Enpä olisi aikoinaan uskonut ikinä kirjoittavani yllä olevaa otsikkoa.
Minä olen syntynyt samana vuonna kuin Paavo Väyrynen, joten olen ehtinyt seurata hänen poliittista uraansa koko sen kestämisen ajan.
Joten tiedän paljon Väyrysen menneisyydestä itse ne ajat eläneenä. Siellä on paljon hyvää, mutta myös sellaista, mikä aiheutti aikoinaan arvostelua. Minäkin olin niiden kriitikkojen joukossa joidenkin asioiden suhteen.
En halua kuitenkaan mennä näiden vanhojen tapahtumien (lähinnä 1980-luvulta) yksityiskohtiin, koska nyt eletään vuotta 2011 ja Suomella on edessä hyvin tärkeät presidentinvaalit. Tämän sanominen ei tarkoita sitä, ettei ikävistäkin asioista voisi keskustella. Kyse on vain siitä, että en halua lähteä pöyhimään niitä tässä aloituksessani.
Näiden presidentinvaalien merkitystä on vähätelty sen takia, että presidentin valtaoikeuksia on vähennetty. Olen eri mieltä. Suomen tasavallan presidentti on edelleen merkittävä poliittinen mielipidevaikuttaja ja myös monissa asioissa lopullinen päättäjä. Presidentti hoitaa yhdessä hallituksen kanssa Suomen ulkopolitiikkaa. Presidentillä on yhä mittava nimitysoikeus moniin virkoihin ja muihin vastaaviin asioihin. Presidentti on edelleen Puolustusvoimien ylipäällikkö rauhan aikana. Ja ennen kaikkea presidentti voi olla merkittävä arvojohtaja nykyisessä sekavassa maailmantilanteessa.
Tässä nykytilanteessa v. 2011 olen sitä mieltä, että Paavo Väyrynen olisi Suomelle paras presidentti näinä vaikeina aikoina.
Minun mielenmuutokseeni on vaikuttanut eniten Paavo Väyrysen johdonmukainen EU-kriittisyys. Väyrynen vastusti EU:ta jo v. 1994 kuuluisissa jarrutuskeskusteluissa, kun minä siinä vaiheessa äänestin EU:iin liittymisen puolesta. Minun EU-kritiikkini on syntynyt vasta viime vuosina.
Minä puhuin aikoinaan myös NATOn puolesta, mutta olen tullut viime aikoina siihen tulokseen, että Suomen on parasta olla liittymättä NATOon, mitä mieltä Väyrynen on ollut aina.
Eli minä olen tullut Väyrysen linjoille. Kun luin joitakin vuosia sitten jotakin Väyrysen kirjaa, jossa hän toi esille EU-kritiikkiään, niin silloin minä ihmettelin häntä. Tänä päivänä minä ymmärrän Väyrystä ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.
Minä kannatan Paavo Väyrystä Suomen seuraavaksi presidentiksi, koska hän on Suomen parasta ajatteleva presidentti.
Jouko Piho
Paavo Väyrynen presidentiksi
16
184
Vastaukset
- jokke ri
Väyrynen on isänmaallinen, Niinistö ja Lipponen NATO-sekoiluineen eivät ole. Väyrysellä on eniten kokemusta ja näkemystä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta ja noista edellä mainituista Väyrynen on ylivoimaisesti etevin ja älykkäin poliitikko.
- Omaa maata ja metsää
Minä inhoan yli-kaiken Paavo väyrystä. Minä sain aikoinaan sellaisen käsityksen Väyrysestä, että hän oli valmis myymään vaikka oman äitinsä oman edun hyväksi eikä mikään ole hänelle pyhää. On asioita jotka eivät ole kaupan. En koskaan tule kannattamaan Väyrystä hänen röyhkeyttä ja hyökkäävää asennetta ja mitä tuhoa hän on saannut aikaan????
- Media tuhoaa kaiken
Niin mitä tuhoa ???Minä taasen olen saanut sellaisen käsityksen, että hän ei ole saanut mitään tuhoa aikaan. Ei ole ikävä kyllä onnistunut tuhoamaan median häntä syyttä ahdistelevaa asennetta.
- teeveetkiinni
Media tuhoaa kaiken kirjoitti:
Niin mitä tuhoa ???Minä taasen olen saanut sellaisen käsityksen, että hän ei ole saanut mitään tuhoa aikaan. Ei ole ikävä kyllä onnistunut tuhoamaan median häntä syyttä ahdistelevaa asennetta.
Media on aina kaiken pahan alku ja juuri. Juoruilua, petosta, vallanhimoa, ahneutta... Kansalaisten aivot nyt vain ovat pestävissä... Ennen se telkkari on kaiken pahan alku ja juuri.
- Aliinamariina
Muistan jalasmökin ja perusteettomat päivärahat. Sen vuoksi en voi äänestää häntä...
