Voisiko joku antaa hiukan neuvoja, miten kannattaisi aloittaa kuntosalilla käynti?
Olen kolmekymppinen nainen, en ole vuosiin harrastanut yhtään mitään liikuntaa ja teen toimistotyötä. En ole koskaan käynytkään kuntosalilla. En myöskään lenkkeile. Nyt olen kuitenkin ajatellut, että kroppa ei ehkä kestä käytössä 80-vuotiaaksi, jos jatkan tätä menoa. Kuntosalilla käyminen voisi olla hyvä vaihtoehto, lenkkeillessä olisi liian helppo käyttää huonoa säätä tekosyynä olla lähtemättä. Haluaisin neuvoja kunnon kohottamiseen, painoa ei tarvitse pudottaa koska olen hoikka.
Nyt siis vinkkejä aivan kaikesta, koska todellakin olen niin pihalla kuntoilusta kuin vain voi olla. Mitään perinpohjaista elämäntaparemonttia en ala tehdä, minulla ei ole siihen aikaa eikä kiinnostusta. Eli yksinkertaisia ja käytännöllisiä neuvoja toivoisin. Esim. riittääkö kerta viikossa, mitä maksaa, hyviä kuntosaleja minunlaiselleni kuntoilijalle ym.
Ohjeita aloittelijalle
75
4357
Vastaukset
- Oiutwwadhjkl
Neuvoisin sinua menemään jollekin keskukselle ja hankkivan sitä kautta apuja alkuun, näitä asioita ei oikein pysty netin kautta opastamaan..
- aloittelija kyselee
Kiitos neuvosta, mutta kyselin täällä juuri siksi että saisin hiukan ennakkotietoa ennen kuin menen maksamaan huimia summia jostain kausikortista. En haluaisi alla aivan pihalla kun aloitan.
Eikö kukaan osaisi edes suositella hyvää kuntosalia, jonne aloittelija uskaltaisi mennä? - ISOLAATTI
aloittelija kyselee kirjoitti:
Kiitos neuvosta, mutta kyselin täällä juuri siksi että saisin hiukan ennakkotietoa ennen kuin menen maksamaan huimia summia jostain kausikortista. En haluaisi alla aivan pihalla kun aloitan.
Eikö kukaan osaisi edes suositella hyvää kuntosalia, jonne aloittelija uskaltaisi mennä?Varmin olisi valita itseä miellyttävä paikka ja aluksi edullinen ei-jäsenyys saki. Jokin sellainen paikka jossa saa 1kk tai 10-kerran kortilla treenata.
Ehkä voisin opastaa sinua asiassa, mutta koska aihe on aika laaja pitäisi sun itse esittää niitä kysymyksiä että osattaisiin jostain alottaa.
Tavoitteet? Kuinka monta kertaa viikossa salille? Jne.. - aloittelija kyselee
ISOLAATTI kirjoitti:
Varmin olisi valita itseä miellyttävä paikka ja aluksi edullinen ei-jäsenyys saki. Jokin sellainen paikka jossa saa 1kk tai 10-kerran kortilla treenata.
Ehkä voisin opastaa sinua asiassa, mutta koska aihe on aika laaja pitäisi sun itse esittää niitä kysymyksiä että osattaisiin jostain alottaa.
Tavoitteet? Kuinka monta kertaa viikossa salille? Jne..Niin, on vähän vaikeaa valita itseä miellyttävä paikka kun en yhtään kuntosaleja tunne. Sen verran olen ymmärtänyt, että varmaan kannattaisi heti aluksi maksaa opastuksesta ja kunto-ohjelman laatimisesta. Ja ymmärtääkseni saa maksaa aika paljon :) Siksi toivoin vähän ennakkotietoa saleista, minne kannattaisi mennä kun kaikki on opetettava kädestä pitäen. Ja tietysti olisi kiva jos paikalla ei olisi ihmisiä jotka naureskelevat kun en osaa.
Tavoite olisi hankkia niin hyvä kunto että voin juosta bussiin 200 metrin matkan ilman että haukon sen jälkeen henkeä 10 minuuttia. Ajattelin että kerran viikossa kävisin, en tiedä riittääkö motivaatio enempään. Mutta onko kerrasta viikossa sitten mitään hyötyä? Mitään pohjakuntoa minulla ei siis ole, suunnilleen nollasta pitää aloittaa. Ehkä myöhemmin tavoitteita voi nostaa korkeammalle, mutta ainakin aloittaminen tulee olemaan todella vaikeaa.
Ajattelin jotain pientä sivukylän liikuntasalia, lähinnä edullisen hinnan ja oletettavasti pienemmän kävijämäärän vuoksi, mutta onko niissä sitten kunnollisia laitteita? Vaikka en varmaan kovin hienoja laitteita tarvitse, kun eivät tavoitteetkaan ole kovin kunnianhimoisia? Turun alueelta pitäisi paikan löytyä. - nainen24v
Niin, on vähän vaikeaa valita itseä miellyttävä paikka kun en yhtään kuntosaleja tunne. Sen verran olen ymmärtänyt, että varmaan kannattaisi heti aluksi maksaa opastuksesta ja kunto-ohjelman laatimisesta. Ja ymmärtääkseni saa maksaa aika paljon :) Siksi toivoin vähän ennakkotietoa saleista, minne kannattaisi mennä kun kaikki on opetettava kädestä pitäen. Ja tietysti olisi kiva jos paikalla ei olisi ihmisiä jotka naureskelevat kun en osaa.
Tavoite olisi hankkia niin hyvä kunto että voin juosta bussiin 200 metrin matkan ilman että haukon sen jälkeen henkeä 10 minuuttia. Ajattelin että kerran viikossa kävisin, en tiedä riittääkö motivaatio enempään. Mutta onko kerrasta viikossa sitten mitään hyötyä? Mitään pohjakuntoa minulla ei siis ole, suunnilleen nollasta pitää aloittaa. Ehkä myöhemmin tavoitteita voi nostaa korkeammalle, mutta ainakin aloittaminen tulee olemaan todella vaikeaa.
Ajattelin jotain pientä sivukylän liikuntasalia, lähinnä edullisen hinnan ja oletettavasti pienemmän kävijämäärän vuoksi, mutta onko niissä sitten kunnollisia laitteita? Vaikka en varmaan kovin hienoja laitteita tarvitse, kun eivät tavoitteetkaan ole kovin kunnianhimoisia? Turun alueelta pitäisi paikan löytyä.Mukavin paikka Turussa jossa olen itse käynyt on M&M, siellä ohjaajat ovat tosi kivoja, antavat paljon inspiraatiota ja hyviä ohjeita.
