Mielenterveyspotilaiden hoivakoti alakoulun viereen Pansiossa

Pernon omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Esko Kanerva uskoi Turussa paljon puhutun Pansion yläkoulun laajennuksen vihdoin viime kuussa alkaneen, kun alakoulun viereisellä tontilla aloitettiin kallion räjäytystyöt. Yllätys oli alueen asukkaille kuitenkin melkoinen, kun selvisi, että paikalle rakennetaan odotetun koulurakennuksen sijaan yksityistä hoivakotia.

 Kyllä tämä tieto on huolestuttanut alueen asukkaita, koska mistään ei ole tullut tarkkaa tietoa rakennushankkeeseen liittyen. Yleensä rakennuskohteissa on jonkinlainen kyltti, jossa kerrotaan mitä rakennetaan ja kenelle, ei kuitenkaan täällä, Kanerva ihmettelee.

Vanhempia pelottaa epätietoisuus

Kanerva sanoo, että alueen lapsien ja alakoulun oppilaiden vanhempia on pelottanut hoivakodin luonne ja sinne sijoitettavien potilaiden hoitotarpeet.

– Puhetta on ollut siitä, että tuleeko tänne huumeidenkäyttäjiä, alkoholisteja vai jonkin vastaavan vaivan kourissa olevia potilaita. Epätietoisuus on ollut pahinta, mies toteaa.

Yksityistä hoivapalvelua tarjoava Esperi Care Oy:n toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni myöntää, että paikalle rakennetaan heidän yrityksensä hoivakotia. Hän kertoo hoivakodin valmistuvan mielenterveyskuntoutujien hoitopaikaksi.

Ymmärrän asukkaiden huolen, mutta vakuutan huolen olevan turhaa. Hoitokodissa annetaan potilaille tehostettua hoitoa, mikä tarkoittaa sitä, että potilaat eivät pääse vapaasti kulkemaan hoitokodin ulkopuolella, Aarnio-Isohanni toteaa.

http://www.ts.fi/online/kotimaa/251501.html

14

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinen4

Ei ole pelkästään kysymys huolesta, ja hoivapotilaista ! Siotuspaikasta olisi pitänyt keskustella! paikallisten asukaiden kanssa.Tyhjiä tonteja siellä suunnassa on muitakin ? Mutta että koulun viereen, jossa on jo tarha, neuvola ja kirjasto. OLEN NÄYHNYT MONTA vaara tilannetta kun autot yrittävät parkeerata alueelle hakemassa tai viedessä lapsia aluelle.Onko pakko motittaa kaikki pienelle alueelle, järki hoi älä jätä, saavat jotkut päättäjät sanoa,vai onko tämä sitä Turun tautia ! Kuka hyötys ja mitä....

• äly hoi älä jätä

Onnea vaan TURKU taas jälleen kerran yksi asia lisää jonka hoisitte päin peetä !!!

Kyl asukkaiden on syytäkin olla huolissaan vaikka miten olis suljettu hoitokoti, ketäköhän tästäkin päätöksestä on netonnut ja paljonko?

• mut ydinvoima käy

Mt-potilaillakin on oikeus olla olemassa.

vai pitäskö ihan viedä ladon taakse ja ampua??

• Ei-persunimbyille

Voi herran jeesus tätä tietämättömyyttä ja ennakkoluuloisuuutta.

Mieleterveyskuntoutujat eivät ole mitään kouluampujia tms. Ovat vaarattomampia kuin nuoret kaahaavat miehet autoineen.

Ihmisiä jotka eivät tule ihan omillaan vaan toimeen.

Hävetkää !

Muualla maailmassa Euroopassa esimerkiksi Belgiassa, Ranskassa, Italiassa ja Britanniassa mielenterveyskuntoutujien tukiasuntoja sijoitetaan keskellä asutusta.

Olette ihan tonttuja NIMBYjä (ei minun takapihalleni). Kyllä minä vaan ottaisin mielenterveyskuntoutujien hoivakodin naapuristooni.

Ja mistäs te tiedätte kuinka monella naapurillanne on joku psyykediagnoosi ja kuinka moni syö psyykelääkkeitä (melkein miljoona syö Suomessa).?

• EI TYYTYVÄINEN

Etkö ymmärrä ei sillä ole väliä onko koulun vieressä tai takana!!! miksi ei sellaiseen paikkaan jossa on tilaa, koulu olisi tarvinnut saada pitää lapsille sen sikalan mäen, ja edelleen panso-pernossa on muita parempi alueita siihen tarkoitukseen.

• älkää ampuko tätiä

Minun tädilläni on skitsofrenia. Hän käy meillä jatkuvasti kylässä ja on minulle ja lapsilleni tärkeä ihminen. Hän on sairastanut skitsofreniaa vuosikymmeniä, sairaus on lääkkeillä hallinnassa, enkä osaisi sanoa, että hänellä on tämä sairaus ellen tietäisi. Ihana ihminen, älkää vaan viekä häntä sinne ladon taakse ja ampuko...