- hfgdfgdfgdf
Jalasmökki
Väyrystä koskevista väitteistä on yksi yli muiden. Eli että Väyrynen olisi käyttänyt väärin hyväksi päivärahoja Keminmaalla olevaan jalasmökkiinsä vedoten, vaikka hän asui perheineen Helsingissä.
Tuolloin kansanedustajat saivat päivärahansa eduskunnan ja vaalipiirin välisestä etäisyydestä ja kahden asunnon ylläpidosta. Väyrysen lisäksi useat muutkin kansanedustajat käyttivät tätä etua, mutta hän nousi asian symboliksi. Aiempi oikeuskansleri Risto Leskinen, eduskunnan virkamiehet ja kansliatoimikunta katsoivat menettelyn lailliseksi. Vastaavasti uusi oikeuskansleri Kai Korte puuttui asiaan ja lopulta Korkein hallinto-oikeus tulkitsi väestökirjalain vastaisesti Väyrysen vakituiseksi asuinpaikaksi Helsingin - ilmeisesti syntyneen poliittisen paineen alaisena.
Seuraavassa eduskunnassa vanhentunut päivärahajärjestelmä uudistettiin kulukorvausjärjestelmäksi. Uuden järjestelmän puitteissa Väyryselläkin oli kiistaton oikeus Lapin edustajille kuuluvaan kulukorvaukseen.
Suomen Kuvalehti sai vinkin jalasmökkijuttuun lappilaiselta Keskustapuolueen kansanedustajalta eli kyseessä saattoi olla puolueen kilpailevan jäsenen kampitusyritys.
Väyrynen toimi aikansa lakien mukaisesti, kuten monet muutkin kansanedustajat, mutta vain Väyrystä on asiasta moitittu - väärin perustein. Ei ollut Väyrysen vika, jos laki oli huono.
lähde: http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=5&id=1175
Aliinamariina
Väyrysen päivärahat eivät olleet perusteettomat, vaan perustuivat silloin voimassa olleeseen lakiin, että päivärahoja voi maksaa henkikirjoituspaikan mukaan, jos asuu tilapäisesti muualla esim. eduskunnan tai valtioneuvoston työn takia.
Väite, että Väyrynen olisi käyttänyt väärin hyväksi päivärahoja Keminmaalla olevaan jalasmökkiinsä vedoten, vaikka hän asui perheineen Helsingissä, on siis väärä.
Tuolloin kansanedustajat saivat päivärahansa eduskunnan ja vaalipiirin välisestä etäisyydestä ja kahden asunnon ylläpidosta. Väyrysen lisäksi useat muutkin kansanedustajat käyttivät tätä etua, mutta hän nousi asian symboliksi. Aiempi oikeuskansleri Risto Leskinen, eduskunnan virkamiehet ja kansliatoimikunta katsoivat menettelyn lailliseksi. Vastaavasti uusi oikeuskansleri Kai Korte puuttui asiaan ja lopulta Korkein hallinto-oikeus tulkitsi väestökirjalain vastaisesti Väyrysen vakituiseksi asuinpaikaksi Helsingin - ilmeisesti syntyneen poliittisen paineen alaisena.
Seuraavassa eduskunnassa vanhentunut päivärahajärjestelmä uudistettiin kulukorvausjärjestelmäksi. Uuden järjestelmän puitteissa Väyryselläkin oli kiistaton oikeus Lapin edustajille kuuluvaan kulukorvaukseen.
Suomen Kuvalehti sai vinkin jalasmökkijuttuun lappilaiselta Keskustapuolueen kansanedustajalta eli kyseessä saattoi olla puolueen kilpailevan jäsenen kampitusyritys.
Väyrynen toimi aikansa lakien mukaisesti, kuten monet muutkin kansanedustajat, mutta vain Väyrystä on asiasta moitittu - väärin perustein. Ei ollut Väyrysen vika, jos laki oli huono.- samaa mieltä
"samaa mieltä, Paavo presidentiksi, vaikkakin eri puoluetta"
Vuonna 94 eräässä vaalitilaisuudessa Paavo Väyrynen alkoi satuilemaan, että jos suomi liittyy eu:hun, suomen markka häviää ja tulee yhteinen valuutta(kaikki nauroivat ja jopa hän itsekin), sitten hän muistaakseni perusteli miksi yhteinen valuutta ei voi toimia!!! Toinen monista huvittavista saduista oli hänen peloittelu liittovaltiolla ja tietenkin perusteluineen eli eu:n ydinajatus oli liittovaltio. Muistaakseni hän vastusti eu:hun liittymistä ja perusteet olivat vankat.
Nuorena luotin median luomaan illuusioon ja pidin häntä vähän huvittavana, mutta ehkä olen sittenkin ollut väärässä?????? - Nyt salaillaan
Väyrynen on jo kuulemma ollut gallupeissa jo ykkönen ja kakkonen, mutta tiedotusvälineet ovat hiljaa.
