Pahoinvointi

Juoksin puolimaraton Levillä ja nautin aamulla puuron, sekoitettua dexal juomaa matkalla, banaani 1 h ennen lähtöä klo 14. Ennen juoksu verryttelin hieman ja olo tuntui todella mukavalta. Minulla oli mukana 4kpl pieniä juomapulloja, jossa appelsiini Dexal sekoitettuna 50ml dexal lisättynä vesi 700 ml saakka mittakannussa. Nautin tuota juomaa ennen juoksua ja juoksun aikana n. 5 km välein. Juottoasemilta en nauttinut mitään. Juoksu kulki aika hyvin n.14 km saakka mutta sen jälkeen jalat menivät ikäänkuin tönköksi ja tuntui ettei jaksa nostaa jalkoja kunnolla. Lopussa jouduin jo hieman kävelemään. Juoksun jälkeen tuli heikko olotila ja samalla tuli jalkoihin aika voimakkaat suonenvedot. Aikani lepäiltyä tuntui oksettava olotila ja jouduin oksentamaan, jonka jälkeen olotila parani. Olen juossut ja hiihtänyt talven aikana myös pitempiä lenkkejä ja oletin selviäni paremmin tuosta matkasta.
Missä meni pieleen? Mitä pitäisi tehdä toisin seuraavalle kerralle?

15

716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naisharrastaja

Mielenkiinnolla odotan vastauksia . Itsellä samoja oireita ja liikun mielestäni paljon. Kunto pitäisi olla kohdallaan.

• searrin

En osaa itse oikein muuta sanoa että voisit ottaa hieman merisuolaa mukaan juoksulle ni sen pitäisi poistaa suonenvedot yms. Itellä vähän smanlaisia ongelmia ollut puolikkaalla vaan paljon pienemmässä mittakaavassa.

• lisää treeniä

Lähtökohta on se, että mikä sopii toiselle, ei taas sovi toiselle. Vähän vaikuttaa siltä, että olet tehnyt vain lyhyitä lenkkejä, ehkä painoakin on liikaa. Nostahan kilometrit n. 100 km per viikko ja teet kerran viikossa ainakin 30 km:n lenkin hiljaisella vauhdilla, niin eiköhän. Talvella 1500 - 2000 km hiihtoa. Jos läskiä ei ole, niin ei puolimaratonilla yleensä tarvitse juoda.
      Magneesiumia voit tietysti syödä. Yksi tabletti silloin tällöin, esim. Nagnetix 375
      Viimeinen ruokailu ennen juoksua on myös tärkeä. Vatsa niin tyhjäksi, kuin suinkin. Jotta verensokeri ei laskisi ennen lähtöä, niin pieni purkillinen suklaavanukasta tunti ennen starttia.
      Kaikki konstit on kokeiltava, ennen kuin löytää itselleen sopivan.

• Talven aikana kävin kuntosalilla ja hiihdin sekä keväällä siirryin juoksuun. Jollain tavalla täytyisi saada jalkoihin voimaa ja ilmeisesti verenkiertoa paranemaan, jotta jalkosen puutumista ei tulisi. Paino on mielestäni kohdallaan pit. 186 paino 82 - 83 kg. Hengitys pelasi hyvin tuon puolimaratonin aikana mutta jalat menivät ikäänkuin turraksi ja tuntui, että jaloista loppui puhti kokonaan. Juoksulenkin suoritin alussa kävellen ja sitten lisäten juoksun osuutta. Kesän aikana kävin n. 50 km/vko ja viimeisen kuukauden ennen maratonia 65km/vko lenkkejä sekä sunnuntain lenkki pitkä n. 15 -18 km. Kuitenkin harmitti kun tuolla harjoittelulla loppui puhti jaloista 14 km kohdalla ja lopussa pahoinvointi ja oksennus. Löytyykö tähän jokin ratkaisu, jolla sain jalat toimimaan jatkossa?

• lisää treeniä
        teppo52 kirjoitti:

Talven aikana kävin kuntosalilla ja hiihdin sekä keväällä siirryin juoksuun. Jollain tavalla täytyisi saada jalkoihin voimaa ja ilmeisesti verenkiertoa paranemaan, jotta jalkosen puutumista ei tulisi. Paino on mielestäni kohdallaan pit. 186 paino 82 - 83 kg. Hengitys pelasi hyvin tuon puolimaratonin aikana mutta jalat menivät ikäänkuin turraksi ja tuntui, että jaloista loppui puhti kokonaan. Juoksulenkin suoritin alussa kävellen ja sitten lisäten juoksun osuutta. Kesän aikana kävin n. 50 km/vko ja viimeisen kuukauden ennen maratonia 65km/vko lenkkejä sekä sunnuntain lenkki pitkä n. 15 -18 km. Kuitenkin harmitti kun tuolla harjoittelulla loppui puhti jaloista 14 km kohdalla ja lopussa pahoinvointi ja oksennus. Löytyykö tähän jokin ratkaisu, jolla sain jalat toimimaan jatkossa?

Joo
        Sinulla on kyllä kymmenen kiloa liikaa painoa ! Itse kuuluun ns. suuriin ikäluokkiin ja kun juoksin aikoinaan, niin painoin n. 70 kg, vaikka pituuteni on 189 cm. No, ajatkin olivat maratonilla alle kolmen tunnin.
        Jos hiukan mietit, mitä tuo kymmenen kiloa merkitsee, sama jos repussasi olisi juoksun aikana 20 kpl puolen kilon voipaketteja.

• Kalorit hidastavat..

Jälleen kerran on urheilujuomien "hyvyys" osoitettu, kun maratonjuoksija on hyytynyt jo 14 km:n kohdalla.. :D

Siirry veteen niin painokin putoaa ja vauhti kasvaa.