Kun aloitat ihan aloittelijana, sanoisin että voisi olla jopa parempi aloittaa ryhmätunneista kuin punttisalista... Punttisali on aika usein just semmost "tulosten hakemista", ja jos et jaksa cross-trainerilla, juoksumatolla tai kuntopyörällä treenata kunnolla (voin kertoa että on aika tylsää treenata niillä, mutta sehän on tietysti vain omaa mielipidettäni), niin kuntosi ei punttisalilla treenaamisesta parene. No tietty, rakennat lihaksia - joka sitten tietysti polttaa rasvaa silloinkin, kun kroppasi on lepotilassa, ja saat siitä kauniimman kropan. Mutta mielestäni - jos kerran aloittelija olet - olisi parempi aloittaa jostakin, missä saat ohjeita koko ajan, etkä tarvitse siinä yksin tsempata. Aerobic-tunnit (siis kaiken maailman ryhmätunnit) ovat mun mielestä hyviä juuri aloittelijoille, koska saat koko ajan ohjeita, liikut musiikin mukaan, eikä ole koskaan tylsää. Siinä treenaat sekä kunto että lihaksia (useimmilla tunneilla treenataan lihakset jossain vaiheessa painoilla tai oman kropan painolla). Mene jonnekin kuntosalille ja kysy mikä olisi sopiva ryhmäjumppatunti aloittelijalle (niillä on usein erilaisia vaativuustasoja). Sitä paitsi voit seuraavalla viikolla kokeilla jotain muuta, jos et ihan tykännyt juuri siitä jumpasta.
Vaikein osuus ryhmäjumpoista on varmaan koreografia - siellä "pitää" liikkua musiikin tahtiin ohjaajan ohjeiden mukaisesti. MUTTA - tärkeintähän on pitää hauskaa - ja jos et ehdi, niin liiku vain samaan suntaan - liikkuminenhan on se tärkeä juttu, eikä se, mikä jalka astuu mihin. Kukaan ei siis oikeasti välitä jos et seuraa, ryhmäjumpoissa on aina sekä aloittelijoita että niitä, jotka ovat käyneet siellä monta vuotta. Voit jopa mennä sanomaan ohjaajalle ennen tuntia, ettet ole käynyt ennen, niin hän osaa sitten selittää selkeämmin (usein ne jopa kysyy tunnin alussa, jos joku siellä on uusi).
Turusta löytyy tietysti monta erilaista kuntosalia. M&M on Kupittaan lähellä, mutta vaatii jäsenyyttä, joten ei varmaan paras valinta sinulle. http://www.mmkuntotalo.com/
Motivus keskustassa (joko brahenkadulla tai eerikinkadulla) myyvät 1kk korttia tai 10 kerran korttia, joten sieltä olisi varmaan helpointa aloittaa.
http://www.motivus.fi/
En kyllä itse menisi elixiaan - se on semmonen vähän luxusmainen paikka, ja kallis!
Turun kaupungillahan on erilaisia kuntosaleja (usein uimahalleissa, mutta myös esim. Kupittaalla), johon voisit mennä jos todellakin haluat vain treenata punttisalin puolella. Ne järjestää myös tammikuussa 2012 kuntosaliharjoittelun ABC-kursseja (ilmoittautuminen alkaa joulukuussa), ja koska niiden punttisaleilla ei normaalisti ole ohjaajia tai personal trainereita niin semmonen kurssihan voisi olla sopiva.
http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=300607&nodeid=8810
Sanoisin nyt tämän lisäksi, että jos haluat mennä punttisalille, niin maksat aluksi sekä käyntimaksu että ohjaajamaksua (jos haluat tyyliin "personal trainerin" joka opastaa) - mutta jos et ihan heti halua maksaa tosi paljon, niin ryhmäjumpoistahan maksat vain se 1 krt, ja se siinä...
Onnea matkaan ja tsemppiä etsintään - kyllä kannattaa! Äläkä pelkää kuntosaleja - usein ihmiset siellä ovat tosi kivoja, ja haluaisivat varmasti vain auttaa jos näkevät, että olet uusi! :) - neapoli
Eikö kukaan osaisi edes suositella hyvää kuntosalia, jonne aloittelija uskaltaisi mennä?Minä aloitin kesän jälkeen HealthEX terveysliikuntasalilla. Ilmainen tutustumiskäynti ja ohjaus. Suosittelen!
- ,jgfksasv,bk,
Niin, on vähän vaikeaa valita itseä miellyttävä paikka kun en yhtään kuntosaleja tunne. Sen verran olen ymmärtänyt, että varmaan kannattaisi heti aluksi maksaa opastuksesta ja kunto-ohjelman laatimisesta. Ja ymmärtääkseni saa maksaa aika paljon :) Siksi toivoin vähän ennakkotietoa saleista, minne kannattaisi mennä kun kaikki on opetettava kädestä pitäen. Ja tietysti olisi kiva jos paikalla ei olisi ihmisiä jotka naureskelevat kun en osaa.
Ajattelin jotain pientä sivukylän liikuntasalia, lähinnä edullisen hinnan ja oletettavasti pienemmän kävijämäärän vuoksi, mutta onko niissä sitten kunnollisia laitteita? Vaikka en varmaan kovin hienoja laitteita tarvitse, kun eivät tavoitteetkaan ole kovin kunnianhimoisia? Turun alueelta pitäisi paikan löytyä.Ei siellä kukaan naureskele jos et heti jotain osaa. Joskus olen nähnyt noissa kuntolaitteissa jopa käyttöohjeita, kuvien kanssa. Niistä voi katsoa.
Uimahalleissa on yleensä kuntosalit ja paljon halvemmat hinnat kuin muilla saleilla. Samalla voi käydä uimassa, saunassa ja suihkussa. Ja sieltäkin saa usein opastusta henkilökunnalta jos pyytää.
Jos haluat käydä silloin kun ei ole paljon ihmisiä niin mene päivällä jos mahdollista.
Jos sinulla on kaveri joka käy salilla niin pyydä sitä neuvomaan.
Kaikki harjoittelu kannattaa aloittaa joka kerta pienellä vastuksella/pienillä painoilla ja voi venytellä sarjojen välillä ainakin aluksi. Siitä sitten voi alkaa pikkuhiljaa lisäämään vastusta, kun paikat lämpenee. Hyppää aluksi vaikka kuntopyörän päälle, kun menet salille ja polje muutama minuutti. Sitten käy vaikka kaikki laitteet läpi testimielessä. Tulee laitteet ja liikeradat tutuiksi. Ei kannata heti vetää täysillä. Kroppa on muuten ihmeissään, että mitäs nyt.
Ja kysy joltain neuvoa jos et tiedä jotain. Aina siellä on joku joka neuvoo. Sano et tää on mun eka kerta, et voitko näyttää vähän miten tää toimii. - Kuntokala
Eikö kukaan osaisi edes suositella hyvää kuntosalia, jonne aloittelija uskaltaisi mennä?Itse käyn tässä lähiön uimahallilla, jonka yhteydessä on kuntosali.
Kuntosalilla on David monipuoliset kuntoiluvälineet.
10 kerran kortti maksaa 32€ samalla rahalla pääsee myös uimaan, joten aika edullista.
Työttömät pääsevat kuntoilemaan puolivuotta hintaan 25€
Samoin yli 65 vuotiaat.
http://www.turku.fi/Public/Default.aspx?contentid=76587 - 10+5
Eikö kukaan osaisi edes suositella hyvää kuntosalia, jonne aloittelija uskaltaisi mennä?Hei muuten ihan tiedoksi, yksi kerta viikossa liikunnan suhteen ei ole nähnytkään riittävää. Jos haluat oikeasti KOHOTTAA kuntoasi ja saada pysyvää terveysvaikutusta kehollesi liikunnasta, sun on kuntoiltava väh. 30 min / 3 krt viikossa, joka pitää peruskunnon parempana.
