Uusi vastaan vanha 5 millinen kitka

Rengasratsiat ja rengastestit puhuttavat ihmisiä jälleen talven lähestyessä.
Tuulillasissa oli mielenkiintoinen rengastesti, jossa vertailtiin uusia ja käytettyjä
renkaita toisiinsa. Siinä vahvistettiin kitkarenkailla ajavien kokemukset, joita on
täältä saanut lukea parin viime vuoden aikana. Seuraavassa lehden kommenteja
kitkarenkaista:
- Kuluminen heikensi jääkokeissa kiihdytyksessä reilut puolitoista prosenttia
- Jäällä jarrutuksessa heikennys vajaa prosentti
- Käsittelykokeissa jäällä on helppo ajella, auto seuraa ohjausliikkeitä nöyrästi
- Urasyvyyden väheneminen heikentää kierrosikaa vain prosentin
- Lumella vain prosentin kymmenyksen ero
- Mäkikokeessa lumella pärjää yhtä hyvin, oli alla uusi tai kulunut
- Kuivalla asfaltilla kuluneet pärjäävät paremmin kuin yksikään uusi
- Vesiliirto oli 12 % huonompi kuluneella, joidenkin mielestä loppuun kuluneilla
- Samoin märällä asfaltilla syntyi eroa uuden hyväksi, on itseselvyys

Joka ikinen em. "teesi" on täällä moneen kertaan kerrottu todellisten
kitkojen käyttäjien taholta, eivät ole olleet mitään mutu puheita, vaan
omakohtaisiin kokemuksiin perustuvia.

Vahinko vaan, että joudumme odottamaan vastaavaa testiä nastarenkaiden osalta. Mutta se lienee varattu seuraaviin numeroihin, mikä onkin viisata
lehden myynnin kannalta.

Ei muuta kuin kitkan sekaista syksyä tuleviin rengasväittelyihin.

29

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hghfsdfghrt

      Tarkoitatko että uusi ja käytetty kitkarengas toimivat samalla tavalla. Perskutarallaa, siinäpä mahtava testi.

      • Hyvä, että tunsit ahaa elämyksen. Jos uskomme Huulilasiin, ja miksipä emme uskoisi, niin käytetyt pärjäävät mittauksissa yhtä hyvin ja joillain osa-alueilla paremmin kuin uusi. Vesiliirrossa pieni urasyvyys on tietenkein aina huonompi.


      • efssefs
        Täpinä kirjoitti:

        Hyvä, että tunsit ahaa elämyksen. Jos uskomme Huulilasiin, ja miksipä emme uskoisi, niin käytetyt pärjäävät mittauksissa yhtä hyvin ja joillain osa-alueilla paremmin kuin uusi. Vesiliirrossa pieni urasyvyys on tietenkein aina huonompi.

        Näinhän se tietysti on.. Miten se rengas nyt ihan päinvastaiseksi muuttuisi, jos siitä kuluu vähän kerrosta pois. Ei mitenkään.

        Tuulilasi tehnyt fiksun testin, tyhmille epäuskoisille ihmisille. Mutta kyllä se taas tulee huomatuksi, että tyhmien kanssa on turha väitellä. Fiksumpi häviää aina.


    • ei.

      kannata edes testailla kulunutta nastarengasta. Nehän ovat hengen vaarallisia liukkaalla kelillä.

    • oikeat talvirenkaat

      Tuostahan ei voi vetää kuin yhden johtopäätöksen, eihän se voi huonommaksi mennä kun on jo muutenkin huono, otapa nollasta prosentti pois, paljonko tuli.

      • aika.

        surkealla tavalla yrität olla nokkela. Alkaa ilmeisesti ideat jo loppumaan. Mene vaikka kiillottamaan jokainen nasta omista nastarengaista, niin kiiltavät sitten komeasti, kun laitat ne kotterosi alle.


      • oikeat talvirenkaat
        aika. kirjoitti:

        surkealla tavalla yrität olla nokkela. Alkaa ilmeisesti ideat jo loppumaan. Mene vaikka kiillottamaan jokainen nasta omista nastarengaista, niin kiiltavät sitten komeasti, kun laitat ne kotterosi alle.

        Sinäpä se et voi edes yrittää, on tuo kirjoitustaitokin niin surkea. Minä kun en loistosuvini alle mitään lepuuttajia laittaisikaan, siinä mielessä voisikin harkita kiilloittamista, olihan se ylväs näky sitten. Kromit killtää autossa ja erikoiskestävät piikit renkaissa.


    • Nastapiiki on pop

      Nasta pitää eikä tartte kieli keskellä suuta ajella.

      20 v nastoilla, 2 v kitkoilla.

