Dysfasia ja koulu

Dysfasian äiti

Hei! Olen 8 vuotiaan dysfasian pojan äiti. Haluaisin kysellä teiltä koulun käynnistä.
Poikani menee integroituluokkaan. Hän on tyytyväinen koulusta, mutta viime aikoina hän alkoi sanoa hän haluaisi mennä lähikouluun, jossa on naapri kkavereita. Totta kai, mekin toivotaan hän pääsisi lähikouluun, mutta toki se riippuu hänen kielen kehityksestä.
Keskustellaan pian hänen opetussuunnitelmasta ja ennen sitä hänelle tehdään psykologinen koe.
Olen kuullut ystävältä että pojalla on oikeus käydä lähikoulussa ja koulun pitää järjestää hänelle tarvittavat aput, esim avustaja , tukiopetus jne.
Haluaisin kysy teilä onko se näin että oppivelvollisuudella on oikeus käydä lähikoulussa ja koulun pitää järjestää asiat.

5

1376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 00000000000000000

Meillä ainakin piti sopeutua kunnan juttuihin -eli dydfasia poikani pääsi kouluun jossa luokalla n 10 oppilasta avustaja. Sopeutui hyvin ja kaikki ok:)
      Täällä ei ainakaan onnistuisi lähikoulu avustajineen mitenkään.

• dysfasian äiti

Kiitos vastauksesta! Meillä oli tapaaminen luokan- ja erityisopettajan kanssa. Me kerrottiin koulun siirtoa jos on mahdollista. Erityisopettaja sanoi että on mahdollista siirtaa tavalliseen luokkaan, mutta voidaan jutella keväällä ja päättää silloin. Eli nyt on pieni mahdollisuus siirtaa lähikouluun! Ollaan ahkerasti opettanut ja opettamassa pojallemme suomea. Hänen heikko ja hyvä puoli on kaksin kielinen siksi suomen kielen oppimisnopeus hidastaa...mutta silti opetan hänelle toista kieltä kotona.

• yyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

xc

lkk

kjopååibg byu8-oöuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

• kokenut asiasta

Minulla on dysfasia ja olen käynyt koko ikäni normaalia koulua.olen nyt ylä asteella .minulla on oma avustaja ja olen pien luokassa .jos lapsesi tykkää lukea ,osta mielellään paljon kirjoja .sillä minulla ei nyt olisi näin lievää dysfasiaa ilman kirjoja .kirjat lieventävät dysfasiaa.

• Maan tavalla

Meidän kaupungissa ei tuollaista lähikoulunkäymisoikeutta avustajan tuella ole. Kaupungissamme on koulu, jossa on dysfasialuokkia. Avustajan palkkaaminen jokaiselle dysfaatikko-oppilaalle erikseen on kallista ja dysfasialuokalla saadaan kaikille dysfaatikoille opetus annettua halvemmalla erityisluokanopettajan ja avustajan turvin.

Normaalissa 20-30 oppilaan luokassa dysfaatikon oppimismahdollisuudet ovat heikommat, koska erityisavustajia ei luokissa ole. Luokkaan voidaan palkata koulunkäynninohjaaja, mutta hän on tuolloin myös muiden luokan oppilaiden käytössä.

Millaiseen luokkaan poikasi on nyt integroitu? Luulisi, että jo nyt integroituneena oppilaana hänet voisi integroida lähikouluunsakin. Kaikki on varmaakin kiinni avustajatilanteesta ja luokan oppilasmäärästä. Tyhjästä ei voi rahaa nyhjästä eli jos kuntanne on jo nyt säästötomien alaisena, eikä uusille viroille ole perustamislupia, niin on opetus junailtava siten kuin se edullisimmaksi tulee.

Meillä maahanmuuttajaoppilaiden huoltajat ovat usein vaativampia kuin suomalaiset ja heille on joskus vaikea selittää, miksi kaikki ei hoidukaan vaan kuten heille on "viidakkorumpu" kertonut. He ovat "mä haluun"-menttaliteetilla liikkeellä ja luulevat, että Suomi on rikas maa ja täällä saa kaiken kultalautasella, jos vain älyää pyytää. Näin ei suinkaan ole ja kunnat/kaupungit ovat suuressa taloudellisessa ahdingossa. Usein nämä vaativat vanhemmat tulevat maista, joissa heillä ei olisi mitään erityiskohtelua lapselleen, vaan hän saisi pärjätä tai olla pärjäämättä tavallisessa luokassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1821
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1601
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1579
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      102
      1523
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      80
      1437
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1259
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      278
      1218
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1080
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1071
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      1022
    Aihe