• Että näin

Rakennushankkeesta vastaavat pitivät pansion koululla avoimen tiedotustilaisuuden.Vanhempien kysymykseen:Voitteko taata lastemme turvallisuuden potilaidenne taholta, saatiin vastaus: Emme voi...WTF

• fghgjghjghj

Niin, ja nyt sitten kun niitten lasten tieten asioista möykätään ja pelotellaan, niin mitäs luulette niitten pikkupilttienne tai ainakin osan heistä tekevän? Kyllä mä luulen, että siinä alkaa jonkinlainen tahallinen ärsyttäminen ja herjaaminen sinne hoivakotiin päin, ennemmin kuin sieltä hoivakodista mitään tehdään teidän pilteillenne.

Mitäs te luulette, kun työpaikoillanne esim. on töissä ihmisiä, joilla on psyykenlääkkeitä, te ette vain tiedä asiasta! Eikö pelota.

En ole tietoinen minkä tasoisesta hoivakodista on kyse, onko tarkoitus, että ihmiset totuttelevat itsenäiseen elämiseen, vai onko ympärivuorokautinen hoito tarjolla. Mutta joka tapauksessa, jos mielenterveys- tai minkä tahansa sairaudesta kärsinyt ihminen asutetaan sairaalan ulkopuolelle, hänet on todettu sen verran hyväkuntoiseksi, että näin voi tehdä!

Niin joo, tyypeillä on se käsitys, että kaikki mielenterveyshäiriöistä kärsivät - joita muuten on paljon enemmän kuin te edes tiedätte, myös sellaisia, jotka eivät ole missään hoitosuhteessa - ovat uhka heitä kohtaan. Joopa joo!

Mielenterveyskuntoutujissa on esim. masennuksesta toipuvia ihmisiä, mitäs luulette kenelle siinäkin on taudista ollut suurin uhka - mä veikkaan että henkilölle itselleen!

Te ja teidän lapsenne!
        Että näin -nimimerkille: Jatkuiko tuo: "Emme voi..." lause mitenkään.

Siksi toisekseen, onhan teillä mahdollisuus muuttaa pois, jos hirviästi pelottaa!

• djkdjkdjksa
        fghgjghjghj kirjoitti:

Niin, ja nyt sitten kun niitten lasten tieten asioista möykätään ja pelotellaan, niin mitäs luulette niitten pikkupilttienne tai ainakin osan heistä tekevän? Kyllä mä luulen, että siinä alkaa jonkinlainen tahallinen ärsyttäminen ja herjaaminen sinne hoivakotiin päin, ennemmin kuin sieltä hoivakodista mitään tehdään teidän pilteillenne.

Mitäs te luulette, kun työpaikoillanne esim. on töissä ihmisiä, joilla on psyykenlääkkeitä, te ette vain tiedä asiasta! Eikö pelota.

En ole tietoinen minkä tasoisesta hoivakodista on kyse, onko tarkoitus, että ihmiset totuttelevat itsenäiseen elämiseen, vai onko ympärivuorokautinen hoito tarjolla. Mutta joka tapauksessa, jos mielenterveys- tai minkä tahansa sairaudesta kärsinyt ihminen asutetaan sairaalan ulkopuolelle, hänet on todettu sen verran hyväkuntoiseksi, että näin voi tehdä!

Niin joo, tyypeillä on se käsitys, että kaikki mielenterveyshäiriöistä kärsivät - joita muuten on paljon enemmän kuin te edes tiedätte, myös sellaisia, jotka eivät ole missään hoitosuhteessa - ovat uhka heitä kohtaan. Joopa joo!

Mielenterveyskuntoutujissa on esim. masennuksesta toipuvia ihmisiä, mitäs luulette kenelle siinäkin on taudista ollut suurin uhka - mä veikkaan että henkilölle itselleen!

Te ja teidän lapsenne!
        Että näin -nimimerkille: Jatkuiko tuo: "Emme voi..." lause mitenkään.

Siksi toisekseen, onhan teillä mahdollisuus muuttaa pois, jos hirviästi pelottaa!

Lisään myös kysymyksen: Monen työpaikalla tai koulussa on henkilö, josta tykkäätte, hän on kiva, mukava, ystävällinen, ihan ok, mutta tämä mainitunkaltainen henkilö on teidän tietämättänne ollut psykiatrisessa hoidossa, jopa sairaalassa?

No?

Mun mielestä kannattaa myös muistaa, että moni mielenterveysasioista kärsivä henkilö itse osaa hakeutua lääkärin pakeille - eli... Voitte siitä sitten päätellä pelkonne älyttömyyden.
        Eli nämä henkilöthän ovat hakeneet apua vaivaansa.

ja sitten kannattaa myös tosiaan muistaa se, että lapset kuuntelevat ja ottavat oppia aikuisten puheista ja peloista, ja hehän sitten päästelevät suustaan sekä näitä vanhempien puheita, jotka eivät aina ole asiallisia, että omia asiattomuuksiaan, eli tosiaan, useimmiten käy niin, että häirinnästä kärsiikin kohta se joiden te luulette teitä häiritsevän!

