Oletko sanavalmis pelottavassa tilanteessa?

Kuulun sarjaan henkilöitä, jotka keksivät heti kahden viikon jälkeen, että niin ja niinhän minun olisi pitänyt tehdä tai sanoa.
Vaan joskushan se sokeakin kana jyvän löytää:

Olin tulossa työstä ja menossa illan viimeiselle linja-autolle. Kello lähenteli puolta yötä, eikä ihmisiä näkynyt missään.
Yhtäkkiä joku tarrasi takaapäin käsivarteeni ja kailotti: - Iltaa, Bella!
Pelästyin niin kamalasti, että vastasin: - Iltaa, iltaa!
Nuori mies, joka roikkui käsikynkässäni hämmästyi ja kysyi: - Etteks te pelästyny?
Ihmeekseni en ollut - enää. Rauhallisen ilahtuneella äänellä vastasin: - En lainkaan. Olen kutsumassa kadun nuoria seurakuntamme myöhäishartauteen, ja olette sydämellisesti tervetullut.
Käsi irtosi kainalostani, kaveri änkytti a-anteeksi ja lähti pikavauhtia siihen suuntaan, josta oli tullutkin.

24

687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katleija

Miten tulikin tämmöinen vanha tapaus mieleen tuosta Venlastiinan jutusta. Aikaa siitä on vierähtänyt nimittäin jo ainakin 45 vuotta.
      Tulin iltavuorosta ja odotin bussia puiston laidassa. Yht'äkkiä takaani vääntäytyi
      eteeni horjuva pahalta haiseva humalainen, joka harittavin silmin katsoi minua ja sopersi: "O-olettekos te tä-tämän Tuomiokirkkopuiston huora?"
      Minä en saanut suustani muuta kuin "en ole". "Jaaha, anteeksi", sanoi toinen ja lähti horjuen eteenpäin.
      Minä jäin miettimään, että miltä minä oikein näytän.

• sama*

Jaahas, tuli vika sana kirjoitettua, kun tähdiksi muuttui. (h...a)

• .

Noin nokkela en pystyis olemaan, luulen, myöhäis-sytytys taitaa vaivata, joskus jää kokonaan sanomatta, yhtään mitään, hymy riittäköön.
      "puhumatta paras "
      Kertomasi tilanne oli häkellyttävä, ilmeisesti reaktioni olisi ollu säikähdys.

• Atolfia

En kyllä muulloin jää sanattomaksi, mutta jos minulle joku letkauttaa jotain ilkeästi, niin häkellyn ja en osaa vastata mitään.

Jälkeenpäin sitten ajattelen ja mietin ja jopa hoksaankin, kuinka olisin voinut letkauttaa takaisin, mutta myöhästähän se sitten on.

Ei sitä jälkeenpäin viitsi soittaa ja sanoa, että anteeksi jäi vähän kesken tuo letkauksien sarja ja sitten pamauttaa oma ilkeytensä.

Monta ilkeyttä on jäänyt sanomatta, mutta hyvä niin, eipähän sitten ole katumista jälkeenpäin.

Ei voi muuta sanoa kuin että on hieman hidas sytytys.

• En ole,kyllä hymy taitaa olla vastauksena useimpaan asiattomuuteen, mitä nuorena työmatkoilla busseissa osakseen eräältä juopolta sai. Vai keksisittekös itse hyvää vastausta humalikolle, joka ohimennessänne tokaisee: "Istu tuohon syliini tussullesi!" Muistaakseni en keksinyt mitään vastaukseksi.
      Mutta hitaasta sytytyksestä puheenollen tuli mieleeni hölmöläisukko, joka ajoi hepallaan pitkän matkan kaupunkiin. Kauppias sanoi häntä pulloposkeksi. Se sitten jäi mietityttämään ukkoa. Ajettuaan jo melkein kotiportilleen hän käänsi hevosensa ja ajoi takaisin kaupunkiin, avasi kaupan oven ja sanoi kauppiaalle: "Ite olet pulloposki!"

