä mun mielestäni jutusta käy ilmi, että vastustaja on mies. Nainen ei olisi niin tyhmä, ettei hänelle ok-talo kelpaisi vuokrakämpän sijaan. Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että muuta vaan. Kyllä sinä "talonmiehen" sinne joskus löydät.
Jotenkin sain aloittajan tekstistä käsityksen että hän on mies ja muuttoa vastustava avopuoliso olisi nainen?....Toisaalta ehkä hän olisi käyttänyt sanontaa avovaimo?
- sdrdetru
asdfqwerty_m85 kirjoitti:
Miten tässä mistään muka saa käsityksen, että muuttoa vastustava on mies?
Mä oletin muuttoa vastustavan olevan nainen, vaikka se ei käykään tekstistä ilmi, koska kuvassa miehellä on puolustava vartalon asento ja naisella hyökkäävä.tekstin luettuani oletin myös kertojan olevan mies, joka pääsee toteuttamaan sisäistä remppareiskaa. Mut joo, en itsekään jättäisi valinnanvaraa, jos olisin aloittaja.
- näin meillä....
mä ymmärrän miestäsi täysin.. olen tässä jo moneen otteeseen jutellut oman kihlattuni kanssa siitä et kun hän perii mummonsa ja pappansa talon niin mehän ei sinne muuteta vaan se myydään..
ja samoista syystä olen perustellut sen miehelleni kuin sinunkin miehesi sinulle.. on tunne siitä ettei kuulu kalustoon vaan on vieraana toisen luona..!!!
mieheni ymmärtää mua täysin tossa asiassa ja ollaan tultukin siihen lopputulokseen et perintötalo myydään niin saadaan rahaa säästöön omaa taloa varten joka rakennetaan just semmoseks ku me se halutaan..
juttele miehesi kanssa.. ja koita todellakin ymmärtää hänen kantansa asiaan.. jos mieheni sanoisi mulle noin ku sinä sanoit miehellesi niin arvaahan kaks kertaa kui kävis.. mies todellakin sais mennä yksin siin vaihees.. jos ei toista oteta huomioon tommosessa asiassa niin silloin on parempikin erota..
josko ehkä myisitte sen perintötalosi ja ostaisitte oman yhteisen??- E
Mun isäntäki tuntee itsenä vieraaksi kun asuu asunnossa, joka on vain minun nimissäni. Ihan yhtä paljon hän maksaa kuluja kuin minäkin. Samassa veneessä tässä ollaan. Turha vetää herneetä nenään niinkin pienestä asiasta kuin nimi paperissa.
- kodittomana ollut
E kirjoitti:
Mun isäntäki tuntee itsenä vieraaksi kun asuu asunnossa, joka on vain minun nimissäni. Ihan yhtä paljon hän maksaa kuluja kuin minäkin. Samassa veneessä tässä ollaan. Turha vetää herneetä nenään niinkin pienestä asiasta kuin nimi paperissa.
ite en tuommoiseen järjestelyyn suostu enää koskaan.. kerran suostuin muuttamaan miehen luokse hänen nimissään olevaan asuntoon ja mikä oli lopputulos?? herra heitti mut pihalle asunnosta vei suuriman osan mun tavaroista muka "hänen ominaan" ja nakkas mun vaatteet ja muutamat muut kamat pihalle illast.. siin vaihees vitutti lievästi olla kodittomana yksin yöllä pihalla.. luojan kiitos mulla kaverit pysty mut majottaa kuukaudeks jotta sain asunnon itelleni..
ja tosta kokemuksesta rikkaampana en enää ikinä muuta asuntoon joka on vain miehen nimissä koska eron sattuessa mulle saatetaan tehä yhtä kusinen liike.. joten sen takia vaadin joko puolet talosta omakseni TAI ostamme yhdessä talon jonka maksamme puoliksi ja näin ollen tuommoista liikettä mulle ei voida tehdä enää.. No eikö tuollainen nyt ole aika julmaa. Toiselle kuitenkin paljon tunnearvoa vanhempien jättämällä perintötalolla, jossa luultavasti lapsena kasvanut, joten kumpikos tässä nyt ei ota toista huomioon?
Ja mikäs siinä on ongelmana omistuksien kanssa. Puolisoinahan se on yhteinen. Ellei sitten jotakin avioehtoa ole. Ja jos se siitä on kiinni, niin voihan toinen vaikka oikein virallisesti myydä toiselle puolikkaan siitä talosta.- I.T.-72
asdfqwerty_m85 kirjoitti:
No eikö tuollainen nyt ole aika julmaa. Toiselle kuitenkin paljon tunnearvoa vanhempien jättämällä perintötalolla, jossa luultavasti lapsena kasvanut, joten kumpikos tässä nyt ei ota toista huomioon?
Ja mikäs siinä on ongelmana omistuksien kanssa. Puolisoinahan se on yhteinen. Ellei sitten jotakin avioehtoa ole. Ja jos se siitä on kiinni, niin voihan toinen vaikka oikein virallisesti myydä toiselle puolikkaan siitä talosta.Ompas aloittajalla ongelmat. (Tuossa tilanteessa minä varmaankin harkitsisin tasapuolisesti sekä perityn talon myymistä että miehen jättämistä; joskin tuntuu, että puolison onnellisuus ja sopu hänen kanssaan vetäisi lopulta pidemmän korren.)Onneksi minä ja avokkini emme asu vuokralla, vaan täysin maksetussa omistusasunnossa.
Vanhempi voi muuten määrätä testamentissaan, ettei lasten tulevilla aviopuolisoilla ole avio-oikeutta vanhemmalta perittyyn omaisuuteen. - E
kodittomana ollut kirjoitti:
ite en tuommoiseen järjestelyyn suostu enää koskaan.. kerran suostuin muuttamaan miehen luokse hänen nimissään olevaan asuntoon ja mikä oli lopputulos?? herra heitti mut pihalle asunnosta vei suuriman osan mun tavaroista muka "hänen ominaan" ja nakkas mun vaatteet ja muutamat muut kamat pihalle illast.. siin vaihees vitutti lievästi olla kodittomana yksin yöllä pihalla.. luojan kiitos mulla kaverit pysty mut majottaa kuukaudeks jotta sain asunnon itelleni..
ja tosta kokemuksesta rikkaampana en enää ikinä muuta asuntoon joka on vain miehen nimissä koska eron sattuessa mulle saatetaan tehä yhtä kusinen liike.. joten sen takia vaadin joko puolet talosta omakseni TAI ostamme yhdessä talon jonka maksamme puoliksi ja näin ollen tuommoista liikettä mulle ei voida tehdä enää..Isännällä on ainaki helppo saada osuuksiansa meidän asunnosta, koska hänellä on mustaa valkoisella, että on maksanut omista rahoistansa minun nimissä olevan asunnon maksuja. Jaa siihen hänellä on laillinen oikeus. Tai niin olen joskus kuullut. Me vain olemme niin fiksuja ihmisiä, että osaamme hoitaa hommat myös järjellä.
- Ei kannata...
kodittomana ollut kirjoitti:
ja tosta kokemuksesta rikkaampana en enää ikinä muuta asuntoon joka on vain miehen nimissä koska eron sattuessa mulle saatetaan tehä yhtä kusinen liike.. joten sen takia vaadin joko puolet talosta omakseni TAI ostamme yhdessä talon jonka maksamme puoliksi ja näin ollen tuommoista liikettä mulle ei voida tehdä enää..Yleensäkään ei kannata muuttaa yhteen, jos tilanne on tuollainen. Muuta yksin sinne omakotitaloon, kyllä sinä sopivan kumppanin sinne löydät ajallaan. Eikö ole hyvä, että selvisi kumppanin todellinen luonne ja tunteet jo tässä vaiheessa?!
Vaikuttaa siltä, että kysymyksessä ei olekaan rakkaussuhde vaan jokin aivan muu.
- Toiselta puolelta
En minäkään haluaisi muuttaa toisen omistamaan taloon. Siellä olisi toisten nurkissa. Haluan oman tai yhteisen kodin. Omassa kodissa olisi aina mahdollisuus vaikuttaa oikeasti asioihin, eikä sieltä niin vaan joudu kadulle jos eron sattuessa. Lisäksi jos osallistuu remontteihin, niistä ei jää itselle mitään hyötyä kun ero tulee.
Myy miehelle puolet omistamastasi talosta. Sitten siitä voi tulla hänenkin kotinsa.