• rutujussi

Elkää kaikkea uskoko antaa kansalainen eskon kirjoittaa ppaskaa turha kaikesta hermostua kyllä tänne sopii sonnan kirjoittelu

• cfm-

Eivät ne tulevat asukkaat varmaan haluakaan teidän ilmoillenne tulla kulkemaan, kun olette noin ennakkoasenteellisia.

Mistä ihmeestä teille on t ullut käsitys, että mielenterveysasioissa aina olisi kyse jostain kriminaalitapauksista?

"Eivät pääse vapaasti kulkemaan hoitokodin ulkopuolella" - voi herranen aika sentään, vankejako he ovat?

Voisko olla noin, että tässä hoivakodissa olisi kyse siitä, että omassa kodissaan pärjäämättömiä ihmisiä varten tehdään hoitopaikka, jossa heistä pidetään huolta. Sairaalapaikat siis vapautuvat niille, jotka akuutisti paikkoja tarvitsevat. Hoivakodissa heidän tilanteensa tunnetaan, hoitajat tietävät taustat jne.

"Eivät pääse vapaasti kulkemaan hoitokodin ulkopuolella!" Jestas sentään...

No joo, ja toi aloitus on puolentoista vuoden takaa... että mahtaa olla hidasta asioiden edistyminen ...

• Geronimo

Kyseinen hoitokoti on ilmeisesti suljettu laitos, jossa asustelee suht huonokuntoisia asiakkaita. Itse olin aikoinaan töissä Pansiossa enkä kyllä kertaakaan näiden ihmisten taholta huomannut minkäänlaista häiriötä ainakaan ulkopuolisille. Nämä ns. ihanat lapsukaiset sen sijaan tekivät vaikka ja mitä, esim. potkivat toisiaan, huutelivat ihmisille jne. Että näin.

• Anonyymi

Ja vittuun tollaset vankilat, joissa täysikäisen aikuisen vapaus riistetään ja loukataan samalla ihmisoikeuksia........ Mikä oikeus jollakin kyylävanginvartijahoitsulla on pitää täysikäistä aikuista vankina sen takia, että asuu hoitokodissa.......?!!!!
        Ite, täysikäisen karkaisin tollasesta vankilasta........ Oon tällainen ikiteini, josta on hauska rikkoa kieltoja ku pahainen teini, kieltoja, jotka ei täysikäisellä aikuiselle enää kuulu........!!!! 😉🙂😁
        En ymmärrä tuollaista ihmisen vapauden riistoa, itsemääräämisoikeuden ja ihmisoikeuksien loukkaamista muussa tapauksessa kuin ehkä sillon, jos ei ihminen kykene huolehtimaan itsestään, ei selviä ollenkaan missään yksin ja on itselle tai muille vaaraksi, mutta muuten ite polttaisin tollaisen paikan maan tasalle ja karkaisin sieltä toiselle puolen maapalloa ja sanoisin sen paikalle vanginvartijahoitsuille, että soronoo, huora, kiitos täyden palvelun hotelli omasta, mä lähen nyt juomaan ja vapauteen eikä me nähdä enää....... 🤗😤😆

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja vittuun tollaset vankilat, joissa täysikäisen aikuisen vapaus riistetään ja loukataan samalla ihmisoikeuksia........ Mikä oikeus jollakin kyylävanginvartijahoitsulla on pitää täysikäistä aikuista vankina sen takia, että asuu hoitokodissa.......?!!!!
        Ite, täysikäisen karkaisin tollasesta vankilasta........ Oon tällainen ikiteini, josta on hauska rikkoa kieltoja ku pahainen teini, kieltoja, jotka ei täysikäisellä aikuiselle enää kuulu........!!!! 😉🙂😁
        En ymmärrä tuollaista ihmisen vapauden riistoa, itsemääräämisoikeuden ja ihmisoikeuksien loukkaamista muussa tapauksessa kuin ehkä sillon, jos ei ihminen kykene huolehtimaan itsestään, ei selviä ollenkaan missään yksin ja on itselle tai muille vaaraksi, mutta muuten ite polttaisin tollaisen paikan maan tasalle ja karkaisin sieltä toiselle puolen maapalloa ja sanoisin sen paikalle vanginvartijahoitsuille, että soronoo, huora, kiitos täyden palvelun hotelli omasta, mä lähen nyt juomaan ja vapauteen eikä me nähdä enää....... 🤗😤😆

Sosialidemokratiaan kuuluu ihmisten holhous

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4955
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      505
      1587
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      933
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      49
      776
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe