Yht'äkkiä tuli mieleeni joidenkin henkilöiden pitkä ikä ja siinä menestyminen, äkillinen kuolemakin on lähellä tuota pohdiskeluani.
Jonkun uskonnollisia tunteita varmaan loukkasin ja syntisäkki heitettiin pois palstalta.
Voisin ohdiskella ja ihmetellä tätäkin pitkään, mutta odotan kommentteja
Aamuinen avaukseni
8
70
Vastaukset
- kysyvä??
Koskahan tämäkin pääsee oman luonteensa kanssa selvyyteen?
- 13+3
Vastaa itse omasta luonteestasi, kysyvä??
On se pitkäikäisyys vahvasti geeneissä. Appeni kuoli 95-vuotiaana vähän ennen kuin olisi täyttänyt 96 vuotta. Oli aivan järkevä loppuun asti, mutta kyseli asioita joskus uudelleen, minusta lähinnä siksi, ettei viitsinyt painaa mieleensä vähemmän tärkeitä asioita. Tärkeät asiat hän kyllä muisti. Hänen äitinsäkin eli famu eli muistaakseni 92-vuotiaaksi. Apen äidin saksalainen suku oli yhtä pitkäikäistä, sinne kirjoiteltiin joulukortteja yli yhdeksänkymppisille Rösi- ja Anni-tädeille.
Appeni oli polttanut tupakkaa yli nelikymppiseksi ja oli melkoisen vatsakas eli söi paljon, rasvaista ja makeaa välttelemättä. Huoneensa laatikossa oli aina kokoelma suklaapatukoita, joita appi pisteli lehtiä lukiessaan. Konjakki maistui vanhanakin silloin tällöin ja nuorena varmaan juhlittiin vähän railakkaamminkin. Tosi hyvillä elämäntavoilla hän olisi ehkä elänyt yli satavuotiaaksi, niin minusta tuntuisi.
Muistan, että kun appeni jäi eläkkeelle, se oli hänelle tosi kova paikka ja hänellä oli kasvohalvaus elämänmuutoksen stressistä, verenpaine oli pilvissä. Työ oli ollut hänelle koko elämä ja hänellä oli ollut työ, joka oli vastuullista. Onneksi halvaus oli väliaikainen ja hävisi pian. Kuolemanpelkoa hän näytti sen jälkeen potevan, mutta aikaista se oli, kun edessä oli vielä noin 30 vuotta hyvää elämää. :) Parikymmentä vuotta hän sitten sai elää leskenä.
Oman elämäni pituutta en osaa arvailla, kun on kremppoja ihan riittävästi omaan tarpeeseen, mutta lähellekään apen kuolinikää en tule pääsemään. En ajatellut ihan heti ruveta pelkäämäänkään kuolemista, enhän missään tapauksessa voi olla varma kuin juuri tästä hetkestä. Koetan tässä tehdä niin paljon kivoja asioita kuin ehdin. :)- Laritsa M
Niin että mitä että?
Pitkä ikä on aika vekkuli juttu.
Toisaalta olisi kylllä kiva elää pitkään, mutta kun tietää, että vaivat lisääntyy ja yhä enemmän on toisten avusta riippuvainen, niin panee miettimään onko se vaivan arvoista.
Se, pitkä ikä, on aika henkilöhkohtaien juttu, mutta ainakin minulla pitää olla jokin tavoite, jotta haluan olla täällä. Onneksi niitä on toistaiseksi riittänyt ja aivotoiminta luo vielä koko ajan uusia.
Tämän aamun tavoite, muutama abbore ja raikas aamusoutelu, alkaa olla täyttymässä ja lähden vähän selämmälle tästä kaislikon reunasra, saadakseni tämän postin lähtemään.
On muuten järvi hiljentynyt. Koulujen alkaminen sen aiheuttaa ja vanha äijä saa täällä itsekseen meloskella ja kuunnella syysmuutoa valmistelevien lintujen ääntelyä.