Ymmärrä myös, ettei hän välttämättä halua juuri sellaista taloa itseellen joka sinulla on.- Leijonan puoliso-72
Minulle tuollainen ei olisi ongelma, varsinkin jos minulla olisi yhteisiä lapsia ko. miehen kanssa. Ehkä ajattelutapani on peräisin jo lapsuudesta: Olen erittäin hallitsevan isän tytär, ja kumpainenkin kihlattuni on luonteeltaan hallitseva, mutta ERITTÄIN OIKEUDENMUKAINEN. Juuri tuo erittäin kehittynyt oikeudenmukaisuuden taju on ollut yksi syy kumpaisenkin puolisoni valintaan. (Ovathan he, jos nyt eivät suorastaan julmia, ainakin hankalia osanneet olla, mutta suoraan ja rehellisesti.)
- Oliskohan vilpitön?
Tee juuri niin kuin aioit, muuta omaan taloosi ja kehota valitsemaan siitä. Jospa hän haluaisikin osuuden perinnöstäsi, muka että olisi omaakin siinä talossa.
- dfr
Anna tämän äijän asua vuokralla jos on niin tyhmä!
Tai sitten todellakin MYYT hänelle puolet talosta!! - Grill
Niin no minä suosittelisin että myyt hänelle puolet talosta. Jos hän tosiaan on vain sen takia vastahakoinen muuttamaan taloon että ei omista sitä, niin siinä ratkaisu!
- Eöyh...
Ja kuka määrittelee tuon puolen talon arvon...?
Et taida ikinä olla tehnyt talokauppoja, se nimittäin on suuren luokan teatteria =) - voi luoja tätä juttu
Eöyh... kirjoitti:
Ja kuka määrittelee tuon puolen talon arvon...?
Et taida ikinä olla tehnyt talokauppoja, se nimittäin on suuren luokan teatteria =)No onhan tuollaista kiinteistönvälitysfirmoissa ihan päivittäin, että arvioidaan asuntoja ja kiinteistöjä esim. perunkirjoitusta varten tai siksi, että pariskunta eroaa ja toinen haluaa lunastaa asunnon itselleen, mutta arvo pitää saada ensiksi selville.
Voi pyytää arvion esim. 3 firmasta ja laskea niistä keskiarvon. - Eöyh
voi luoja tätä juttu kirjoitti:
No onhan tuollaista kiinteistönvälitysfirmoissa ihan päivittäin, että arvioidaan asuntoja ja kiinteistöjä esim. perunkirjoitusta varten tai siksi, että pariskunta eroaa ja toinen haluaa lunastaa asunnon itselleen, mutta arvo pitää saada ensiksi selville.
Voi pyytää arvion esim. 3 firmasta ja laskea niistä keskiarvon.Nimenomaan; ja juuri nuo kiinteistövälittäjät ovat näiden teatteriesitysten kapellimestareja =) Heiltä on täysin turhaa kysyä mitään hintaa, se ei kuitenkaan ole se talon todellinen myyntihinta, joka siitä kannattaisi maksaa =)
- Vain tunnin ajo 80km
tunnin ajomatka,,,, ei muuta syytä tarvita, säästö hupenee siihen jos työpaikka ym toiminnat pysyy ennallaan..
- ertgreagae
No haloo, oletko kuullut työmatkojen verovähennysoikeudesta ?
Optimi taisi olla menneinä aikoina jokin about 60 km per suunta, mutta kyllä tuostakin jo kohtuullisen hyödyn saa.
- vaari51
hei kyllä minä muutaisin iso taloon
- tohtorismies5
Naapurisopu on todella tärkeä asia talon sisäpuolella ja ulkopuolella.
Riitojen keskellä ei asu Erkkikään.
- Miffelimoffeli
Avopuolisosi on valintansa tehnyt ja tyydy sinäkin siihen. Anna aikuisen miehen kiukutella rauhassa ja muuta sinä perimääsi taloon. Jos on noin lapsellinen kaveri, että kiukkuaa siitä ettei HÄN OMISTA siitä talosta mitään niin anna olla. Älä ainakaan tee sitä virhettä, että luovuttaisit talosta puolet hänelle jollakin tavalla, siis niin, että hän kaikkien lakipykälien mukaan sitten omistaisi puolet SINUN perinnöstäsi.
Kyllä se rakkaus jos sitä suhteessanne on, hänet sinun luoksesi lopuksi ajaa, jollei sitten ole todellakin tyhmääkin tyhmempi mies joka haluaa asua vuokralla. Pääasia ettet tee sitä virhettä että myisit sille puolet talosta, silloin ne ongelmat todennäköisesti vasta alkavatkin. Jos avioidut kyseisen henkilön kanssa ja ehkä muutenkin, olisi nyt hyvä aika tehdä avioehtokin, jottei hän sitten kiukkuspäissään vaadi puolta talosta itselleen sen todellisen eron sattuessa, koska todennäköisesti sinulla on tunnesiteitä kyseiseen taloon kuitenkin. - Keskustelkaa...
Olenko missannut jotain mutta millä perusteella kirjoittaja on nainen??
Mun mielestä olisi järkevää muuttaa ok-taloon.Jos toinen osapuoli pelkää puillepaljaille jäämistä niin laittakaa talo molempien nimiin... Ja jokainen talo on joskus ollut jonkun muun,jos ei sitten rakennuta täysin uutta... Talosta tehdään omanlainen rempalla yms jutuilla..sitten se alkaa tuntumaan kodilta...
Mitäs sitten vaikka toisella olisi muistoja enemmän sieltä talosta kuin toisella??Se on historiaa...Ei sitä harrastustakaan heivata sen takia ku se teki sitä sen exän kanssa...- siksi kai
"Olenko missannut jotain mutta millä perusteella kirjoittaja on nainen??"
Muun muassa näistä syistä:
Koska yleensä vain nainen pitää itsestäänselvyytenä sitä, että vain hänen mielipiteensä on oikea, ja vetää herneen nenään kun toinen kysyy asiallisen kysymyksen MIKSI.
Koska yleensä nainen valitsee sisustuksen värit kuitenkin, ja näinollen miehen ei olisi sitä edes tarvinnut naiselle mainostaa.
Koska yleensä vain nainen asettaa edes mahdollisuuden siihen, onko hän lapsellinen, kun taas mies ei sellaista tekisi, kaiketi kiivastuisi jos häntä lapselliseksi väitettäisiin.
Koska kirjoittaja ei ole aiempiin viesteihin kommentoinut, vaikka kaikki ovat olettaneet hänet naiseksi. - Keskustelkaa
siksi kai kirjoitti:
"Olenko missannut jotain mutta millä perusteella kirjoittaja on nainen??"
Muun muassa näistä syistä:
Koska yleensä vain nainen pitää itsestäänselvyytenä sitä, että vain hänen mielipiteensä on oikea, ja vetää herneen nenään kun toinen kysyy asiallisen kysymyksen MIKSI.
Koska yleensä nainen valitsee sisustuksen värit kuitenkin, ja näinollen miehen ei olisi sitä edes tarvinnut naiselle mainostaa.
Koska yleensä vain nainen asettaa edes mahdollisuuden siihen, onko hän lapsellinen, kun taas mies ei sellaista tekisi, kaiketi kiivastuisi jos häntä lapselliseksi väitettäisiin.
Koska kirjoittaja ei ole aiempiin viesteihin kommentoinut, vaikka kaikki ovat olettaneet hänet naiseksi."Yritin lohduttaa, että hän saisi valita remonttiin värit ja sisustuksen."
eiks naisille yleensä jutella tollai...
- karat
Ajatteletpa itsekkäästi. En minäkään tahtoisi muuttaa mieheni kotitaloon, sitten olisi eri asia jos omistaisimme sen yhdessä, mutta niinkuin joku täällä jo kirjoitti, niin jos ero tulee omistaja jää mutta ''alivuokralainen'' saa lähteä tyhjin käsin. Ja yleensäkin pariskunta yhdessä etsii kummallekkin sopivan asunnon. Jos et ole halukas myymään miehelle puolta talosta tai hän ei muutenkaan ole talosta kiinnostunut ja haluat kuitenkin hänen kanssaan olla, eikö olisi parempi myydä koko talo pois ja yhdessä sitten etsiä YHTEINEN koti kun on sen aika.