Vähempi ei riitä kunnon ylläpitämiseen tai sen nostamiseen. Ja tän kuntoilun jota tekee peruskunnon ylläpitämiseks väh. 3 krt viikossa pitäs olla liikuntaa josta hiki nousee.
Sen lisäksi liikuntaa tulisi olla että kestävyysliikuntaa ja lihasvoimaa harjoittavaa liikuntaa. Joka tarkoittaa sitä että punttien nostelu kuntosalilla ei riitä muun kunnon, kuin lihasvoiman kohottamiseen/ylläpitämiseen. Kävely, pyöräily, uinti ja juoksu ovat kestävyyskuntoliikuntaa, joka auttaa jaksamaan töissä ja antaa energiaa. - 30 + 19
nainen24v kirjoitti:
Mukavin paikka Turussa jossa olen itse käynyt on M&M, siellä ohjaajat ovat tosi kivoja, antavat paljon inspiraatiota ja hyviä ohjeita.
Kun aloitat ihan aloittelijana, sanoisin että voisi olla jopa parempi aloittaa ryhmätunneista kuin punttisalista... Punttisali on aika usein just semmost "tulosten hakemista", ja jos et jaksa cross-trainerilla, juoksumatolla tai kuntopyörällä treenata kunnolla (voin kertoa että on aika tylsää treenata niillä, mutta sehän on tietysti vain omaa mielipidettäni), niin kuntosi ei punttisalilla treenaamisesta parene. No tietty, rakennat lihaksia - joka sitten tietysti polttaa rasvaa silloinkin, kun kroppasi on lepotilassa, ja saat siitä kauniimman kropan. Mutta mielestäni - jos kerran aloittelija olet - olisi parempi aloittaa jostakin, missä saat ohjeita koko ajan, etkä tarvitse siinä yksin tsempata. Aerobic-tunnit (siis kaiken maailman ryhmätunnit) ovat mun mielestä hyviä juuri aloittelijoille, koska saat koko ajan ohjeita, liikut musiikin mukaan, eikä ole koskaan tylsää. Siinä treenaat sekä kunto että lihaksia (useimmilla tunneilla treenataan lihakset jossain vaiheessa painoilla tai oman kropan painolla). Mene jonnekin kuntosalille ja kysy mikä olisi sopiva ryhmäjumppatunti aloittelijalle (niillä on usein erilaisia vaativuustasoja). Sitä paitsi voit seuraavalla viikolla kokeilla jotain muuta, jos et ihan tykännyt juuri siitä jumpasta.
Vaikein osuus ryhmäjumpoista on varmaan koreografia - siellä "pitää" liikkua musiikin tahtiin ohjaajan ohjeiden mukaisesti. MUTTA - tärkeintähän on pitää hauskaa - ja jos et ehdi, niin liiku vain samaan suntaan - liikkuminenhan on se tärkeä juttu, eikä se, mikä jalka astuu mihin. Kukaan ei siis oikeasti välitä jos et seuraa, ryhmäjumpoissa on aina sekä aloittelijoita että niitä, jotka ovat käyneet siellä monta vuotta. Voit jopa mennä sanomaan ohjaajalle ennen tuntia, ettet ole käynyt ennen, niin hän osaa sitten selittää selkeämmin (usein ne jopa kysyy tunnin alussa, jos joku siellä on uusi).
Turusta löytyy tietysti monta erilaista kuntosalia. M&M on Kupittaan lähellä, mutta vaatii jäsenyyttä, joten ei varmaan paras valinta sinulle. http://www.mmkuntotalo.com/
Motivus keskustassa (joko brahenkadulla tai eerikinkadulla) myyvät 1kk korttia tai 10 kerran korttia, joten sieltä olisi varmaan helpointa aloittaa.
http://www.motivus.fi/
En kyllä itse menisi elixiaan - se on semmonen vähän luxusmainen paikka, ja kallis!
Turun kaupungillahan on erilaisia kuntosaleja (usein uimahalleissa, mutta myös esim. Kupittaalla), johon voisit mennä jos todellakin haluat vain treenata punttisalin puolella. Ne järjestää myös tammikuussa 2012 kuntosaliharjoittelun ABC-kursseja (ilmoittautuminen alkaa joulukuussa), ja koska niiden punttisaleilla ei normaalisti ole ohjaajia tai personal trainereita niin semmonen kurssihan voisi olla sopiva.
http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=300607&nodeid=8810
Sanoisin nyt tämän lisäksi, että jos haluat mennä punttisalille, niin maksat aluksi sekä käyntimaksu että ohjaajamaksua (jos haluat tyyliin "personal trainerin" joka opastaa) - mutta jos et ihan heti halua maksaa tosi paljon, niin ryhmäjumpoistahan maksat vain se 1 krt, ja se siinä...
Onnea matkaan ja tsemppiä etsintään - kyllä kannattaa! Äläkä pelkää kuntosaleja - usein ihmiset siellä ovat tosi kivoja, ja haluaisivat varmasti vain auttaa jos näkevät, että olet uusi! :)Olen aika samassa tilanteessa kuin aloittaja, että kiitos neuvoista kaikille!
Minulle nuo hyppyjumppatunnit ovat kyllä varmin tapa hyydyttää liikuntainnostus alkuunsa. Voisiko joku viisas kertoa, että miksi KAIKESTA kunnonkohottamisesta aina yritetään tehdä motorisesti huippulahjakkaiden yksinoikeus? Sitten siellä jumpissa ja urheiluissa käyvät ne himoliikkujat, jotka eivät enää kunnonkohotusta tarvitsisikaan, samoin kun koulun liikuntatunneista pitivät vain ne, jotka jo muutenkin olivat alan harrastajia.
Vielä 80-luvulla aerobickia harrastettiin ainakin koululiikunnassa ihan paikoillaan pomppien, ei tarvinnut kirmata pitkin salia, joskin silloinkin musiikki oli ärsyttävää ja liikkeet osittain aika epäergonomisia. Ilmeisesti opettajat ja ohjaajat sekä nämä himoliikkujat ovat muodostaneet tanssimafian, jossa tanssista on tullut ainoa hyväksytty jumppaamisen muoto, eikä minkään muunlaisia jumppia enää ole olemassakaan. Kun musiikki jumputtaa ja porukka loikkii ympäri salia, ei ole mitään toivoa yrittää oppia liikkeitä oikein. Teho jää olemattomaksi ja pahimmillaan vääristä väännöistä voi tulla jopa vammoja. Tuon neuvon, että yrittää vain lampsia muiden perässä vähän sinne päin olen kertaalleen aikuisiässä kokeillut, ja tuloksena en saanut mitään lihasharjoittelua enkä rapakunnosta huolimatta edes hengästynyt.