      • ei enää nastoja

        Kitka pitää riittävästi ja johdonmukaisesti, nasta petollinen.

        35 v nastoilla, 2 v kitkoilla.


    • jyrsin yllättää aina

      > Kitka pitää riittävästi ja johdonmukaisesti, nasta petollinen

      Juuri näin. Kitkalla voi pidon vaihtelu (paljas & kuiva asvaltti vs. märkä ja sileä jää) olla absoluuttisesti suurempi kuin jyrsimillä, mutta jyrsimien pito vaihtelee yllättävämmin. On vaikeaa olla näkemättä, milloin tien on umpijäässä, mutta jyrsimien vihollista, mustaa jäätä, on vaikeaa erottaa kosteasta tienpinnasta.

      Huurteisella asvaltilla/mustalla jäällä oli välillä vaikeaa jopa päästä liikennevaloista liikkeelle - tasamaalla - vaikka kuin oli jyrsimissä kaikki metalliryynit & runsaasti pintaa jäljellä. Kun ei ne pyöreäpäisiksi kuluneet ryynit pysty asvaltin/nupukiven pinnalla olevaan 0,1 mm jääkerrokseen pureutumaan.

      Lehtien vertailuilla voi pyyhkiä, kun jyrsimiä testataan ainoastaan upouusina, jolloin jyrsimien piikeissä on vielä "särmää", ja paksulla jäällä, mihin piikit pystyvät uppoamaan koko ulkonemansa verran.

      Pitäisi ottaa testiin edes muutaman tkm ajetut renkaat ja rannikkojen yleisin & vaarallisin talvikeli = musta jää.

    • Kysyjä...

      " Samoin märällä asfaltilla syntyi eroa uuden hyväksi, on itseselvyys". Muut kohdat osasit laskea prosentin kymmenesosan tarkkuudella, mutta jostain syystä tämä viimeinen ei onnistunut. Voitko laskea?

      • Jos luvit tarkkaavaisesti, niin minä en laskenut prosentteja vaan siteerasin lehden tekstejä. Viimeisestä numerosta ne löytyvät. Ei kiinnosta niin paljoa, että ryhtyisin etsiskelemään toistamiseen ko. lehteä ja prosentteja, kun en niitä enää ulkoa muista.

        Mutta kun muistaa sen, ettei aja sataa kun sataa, niin on ihan sama, mitkä senkaat ovat alla, vaikka sitten piikkipyörät, kunhan niissä on tuo 4-5 mm urasyvyyttä.


      • juu...
        Täpinä kirjoitti:

        Jos luvit tarkkaavaisesti, niin minä en laskenut prosentteja vaan siteerasin lehden tekstejä. Viimeisestä numerosta ne löytyvät. Ei kiinnosta niin paljoa, että ryhtyisin etsiskelemään toistamiseen ko. lehteä ja prosentteja, kun en niitä enää ulkoa muista.

        Mutta kun muistaa sen, ettei aja sataa kun sataa, niin on ihan sama, mitkä senkaat ovat alla, vaikka sitten piikkipyörät, kunhan niissä on tuo 4-5 mm urasyvyyttä.

        Satuit siis siteeraamaan just "sopivasti"...


    • oikeat talvirenkaat

      Täpinälläkin jo kädet tärisee jännityksestä kun tulee noita kirjoitusvirheitäkin. Mutta niinhän ne lepuuttajapellet ovatkin jo kädet täristen aina aamuisin heränneet, jokohan on tullut lunta, pelottaahan sitä lähteä omalla lepuuttajilla varustetulla kiesillä töihin.

      • Ole huoletta, minulla eivät kädet tärise edes krapulassa. Kokeilin kitkoja jo 70-luvulla kevytperäisessä Taunuksessa. Nyt olen ajanut yhteen soittoon noin 18 vuotta kitkoilla, neljäs nelivetoinen on menossa. Voin vakuuttaa, etteivät kädet ole tärisseet koko aikana.

        Töihinlähdöstäni Sinun on turha kanttaa huolta, sillä olen päässyt asemaan, jossa en tarvitse tehdä töitä elääkseni, mutta hyvä harrastus se on. Sana työ oli jo pääsyt unohtumaan, kunnes kesällä Kuopion torilla kapakan ovella portsari sanoi kaverilleni "työ ette piäse sissään".

        Lepuuttajista puhuminen osuu nyt kyllä pahasti Sinua omaan nilkkaan. On tosi lepuuttavaa ajella kitkoilla. Hyvän merimiestavan mukaan, josta Sinä et ymmärrä mitään, veneissä käytetään ihan oikeita fendareita ja niitä ei roikoteta reelingin yli oltaessa kulussa.