.

• Palstapappa

Hämäläisten vähäpuheisuus on samanlainen jutunaihe kuin laihialaisten saituus.

Hämäläismies oli kyyditsemässä tutuuaan. Hevosrattailla istuskellen ajettiin kunnes saavuttiin erään pellon laitaan, jossa oli kyntömies syyskynnössä.

Hämäläismies pysäytti hevosensa ja sanoi: "Sinä kynnät" "Minä kynnän", vastasi kyntömies.

Mentiin vähänmatkaa ja hämäläismies sanoi kyydittävälleen: "Piti vähän rupatella kun oli velimies eikä olla kuuteen vuoteen tavattu"

• affe.na
        Palstapappa kirjoitti:

Hämäläisten vähäpuheisuus on samanlainen jutunaihe kuin laihialaisten saituus.

Hämäläismies oli kyyditsemässä tutuuaan. Hevosrattailla istuskellen ajettiin kunnes saavuttiin erään pellon laitaan, jossa oli kyntömies syyskynnössä.

Hämäläismies pysäytti hevosensa ja sanoi: "Sinä kynnät" "Minä kynnän", vastasi kyntömies.

Mentiin vähänmatkaa ja hämäläismies sanoi kyydittävälleen: "Piti vähän rupatella kun oli velimies eikä olla kuuteen vuoteen tavattu"

Just just.

• Ramoona*

Minakin olen enemmän näitä jälkiviisaita, hoksaan liian myöhään, mitä olisi pitänyt sanoa. Mieluummin itse tilanteessa hymyilen hämilläni ja väistyn, jos saan kuulla jotain ikävää tai odottamatonta. Nuorena poikien huutelut perään ärsyttivät, nyt olen otettu, jos joku tuntematon herrasmies avaa oven, hymyilee silmiin katsoen ja kenties kohottaa kulmakarvojaan flirttailunomaisesti.

Kuljin melko usein paikallisjunilla, joissa sai tottua monenlaisiin vieruskavereihin ja juttuihin, joskus koetettiin pummata rahaa agressiivisestikin. Kerran istuin pikkutyttöni kanssa ja vastapäisen penkin viinalle lemahtava veikko alkoi tuijotella minua päästä varpaisiin. Sitten alkoi tulla kehuvia kommentteja hiuksista, silmistä, katse lipui poven kohdalle. Otin tyttöä napakasti kädestä ja pyyhällettiin toista vaunua kohti. Tyttö heläytti kovaan ääneen harmissaan : "Mutta äiti, se setähän vaan kehui sinua!".

• Tepposet

Pelottava ei pelota.

Ajatteluni urautunutta jähmeyttä olen havainnut.

On tilanteita joissa keskustelukumppanin ajatusmaailma poikkeaa omastani niin paljon etten oitis sitä tajua vaan tipahdan kiskoilta ja jään sutimaan tyhjää.

Samaa esiintyy kanssaihmisen erittäin paljon omasta arvomaailmastani poikkeavan käyttäytymisen yhteydessä.

• flegmaatti

En ole. Pritiivireaktioon ei kuulu sanailu.

• Peloittavissa tapahtumissa pystyn kyllä toimimaan, sanaillakin, mutta leukailuihin en löydä sanvarastoa samalla mitalla. Ehkä hyvä niin.

• Per-kel

Olen, joskus vähän liikaakin, mitä sattuu sylki suuhun tuomaan :D

• tilanteissa.löytyy

Pelottavien tilanteiden sarja on niin monimuotoinen. Jos vaikka törmäät aikuiseen karhuun metsässä. Miten pitäisi toimia.
      Pakoon ei saa lähteä. Pitäisi kai alkaa mörisemään sille, osoittaa ettei pelkää.

Jos auto sammuu keskelle korpitietä. Kännykässä ei ole kenttää. Liikenne on hyvin hiljaista. Mitä tekisit?