Olen yrittänyt hoitaa liikunnan kävelyllä, metsässä kulkemisella ynnä vastaavalla, mikä on jaloille tehokasta ja hyväksi myös sielulle. Käsiä tulee "treenattua" tarpeeksi arkihommissa, niin että puntinnostokaan ei ole suunnitelmissa. Mutta kaikki lihasryhmät eivät arkena saa työtä eikä myöskään sydämen syke pahemmin nopeudu. Jotain lisää pitäisi keksiä.
Tietääkö joku kunnallisista kuntosaleista esim. Turussa, ovatko ne hyviä? - PikkuMyy-
neapoli kirjoitti:
Minä aloitin kesän jälkeen HealthEX terveysliikuntasalilla. Ilmainen tutustumiskäynti ja ohjaus. Suosittelen!
Minä aloitin myös nyt joulukuussa. Hurahdin kertalaakista. Sopimuksen tein 6 kk. Huononpaankin rahat voi laittaa. Katson sitten kesän kynnyksellä onko tuosta ollut apua vai ei. Tehtiin alkumittaukset yms ja sitten niitä tsekataan tässä matkan varrella. Motivaatio on korkealla ( ainakin vielä :p )
- 9+14
Missä päin Suomea? Haluatko luxusta vai vaan kuntoilla? Naisille varattu sali?
Kerta viikossa ei riitä, riippuu kunnostasi, tavoitteista ja ohjelmasta, kuinka usein alat käydä. Kannattaa myös käydä säännöllisesti, että saat tuloksia.
Joka tapauksessa tarvitset ohjelman, että pääset alkuun. Kysele työkavereilta ja muilta tutuilta, missä he käyvät ja ovatko tyytyväisiä.
Sijainti on myös tärkeä, jos sali on liian hankalan matkan päässä ei sinne tule niin helposti lähdettyä.
Jokaisella salilla käy myös aloittelijoita, joten se ei ole ongelma.- aloittelija kyselee
Hyvä jos joka paikassa on aloittelijoita. Kuulin että jotkut paikat olisivat sellaisia minne mennään vain "esittelemään" itseään. Ajattelin että näyttäisin aika hölmöltä oikein alan harrastajien seassa.
Vähän toivoin että kerta viikossa riittäisi, mutta jospa täytyy sitten vähän useammin...
Tutuilta kyselin vähän vinkkejä kyllä, mutta eivät hekään juuri liikunnasta ole innostuneita. Niin ja Turun kuntosalit siis kiinnostavat. - najis kafir
Kerta viikossa ei riitä? Mihin ei riitä? Onhan kerta viikossakin parempi kuin ei mitään, vai?
Aloittajalle ... (ovatko nämä muuten suomi24:n ylläpidon tekemiä aloituksia, kun ovat oikein tuolla yläbannerissa?)...
Sen kun menet vain salille ja alat treenata. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Lihas tykkää kun sitä vähän kiusaa.
Sitten kun kiinnostus lisääntyy, niin sitä huomaa kahlaavansa läpi tonneittain bodylehtiä sun muuta treeniohjelmaa ja juttua. Kohta alkaa kiinnittämään huomiota ruokavalioon jne. Pidä vain huoli, ettei muuten lähde homma lapasesta. Tällä alalla iskee helposti päälle semmoinen kummallinen olotila ja tunne, ettei mikään tulos oikein ole tarpeeksi. Siinä on vaarana, että treenaa liikaa, tulee ns. ylikunto ja punttiburnout. Sitten ollaan taas siinä tilanteessa, että treenit 0 x vko.
Tärkeää: Opi kuuntelemaan omaa kroppaasi.
Itse suosin vapaita painoja ja perusliikkeitä kuten jalkakyykky, penkkipunnerrus ja maastaveto, ja hitaaaaasti tehtynä. Ei enää mitään repimisiä, Ne ovat jääneet pois. Hieman hymyillen seuraan sivusilmällä kun 60 kg röllit yrittävät vääntää hauiskääntöjä lähes samanpainoisilla levytangoilla. Siinä ei tiedä heiluttaako poika rautaa vai rauta poikaa.
Liikkeet tehdään kontrolloidusti. Tee niin monta toistoa, että saat lihakseen polttavan tunteen eli pumpin. Alussa kannattaa tehdä runsaasti toistoja, että oppii oikean liikeradan ja tekniikan.
No, siinä aluksi. Muut jatkakoot.
Ai niin. Kattele, miten ne salin konkarit tekee liikkeitä ja kysy neuvoja, mutta älä kesken suorituksen! Äläkä tietenkään koko ajan ole kyselemässä - ellet sitten ole vietävän kaunis! ;D - .........
Hyvä jos joka paikassa on aloittelijoita. Kuulin että jotkut paikat olisivat sellaisia minne mennään vain "esittelemään" itseään. Ajattelin että näyttäisin aika hölmöltä oikein alan harrastajien seassa.
Vähän toivoin että kerta viikossa riittäisi, mutta jospa täytyy sitten vähän useammin...
Tutuilta kyselin vähän vinkkejä kyllä, mutta eivät hekään juuri liikunnasta ole innostuneita. Niin ja Turun kuntosalit siis kiinnostavat.Hei muuten ihan tiedoksi, yksi kerta viikossa liikunnan suhteen ei ole nähnytkään riittävää. Jos haluat oikeasti KOHOTTAA kuntoasi ja saada pysyvää terveysvaikutusta kehollesi liikunnasta, sun on kuntoiltava väh. 30 min / 3 krt viikossa, joka pitää peruskunnon parempana.
Vähempi ei riitä kunnon ylläpitämiseen tai sen nostamiseen. Ja tän kuntoilun jota tekee peruskunnon ylläpitämiseks väh. 3 krt viikossa pitäs olla liikuntaa josta hiki nousee.
Sen lisäksi liikuntaa tulisi olla että kestävyysliikuntaa ja lihasvoimaa harjoittavaa liikuntaa. Joka tarkoittaa sitä että punttien nostelu kuntosalilla ei riitä muun kunnon, kuin lihasvoiman kohottamiseen/ylläpitämiseen. Kävely, pyöräily, uinti ja juoksu ovat kestävyyskuntoliikuntaa, joka auttaa jaksamaan töissä ja antaa energiaa.
- Vinkit treeneihin_
3xvkossa. Isoja liikkeitä vapailla painoilla ja ruokavalio kuntoon. Siis jos haluat tuloksia. Jos haluat viettää aikaasi siellä niin tee mitä lystäät. Ihme asenne muutenkin sulla. Panosta vähän enemmän niin saat tuloksia ja motivaatio kasvaa. Mene body pump tunnille jos ei kiinnosta tuloksekas treenaus. Siellä tehdään ainakin kovalla sykkeellä ja saat kuntoa paremmaksi ja myös lihaskunto paranee. Vähän ajan päästä voit innostua saliharjoittelusta kunnolla. Muista että lihakset muokkaa sitä kroppaa, eli tavoitteet pitäisi olla lihaksen rasituksessa jos haluat tuloksia ja sporttisen kropan. Hoikka perus sohvaperuna kroppa on laiha/läski look, tee sitä sporttinen ja hanki lihasta salilla. Miehesikin syttyy ihan erilailla sänkypuuhissa. ;) Salilta kannattaa ottaa ruokavalio samalla jos mahdollista, syöt kuitenkin aivan päin mäntyä liian hiilaripainotteisesti ja liian vähän proteiinia, saati hyviä rasvoja.
