Kun ihminen kieltää itseään, hän syyttää yleensä tästä muita, kokee olevansa toisten ilkeyden uhri tai marttyyri. Ulkoinen ympäristömme ei ole koskaan täysin tasapainoinen ja terve. Kysymys on siitä miten otamme vastaan ja käsittelemme vaikeuksia, tuskallisia kokemuksia ja epäoikeudenmukaisuuksia. Miten suhtaudumme näihin stressitekijöihin, onko suhtautumistapamme rakentava vai tuhoava.
Uhriasenteella ja sillä, että on uhri, on olennainen ero. Ihminen voi olla epäoikeudenmukaisuuden uhri, mutta pyrkiä korjaamaan asioita ja sopeutumaan ilman katkeruutta siihen, mihin ei voi vaikuttaa.
Uhriasenteessa ihminen tekee itsensä huomaamattaan passiiviseksi ja toivottomaksi, kiinnittyy kielteiseen, järki, havaintokyky ja luovuus eivät toimi. Hän ei näe mahdollisuuksiaan ja vaihtoehtojaan, sulkee itsensä eikä näe ulospääsyä.
Tietoisuuden salliminen uhriasenteesta ja sen vahingollisuudesta on edellytys siitä vapautumiselle. Uhriasenteeseen kuuluu emotionaalisina oireina syyllistävyys, masentuneisuus, välinpitämättömyys, vainoharhaisuus ja itsesääli. Tämä on lähellä marttyyriutta: ”Minä olen hyvä ihminen, mutta nuo toiset ovat niin pahoja, että minun tulee uhrautua, jotta rauha säilyisi.” Marttyyri helposti provosoi muita aggressioon.
Eräs henkilö pelkäsi muiden käyttävän häntä hyväkseen: ”Ystäväni sanoi minulle, että olen kuin enkeli, aina palvelemassa toisia. Se aiheutti minulle uhritunteen, marttyyriuden tyydytyksen. Mutta sitten tuli paha olo.” Paha olo on hyvä oire, se kertoo, että tiedostaa vääryyttä, mitä tekee elämälleen, vaikka samalla torjuukin tietoisuutta siitä.
Uhri tai marttyyri
9
744
Vastaukset
- Sinde vm-82
Mua ärsyttää olla enkeli ja liikkua enkelin äänin. Mua ärsyttää tavata mm. ihmisiä "alaisuudessa" ja hommata esim. kuolemantuomiota tuttavalleen. Ei ole yhtään kiva maailmanalku. Ikinä ei ole tarvinnut olla ponimiehen kanssa missään alaisuudessa. Se on kuin vedenpinta tai hengitettävä happi. Miksi riistää niitä muilta?
"Meditaatio ei ole kenenkään yksityisomaisuutta. Se on osa sinua, osa olemustasi.
Meditaatio on olemista ja meidän tulee vain miettiä, miten osaisitte olla tekemättä mitään. Tekemällä jotakin ihminen haluaa pysyä itsensä ulkopuolella - se on tekosyy pysyä oman olemuksensa ulkopuolella. Ihminen on ymmärtämätön ja sokea, ja sellaisena hän haluaa pysyäkin, sillä sisäänpäin kääntyessään hän kohtaa täydellisen sekasorron. Ja se onkin totta: ihminen on luonut sisälleen kaaoksen. En tiedä mitään, mikä vaatisi suurempaa rohkeutta kuin meditaatio."
Se on kuin robotti: se toimii tehokkaasti, mutta sitä ei kannata kuunnella liikaa, koska silloin kadotat sisäisen viisautesi.
- En mä tiedä, voin mä pitääkin siitä Sanansaattaja-lehdestä.
- Mä itken tässä kohtaa jo. Sen sijaan tämä lääke ei itke lainkaan.
Uhraamisasenne ja Keskustelupalsta: Onko prostituutio väärin?
Vastine: Ei huoria ole edes olemassa
" Gurdijieff on kertonut: ' Kun isäni kuoli, olin vasta yhdeksänvuotias. Hän kutsui minut vuoteensa viereen ja kuiskasi: ' Poikani, en jätä sinulle juurikaan mitään maallista, mutta kerron sinulle jotakin, mitä oma isäni kertoi minulle kuolinvuoteellaan. Siitä on ollut minulle valtavasti apua; se on osoittanut todella arvokkaaksi. Olet vielä aika pieni, etkä ehkä ymmärrä kaikkea mitä sanon. Paina kuitenkin mieleesi, mitä kerron sinulle - jonain päivänä ymmärrät asia. Siinä piilee suuri viisaus" Jonain päivänä siis ymmärrät, että olit keskustellut uhraamisvietissä hopeisen diplomin puuttumisesta. Sinuilla ei ollut "sellaista" syntymälahjaa. Niitä ei saa yrittää koskaa osoitellen lahjoittaa, kysellä tai omistaa.