- ajateltavaa
Tässä onkin jo tullut monta asiaa esille, kuten tunne siitä että ei koe taloa omaksi. Naisena tiedät että jokin talo saattaa tuntua siltä ettei halua siinä asua, jostakin syystä...
Mutta ajattelepa sitä taloudellista puolta, jota pidät tärkeimpänä perusteluna.
150 m2 talon lämmityskustannukset ? 200€/kk ?
Työmatkan piteneminen ? 100km/päivä (eli edestakaisin) ? Oman auton käyttökulut verottajan mukaan yli 40 senttiä/km mutta sanotaan 30€/päivä niin ei ainakaan ylimitoiteta.... eli noin 630€/kk.
Vaikkei nyt lasketa muuta niin tästä tulee jo noin 800€/kk kuluja. Mitä mahdatte maksaa vuokraa nykyisestä... 600€/kk ? Hlavemmaksi taitaa tulla asua nykyisessä.
Entä työmatkoihin käytetty aika ? Minua puuduttaa ajella tunti töihin per suunta, mutta vuodessa työmatkoihin kuluu tällöin noin kahden kuukauden työaika (laskin 1.5h/päivä=45min/suunta, ja 200työpv/vuosi=300h, 1 työkuukausi =168h)
"...kunhan sitä olisi ensin vähän remontoitu ajanmukaisemmaksi."
- oletko varma että miehesi kaipaa ylimääräistä työtä entistä pidempien työpäivien päälle ? Vai olitko ajatellut itse tehdä remontin ja antaa miehen lokoilla sohvalla ?
- oletko varma että miehesi haluaa valita värit tai sisustuksen kaipaa pitkiä värin ja materiaalienvalintareissuja kanssasi (tai ehkä hän pelkää että joutuu sen yksin tekemään) ? Kuulostat hieman siltä että sanelet muutenkin suhteessanne kaiken, ja mies ei ehkä halua kinastella kanssasi enää useammasta asiasta, kun kuitenkin loppupelissä ehkä heität lauseen "no tämä on minun taloni joten minä lopulta päätän"
"En tiedä, olenko lapsellinen, mutta erityisesti minua loukkasi avopuolisoni kysymys, miksi hänen kannattaisi muuttaa taloon."
- Mielestäni miehesi kysymys oli täysin aiheellinen. Miksi hänen pitäisi muuttaa taloon jossa remontti, pitemmät työmatkat/päivät, tulee kalliimmaksi asua kuin nykyinen, ... MITÄ ETUA SIITÄ ON MIEHELLESI IHAN OIKEASTI ???
"Luulisi rakastuneen ihmisen olevan valmis seuraamaan rakastettuaan vaikka veneen alle asumaan."
- No millä perusteella HÄNEN pitää seurata SINUA, eikä SINUN HÄNTÄ ?
Oletko sitä mieltä että nainen on se joka määrää missä asutaan, eikä miehellä ole oikeutta olla eri mieltä ?
Mieti itse, oletko lapsellinen, itsekäs, määräilevä, ehdot saneleva... ?- Hennaliina3
Juuri näin! Olen täysin samaa mieltä ajateltavaa:n kanssa.
Aloittajan viestistä pisti esiin juurikin tuo oletus että puolison tulee seurata häntä, mutta hänen ei tarvitse huomioida puolison mielipidettä, paitsi korkeintaan loukkaantumalla jos tämä on eri mieltä. Mene itseesi aloittaja! - Hennaliina3
Hennaliina3 kirjoitti:
Juuri näin! Olen täysin samaa mieltä ajateltavaa:n kanssa.
Aloittajan viestistä pisti esiin juurikin tuo oletus että puolison tulee seurata häntä, mutta hänen ei tarvitse huomioida puolison mielipidettä, paitsi korkeintaan loukkaantumalla jos tämä on eri mieltä. Mene itseesi aloittaja!Ja vielä se, että luultavasti ap:n perimä talo sijaitsee jossain ihme katvealueella. Jos nyt asutte kaupungissa, ymmärrän hyvin miksei puoliso tahdo sieltä muuttaa yhtäkkiä jonnekin pellon keskelle/pikku kylään. En tarkoita loukata ketään, mutta ainakin itselle tässä vaiheessa on tärkeää ja mielekästä asua kaupungissa, en todellakaan muuttaisi pois.
Plus ajatelkaa sitä siivouksen lisääntyvää määrää, teillähän olisi sitten kolminkertaisesti imuroitavaa, lakaistavaa yms puhumattakaan ajasta ja rahasta joka menisi jo pelkkään remppaan!
Kaikkien unelma nyt vaan ei ole asua ok-talossa, ikinä. - nimim.kokemusta on
Olen saanut olla sponsorina 7v. moisessa, jätin Hyacintin vaatimuksineen residenssiinsä ja nyt asun vuokrakaksiossa, enkä kadu valintaani yhtään.
- Cajen
Voihan se työpaikka sijaita esim. nykyisestä asunnosta 40 km länteen, uusi talo 80 km länteen. Tällöin työmatka pysyy samanpituisena, se vaan ajetaan eri suunnasta.
Minä muutin mieheni perintötaloon. Olisin halunnut oman talon, mutta miehelleni tämä oli tärkeä. Hän oli isänsä kanssa istuttanut puutkin sen ympärille. Aluksi tunsin olevani vieras tunkeilija, mutta kun remontoimme taloa ja sain touhuta puutarhassa oman mieleni mukaan, se muuttui jotenkin meidän näköiseksemme. Nyt rakastan tätä taloa. Se on kotini toisella tavalla kuin mikään vuokra-asunto voisi olla.
- Näin on.
Sama täällä, kun olin mullannut pihan uusiks, tästä mummulasta syntyi mun kotini.
- Pekka-Marja.
voi olla myös mies/mies tai nainen/nainen pari? Muakin huvitti vastaajien asenteellisuus kirjoituksissa.
- juu...
No minusta taas tulee tunne että aloittaja on mies, joka käyttää valkoisia kauluspaitoja välillä ja ei ole tummahiuksinen enemmän vaaleahiuksinen..:)
- Miffelimoffeli
totta muuten, jostain syystä oletin kyseessä olevan nainen joka tämän aloitti. Pahoitteluni! Mutta periaate sama vaikka olisi toisinkinpäin asiat. :)
- perunamaa
Alkuperäisessä tekstissä ei ole mainittu mitä sukupuolta perijä on, tekstissä puhutaan ainoastaan avopuolisosta, hehän voivat olla vaikka samaa sukupuolta, nykypäivänä kun kaikki on mahdollista.
Minä jos olisin perinyt talon, tottahan toki muuttaisin pois vuokralta omakotitaloon, menkää naimisiin, tai tehkää sellaset paperit että se on molempien omistuksessa, aika pienestä asiasta on kuitenkin kyse tässä muuttohommassa, taitaa kuitenkin kysymys olla aivan jostain muusta. - asdfvb
me asutaan mieheni synnyinkodissa ja omistamme yhdessä isäni ja äitini minulle ja miehelleni jättäneen pinen ok talom jota pidämme ns. kesämökkinä.
- Örinäää
Jos te olette avoliitossa niin ratkaisu on helppo.
Otatte askeleen taaksepäin ja muutatte suhteenne seurusteluksi. Kumpikin asuu omassa osoitteessa.
Sellainen vaan tuli mieleen myös. Entä jos miehelläsi ( oletan että on avomies ) on tyttöystävä teidän nykyisen asunnon lähellä, ehkäpä alakerrassa. Eikä hän halua muuttaa sen takia kauemmaksi...... heh - jätä se!
tämä riitanne vain paljastaa että mies ei ole tosissaan suhteessa sinun kanssasi, koska hän ei ole valmis muuttamaa omaa mukavaa elämäänsä sinun tärkeän asian takia. Ei edes vaikka siitä maksettaisiin. Ilmeisesti hän ei sinua tule koskaan kosimankaan, vaan pitä hätävarana. Tuli mieleen, olisiko hänellä siellä lähellä joku toinen nainen jonka kanssa on salasuhde meneilään, ja muutto toisi vaikeuksia salatapaamiseen. Muuta taloosi, jätä se mies. Hänen perustelut ei toimi, koska kyllähän kumppanin kesämökeilläkin käydään lomailemassa vakka joku muu on sen omistanut! Älä turhaan maksa vuokraa kun sulla on talo! Tulet myöhemmin katumaan sitä kun todellinen syy paljastuu!
