Hei!
Mitäs mieltä olette siitä, että kastettu lapsi ei saa valita elämänkatsomustietoa uskonnon sijaan? Minä kastaisin mieluusti lapseni, jos näin ei olisi ja kuulun itsekin kirkkoon. Nyt en kuitenkaan aio kastattaa lapsiani ja pakottaa heitä lähes ainoastaan kristilliseen uskontoon kasvattamiseen koulun osalta. Lapseni tulevat kaikella todennäköisyydellä saamaan ainakin osittain kristillisen kasvatuksen: joulua vietetään ja kevätjuhlissa lauletaan Suvivirttä. Mielestäni olisi kuitenkin erittäin tärkeää, että lapset saisivat entistä monikulttuurisemman kasvatuksen, sillä maailma globalisoituu kiityvällä vauhdilla ja kristin uskon asema, etenkin Suomessa, on jatkuvassa laskussa.
Olen sitä mieltä, että nykyinen ehdottomuus uskonnon opetuksen ja elämänkatsomusopin välillä on typerää ja aikansa elänyttä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos lapseni haluaa rippikouluun ja hänet kastetaan 14-15-vuotiaana hänen omasta toiveestaan, eikä sen takia, että vanhemmat päättivät asian hänen puolestaan toistakymmentä vuotta aiemmin. Ottakeehan kantaa sekä puolesta että vastaan :)
Syitä jättää kastamatta
7
292
Vastaukset
- hfghjdfghgf
Ei kastamisella ole mitään merkitystä elämänkatsomustiedon valitsemiseen vaan sillä kuuluuko kirkkoon. Lapsen voi kastaa ja erottaa sitten kirkosta. Kirkkoon on helppo liittyä myöhemmin jos haluaa, kun on kastettu. Jos taas ei ole kastettu, voi olla aika iso kynnys aikuisena mennä kasteelle.
- ex-opiskelija
Itseni on kastettu vauvana - ja silti olen lukenut / luin koulussa et:tä; eli voi valita ;)
- 4 x iskä
Minulla on vähän eri tulokulma tuohon monikulttuurisuuteen: juuri sen vuoksi uskonnon merkitys vain korostuu. Kulttuureja on mahdotonta tuntea ilman uskontojen tuntemusta. Laajasti ajatelleen maailmanrauhaa ei ole odotettavissa ilman uskontojen dialogia. Eurooppalaisesta näkökulmasta uskonnot eivät ole samanlainen tekijä kuin aikaisemmin, Eurooppa on maallistunut, mutta Eurooppa ei ole koko maailma. Koulussa on mielestäni tärkeää jakaa tietoa uskonnoista, se kuuluu yleissivistykseen, uskonnon opetusta ei saisi karsia. Neutraalia kasvatusta ei ole olemassakaan, olennaista on aina lapsen kunnioitus ja yksilöllisyyden huomioiminen. Tämä voi toteutua yhtä hyvin kristillisessä kuin uskonnottomassa kasvatuksessakin.
- ToTTA!
Itse olen aivan samaa mieltä!!!!
Näin juuri ajattelin kun päätinkin vaihtaa ristiäiset nimenantojuhliin. Muuten lapselle tulee kummit jotka ovat ns.läheiset ihmiset hänen elämässään niinkuin kummit ovat ja sitten JOS lapseni haluaa isompana ripille niin on ne kummit siinä tehtävässä sitten mukana :).. - dffda
Ei se kummeus tule paperilla. Kummit voi määrätä ihan itse lapselle. Ei kummin velvollisuus siitä muutu lukeeko se kirkon kirjoissa vai ei.
Oma asenteeni tähän olisi, etten mielelläni kastaisi omaa lastani kirkkoon. Mieluiten antaisin lapsen isompana itse päättää, haluaako hän liittyä kirkkoon vai ei. Tällä kunnioittaisin hänen omaa valintaansa, enkä ohjaisi hänen elämäänsä yhteiskunnan normien mukaisesti liittämällä välittömästi kirkkoon. En ymmärrä miksi lapsi, jolla ei ole omaa tahtoa, pitää samantien liittää johonkin uskontoon, ennenkuin hän on kykenevä päättämään itse asiasta. Tämä on tietyllä tapaa väärin lapsen vapaata tahtoa kohtaan.
- esikoista odottava
Ihanaa että täällä on muitakin, jotka ajattelevat niin, etteivät halua pienen vauvan puolesta päättää uskonnosta. En itse kuulu kirkkoon, eikä myöskään mieheni. Tulevaa lastamme emme aio kastaa, mutta nimijuhlat olemme ajateleet pitää ja kummit myös otetaan meille lähimmistä ihmisistä. Jos lapsemme sitten 14-15 vuotiaana tahtoo mennä rippikouluun ja ottaa kasteen, hän saa niin puolestamme tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465297Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5381835Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748