- aloittelija kyselee
Kiitos, mutta en nyt ihan näin suurisuuntaista harjoittelua ajatellut. Ei minusta asenteessani ole mitään ihmeellistä. En halua kasvattaa lihaksia enkä ottaa paineita ruokavaliosta. Haluan vain että pystyn kiipeämään portaat toiseen kerrokseen kauppakassien kanssa, hengästymättä. Ihan siis haluan vain hyvän peruskunnon, en ole ulkonköni takia tähän suunnitellut ryhtyä.
- -
Aloitetaan nyt kumminkin siitä että 1 kerta viikossa on parempi kuin ei mitään. Todellakin. Aloita vaikka sillä yhdellä kerralla, lisäät sitten myöhemmin kun innostut käymään enemmän. Näin tulee käymään. =)
Mutta jos tavoitteesi on pelkästään saada aerobista kuntoa nousemaan että ehdit bussiin ja jaksat nousta portaat niin sen kunnon saavutat paremmin ihan lenkillä ja kävelyllä käymällä kuin kuntosalilla. Sitähän se suurimmaksi osaksi on. Jos haluaa että tuloksia tulee varsin mukavasti ja parin kuukauden jälkeen voit huomata kuntosi jo nousseen varsin mukavasti niin treeni kerrat olisi hyvä olla siellä 2-3 kertaa viikossa, mutta aloita vaikka sillä 1kertaa viikossa.
Jos ei ole mihinkään kiire niin mikäs siitä ottaa stressiä että pakko jaksaa 3 kertaa viikossa treeniä. - Lenkille lomps
En osaa antaa neuvoja, mutta olen íhan vastaavassa tilanteessa. Aloitan varmaan lenkkeilyllä kerran viikossa ja katson miten siitä kuntoilu etenee. Tsemppiä sullekin
- ei luusereile
Kuntosalille kannattaa mennä vain, jos on hyvä kunto ja näyttää reenatulta. Muuten ihmiset nauravat sut ulos sieltä, erityisesti jos olet mies ja teet hauiskääntöä jollain 5 kilon painolla =D
- gg
HÖPSIS!! Minä olen käynyt kuntosalilla lähemmäs 7v enkä ole koskaan törmännyt ilmiöön jossa varsinaisesti kenellekään nauretaan. Usein jopa toisilta saa neuvoja ja opastusta, koska ensikertalainen on helppo tunnistaa :)
Toki meidänkin salilla käy pikkutyttöjä hihittelemässä... mutta ne nyt on ihan oma kastinsa ja hihittelee kaikille. - Neuvoja saanut
Niih...aloittelijan tunnistaa siitä että se nauraa muille. Ne jotka OIKEASTI siellä treenaavat, heillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta hihitellä toisille. Neuvoja kyllä antavat jos joku kysyy.
- hurahtanu
Olen samaa mieltä, että kerta viikossa on parempi kun ei mitään ja voithan aina lisätä kertoja jos innostut. Parhaiten peruskunnon nostattamiseen sopii kävely, hölkkä, hiihto, uinti.... Ja kotona voi myös jumpata. Itse tykkään esim bodyrock.tv :n kotitreeneistä.
Kuntosalilla etsisin salin joka ei vaadi sitoutumista esim. vuodeksi, ja koska tietosi laitteista ym. on vähäinen ekalla kerralla ottaisin mukaan personal trainerin josta jossain sivukylillä tuskin kerrasta joutuu montaa kymppiä maksamaan, esim TRE GoGo:lla 50€ kerta. Pyydät ohjeistamaan perus liikkeitä ja painota sitä että haluat vain peruskunnon kohotusta et muskeleita tms., Henk.koht olen sitä mieltä, että pyytäisin ohjeistusta mieluiten vapailla painoilla kuin laitteilla, näitä oppeja voit hyödyntää vaikka sitten kotonakin =) Ja tietty salilla kannattaa myös tehdä aerobista, esim cross trainer tai soutulaite on tosi tehokas tapa nostaa vähän hikeä pintaan ennen painojen kanssa huhkimista.
Jos harjoittelet vain kerran viikossa, treenaa koko kroppa kerralla ja vähän pidempään.
"esimerkki, 15min lämmittely, ja sitten 3x12-15 toistoa vatsat, selät, loitontajat & lähentäjät, taka/etureidet, peppu, hauikset, ojentajat" Jollain tällaisella combolla pääset alkuun varmasti hyvin!
Toivottavasti tästä oli apua =) - herpaderpom
Ei kuule kannata urheilu, kuule. Veli kuoli kuntopyörän, kuule. Jäi autonalle, kuule. Pyörällä ajoi, kuule.
Kamalaa touhua, kuule. - LiikuLiikuNautiLiiku
Oma mottoni kuntosalille mennessäni kun ohjaaja kysyi mitä haluan, oli "että olla 100 vuotiaana samassa kunnossa" ja ohjaaja meni ihan hämilleen. Sanoisin että voit sivuuttaa nämä "suorittajat" jotka höpöttävät vain TULOKSISTA. Jotkut tarvitsevat selviä tavoitteita motivaation tueksi, itse on tehnyt päätöksen että "LIIKUN JOKA VIIKKO" hautaan asti, joten tulokset ja tehokkuus on täten aivan yhden tekevää, kunhan siitä tulee elämäntapa, eli selvitä mihin ryhmään itse kuulut.
Olen myös monipuolisuuden kannattaja, eli ota yksi (rankka!) ryhmäliikunta tunti ohjelmiisi (ohjaaja motivoi), se pitää mukavasti viikkorytmin kasassa ja josta pidit kiireiselläkin viikolla kiinni. Etenkin kiireisenä ja tressaavana aikana se helpottaa kun saa hetkeksi murheet pois ja nukkuu ainakin seuraavana yönä hyvin. Sitten voit valita vapaasti muita täydentäviä lajeja, uinnista, lenkistä, joogasta, punttisalista, mistä tahansa sienien keräilystä vuorikiipeilyyn, jotka voit kiireiden mukaan jättää jopa väliin, ja vähemmän kiireisinä aikana lisätä pariin kertaa viikossa tuon hikijumpan lisäksi.
Täten saat liikunnan elämääsi loppuelämäksesi. Liian yksipuolista: pelkkää lenkkeilyä tai pelkkää puntti/jumppasalia en suosittele. Monipuolisuus takaa liikunnan ilon, eikä se tunnu niin paljon suorittamiselta ja saman toistolta. Eikä täten pety siihen jos nyt kilot ei karissu kuten toivoi. Voit myös helpommin vaihtaa lajeja, kun sinulla on ainakin 2 eri lajia kokeilussa, joista vaihdat vain yhtä kerralla. Moni joka harrastaa vain yhtä lajia repsahtaa KOKONAAN, eikä yht'äkkiä harrasta enää mitään kun vain jahkailee uuden lajin aloitusta. Esimerkiksi luokkaantuminen voi estää rankat hikijumpat, mutta voit jatkaa kevyempiä lajeja, jne.