- Hedonistibotti
Jos olisit lukenut koko keskustelun, olisit ymmärtänyt että ok-talo vaihtoehto ei luultavasti tule yhtään sen halvemmaksi asua kuin vuokrakämppä.
Miksi aloittajan puolison pitäisi olla se, joka tottelee, miksei aloittajan tarvitse olla se, joka "muuttaa omaa mukavaa elämää sinulle tärkeän asian takia"? Eikö suhteessa ole kyse kompromisseista, eikä siitä että toinen määrää missä asutaan ja miten?
Herranjestas, et kai oikeasti vertaa kesämökillä lomailua toisen ihmisen ok-talossa asumiseen?! Tarkoitatko, että jos on valmis esim lomailemaan viikon vuodessa Kreetan turistirysässä, on valmis myös muuttamaan sinne? Suhteellisuudentaju hoi! - ah niin naisellista
Ai kun naiset osaavat olla kannustavia toisilleen. Vaikka täälläkin on tuotu selkeästi esiin syitä joiden vuoksi ei miehen ole todellakaan taloudellisesti tai ajankäytöllisesti järkevää muuttaa, nainen osaa pitää omasta mielipiteestään kiinni vain siksi että se sattuu olemaan hänen mielipiteensä, eikä muuta tarvitse ottaa huomioon...
" mies ei ole tosissaan suhteessa sinun kanssasi, koska hän ei ole valmis muuttamaa omaa mukavaa elämäänsä sinun tärkeän asian takia"
Niin, mieshän vain kysyi, MIKSI PITÄISI MUUTTAA, ja siitähän nainen otti herneen nenään. Ei kai nyt NAISEN tarvitse mielipidettään perustella, hän on vaan sitä mieltä että se olisi kiva juttu.
Sitten kun ei haluta asiasta järkevästi keskustella ja todellakin tuoda esille niitä syitä, toinen nainen löytää heti muka-todellisen syyn: "olisiko hänellä siellä lähellä joku toinen nainen jonka kanssa on salasuhde meneilään, ja muutto toisi vaikeuksia salatapaamiseen."
Sitten tuodaan esiin mielenkiintoinen asia: "Hänen perustelut ei toimi, koska kyllähän kumppanin kesämökeilläkin käydään lomailemassa vakka joku muu on sen omistanut!" Tässä ei ole sitten logiikan poikastakaan. On ihan eri asia käydä jonkun kesämökillä, kuin muuttaa hornan tuuttiin ja kärsiä siitä joka ikinen työpäivä.
Sen jälkeen palataan perusteisiin jotka eivät ole todellisia: "Älä turhaan maksa vuokraa kun sulla on talo!". Niin, jos se siis olisi jotenkin halvempaa, mutta tunnin matkan päässä tarkoittaa taloudellista menetystä joka kuukausi.
Joku ehdotti talon myyntiä ja oman ostamista jostakin sopivasta paikasta. Sehän olisi ihan järkevä ratkaisu, silloin olisi OMA talo, ei velkaa, oma puutarha yms. eli kaikki se mikä olisi perintötalossakin, mutta silloin sen paikan saisi valita itse, ja valita juuri omaan tarpeeseen SOPIVAN talon, ja ennenkaikkea siten että se olisi molemmille sopiva, ei vain naisen päähänpisto.
Lopuksi onkin sopiva varoitella naista ja mustamaalata mies, joka saattaa olla kuitenkin tässä JUURI SE osapuoli joka ajattelee järkevästi asioista, ei pelkän tunteen pohjalta:"Tulet myöhemmin katumaan sitä kun todellinen syy paljastuu!" - eswaw
Hedonistibotti kirjoitti:
Jos olisit lukenut koko keskustelun, olisit ymmärtänyt että ok-talo vaihtoehto ei luultavasti tule yhtään sen halvemmaksi asua kuin vuokrakämppä.
Miksi aloittajan puolison pitäisi olla se, joka tottelee, miksei aloittajan tarvitse olla se, joka "muuttaa omaa mukavaa elämää sinulle tärkeän asian takia"? Eikö suhteessa ole kyse kompromisseista, eikä siitä että toinen määrää missä asutaan ja miten?
Herranjestas, et kai oikeasti vertaa kesämökillä lomailua toisen ihmisen ok-talossa asumiseen?! Tarkoitatko, että jos on valmis esim lomailemaan viikon vuodessa Kreetan turistirysässä, on valmis myös muuttamaan sinne? Suhteellisuudentaju hoi!ei vaan jos kumppanisi joskus perii kesämökin, niin etköhän sinäkin mielelläs siellä lomaile kesällä ja ota omaksesi, olkoot kuka tahansa enne sen omistanut!
- Hedonistibotti
eswaw kirjoitti:
ei vaan jos kumppanisi joskus perii kesämökin, niin etköhän sinäkin mielelläs siellä lomaile kesällä ja ota omaksesi, olkoot kuka tahansa enne sen omistanut!
Luin väärin, että _sukulaisten_ kesämökeillä.
Mutta tästäkin huolimatta, ei voi verrata yhtä mökkiviikkoa vuodessa ok-talossa kaukana kaikesta _asumiseen_. Ei vain voi.
- Ei ilmaista
omakotitalossa asuminen on myös kallista,ei se ilmaiseksi lämpene ja on paljon muitakin kuluja.
Ehkä kyse onkin siitä että salasuhteen hoitaminen vaikeutuu.- ajateltavaa
Kumpi on helpompaa - salasuhde naapurissa vai salasuhde 80km päässä, jos kuitenkin ajaa sinnepäin joka päivä töiden takia ?
Salasuhteesta 80km päässä ei jää ollenkaan niin helposti kiinni, joten sehän olisi miehen "etu" päästä pois nykyiseltä asuinalueelta.
Kyllä tuo salasuhdeteoria on hieman tuulesta temmattu.
- Vaihda puolisoa
Ei tuollaisen vuokra-asumiseen jämähtäneen ihmisen kanssa kannata jatkaa.
Ihmettelen vaan, mikä syy puolisollasi olisi vihata perimääsi taloa? Taitaa vaan olla niin että tunteet on viilenneet sinua kohtaan, eikä halua enää pyöriä nurkissa, ainakaan jos ne ovat täysin sinun omaisuuttasi.
Jos haluat puhua sille järkeä, voit sanoa että "Ei täältä kukaan saa kuollessaan mitään mukaansa. Minä muutan talooni, olet tervetullut asumaan kanssani jos haluat. "- ajateltavaa
"Ihmettelen vaan, mikä syy puolisollasi olisi vihata perimääsi taloa?"
Tsop tsop. Aloittaja sanoi:
"Avopuolisoni kuitenkin torppasi muuttoehdotuksen täysin ja kehtasi vielä haukkua perintötaloni. Hänen mukaansa ei ole mitään syytä asua jossain paikassa vain "koska on sattunut jotenkin sellaisen saamaan"."
Jospa keskustelu meni tähän tyyliin:
"En varmasti muuta sinne, talohan on ihan purkukuntoinen ja niin kaukana ettei kukaan järkevä ihminen halua niin kaukana asua jos käy täällä töissä."
En tiedä mitä on keskusteltu, mutta eiköhän anneta aloittajan kertoa mitä on puhuttu ennenkuin väitetään että mies "vihaa" taloa. En tiedä miten mies voi "haukkua" taloa, paitsi esim. sen kunnon perusteella. Ei hän ole välttämättä sanonut mitään virheellistä jos hän oli sen kuntoa arvioinut; emme tiedä edes sitä kumpi tuntee paremmin rakennusten kuntoa.
Mies on saattanut reagoida samaan asiaan johon minäkin reagoin: "Pidin jotenkin ITSESTÄÄNSELVYYTENÄ, että muuttaisimme perintötaloon, ..." ja sitten :"minua loukkasi avopuolisoni kysymys, miksi hänen kannattaisi muuttaa taloon".
Eli mitä aloittajan OMAN kirjoituksen perusteella näyttää tapahtuneen, on se, että aloittaja piti asiaa itsestäänselvyytenä ja "saneli" miehelleen miten tässä edetään, mutta mies halusi järkiperusteluja. Nainen ei niitä kuitenkaan antanut, vaan "otti herneen nenään" siitä että mies PYYSI perusteluja.
Ymmärrän hyvin, jos mies nousee takajaloilleen jos nainen yht'äkkiä vain ilmoittaa miehelle missä kohta asutaan. Ei parisuhteessa edes naisella ole oikeus sanella asuinpaikkaa yksin.