Toimintamme edelleen laajentuessa haemme moniammatillisiin ryhmiimme psykologia. Tällainen hakupaikka löytyi Kuntoutus Kankaanpää, joka haki työntekijää www.oikotie.fi. Työntekijä ei kertonut, että hänellä oli jo joka alalle koulutus. Sellaista on florismi. Mitä hauskaa tässä lauseessa on? Ei mitään, koulutus ei vain tue suisaidaalisuutta ja Sir Arthur ja pyöreän pöydän ritarit-myyttiä. Normaalisti ei ole marttyyrihäiriötä, vaan Anna mannaa taivaasta-myytti. - Anja Niemelä
ENKELEISTÄ JA IHMISISTÄ
Enkelit eivät asu tässä maailmassa ja niin on hyvä.
Ihminen ei ole hyvä, mutta on hyvä tietää olevansa
vain ihminen vaikka toimisikin toisinaan epäitsekkäästi.
Se suojelee myös uhriasenteelta. http://www.studio55.fi/
Antti Heikkilä puhuu psykoanalyysin puolesta
Älä ole koskaan uhri. Jos joudut uhrin asemaan, jäät kierteeseen.
Ollaan enemmänkin voittajia ja selviytyjiä
-Kiitos Lette aloituksestasi. Pohdimme sitä myös muualla.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10140797Kiitos ymmärtäväisestä vastaanotosta!
Kirjoitan Integraalisen psykoanalyyysin materiaalin pohjalta.
Tämän psykoanalyysi suuntautuu sekä yksilöön että yhteiskuntaan, siksi kirjoitan täällä. Se sisältää myös henkisyyden. Perustaja brasilialainen psykoanalyytikko, filosofi ja sosiologi Norberto Keppe.Lette kirjoitti:
Kiitos ymmärtäväisestä vastaanotosta!
Kirjoitan Integraalisen psykoanalyyysin materiaalin pohjalta.
Tämän psykoanalyysi suuntautuu sekä yksilöön että yhteiskuntaan, siksi kirjoitan täällä. Se sisältää myös henkisyyden. Perustaja brasilialainen psykoanalyytikko, filosofi ja sosiologi Norberto Keppe.Mielestäni Integraalinen psykoanalyysi metodina on hienosti asioita selkeyttävää ja ymmärtävästi toteutettua tutkimusta ihmisen mielen sisällöstä, reagoinnista ja käyttäytymisestä. Tulkinnat ovat hyviä, osuvat oikeaan. Aiheen pohjalta on kirjoitettu monia kirjoja, monesta aiheesta. Harvinaisen mielenkiintoisia opuksia.
- kiitosta
Hienoa pohdintaa
- sjooo
Mies aina syyttää muita kuinka hänessä voi olla mitään syytä ja osaa kääntää aina tekemänsä jutut muiden niskaan.
Riidellessä hän tekeytyy uhriksi ja syyttää , että sä kun olet sellanen ja sellanen ja hän tekee sen takia näin, kun sä aiheutat ne.
Väittää minun olevan marttyyri, vaikka hän niin toimii. Ja jos joutuu tekeen jotain nyt niin hän joutuu, koska kukaan muu ei tee mitään ja jos joku muu tekee niin hän kommentoi ettei sun pitäny tota tehä vaan jonkun toisen, vaikka hommasta ei soivttu etukäteen, että kuka tekee. Itsensä laittaa suureen asemaan kuka täällä talossa.tekis ellen minä( mies) aluksi otin huumorilla sen.
Sitten kun se jatku ja jatku enää sitä ei huumorilla oteta. Sitten kun tekee jotain hän kokee, että on oikeutettu tekeen niin,
vaikka ei olsi todellakaan mitenkään terveellä tasolla olevaa. Osaa nolata tilanteissa muut, kun hän kokee olevansa kassa jonossa etuoikeutettu,vaikka ohittamaan muut tai haukkuu kassan syyttä suotta tai ohikulkijaa , joka sattuu katsoin päin vaikka niin ei tarkottanu tai tulee eteen autolla saattaa ajaa perässä ja kuski ku pysähtyy menee huutaan hälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465367Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5531922Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748