Äläkä huijaa itseäsi näennäisliikunnalla, vaikka se hyväksi onkin, että joku 15 minuutin kävely tai muu hyötyliikunta korvaa oikean harjoittelun. Hengittämisessä ja nukkumisessakin kuluu energiaa, eli kun mietit mitä harrastat niin luettele VAIN oikeat liikuntaharrastukset, niin olet itsellesi rehellinen. Jos vain kävelet puistossa, et harrasta vielä MITÄÄN!
Hauskaa liikunnallista loppulämää, tavoitteilla tai ei.- lenkkejälenkkejä!
Ihminen joka käy 6km kävelylenkillä joka päivä on energisempi kuin ihminen joka ei edes käy ulkona kävelemässä. (kävely mm. mun harrastus)
Kyllä kävely on harrastamista; lenkeillä käyntiä. Lenkillä voi käydä kävellen, hölkäten että juosten. Kaikki auttaa.
Itseasiassa jos kävelee 6km reippaasti joka päivä jaksaa oikeasti juosta esim. coopperissa paremman tuloksen, kuin ihminen joka vain treenaa jotain hauislihaksia ja reisilihaksia kuntosalilla. Kävely on kestävyyskuntoilua, lihasvoima taas ei auta yli 500 metrin juoksussa mitenkään, päinvastoin, jos lihasta on paljon on itseään raskaampi kantaa. Mulla on yks tuttu joka käy pari kertaa kuntosalilla joka viikko, mutta ei jaksa tehdä kestävyysliikuntaa mihinkään suuntaan. Joo, on vähä hauista mut kaupungilla ei jaksa kävellä ja juoksemisessa sekä reippaassa kävelyssä hengästyy selkeästi nopeammin kuin minä.
Kestävyysliikunta on tärkeintä liikuntaa. Toki suosittelen harrastamaan monipuolisesti monenlaisia liikunnan muotoja, myös kuntosalin lihasharjoittelua. - joku tajussss
No nyt joku tajus aloittajan pointin:
parempi kunto, parempi olo.
Kaikki ihmiset eivät liiku näyttääkseen paremmalta tai voidakseen todeta ns. edistymistään numeroina (paljonko nousi, paljonko juoksin)
osa ihan oikeasti liikkuu pitääkseen kroppansa toimintakykisenä ja hoitaakeen myös mielenterveyttään.
- teukka 1
Kävelet vaan luonnossa aluksi ja ehkä reippaasti. Haista luonnon tuoksua.
Jos asustelee isossa kaupungissa tai muuten on kuntosalin hinta 30-70e kuukaudessa ei ole järkeä jos ei asu yksiössä.
Painosarjoja saa tangon käsipainotangot 40-50kg kiekkoja hintaan 50-100e.
Punttipenkin saa 50-120e hintaan.
Näillä tulee jopa lihaksia ja kunto kasvaa siinä ajassa kuin menisit salille ja vaihtaisit vaatteet olet kotona jo treenannut lempi tv ohjelman tai musiikkisi parissa.
Netistä löytyy ohjeita ilmaiseksi hirveästi vaikkapa täältä:
http://www.myfit.ca/exercisedatabase/viewanexercise.asp?exercise=Leg Curl or Hamstring Curl&table=exercises&ID=11
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/53396-aloittelija-lue-taemae/
http://www.youtube.com/watch?v=vkKCVCZe474
Etenkin naisihmiset ja heikot ihmiset voi ihan hyvin kotona nostella ja venytellä eikä tartte salihirviöitä väistellä. Meneppä kysymään sellaiseltä pilleri Villeltä että saako tehdä välissä penkin kun kuuluu päivä ohjelmaan tässä vaiheessa tämän istuessa tunnin siinä nostaen 10min välein kerran 200kg ylös- alas..
Rahaakin säästyy ja kyllästyessä voi laittaa laitteensa varastoon odottamaan kun taas kuntokärpänen puraisee.- Kynäniskaaaa...
ihan hyvä että pysyykin kynikset pois salilta kun eivät osaa siellä edes treenata. Nivel-nipat voi odottaa ja tehdä sen penkin sillä 45kg kuormalla vaikka sitten myöhemmin, koska tuskin sillä mitään väliä sellaselle hinkuttajalle missä kohtaa "ohjelmaa" käy siinä penkillä huokailemassa sen 20 kertaa..
- mitä ihmettä???
Kynäniskaaaa... kirjoitti:
ihan hyvä että pysyykin kynikset pois salilta kun eivät osaa siellä edes treenata. Nivel-nipat voi odottaa ja tehdä sen penkin sillä 45kg kuormalla vaikka sitten myöhemmin, koska tuskin sillä mitään väliä sellaselle hinkuttajalle missä kohtaa "ohjelmaa" käy siinä penkillä huokailemassa sen 20 kertaa..
Miksi sinulla on noin aggressiivinen ja negatiivinen asenne? Eiköhän SINUNkin salillasi ole tilaa ihan meille kaikille?
Ja muistatko,
taisit joskus olla salilla ensimmäistä kertaa sinäkin? Jolloin vähän vielä hait liikkeiden suorittamistapaa, sopivia vastusmääriä ja sitä "ohjelmaa." Hui, saatoit tehdä jopa pitkiä sarjoja kevyemmillä sarjoilla.
Vai olitko jo lapsena noin täydellinen?
Ehkä suorastaan synnyit salilla?
Tuollaiset kirjoitukset antavat todella ikävän kuvan saliharrastajista niille, jotka vasta harkitsevat uuden lajin kokeilemista.
- 65 vnuori
Ala sauvakavella ja mene uimaan,se ei rasita nivelia,mutta sulla ne kait viela kunnossa,kavele joka paiva vahintaan puolituntia ,valilla rivakammin,siita se pikkuhiljaa nousee kunto ja ei maksa kuten nuo kuntosalit paitis jos uimahallin yhteydessa on ja siella usein ohjaus.
- ole rohkea ja kokeil
Googletat paikkakuntasi kuntosalit ja vähän tutkit niiden sivuja, sitten vaan valitset ja kokeilet yhtä. Kannattaa ottaa vähintää se ohjaus laitteisiin ettei satuta itseään.
Itse olen aloittanut pari kk sitten kuntosalin (viimeksi joskut teininä kävin, nyt olen 33 v) ja minulle tehtiin oma ohjelma ja olen ollut tyytyväinen. 2-3 kertaa viikossa on toiminut, joskus pitää ittensä pakottaa lähtemään mutta aina jälkeenpäin on hyvä fiilis.
Mitä väliä jos jotkut ovat vain näyttäytymässä ei sinun tarvitse sitä tehdä.
Tekosyyt roskiin ja tartut toimeen, jos eka sali ei olekaan sun mieleen kokeilet toista, samoja laitteita niissä kaikissa on. - ndeuoefiu
No kaikkein tärkeintä kuntosalilla oikea tekniikka ja keskivartalon vahvistus, vatsoja istumaannousuilla ja laitteilla. Perus selän ojennusliike ja perus laitteiden käyttö jos mahdollista, oletan että et ole menossa bodaamaan tai painon/voimanosto mielessäsi.