Olisi mukava kuulla aloittajalta asian todellinen eteneminen; hän ei ole kommentoinut mitenkään, kenties hän on itsekin näitä lukiessaan ymmärtänyt että asioilla on muutakin kuin tunneperustainen puoli ?
- Käytä järkeä
Muuta vaan omaasi ja anna kaverin valita mitä tekee. Mutta jos menet myymään mökkisi ja sitten katselet muuta asuntoa ostaaksesi sen tiedät varmaan miten käy. Kaveri on halukas saamaan nimensä paperihin ja jos ja kun tulee ero puolet perinnöstä menee kaverin mukana. Näitä tällaisia "perinnönjakoja" on ollut tuttavapiirissä monta kappaletta, joten pidä omastasi kiinni. Itse olen asunut puolison perimässä talossa ja en ole tuntenut itseäni tunkeutujaksi.
- Sivusta katsoneena
Kaikki ei halua puolisonsa perheen "entiseen" kämppään. Siksi lainausmerkeissä, että sukulaisten voi olla "vähän" vaikea käsittää ettei se ole enää heidän. Puolison sisko saapuu, istahtaa sohvaan kuin omaansa ja "jaaha, tällaisen sitten tästä teitte..."
- tellanova
kumpikohan tämä kirjoittaja on mies vai nainen? no ehdottaisin että sanot muuttavasti joka tapauksessa tulkoon perässä jos tulee,, hän on hyvin itsekäs ihminen jos ei tajua nykyaikana tuollaista mahdollisuutta käyttää !!! Muutat vain ja katsot , ei rakasa tarpeeksi jos ei tule perässä !!
- mk
Täytyypä avokkisi olla tyhmä jos ei mukavuutta halua ja itse en enää koskaan kerrostaloon muuta koska sellaisessa noin 10v elämästäni asuneena totesin ettei ole ihmismäistä ausmista ja nyt rivarissa asunut yli 10v ja se oma piha on tärkeä asia asumismuodossa. Itse muutaasin heti asumaan josa avokilla olisi ilmainen talo perittynä ja niin edelleen. Jos menette naimisiin muista tehdä avioehto talosta ettei tartte turhaan maksaa peristystä omaisuudesta toiselle mahdollisessa erossa. Yksi tapa on että ehdota avokille että hän osataisi sinulta vaikka 30% talosta mja sillä rahalla tekisit remontin taloon ja niin edelleen. Vuokralla ei kannata asua koska siinä maksaa ihan turhasta asunnon hinnan elämässään ja kun muuttaa ei saa kuin huonekalut mukaansa.
- mayte
Miehellä ilmeisesti huono itsetunto. Pelkää,että on enemmän sinun "vallan" alla, koska se on sinun talo.
Miehet haluavat yleensä pitää illuusiota vanhan aikaisesta "mies on talon herra"-ajattelusta!
Olen itse ollut kaksikin kertaa valmis muuttamaan miehen vuoksi vaikka toiselle puolen Suomea 900 km päähän, mutta mies jänisti silloinkin ja sanoi, että älä nyt vain minun takiani tänne muuta. Ei pelkoa. En sen jälkeen enää soittanut ,enkä muuttanut . Loppui siihen.- ei ikinä enää
"Miehellä ilmeisesti huono itsetunto. Pelkää,että on enemmän sinun "vallan" alla, koska se on sinun talo."
Minä olen itse ollut tuollaisessa suhteessa, jossa talo oli kokonaan miehen oma, eikä tuloillani olisi voinut velkaa lyhentää, jos olisin osuuden talosta ostanut, koska kuitenkin kaikki muu maksettiin puoliksi.
Se miehen komentelun alla oleminen oli täyttä helvettiä, enkä koskaan alistu sellaiseen enää. Minua muistutettiin joka päivä "Tämä on minun talo, tämä on minun piha, minun vesi, minun sähkö, minäminä.." Siinä oli niin patologisen määräilevä ihminen että en voinut olla suhteessa enää; asioista keskustelu ei onnistunut, koska hän oli luonteeltaan hyökkäävä. Miespuolinen draamakuningatar.
- Mietihän vähän
Enpä ole hullumpaa kuullut ,jos melkein puoli- ilmaiseksi viellä voisi asua.
Tuossa olisi jo tinkimisen varaakin ,vaikka työmatkin olisi pitemipä
Jos joku tykkää heittää rahaa kaivoon niin siitä vaan.
Riemppaamalla saa unelma kodin ,mutta minkäs voi ..elämä on. - minne mennää??
"Perin kuukausi sitten talon alle tunnin ajomatkan päässä nykyisestä vuokra-asunnostamme."
Täällä on kirjoiteltu että työmatka pitenee. Mitäs jos se työmatka lyheneekin??
alle tunti? 40min? Kuinka kauan kestää ajaa helsinkin toisesta päästä toiseen?? Tunti???
Jos alue sijaitsee haja-asutusalueella, niin mikäs sen parempaa. Hiljaisuutta ja tilaa. Pihalle voi rakentaa vaikka uima-altaan ja vaikka mitä.
Ja jos haluat asunnosta päästä eroon, niin voin sen ostaakkin ;) - Maisamatikainen
No jopas jotakin, minä voin muuttaa sulle akaksi taloon jos hälle ei kelpaa ;)
Et tehnyt väärin, kyllä se sieltä perästä tulee jos sinua rakastaa ja jos ei tule niin löydät varmasti jonkun joka haluaa asua kanssasi vaikka veneen alla.
Minusta olisi ihan selvää että muutto olisi edessä jos mieheni perisi talon enkä tosiaankaan kitisisi asiata, päin vastoin olisin kiitollinen elämän tuomasta edusta.
Ymmärrän toki myös siinä mielessä että kun itse muutimme pian vuosi sitten avomieheni vanhempien vanhaan asuntoon jossa hän oli asunut nuorempana 10 vuotta tuntuivat seinät todella kauan vierailta. Nyt alan jo pikkuhiljaa tottua ajatukseen että se on minunkin kotini vaikka se ei vieläkään täysin tunnu siltä.
Ystävälleni kävi juurikin samoin kuin teillä, mies peri talon ja muija ilmoitti että hän ei muiden nurkkiin muuta. Suku ei tietystikkään suostunut siihen että nainen olisi ostanut osan talosta, mikä on ihan ymmärrettävää ja niinpä akka lähti...luonto ei antanut periksi.
Tietysti pitää muistaa tämä uusi avopuoliso laki joka voi edellyttää eron sattuessa korvausta ex puolisolle mikäli hän on auttanut asumis kustannuksissa, siksi kai kannattaa itse maksaa.
Jos haluat sen akan välttämättä mukaasi niin kosi sitä !- karat
Kyllä sullakin mieli muuttuisi kun puoliso löytäiskin uuden ja lemppaisi sut ulos, kun sulla ei olisi taloon mitään osuutta. Se olisi sitten pakko löytää vuokrakämppä jostain. Elämä kun ei aina mene niin kuin suunnittelee.
- Maisamatikainen
karat kirjoitti:
Kyllä sullakin mieli muuttuisi kun puoliso löytäiskin uuden ja lemppaisi sut ulos, kun sulla ei olisi taloon mitään osuutta. Se olisi sitten pakko löytää vuokrakämppä jostain. Elämä kun ei aina mene niin kuin suunnittelee.
No kyllä siinä varmaan joo mieli muuttuu jos äijä löytää uuden, tuskin se mitenkään ihmeellistä on...vai mitä tarkoitat ?? Kuka sanoi että se on talo ja kuka sanoi että se on oma ??
Elämä ei tosiaan mene aina niin kuin suunnittelee, mutta kun osaa varautua siihen niin ei tule yllätysiä...osaan kyllä pitää huolen että pärjään ilman äijääkin, mutta tuskin on tarvetta kun olen niin saatanan hyvä avovaimo, lähes täydellinen. - uunoxiko
Ei suku voi määrätä kenelle myy talonpuolikkaansa.
- .
Maisamatikainen kirjoitti:
No kyllä siinä varmaan joo mieli muuttuu jos äijä löytää uuden, tuskin se mitenkään ihmeellistä on...vai mitä tarkoitat ?? Kuka sanoi että se on talo ja kuka sanoi että se on oma ??