        Laskutaitokin Sinulla on hakusessa puhuessasi minun tekstieni kirjoitusvirheistä.
        En ole aiemmin puuttunut Sinun kielioppivirheisiisi, yhdyssanojen oikeinkirjoitukseen puhumattakaan lyöntivirheisiin, kunhan teksti on jotenkin ollut ymmärrettävissä. Lepuuta nyt hermojasi ja keksi uusi lempi-ilmaisu kitkoplle.


      • Täpinä kirjoitti:

        Ole huoletta, minulla eivät kädet tärise edes krapulassa. Kokeilin kitkoja jo 70-luvulla kevytperäisessä Taunuksessa. Nyt olen ajanut yhteen soittoon noin 18 vuotta kitkoilla, neljäs nelivetoinen on menossa. Voin vakuuttaa, etteivät kädet ole tärisseet koko aikana.

        Töihinlähdöstäni Sinun on turha kanttaa huolta, sillä olen päässyt asemaan, jossa en tarvitse tehdä töitä elääkseni, mutta hyvä harrastus se on. Sana työ oli jo pääsyt unohtumaan, kunnes kesällä Kuopion torilla kapakan ovella portsari sanoi kaverilleni "työ ette piäse sissään".

        Lepuuttajista puhuminen osuu nyt kyllä pahasti Sinua omaan nilkkaan. On tosi lepuuttavaa ajella kitkoilla. Hyvän merimiestavan mukaan, josta Sinä et ymmärrä mitään, veneissä käytetään ihan oikeita fendareita ja niitä ei roikoteta reelingin yli oltaessa kulussa.

        Laskutaitokin Sinulla on hakusessa puhuessasi minun tekstieni kirjoitusvirheistä.
        En ole aiemmin puuttunut Sinun kielioppivirheisiisi, yhdyssanojen oikeinkirjoitukseen puhumattakaan lyöntivirheisiin, kunhan teksti on jotenkin ollut ymmärrettävissä. Lepuuta nyt hermojasi ja keksi uusi lempi-ilmaisu kitkoplle.

        Niin, jäi mainitsematta, löydä lyöntivirhe aikasi kuluksi, löytyy kun ahkerasti haet.


      • Täpinä kirjoitti:

        Niin, jäi mainitsematta, löydä lyöntivirhe aikasi kuluksi, löytyy kun ahkerasti haet.

        Fendari?


      • The_Rat kirjoitti:

        Fendari?

        Meillä päin veneen irroitettavia ulkopuolisia laitasuojia kutsutaan fenuiksi, fendareiksi, lepuuttajiksi jne. Tulee englannin kielisestä verbistä fend = torjua
        ja siitä s. fender = suojus, takan ristikko jne., suomalaisittain = fendari.


      • Täpinä kirjoitti:

        Meillä päin veneen irroitettavia ulkopuolisia laitasuojia kutsutaan fenuiksi, fendareiksi, lepuuttajiksi jne. Tulee englannin kielisestä verbistä fend = torjua
        ja siitä s. fender = suojus, takan ristikko jne., suomalaisittain = fendari.

        Meilläpäin ihan fendereiksi, suoraan siitä englannista.

        Oletin, että tuossa olisi se metsästettävä lyöntivirhe.


    • oikeat talvirenkaat

      Kyllä noita virheitä näkyy olevan etsimättäkin, ja vaikka ei niitä olisikaan niin tekstisi erittäin harvoin on asiapitoista. Tiedoksi sinulle että kitkaläpsyttimet ovat veneilijöiden suosiossa, eihän niitä kukaan asioista ymmätävä ja liikenneturvallisuudesta piittaava autoonsa asenna/asennuta, niin veneilijät käyttävät niitä fendereinä eli lepuuttajina, kuten sinä ilmaisit, sanoit vaan fendareina. Sama asia mutta kummin vaan, minä olen yli 30-vuotta laivoissa olleena "seilanneena" käyttänyt fenderi-nimeä. Snähän olitkin vaan jollan "perämies".
      Eli eipä osunut nilkkaan.

    • Joo, ei ole perämiehen papereita, mutta on kansainvälinen huviveneen kuljettajan lupakirja. Eiköhän se vastaa Sinun jungmannin papereita. Tiedoksi ulkopuolisille,
      jungmanni on kauppalaivaston miehistön alin arvoaste, laivapoika.

      • kitkat lepuuttajiksi

        Tiedoksi ulkopuolisille, jollan kuljettaja ei tarvitse mitään lupakirjaa, koska eihän jolla ole mikään huvivene paitsi täpänän laatimalla asteikolla, mutta täpnältä sellainen lupakirja täytyy vaatia, merenkulusta kun se ei tiedä mitään niinkuin ei autojen renkaistakaan.
        Eikä jollassa ole myöskään fendereitä.