Ehkä tässä joutaa kaupunkiin itsekin pikkuhiljaa.
Tavoitehan sekin on.Viisaitahan sinä Jopel kirjoitat, niinkuin aina. Terveet elämäntavat ja vaikkapa soutelu järvellä ovat eddesauttaneet. Minäkin lapsena soutelin pitkiäkin matkoja onkireissuillani ja lienen "onkinut itselleni" muutaman lisävuoden.
Minullekin vuosia on kertynyt 76 ja huru-ukoksi on nimitetty jo lukemattomia kertoja. Mitään ikätavoitetta ei ainakaan minulla ole mutta toive säilyttää järki sellaisena, ettå voi liikkua, kuten kävellä tanssia ja autoilla. Pää kun pysyisi vielä sellaisena, että omien asioiden hoito onnistuisi ilman virumisia loppupisteeseen asti.
Kun olen koko ikäni sairastanut ja käynyt kuoleman rajoilla asti, on tämäkin saavutus pieni ihme. Eräs hyvin vanha tätini liikkui kuin orava vielä lähes sata vuotiaana. Pitkää "säilymistään" hän perusteli ihmisen tarpeella "kypsyä"
Kun selviää sairaalloisesta nuoruudestaan niin elää kyllä pitkään. Minullakin on tuttavaperhe , jonka molemmat jäsenet sairastivat nuorina keuhkotaudin, ilmarintaisianakin molemmat kun varaa antibiootteihin ei ollut.
Olen eläessäni likkunut hyvin säästeliäästi, mutta aivot ehtivät toimimaan hyvinkin vilkkaasti.
Kun palstalle kirjoitan hyvinkin omalaatuisia pohdintan on aiheesta sanottu "nysse on tullu täyshulluks".
Itseänikin nauratti se mielikuvitustarina hevosen pitämisestä kerrostalossa.
Joku palstalla ihan raivostui. "huoleton on hevoseton poika" oli otsikkona
Pitkää ikää, ystävät!
Kyllä tuli niin silmien eteen soutelus siellä järvellä, tyyni vedenpinta, ja melkeen kuulin,kun airo solahti veteen. Minä se meillä aina olin airoissa...tähän aikaan oli jo tunteja sitten verkot koettu, kun sääksiä oli järvellä, parhaimmat siiat olivat repineet verkon yläosasta, siinähän ne siikojen hopeiset kylet köllötti näkyvillä.
Niin, ainahan niittä verkkoja ei nostettu, koettiin vaan, jos ei oikein Pietarin kalansaalista tuntunut verkoissa olevan.
Monet kerrat oli pienempisilmäsissä verkoissa pikkuahvenia, sankollinenkin saatto tulla perattavaks, nopeestihan se kävi multa kokeneelta kalanperkaajalta, nylin ne, aukasin ja huuhtasin. Tein sitä kiuaskukkoo savusaunan kiukaan hiilloksella...läskii ja ahvenia ruistaikinan sissään, sitten voipaperiin ja runsaaseen sanomalehtinyssäkkään pakattuna, vähän kosteltuna hiilloksille illalla ja aamulla oli herkkua valmiina.
Se oli siellä Ruunaanjärvellä Lieksassa, Venäjän rajamailla, susien laulutkin iltamusiikkina. En niin yhtään ennää oikeestaan sinnekään kaipaile, ainahan on hyvä takana olla eletty elämä, nii ei ei oikein tarvihe sitten kaipailla. Voipihan silmiesä etteen palauttaa, jos sillä tuulella on.
Jotta senverran aiheessa pysys, ni sanon, etten tippaakaan oo aatellu, onko miun elämäin pitkä vai lyhyt, monivivahteinen on toen totta ollu, jotta aika valmiina millon vaan.Jopelin venneeseen laiton terveiset. Liekkö sulla ihan uittojätkiin tervattu vene, sopis hyvin kuvvaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422224- 241780
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271435- 1091264
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151229- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107864Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846