Elämä ei tosiaan mene aina niin kuin suunnittelee, mutta kun osaa varautua siihen niin ei tule yllätysiä...osaan kyllä pitää huolen että pärjään ilman äijääkin, mutta tuskin on tarvetta kun olen niin saatanan hyvä avovaimo, lähes täydellinen."ja niinpä akka lähti...luonto ei antanut periksi."
Siis nainenko tässä teki väärin? Eihän suku edes sitä ostamista olisi hyväksynyt. Minä sanoisin että oli hyvin fiksu nainen.
- Remppa reiska
Mä voin muuttaa sun kanssa sinne uuteen taloon. Osaan vielä remontoida ammatin puolesta. Olen rempannut vaikka minkälaisia taloja. Ja maalarin ammatti tutkinnon olen kans suorittanut. olen maalannut varmaan 150 taloa 17 vuoden aikana. Ota tästä remontti reiska itteles jos miestäs ei huvita.
- Takaapäinkö?
Aloittaja on mies :D
hitto.sanonko.
- viisas kannattaa oll
Avosi on kateelinen perinnöstäsi. Ehkä hän yrittää kiristää sinua muutolla, jotta lahjoittaisit osan talosta hänelle. Älä missään tapauksessa tee sitä. Muuta ja jätä tuo ääliö lehdelle soittelemaan. Ja kun joskus menet jonkun kanssa naimisiin, tee avioehto, ettet menetä nyt perinääsi omaisuutta.
- jdska
SE ON NAINEN JOKA EI HALU MUUTTAA SIIHEN PERINTÖ TALOON !!!!!
- xfactor
Noh jokatapauksessa kyseessä on sellainen vedenjakaja, että kumpi teistä sitten se nainen on (tai queen)..
niin homma ei palaa ennalleen ellei tehdä niinkuin suhteen nainen sanoo.. Olette eroamassa, jos teette toisen ratkaisun mitä suhteen feminiini sanoo..
Toinen itseäni keskustelussa ihmetyttä asia on tuo, että on asunto joka pitäisi myydä että saataisiin hankittua toinen.. samoilla rahoillahan se todennäköisesti hankitaan.. perintötaloa tuskin toinen mielellään myy tai myy puolia pois.. En tajua ihmisten ajatusmaailmaa siitä ettei voi asua siellä missä paikka on..aina haettava jotain muuta.. Eriasia on jossei kiinnosta omakotitalon ylimääräinen duuni..ainainen remppaaminen, lumityöt ja puutarhan hoito.. Kuitenkin jos toinen haluaa jotain mitä toinen ei, on aika kompromissin tai hopeat jakoon.. - MiäsIsollaÄMMÄLLÄ
Meillä on myös tilanne, että vaimoni saa perintötalon tässä parin vuoden päästä. Talo ollut suvussa 90vuotta ja se on vaimoni lapsuudenkoti. En ole suostunut muuttamaan sinne talon nykymuodossa, seudusta pidän, mutta talo ei miellytä. Eli vanha talo revittäisiin pois ja tilalle rakennetaan uusi moderni Ok-talo. Pihakin pitää laittaa aivan uusiksi. Ja yhteisomistajuus tietenkin. Se on Ok-talo joka sijaitsee melkeen kaupungin keskustassa. Nykyisin asumme rivitalossa 1 lapsen kanssa.
- Elämänkirjo
Eihän siinä vuokraasunnossakaan ole omaa ku tavarat, jotka saa mukaansa. Ehdota et alkaa maksaa sulle vuokraa niin tuntuuko omammalle heh.
Älä missään tapauksessa myy toista puoliskoa hänelle.. Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu.En halua manata mut voi vaikka sattua onnettomuus ja hänen sukulaiset perivät silloin perintötalostasi sen puolikkaan - funtsikaa
Parisuhteessa tehdään kompromisseja joka päivä. Aloittakaa nyt. Suurin syy avioeroihin on raha-asiat. Onko avosuhdetta suuniteltaessa mietitty miten arvomaailmat sopii yhteen? Aiotteko hankkia lapsia? Mikä on taustanne? Koulutus ym-taustat. Jos toinen on siti-ihminen ja toinen landelainen... ei taida olla yhteistä tulevaisuutta, samaten, jos toinen säästää ja toinen tuhlaa.. toinen haluaa lapsia toinen ei... Funtsikaa ja jutelkaa.
- äimistynyt nro 71
Onko oikeasti noin typeriä ihmisiä kuin puolisosi vai keksitkö vain koko tarinan. Puolisosi vaikuttaa olevan täysin käsittämättömätön tolvana tuon jutun perusteella.
Esimerkki:
Sinä: "Tässä miljoona euroa puhtaana käteen, ota rahat minä maksan lahjaverotkin. Saat rahat täysin vastikkeetta ja vaikka eroaisimme riitaisasti niin en vaadi rahoja takaisin ikinä :)"
Tollo (keksitty) jäärä puolisosi: "En ota, ei kelpaa, tajuan kyllä että kannattaisi koska minulla on vaikea rahapula, mutta ei, ei, ei, ei, en ota rahoja, kiukuti kiukuti..."- hehehehehe
kylläpä olet tyhmä. eiköhän Ok-talon kustannukset ylitä vuokratun kämpän kustannukset reilusti. tuon kokoisen kämpän lämmitys/sähkö/vesi maksut ovat aika isot, ei sitä kukaan yksin maksa.puhumattakaan lisä tunnin ajomatkasta töihin, jonka takia bensakustannukset nousevat todella paljon. mitäpä sitten Ok-talon kunnossapito? siivous? kaikki se vaatii todella paljon aikaa ja osaamista, joten on erittäin ymmärrettävää jos joku ei Ok-taloon halua.
mekin olemme naimisissa ja naikkonen kinuaa jo Ok-taloa. sanoin hänelle, että "ok sinä sitten maksat kaikki ylimääräiset kustannukset ja siivoat kämpän yksin, koska minua se ei kiinnosta, saat myös skrapailla ja maalata sen yksin joka 10 vuosi. jos sen teet suostun sellaisen hankkimaan". olen erittäin tyytyväinen rivitaloomme, jos se ei hänelle riitä niin lähtekyyt sitten pois. - lukutaito puuttuu
Sinä: "Tässä miljoona euroa puhtaana käteen, ota rahat minä maksan lahjaverotkin. Saat rahat täysin vastikkeetta ja vaikka eroaisimme riitaisasti niin en vaadi rahoja takaisin ikinä :)"
Missä kohden aloittaja sanoi että aikoo antaa avopuolisolleen osan perintötalosta ? Turhaa työtä hän lupaa kyllä antaa, kuten remontti, ylimääräinen ajaminen ja talon hoito.
Taas naisen logiikkaa.
- kuolisanat
-Mä lienenkö sain patalaiskan- tai peukalot keskellä kämmentä olevan vävyn.
- ahneus näkyy.
Ahaa, hän on kateellinen ja haluaisi "osansa" myös talosta. Muista tehdä avioehto. Puoliso voi olla ahne ja vaatia itselleen jollain konstilla puolia talosta, siksi kiukuttelee. Kyllä minä huijarit tunnen, kun on niin monta kertaa huijattu.
Lause:"Hän sanoi tuntevansa ulkopuolisuutta, koska ei omistaisi mitään talosta" paljasti kaiken. - lainausta...
Lainaus "G.C":ltä avioliitto-palstalta:
"Parisuhteiden ongelmat syntyvät usein siitä, että nainen pyrkii sanelemaan parisuhteen säännöt. Valitettavasti moni mies taipuu naisen sanelemiin sääntöihin ja sitten mennään metsään."
Nainen yritti sanella säännöt mutta onneksi nyt ei mies taipunut - mies ei joutunut metsään.
Kun lukee täällä noita naisten kommentteja niin melkein jokaisella sama laulu - miestä haukutaan kun ajattelee järjellä eikä tunteella - tai koska ei suostu naisen päähänpistoon ihan tuosta vaan, niin epäillään heti että on salarakas.
Suomen naisista oikein hyvä läpileikkaus. Vain muutama naisten kommentti on järkiperäinen.- sama meillä
Meillä esiintyy usein sama ilmiö kuin tässä - vaimo pitää itsestäänselvyytenä asiaa, josta ei edes ole kanssani keskustellut, ja sitten odottaa minun olevan täysillä mukana, ja jos en halua siihen suostua niin HIRVEÄ poru siitä. Kai miehenkin mielipiteellä nyt JOKU arvo on ? Tai siis, ei ole, on se nähty.
Se on niin naista se.