      • kitkat lepuuttajiksi kirjoitti:

        Tiedoksi ulkopuolisille, jollan kuljettaja ei tarvitse mitään lupakirjaa, koska eihän jolla ole mikään huvivene paitsi täpänän laatimalla asteikolla, mutta täpnältä sellainen lupakirja täytyy vaatia, merenkulusta kun se ei tiedä mitään niinkuin ei autojen renkaistakaan.
        Eikä jollassa ole myöskään fendereitä.

        Nythän Sinun pelihoususi on täysin riekaleina. Ei tässä ole mitattu minun tietämystä renkaista, eikä merenkulustakaan. Voin kuitenkin vakuuttaa, että ko. tiedot ovat riittävät, kuten Rolssin moottoriteho.

        Minähän siteerasin vaan Sinun niin kauhiasti kunnioitaman Huulilasin testejä. Ainakin hehkutit niitä, kun kitkoja joskus verrattiin nastoihin ja joillain osa-alueilla nastat olivat paremmat. Mutta maailma muuttuu Eskoseni, vai olitko tuo Matti Maajussi, kitkat ovat kehittyneet aimo harppauksin viime vuosina. Huulilasikin on sen huomannut ja nyt pitää ryhtyä pehmittelemään aikaisempia lausuntoja, varsinkin siihen menessä, kun nastat kielletään.

        Muuten lepuuttajien käyttö satamassa on toisten huomioon ottamista, kohteliaisuutta, vaikka jollassa. Riippuu paljon jollan koostakin. Joku voi käyttää Sinun veneen kokoista "jollanaan".


    • Maajussi Matti

      Eli täpinä tuli jo 70 luvulla kaapista ulos?

    • Kenties muistin väärin, vaikka jo poikasena olin kiinnostunut autoilusta. Ensimmäiset nastattomat ns. kitkat tulivat muistaakseni -76 paikkeilla, mutta minä pääsin kokeilemaan niitä vasta 80- luvun lopulla "luvallisesti". Kokemusta kitkoista on koko niiden kehityskaaren ajalta.

      Sinulle Matti raukka sanon, että noinhan se menee... homosteluksi, kun ei ole asiaa eikä muutenkaan oikein tajua. Jatka Sinä maajussi vaan niiden lampaitesi kanssa takasorkat saappaanvarsissa.

    • merillä lähes aina

      Piti tuossa vaan todeta että olipas kertakaikkisen surkea aloitus, mutta eihän täpänä muuhun kykene. Ai niin kyllähän se kitusiaan aukoo vaikka ei juurikaan mistään ymmärrä, luulee että jolla on huvivene joka vaatii lupakirjan, hahhaaahhaaahhaaa.
      Menis joskus vaikka rantakivelle istumaan niin näkisi vaikka jollia, veneitä ja laivojakin hyvässä lykyssä. Sitten vielä hinaajia sekä troolareita. Mutta ei liikaa kerralla että se pystyy omaksumaan näkemänsä, maakrapu kun on niin ei voi vaatia enempää.

    • En vaivaudu kirjau..

      Niinpä niin, tasan ei mene onnen lahjat. Sinä joka kaiken tiedät ja vaihdat nimimerkkiä yhtenään, et kuitenkaan hallitse kirjoittamista. Noin monta kielioppivirhettä noin lyhyessä kirjoituksessa on jo saavutus sinänsä. Eikö Sinua
      laivapoika nolota suoltaa noin "köyhää" tekstiä? On tainnut äidinkieli unohtua merillä. Sorry, nyt saat jäädä yksiksesi seilaamaan, niin tyhmiä ovat juttusi.

    • merillä lähes aina

      Se on tuo täpänä sellainen kuivanmaan seilaaja jollallansa, sillä huviveneellään joka vaatii lupakirjan.
      Se kun ei tiedä laivan ja jollan eroa niin kaikki muukin on hämärän peitossa, mutta en nyt jaksa pitempään kirjoitella kun pitää lähteä ruoriin, merenkäyntikin on koventunut huomattavasti, saattaa siksi tulla näppäilyvirheitä, mutta ei kuitenkaan niinpaljon kuin täpänällä, sillä maakravulla.

    • merillä lähes aina

      Huomenna saavumme Pohjanmerelle, saa nähdä ehdimmekö Katian alta pois.
      Pääsisipä Kattegatin suojaan ajoissa, siellä olisi sitten melko tyventä.
      Saisi sitten kirjoitella täpänälle mitkä ovat suosituimmat lepuuttajat ulkomailla.
      Se nyt joutuu kuitenkin vetämään jollansa johonkin tuulensuojaan rantakiviltä, jota huviveneenä käyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7770
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3527
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2497
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe