Voiko lapsen antaa adoptoitavaksi / luopua oikeuksistaan?

Surullinen___888

Onko suomessa mahdollista isän luovuttaa lapsi adoptioon, ilman että kukaan varsinaisesti adoptoi lasta ? Siis lapsen huoltajuus on äidillä ja äiti jäisi ainoaksi viralliseksi biologiseksi vanhemmaksi ? Lapseni isä istuu vankilassa tuomiotaan ja pelkään että aikanaan kun hän kuolee, hänen velkansa siirtyvät lapselleni ( hänen nykyinen avovaimonsa voisi ilkeyttään jättää perunkirjoituksen tekemättä ajallaanja silloinhan velat siirtyvät, enkä minä edes välttämättä saisi tietoa hänen kuolemastaan ).

Asiallisia kommentteja/linkkejä jos joku tietää onko tämä mahdollista, vai onko adoptioitavaksi luovutettavalla lapsella oltava aina (minun) lisäksi joku joka adoptoi lapsen biologiselta isältä ?

Kiitos tuhannesti vastauksista jo etukäteen !

4

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdinta

Enpä tiedä onko moinen mahdollista. Olisiko isä vahingoksi lapselle, vaarallinen tms.? Muutoin lapsesi ehkä haluaa tuntea isänsä myöhemmin, olla yhteydessä häneen.

Kannattaa ottaa yhteyttä kunnan sosiaalitoimistoon, perheoikeudelliset asiat ja kysyä neuvoa sieltä.

• xxxxxxxxxccc

Ei ole mahdollista. Isä ei ole huoltaja, mutta esim. perrintöoikeus säilyy. Ja jos esim. sinun nykyinen puolisosi sdoptoi hänet, siihen tarvitaan biologisen isän suostumus.
      Kyllä yleensä kuoleman yhteydessä se tieto jotenkin kuolleen lapset saavuttaa, ja eivätkä ne velat nyt ihan noin vain periydy.

• .

Tosiaan, ei ole mahdollista.

• lellulellu

Lapsi ei peri vanhempiensa velkoja. Jos vainajan velat ovat suuremmat kuin omaisuuus, ne jäävät velan antaneiden luottotappioiksi. Velat eivät periydy lapsille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1527
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1400
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      78
      1323
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1230
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1119
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      1001
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      941
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      930
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      17
      880
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      34
      846
    Aihe