- Sun ja mun,ei meidän
Perintötalo on sinun!!!Hän voi tulla mukaan omalla osuudellaan,eli hankkii rahat puolikkaaseen.Älä anna omaa perintöäsi missään muodossa muille.Jos myyt talon,siitä saatu raha on vain sinun.Tee tarvittaessa avioehto.Jos puoliso ottaa nokkiinsa,ei hänellä ole puhtaat jauhot pussissa.Miksi tähän keskusteluun on taas sekoitettu salasuhteet?Niille on oma keskustelupalsta!
- "psykologi" vastaaa
YMMÄRRÄN MIEHEN LOGIIKAN...KUN EI HALUA JATKAA KANSSASI PITKÄÄN, hän nyt jo valmistelee pakotietä että voi jättää sut hyvällä omallatunnolla, että omatunto ei myöhemmin syytä siitä että hän sai ilmaiseksi asua kotitalossasi, ja olisi kiitollisuuden velassa. Tämä on tyypillinen psykologinen keino, ja jäi nyt kiinni! Kun en mitään ole ottanut, voin hyvällä omallatunnolla lähteä täysin uuteen suhteeseen, ilman että omatunto kolkuttaa. Tästä on kyse.
- Ei ok-talolle
Mielenkiintoista keskustelua täällä ja kuvaa ehkä aika monen suomalaisen asennetta. Myönnän, että en lukenut kaikkia viestejä ajatuksen kanssa, vaan osa meni silmäillessä, mutta jollen ole ihan väärässä, niin eräs seikka ei tullut esiin.
Entäpä, jos puolisosi ei halua asua omakotitalossa? Suurelle osalle suomalaisia (ja ilmeisesti tämän palstankin kirjoittajia) ok-talo tuntuu olevan unelmien täyttymys. Olen itse asunut useammassakin ok-talossa, rivarissa ja kerrostalossa ja ikinä enää en halua ok-taloon. Minä vilpittömästi inhoan ok-taloja. En ole pihalla möyrivää tyyppiä, joten jos joutuisin pakosta asumaan ok-talossa, niin tuon talon pihassa olisi iso nurmikenttä, jossa olisi muutama puu ja pensas ja nurmikko ajettaisiin todellakin päältäistuttavalla ruohonleikkurilla, eikä millään h....vetin lykittävällä mallilla. Siinä pihassa ei olisi yhtään kukkamaata, eikä mitään kasvimaita, sillä minä en suostu kykkimään kitkemässä rikkaruohoja jokaista kesäiltaani, enkä kyllä jatkuvasti talvella kolaa lumia. Eli jos olisin aloittajan puoliso, niin en minäkään suostuisi muuttamaan ok-taloon. Lisäksi pidän ylipäätään enemmän kaupungin menosta kuin maaseudun rauhasta. Maaseutu on pieninä annoksina kivaa, mutta en enää ikinä halua asua siellä. - mek.1981
Myy puolet kiinteistöstä avopuolisollesi
- aaaaaaa1
Nykyihmiset eivät halua tulla toisistaan riippuvaisiksi. Antakaa sinun talosi vuokraksi - niin saatte lisää liksaa kulutettavaksenne.
- Veromaa
Ne jotka suosittelevat aloittajalle talon myymistä, eivät ehkä ole ottaneet huomioon, että periminen ei suinkaan ole ilmaista. Valtio vetäisee melko paljon välistä, mahdollisesti jopa 50 % jos talo on testamentattu ihan vieraalle. Jos aloittaja nyt (tai myöhemminkin) myy talon jollekulle ilman, että on ensin itse asunut siinä pari vuotta, joutuu hän vielä maksamaan mahdollista myyntivoittoveroa. Jos talo jää seisomaan tyhjillään, joutuu siitä kuitenkin maksamaan kiinteistöveroa, joten kuluja syntyy myös talon pitämisestä tyhjillään.
Viestistä ei käynyt ilmi, kuinka periferiassa talo sijaitsee, mutta kenties olisi mahdollista löytää taloon vuokralainen. Siten olisi mahdollista asua kaupungissa vuokrakämpässä puolison mieliksi ja samalla pitää perintötalo itsellään ilman mahdottomia juoksevia kuluja. Eri asia tietenkin on, jos aloittaja haluaa ehdottomasti itse asua talossa eli kyse onkin tunnesiteistä. - single, free, lonely
Ymmärrän kyllä puolisoasi. Hän ehkä ajattelee että remppatte talon ja kun talo on rempattu, hän saattaa lentää pihalle. Vuokratkaa talo..ja ostakaa oma jostain muualta. Mä itse en voisi muuttaa esim appivanhempieni entiseen kotiin asumaan;) Ehkäpä siksi olenkin eronnut;)
Silti sanoisin että kunnon puolisosta kannattaa pitää ennemmin kiinni kuin siitä talosta;) Avopuoliso kokee turvattomuutta. Vuokrakämppä on yhteisissä nimissä, jolloin et voi suuttuessasi heittää häntä ulos.
Miten olisi jos muuttaisitte taloon ja sinä maksat kaikki talosta ja siinä asumisesta aiheutuvat kulut? Avopuoliso voi laittaa säästyneet rahat pankkiin tilille turvaamaan tulevaisuutta, jos sinä saat päähäsi pitää kaikki asunnossa olevat tavarat ym riitatilanteessa.
Avioliitto ehkä auttaisi. Kumppani voi ottaa lainaa ja maksaa puolet talosta. Perintötalon voi myydä ja ostaa rahoilla yhteisiin nimiin asunnon.- ijdfrui
Kerro miehellesi että voisitte taloon muutettuanne vaikkapa säästää rahaa matkaa yms isoa hankintaa varten.
Eikä se tee miehestä nollaa vaikka "eläisikin" vaimokkeensa rahoilla".
Tiedän että se voi ottaa miehen itsetunnolle mutta ainakin meillä
minä olen ollut aina se kuka perheen elättää ja maksaa kuitenkin isomman
osan laskuista.
Ehkä tilanne muuttuu kun mieheni valmistuu koulustaan, eikös insinööreillä
ole aika hyvä palkka? ;)
Tai tuskin, mieheni on pihi ja ajattelee vain viikonlopun kaljasalkkua..
"ei mulla oo siihen varaa" mutta samantien rynnätään kauppaan ostamaan tupakkaa ja kopan kaljaa.. näin meillä.. - Ei pakoteta ketään..
Avopuoliso on ehkä ihan järkevä kun ei suostu muuttamaan vanhan omakotitaloon, se on aina sellainen ikuisuusprojekti ja remonttia varmaan riittää tulevaisuudessa, vaikka paikat nyt olisivatkin kunnossa. Kaikki ihmiset eivät edes halua asua omakotitalossa, pienikin luukku kaupungissa voi olla onnellisen elämän tyyssija jos asuja on oloonsa tyytyväinen.
Ei ketään voi painostamalla raahata omaan asumismuotoonsa mukaan, tai voi , mutta siitä saa kuulla nalkutusta lopun ikäänsä tai ´saa kokea huonoa omaatuntoa jos toinen vaikka sairastuu.
Jos joku maallinen kämppä on niin rakas niin muuta sinne vaikka koirien ja kissojen kanssa , mutta anna rauha avopuolisollesi asua niin kuin hän haluaa. - 3ikkunaaMökki
Vaik ei pelkää niitä ns.talkkarin hommia,mutta on tottunut asumaa taajamassa,sekin on joku kriteri.
Pahin jos joudut vaihtamaan "kaveria"? - oman omistaja
Avokkiasi varmaan ärsyttää kun SINÄ omistat talon. Eli hänen itsetuntonsa (lue: ego) ei kestä asua vaimon omistamassa talossa.
Ja kun hän on "vain" avopuoliso, ei hän omistaisi eikä perisi taloasi vaikka kuolisit. Järki sanoo että kannattaisi muuttaa, mutta hän ei todellakaan tunne omistavansa siitä mitään. Yksi keino olisi, että myyt puolet talosta miehellesi. Jos jos päädytte tähän ratkaisuun, pidä huoli että todella saat rahat siitä. Ei koskaan tiedä päätyykö liittonne eroon, vai mitenkä päättyy. Joka tapauksessa kaikki liitot päättyy jollain tapaa. Turvaa selustasi ja omaisuutesi, mutta anna mahdollisuus omistaa puolet, jos se niin tärkeä asia on. - Tyttö maalta
Mulla on vähän samanlainen ongelma. Voitin lotossa 3 000 000 euroa ja puolisini ei halua olla enää kanssani, koska hän ei omista ferraria, kesähuvilaa ja maatilaa......