• tieto.isku

Hyvin varustettu auto ja ladattu kännykkä on oltava kunnossa pitkillä asumattomilla metsätaipaleilla. Muu ois pelkkää huolimattomuutta.

Karhun hyökätessä on paras olla hiljaa, painautua maata vasten ja suojata päätään.

• tilanteita.on
        tieto.isku kirjoitti:

Hyvin varustettu auto ja ladattu kännykkä on oltava kunnossa pitkillä asumattomilla metsätaipaleilla. Muu ois pelkkää huolimattomuutta.

Karhun hyökätessä on paras olla hiljaa, painautua maata vasten ja suojata päätään.

Suomessakin on vielä katvealueita, joissa kuuluvuuskenttää ei vaan ole. Ei vahva puhelimen akku sitä poista.
        Putosin kerran keväällä jokijään railoon. Onneksi neuvokas jokirannan mies tuli hätiin. Vahva mies repi sorkkani railosta niin että kenkä jäi sinne.
        https://www.youtube.com/watch?v=8Z_Mio9ZUZ8

• Eiköymmärrysyllä

Miten nämä kolme kommenttia liittyvät aloittajan aiheeseen?

• harmiström

No itke nyt tosikko ämmä sitäkin etteivät ne tue aloitustasi

• Revisiitä-jososaat

Paitsi että en ole aloittaja.

• Sanatontakieltäkinon

Kuulun valitettavasti tyyppeihin, jotka eivät ole sanavalmiita missään tilanteissa, ehkä joskus vahingossa vain. Jos ei nyt aivan kahta viikkoa 'heräämiseen' mene niin kuitenkin juttuja pitää saada miettiä ja fundeerata ennen kuin sanainen arkku aukeaa.

Pelottavia tilanteita ei ole ehkä siksi, että en osaa pelätä. Tai näin meitsille on joku joskus mielipiteenään sanonut; olet liian luottavainen etkä osaa siksi pelätä.

• teretule

Kaikki valmista samalla hetkellä, tilanne kuin tilanne vaikka vastassa oli koko huone rikollisia eriasteissa. 1967 armeijassa- Lappeenranta.

Samoin Ruotsissa 1986 piti uhkata työvälittäjää haluaako elää ja halusi, sain uuden työn.

• teretule

Suuret työpaikat Ferro- Volvo-aero ne viimeiset, Viimeisin toimii nimeä en tiedä.

• Sukulaismies opiskeli aikanaan ns. Katrinrholmin inssiksi ja kehui, kuinka sitten valmistuttua ura urkenisi, leipä kummasti levenisi ja varaa käydä seurapiiriravintoloissa jne.
        En muista, kuinka pitkään hän uneksi onnentäyteisestä tulevaisuudesta, joka tapauksessa sanoin hänelle: Kyllähän koulu herroja tekee mutta elämä tekee ihmisen.
        Häneltä meni kuulemma pari viikkoa lauseen sisällön tajuuamiseen, niin kertoi hänen vaimonsa.

• teretule
        ruorikoski kirjoitti:

Sukulaismies opiskeli aikanaan ns. Katrinrholmin inssiksi ja kehui, kuinka sitten valmistuttua ura urkenisi, leipä kummasti levenisi ja varaa käydä seurapiiriravintoloissa jne.
        En muista, kuinka pitkään hän uneksi onnentäyteisestä tulevaisuudesta, joka tapauksessa sanoin hänelle: Kyllähän koulu herroja tekee mutta elämä tekee ihmisen.
        Häneltä meni kuulemma pari viikkoa lauseen sisällön tajuuamiseen, niin kertoi hänen vaimonsa.

Viimeinen lause on apinalta!

• Hupsistavain

" Kyllähän koulu herroja tekee mutta elämä tekee ihmisen. " Monilta menee tuon virkkeen sisäistämiseen koko elämä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5427
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      563
      1983
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      78
      1125
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      983
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      951
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      758
    Aihe