- uskoako gallupeihin
Gallup:eja teetätetään kokoomusomisteisella "tutkimuksilla".
Kuinka oikeassa gallupit olivat esim viime eduskunta vaaleissa.
Väyrynen on kierroksella kaksi aivan varmasti.
- Vanhasalla
Äänestän Paavo Väyrystä presidentiksi, koska hän
1) Haluaa enemmän kuin kukaan muu ehdokas tulla presidentiksi. Oli ehdokkaana jo vuosina 1988 ja 1994, hävisi puolueensa esivaalin ehdokkuudesta 2000. Ilmoitti jo alkuvuodesta 2011, että haluaa päästä Suomen tasavallan presidentiksi vuonna 2012.
2) Aivan ylivoimainen ulkopoliittinen kokemus. Ulkoministerinä 1977-1982, 1983-1987 sekä 1991-1993, europarlamentin jäsen 1995-2007 sekä ulkomaankauppa- ja kehitysyhteistyöministerinä vuosina 2007-2011
3) On kritisoinut Suomen Emu-päätöstä 1990-luvulla, vielä silloin kun kaikki näytti menevän hyvin ja nyt kun nähdään, että Suomikin on euromaana suossa
4) Vaikutti ministerinä Vanhasen-Kiviniemen hallituksissa omalla sitkeällä panoksellaan, että Suomen metsäteollisuutta haittaavat Venäjän puutullit saatiin merkittävästi laskemaan
5) Koko Suomelle valitaan presidentti. Väyrynen tuntee Suomen aina Hangosta Petsamoon/Utsjoelle tai ainakin Lapin maakunnan Keminmaalle, josta on syntyisin. Osa muista ehdokkaista on asunut vain Etelä-Suomessa.
6) Koulutukseltaan valtiotieteiden tohtori. Noin korkea koulutus herättää minussa arvostusta
7) Reservin kapteeni. Presidentti on myös puolustusvoimain ylipäällikkö
8) Erittäin selkeä puhuja ja kirjoittaja. On kirjoittanut 17 kirjaa
9) Vaikka Paavo ei ole erityisesti profiloitunut urheilumiehenä, niin hänet on nähty Urheiluruudussa hiihtävän perinteisen tyylillä sekä muutoin televisiossa tanhuavan kansallispuku päällä eli on Väyrynen myös kuntoilija
10) Paavo on sympaattinen
11) Minulle on luvattu ravintolailta runsain ruoin ja juomin, mikäli Paavo Matti Väyrynen valitaan Suomen tasavallan 12. presidentiksi- Varma valinta PV
Halua, tahtoa ja PÄTEVYYTTÄ. Miten voi perustella jos äänestää jotakuta muuta?
- V
Hyvä viestiketju. Tulen äänestämään Väyrystä. Olin hänen takanaan jo vuonna -94 vaaleissa, mutta silloinen käsittämätön mediapeli rehnille pudotti hänet finaalikierrokselta. Nyt Paavo finaalin voittajaksi!! Miksi Paavo Väyrynen? Erittäin kokenut, fiksu, omaa diplomatian taidot niin itään kuin länteen, Suomen kansallisen valtion puolustaja, Eu-kriittinen, visionääri(tiedosti mm.eu-ja euro ongelmat jo 90-luvulla), nato-vastainen. Tarviiko enemmän perusteluja? jos Väyrystä vertaa kehenkä tahansa muuhun presidenttiehdokkaakseen on hän ylivoimaisesti pätevin.
- Paavo Paavosta
Lipponen kunnioittaa Väyrystä.
SDPn vaalitilaisuudessa toimittaja yritti saada Lipposelta jotakin Väyrysen vastaista kritiikkiä, mutta ei saanut. Lipponen totesi heti, että Väyrynen on asiantunteva kokenut poliitikko.
Niinistöä Lipponen ei sen sijaan näyttänyt arvostavan vaan vihjasi, että kun vaalit nyt käynnistyvät ja aletaan puhua politiikkaa, Niinistön kannatus laskee. - Paavoo
http://publishzer.com/Presidentinvaalit 2012/paavo-vayrynen
- uuras
US TILANNEKYSELY 15.11.2011
Suosikkisi Suomen seuraavaksi presidentiksi?
6% (738 ääntä)Paavo Lipponen
28% (3671 ääntä)Sauli Niinistö
17% (2181 ääntä)Timo Soini
42% (5533 ääntä)Paavo Väyrynen
8% (1003 ääntä)Eva Biaudet tai Pekka Haavisto tai joku muu
Ääniä yhteensä: 13126
http://www.uusisuomi.fi/kysely/suosikkisi-suomen-seuraavaksi-presidentiksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997893- 1075627
- 2754891
- 494863
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294