- 6+10
Et sä sillä sali treenillä parempaa kuntoa saa. jos aerobista kuntoa haluat ja kävellä hengästymättä aloita hölkällä ja sen jälkeen juoksua. lihaskunto on aivan eri asia kuin hapenotto kyky. käy lenkillä sekä salilla säännöllisesti saat molempia.
- Aiiiivan
Juuri kuten ylläoleva sanoi.
Käy lenkillä sekä salila säännöllisesti saat molempia.
Ite olin aika pitkälti samaa tänne alottamassa rustailemaan...Tai naputtelemaan. Näinpä! Ja jos motivaatiossa on ongelmia, niin menee jonnekin ohjattuun ryhmäliikuntaan.. Periaatteessa kyllä salitreenilläkin pystyy nostamaan kuntoa, jos jaksaa pitää sykkeen korkealla. Käytännössä se tarkoittaa, että ei pidä hengähdystaukoja eri laitteiden välillä.
- SuperMassamies
Vedät vaan kovasti penaa ja haukkaa. Jalathan treenautuu kävellessä. Ja tilaa heti alkuun jostain testoja. Ei niillä mahamiesten pörinäpulvereilla mitään tee.
- sportty girl
Tolla asenteella varmaan järkevintä olisi aloittaa 2 krt viikossa alkeiszumba vaikka jossain kouluissa järjestetyissä ryhmäliikuntatunneilla. Jotka ovat kertamaksuperusteisia. Ja sitten, jos oppii ja kaipaa elämäänsä enemmän sisältöä liikunnasta, niin voi liittyä kuntoklubiin kuukausimaksujäseneksi. Ja jos seuraa kuntoklubien viikkolukujärjestyksiä, niin siellä missä on paljon tunteja, niin siellä käyvät ne tositreenaajat. Jotka siis keskittyvät omaan suoritukseensa ja suhtautuvat lajiinsa kunnianhimoisesti, eivätkä vitsaile.
- Keskivartalo
On olemassa myös naisten saleja. Siellä voi olla pulaa vapaista painoista, kun naiset tykkää enemmän tehdä laitteilla. Kuten täällä on tullut ilmi ota jokin aeirobinen laji mukaan. Kävely/juoksu lienee helpon ja halvin ratkaisu.
Salitreenejä älä aloita ilman ohjausta, ettet opi vääriä liikeratoja. Kerran viikossa alussa käy hyvin sillä lihaksesi kipeytyy varmasti. Muutaman käyntikerran jälkeen se menee ohi. Säännöllisyys on kaiken avain. Älä lannistu, jos lihaksia särkee. Niin pitääkin. Jos pelkäät,että lihakset kasvaa liikaa niin ei ne kasva. Naiset saa näkyviä lihaksia vasta vuosien säännöllisen harjoittelun jälkeen.
Ota huomioon keskivartalon lihakset. Niiden pitäisi olla kunnossa läpi elämän, ettei tule tuki ja liikuntaelin ongelmia. Jos salitreeni ei kiinnosta, niin ryhmätunnit sellaista treeniä jotka vahvistaa keskivartaloa. Zumba, napatanssi, ginetis,pito harjoittelu ym. Kysy ohjaajalta siellä salilla.
Pitoharjottelua voi tehdä myös kotona. Myös kahvakuula olis hyvä vaihtoehto.Tulee liikkuvuus ja tasapainoharjotusta samalla.
Sinne bussiin juoksuun ja portaisiin aerobinen on ratkaisu. Aloita juoksu todella varovasi. Alussa puolituntia kerralla riittää. Kävele ensi reippaasti vaikka 10min. sitten juokset hiljaa 100m. Taas kävelet niin,että hengitys tasaantuu ja taas 100m juoksua. Vaikka juoksu näyttää ja tuntuu helpolta, se ei sitä alussa todella ole. Viikkojen ajan juostessa särkee joka paikkaa. Olet ilm. kevytrakenteinen. Se helpottaa asiaa.
Oikeaoppinen (ei sauvojen ulkoilutus) sauvakävely on myös yksi vaihtoehto. Tulee hieman käsitreeniä ja samalla rytmitaju saa harjoitusta.
Minkä lajin ikinä valitset treenaa ensimmäiset viikot kevyesti. Tuntumaa hakien ja lihaksia totuttaen. Liian moni kaltaisesi aloittaa liian kovalla ja liian usen toistuvalla harjoittelulla ja lopettaa viimeistään kuukauden päästä.
Ikäsi on tähän asti "suojellut" sinua ulkosesta "lösätämisestä" Käytä vaikka sitä motivaattiona haroitteluun. Moni nainen tekee niin.
10 vuoden päästä kroppasi alkaa rapistua pikku hiljaa. Voit hidastaa/ pysäyttää sen kehityksen aloittamalla säännöllisen harjoittelun. Vaikka sitten 3* viikossa terveysliikuntaa.
Ole NYT päättäväinen ja laita maali n. 2kk;n päähän ja kulje sitä kohden miehisellä "putkinäöllä". Silloin huomaat, että kannatti aloittaa. Miksi en aloittanut aijemmin? Jos olet perheelinen, niin ole tässä asiassa itsekäs ja ota se aikasi harjoitteluun.
Onnea matkaan ja ihan mielenkiinnosta kirjoittele tänne vuoden lopulla miten menee. Se voi motivoida muita jotka vain vielä arpoo,että jotain tarttis tehdä.- 12 + 2
"Jos pelkäät,että lihakset kasvaa liikaa niin ei ne kasva. Naiset saa näkyviä lihaksia vasta vuosien säännöllisen harjoittelun jälkeen. "
Minä olen nainen ja minulla on taas ongelma ällöttävän isoista muskeleista. :( Eivät tulleet kuntosalilta vaan töistä, alle puolessa vuodessa. Sitä on suvussa, muillakin kasvaa lihakset heti kun vain sohvalta nousee. Telkassa sanottiin, että joillain ihmisillä on sellainen geeni, joka sen aiheuttaa. Joissain kohdin kroppaa ne lihakset on kyllä ihan kivojakin, mutta en ikinä suostuisi tekemään mitään puntinnostelu- tai kahvakuulajuttua. Joka lihasliike näkyy minulla ulkonäössä viimeistään puolen vuoden viikoittaisen toistamisen jälkeen (kerran viikossa tehtynä), oli se sitten mitä tahansa arjen touhua tai liikuntaharrastusta. - 12 +2
12 + 2 kirjoitti:
"Jos pelkäät,että lihakset kasvaa liikaa niin ei ne kasva. Naiset saa näkyviä lihaksia vasta vuosien säännöllisen harjoittelun jälkeen. "
Minä olen nainen ja minulla on taas ongelma ällöttävän isoista muskeleista. :( Eivät tulleet kuntosalilta vaan töistä, alle puolessa vuodessa. Sitä on suvussa, muillakin kasvaa lihakset heti kun vain sohvalta nousee. Telkassa sanottiin, että joillain ihmisillä on sellainen geeni, joka sen aiheuttaa. Joissain kohdin kroppaa ne lihakset on kyllä ihan kivojakin, mutta en ikinä suostuisi tekemään mitään puntinnostelu- tai kahvakuulajuttua. Joka lihasliike näkyy minulla ulkonäössä viimeistään puolen vuoden viikoittaisen toistamisen jälkeen (kerran viikossa tehtynä), oli se sitten mitä tahansa arjen touhua tai liikuntaharrastusta.... siis piti kirjoitta että (tunnin pari kerran viikossa tehtynä). :)
- modest
Varmaankin huomasit jo nuo vierasperäiset- ja alan muut termit mistä vasta-alkaja ei saa mitään irti, ihmiset nyt vaan haluavat tuoda itsensä ja tietämyksensä esille. Menet mielummin vaatimattomalle ja pienelle salille jossa egonsariivaamat tyypit eivät käy ja kerrot ao.henkilökunnalle toiveesi niin varmaan osaavat saattaa homman alulle.