• juoksi-a

Suosittelen käyttämään kisoissa urheilujuomien sijaan energiajuomia. Monster, Euroshopper (peltipurkki), yms...

Harjoitellessa urheilujuomat ok, mutta vesi parempi.

• yx

No mulle ei ainakaa sovi tuo Dexal. Ja monesti se on aivan liian vahvaa eli ei ole laimennettu kuten pitäisi.

• Tugendbold

Jaa'a. Sanoisin, että jos itse juoksisin puolikkaan klo 14 niin heräisin varmaan jo klo 7 söisin aamupalan. 11 maissa söisin pastaa. Ennen juoksua ei mitään muuta kuin vähän urheilujuomaa ja juoksun aikana ei tarvitse tankata ollenkaan, jos ei halua.

Eli väittäisin, että vika oli, että et syönyt lounasta, lisäksi se banaani ei varmaan imeytynyt. Kokeile vaikka energia geeliä 25 g sen sijaan ja vettä. Itse olen havainnut, että jos tankkaa liikaa juoksun aikana voi tulla maha ongelmia. Lisäksi voi olla, että et ollut juonut edellisenä päivänä riittävästi.

Jalkojen tönkköys voi johtua, siitä että et syönyt lounasta etkä syönyt/juonut riittävästi edellisinä päivinä.

• lisää treeniä

******Jalkojen tönkköys voi johtua, siitä että et syönyt lounasta etkä syönyt/juonut riittävästi edellisinä päivinä.******

Tuo `tönkötys´ päinvaston saattaa johtua siitä, että on tankannut suoritusta edeltäneinä päivinä liikaa. Kuntoilijalla hiilihydraattitakkaus ei yleensä onnistu. Lihakset ovat liian täynnä glugoosia. Se kostautuu matkan aikana, juomat eivät imeydy, mistä seuraa krampit ja ennenaikainen väsyminen.
      Harvoin tankkaus onnistuu edes huipuilta, onhan se nähty jo kaksi kertaa suomalaisilla kävelijöillä. Kunto on kova, mutta sitten suoritus pilataan epäonnistuneilla tankkauksilla ja sitten ihmetellään.

• Olen arvellut, että nauttimani dexal sekoite oli liian vahvaa ja se ei imeytynyt,
      jolloin tuli nuo juoksun jälkeiset krampit ja oksentelu. Dexal juoma 50 ml olisi pitänyt sekoittaa 1 litraan vettä. Olin kyllä nauttinut muutaman viikon tuota juomaa lenkkien aikana ja tätä ongelmaa ei ollut mutta juoksumatka oli max 15 km. Nautin aamulla puuron ja sitten päivällä banaanin, koska pelkäsin joutuvani käymään tarpeilla juoksun aikana jos ruokaa on vielä mahalaukussa. Juoksun aikana vatsa oli kunnossa ja nautin vain mukanani ollutta dexal juomaa. Harkitsin geelin ottamista mukaan ja sitten olisin ottanut vettä juottoasemalta mutta kuitenkin jätin geelin pois. Täytyy jollain tavalla muuttaa talven ja kesän harjoittelua sekä valmistautumista seuraavaan puolimaratoniin.
      Asiallisia kommentteja odottaen, josta olisi hyötyä kaikille vastaavassa tilanteessa oleville.

• Tugendbold

No, jos se piti sekoittaa 1 litraan vettä niin miksi sitten sekoitit sen 0.7 litraan?

Itse käytän Gatoradea yleensä, ja sekoitan sen aina laimeammaksi kun pitää, kun muuten se on liian turskia minulle.

Eli sekoita se ensikerralla oikeaan määrään vettä tai jopa laimeammaksi.

• lisää treeniä

Joo
        Kuten jo kerroin kuuluneeni suuriin ikäluokkiin, niin minulla on hyvä vertauspohja nykynuorisoon. Kun katselin vanhoja 1960 -luvun armeijakuvia, niin kaikki olivat
        laihoja, kuin kukkakepit. Jalka nousi kevyesti ja ainoa urheilujuoma oli vesi. Nykynuoret taas juoksuinnostuksestaan huolimatta ovat kuin nakkimakkaroita.
        Ennen sotia suomalaiset juoksijat pistelivät pelkällä ruisleivällä samoja aikoja, kuin nykyiset suomalaisjuoksijat ympärivuotisesta valmennyksesta huolimatta. Voitto Hellsten aikoinaan kertoi, että eihän sitä syksyn jälkeen tehty muuta kuin ryypättiin, keväällä pudotettiin painoa ja aloitettiin taas treenaamaan. No, ryyppäämään en yllytä, mutta osoittaa, että jalka nousi..
        Tällaisen ´vanhuksen´ ohje aloittajalle, pudota painoa, siirry pelkkään veteen ja lisää treeniä. Mitään oikotietä ei ole olemassa.

• Anonyymi

Olisiko syy kuitenkin niinkin yksinkertainen, että kunto ei vain riittänyt. Ei ole juostu riittävästi kevyttä pk:ta, eikä oikein kunnolla kovaakaan. Keskihölmöä never easyä vain.

• Anonyymi

Todennäköisin on kuitenkin PUUTTEELLINEN PALAUTUMINEN

Oma tunne on petollinen, kun kipukynnys on vuosien mittaan kasvanut

Tätä varten on kehitetty kellot ja suoritusten sekä sykkeen että unenseuranta sovellukset

Iivokin on tähän saakka voinut luottaa tunteeseen, mutta koronat ym sotki tunteet ja Ohtosen metoditkin, joten vähän niinkuin persiilleen män, samoin Kristalla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1449
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      816
    Aihe