Jätänks mä sen? - E
Kun ostat joltain talon, on se aluksi ollut jonkun muun koti, jota sitten muokataan ostajiensa näköiseksi. Vaikka talo kuuluisi vain toisen nimiin niin eikö silloinkin taloa muokata pariskunnan näköiseksi., riippumatta siitä, kenen nimi papereissa on.
- ....
Anna avokin asua vuokrakämpässä, tulee perässä jos on tullakseen. Jos ei tule niin se oli sit siinä. Sit olet vapaa etsimään fiksumpaa seuraa.
- saariston mies
Minäkin epäilen tuon perijän olevan nainen ja vastustajan mies. Ymmärrän siinä tapauksessa hyvin miestä koska on uhkana että joutuisin hieman vastaavaan tilanteeseen. Minulla on ns. talvikämppä mantereella mutta käytännössä asun saaressa naisten omistamassa isossa talossa ulkosaaristossa. Tiedän että jos mies asuu naisen omistamassa talossa eikä miehellä olisi muuta paikkaa niin nainen voi olla monella tapaa hyvinkin julma ja hyväksikäyttää miestä sanelemalla että teet juuri niin kuin sanotaan tai tuossa on ovi. Pitää remontoida ja olla aina joka asiassa mieliksi sekä juosta asioilla aina kun nainen jotain tarvitsee jostain kaupasta jne. Kaikkein kovin nöyryytys on seksuaallinen hyväksikäyttö ja sen naiset kyllä taitaa ihan siinä kuin miehetkin. Joten tuossa on ihan aiheellinen pelko miksi mies voisi vastustaa muuttoa naisen omistamaan taloon. Sanoisin että pitäkää hieman varanne koska tuollainen on tiettävästi hyvinkin yleistä eikä siinä ole tällä toisella paljonkaan sanomista. Sen vuoksi minulla on tuo ns. talvikämppä kaiken varalta ja sen naiset kyllä tietävät. Eivät sitten nöyryytä niin paljon kun tietävät että voisin lähteäkin. En ole aikeissa lähteä koska täällä saarella on fantasitista asua ja katsella ohi kulkevia laivoja...
- seri52
No kyllähän se kävi selväks, että mies ruikuttaa. Helpoin ratkaisu on myydä vanha, homeinen talo pois, jonkun muun riesaksi.
Se tunne, mikä tulee kun saa asunnon häviää nopeasti, kun huomaa, miten paljon vikoja siinä on.
Ja jos eroa haluat, muuttakaa siihen taloon. Ero tulee takuuvarmasti.
Unelmille ei voi rakentaa mitään ei edes vaikka on perinyt ns. unelman. Myykää pois Tosin joskus unelmatkin vievät ihmistä eteenpäin. - olethan mies?
Tämä ketju koukutti niin paljon, että luin alusta loppuun huolellisesti.
Nauratti ihmisten stereotyyppinen ajattelu sen mukaan, kumman, miehen vai naisen, kirjoittaja uskoi ap:n olevan.
Oi kiltti ap! Paljasta salaisuutesi. Meidän soffarinki löi vetoa. Minä saisin potin, jos sanot olevasi mies :) - --------------------
En myöskään muuttaisi. En halua kuulostaa ilkeältä, tämä vain että voisi vähän ymmärtää, mitä sen "toisen", johon ainakin minä samaistun, mielessä voisi liikkua. (olen nainen)
Ensinnäkin olen ihmisluonteeltani sellainen että en oikein pysty ottamaan mitään vastaan noin vain.
En myöskään tosiaan ottaisi mitä vaan taloa. Oletteko keskustelleet siitä, mikä on avopuolisosi asuinmuototoive ja sijainti, kaupunki/maalla (Helsingin keskustan kerrostaloasunto on eri asia kuin sieltä 80km jonnekinpäin korpeen vaikka)
Kaikille työ ei ole tärkein asia.
Moni myös vain sattuu haluamaan omaa ja uutta. Eikä välttämättä rakennetaantalo-uutta, vaan ihan vaan jotain mikä ei ole tutun vanhaa.
Lisäksi olen kokenut sen, kun avopuolisolla on muistona vanhemmastaan ties mitä tämän tavaraa. Se voi olla jopa karmivaa, vaikka kuinka yrittää ajatella, että se olisi herttaista.
Toisaalta, jos tosiaan olet yksin talon perinyt eikä siitä ole kymmentä ihmistä tappelemassa, on sekin aika hieno tilanne josta ymmärrän että haluaa hyötyä. - Ap.
Kiitokset mielenkiintoisesta keskustelusta. Totesimme, että on parasta ainakin toistaiseksi asua vuokra-asunnossamme. Olen kyllä sitä mieltä, että aion jossain vaiheessa asua talossani, mutta ehkä saan siihen mennessä avopuolisoni muuttamaan mielensä ja tulemaan mukaani. En kyllä missään tapauksessa aio myydä hänelle mitään, myös avioehdon aiomme tehdä, jos joskus päädymme naimisiin. Keräilköön itselleen pahanpäivänrahastoa, jolla selviää, vaikka joskus lemppaisinkin hänet. Kyllä ihmisellä pitää itselläänkin olla jonkun verran varallisuutta.
Kävi kauttarantain ilmi, että kumppanin pelkää minun rakentavan paikasta jonkin sortin mausoleumia. Näin ei kuitenkaan ole, kammoksun itsekin ajatusta, että jonkin pitäisi säilyttää vain siksi, että se on aina ollut. Olen kuitenkin erittäin viehättynyt perimäni taloon ja varsinkin pihapiiriin. Luultavasti pitäisin siitä ilman tunnearvoakin. Suuriin muutoksiin ei ainakaan aluksi ole varaa, korkeintaan tapettirempan ja ulkomaalauksen voin kustantaa. Olen melko kätevä, selviän noin pienistä remonteista itsekin, mutta toki ei apu pahasta ole. Talo on ihan asuttavassa kunnossa, mutta huonejako ei ehkä vastaa enää nykyaikaisia mieltymyksiä.
Oikeastaan epäilen avopuolisoni yksinkertaisesti olevan turhan laiska ja mukavuudenhaluinen omakotitaloasujaksi. Kaikkien suomalaisten unelma ei sittenkään näytä olevan oma talo ja iso tontti. Mutta kannattaako naida laiskaa puolisoa?
Koska sukupuoleni on herättänyt kiinnostusta (miksi, eihän se ole ongelman kannalta olennaista?), paljastettakoon, että olen alle kolmikymppinen nainen ja avopuolisoni on mies. - noooland
Olen nainen ja itsekin joutunut joskus tulevaisuutta ajatellen käsittelemään samanlaisia asioita. En muuttaisi mieheni perimään taloon, en mummon enkä vanhempien. En ellei mitään muuta mahdollisuutta olisi. Voisi olla jopa, että tämän takia tulisi ero.
Miksikö? Siksi, että tuntisin koko ajan olevani toisen kotona. Olen myös sen verran pinnallinen, että inhoan muiden ihmisten jättämää ominaishajua asuntoihin, joissa on asuttu vuosikymmeniä (joojoo, saa sen maalaamalla pois, tiedän). Tiedän jo etukäteen, että jos edes koskaan haluaisin muuttaa omakotitaloon, pitäisi sen olla kyllä juuri niin miellyttävä, avara ja valoisa kuin uudenaikaiset talot ovat. Minua viehättää tietty tyyli ja sitä ei löydy 80-luvun taloista vaan ne ovat yhtä ahdasta pitkää käytävää täynnä kaikki. Joku ehkä nyt tajuaa, etten edes unelmoi omakotitalosta. Voisin harkita asiaa, mikäli sinne tehtäisiin sellainen ramontti, että koko pohjakuva menisi uusiksi, kaikki pinnat, tiilivuoraukset sisällä, muovimatot... Ja sen lisäksi, inhoan tiilitaloja, joten ainoa keino olisi suorittaa rappaus, joka tulee aikamoisen kalliiksi.
Kuulkaa ja katsokaa, näin voi ajatella nainen eikä edes häpeä sitä tunnustaa. Jos joku vanha ällöttää niin sille vaan ei voi mitään. Ei edes monelle niin tärkeä rahansäästäminen minun ajatuksiani tästä muuta, koska rahan perään en ole koskaan ollut.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164