Pienillä painoilla ja pitkillä toistoilla on hyvä alkaa ja jatkaa koska et ole hakemassa mahtilihaksia,pääasia että teet jotain mutta noita ammattitermejä älä suotta tuijota ainankaan alussa.
Itse teen vaan niitä liikkeitä jotka tuntuvat mielekkäiltä sillä iänmyötä joskus kyllästyttää ja suon itselleni jo helpompaa menoa, kunhan tämäkin kunto kestäisi yllä ja takana lihasmassan hankinta. Aina tulee hetkiä kun homma tökkii ja silloin otettava iisimmin, että tulee edes käytyä jollain tavalla salilla.
Yritä käydä se 2-3 kertaa viikossa ja venyttely lopuksi, mielummin vasta kotona jos muistat, sillä se yhtä tärkeää saliharjoittelun kanssa.
Ihmiset jotka käyneet vuosikausia salilla eivät liioin välitä muista eivätkä takuulla naura, itse puutun joskus peliin kun joku tekee täysin väärin asiat ja särkevät itsensä sillä kaikki liikkeet voi tehdä väärinkin, etenkin nuoretmiehet liian suurilla painoilla. Korvanappisoittimella suljet helposti muun maailman ympäriltäsi eivätkä muut viitsi häiritä sinua, kaikki on korviesi välissä ja "vaikein liike" on saaa salin ulko-ovi eka kerran auki. - xccxcxc
SATSia en suosittele kenellekään! Sikahinnat ja erittäin huono palvelu. Olen ollut siellä töissä, niin tiedän miten huonosti SATS palvelee asiakkaitaan.
Hinnat vaan nousevat koko ajan, vaikka ovat jo pilvissä - silti tuntitarjontaa vähennetään! Kaikki maksaa, esim. jos unohdat lukon kotiin, joudut MAKSAMAAN lukon vuokrasta!
Muilla saleilla, esim. Ladylinella hintaan sisältyy myös hierovat tuolit, normaali JA infrapunasauna, SATSILLA ei mitään. Sieltä lähtivät solariumitkin pois! - konkaritar
Kuten on todettu jo aiemmin, mene mieluiten aluksi ryhmäliikuntatunnille, jos kunto on ihan nollassa.Sitten harrasta sekä aerobista että voimaharjoittelua.
Kahvakuulatunnit ovat jatkossa oikein hyvä vaihtoehto. Taatusti nousee sekä pulssi että rautaa.
Paras sali on se, joka on lähinnä kotia tai muuten päivittäisten reittiesi varrella, niin että siellä tulee käytyä. Liian kylpylämäisissä kuntosaleissa ei yleensä ole kunnollisia vapaita painoja, jotka kehittävät tasapainoa ja hallintaa paremmin kuin laitteet.
Neuvoisin välttämään penkkipunnerrusta: moni on siinä hajottanut olkapäänsä. Tai selkänsä, kun ei ole nostanut jalkapohjia penkille. Olan ja rinnan lihaksia voi treenata muutenkin. On HYVIN tärkeää, että teet liikkeet oikein, siksi tarvitset ehdottomasti opastusta. Jokainen kuntosalikerta sisältää alussa lämmittelyn eli kuntopyöräilyä tai juoksumattoa.
Jos käyt salilla vain kerran viikossa, se riittää kunnon ylläpitoon muttei tuo kuntoa lisää. On toki parempi kuin ei mitään. Kaksi kertaa viikossa on parempi.
Voimaharjoittelunkin voi tehdä aerobisesti kun teet sen kiertoharjoitteluna, eli älä jää laitteeseen istumaan toistojen jälkeen, mitä paljon näkee, vaan siirry heti seuraavaan. Pysyy pulssi koholla.
Sitten, kun voimaa tulee lisää, alkaa harjoittelu tuntua niin kivalta, että siihen tulee himo! Tähdennän kuitenkin, että et rasita samoja lihaksia peräkkäisinä päivinä. Muista pyhittää lepopäivä!
Aloita kevyesti, mutta jos pysyt ikuisesti samoissa painoissa, ei siitä ole mitään hyötyä. Äläkä käytä yhtään mitään eoäilyttäviä aineita. Niistä ei ole sinulle edes mitään hyötyä. Maito on paras palautumisjuoma treenin jälkeen. - kmjkljlkjkj
mene jollekin pienehkölle salille, jossa ei vaadita jäsenyyteen sitoutumisia, just tollanen 10-kortti, niin kuin joku jo kirjoittikin. mä käyn tällasella mukavalla salilla ja treenaus on ihan mukavaa, vaikka itse aika löllerösti vedänkin. ei tarvi olla niin tosissaan.
- tee se helposti
Toimistoihmisen ei kannata mennä kuntosalille nuuhkimaan lisää sisäilmaa, vaan lähteä reippaasti ulos! Muutaman kerran kun sen tekee (kävelee ja vähän hölkyttelee) niin huomaa miten hyvä vaihtoehto sen on. Ylämäkijuoksu,silloin kun ylämäki sattuu kohdalle, vahvistaa mukavasti kauppakassien kantoon.
Lihaskuntoa voi aloitella kohentaa kotona. Kyykyt ja etunojapunnerrukset on tehokkaita ja vaikuttavat myös keskivartaloon kun ne tekee oikein eli pitää keskivartalon tiukkana ja kyykyissä ei kumarru.
Siis ensin ulos! Jos pystyt juoksemaan (saattaa kolmekymppisen polvet olla siinä kunnossa, että et pysty), niin kun vedät 2000 m 12 minuuttiin, kunto on ok.
Esim hampaita pestessä voit tehdä kyykyt. Kun saat 40 tehtyä keskeytyksettä kinttujen voima on ok. Sitä ennen tee sarjoja, esim 4*12, tai miten nykykunto antaa periksi.
Jossain vapaassa kohdassa iltaa/aamua/päivää sitten etunojapunnerukset. Aloita akkapunnerruksilla (polvien varassa), jos et muuten jaksa. Kun oikeita saa tehtyä 15 yhtäsoittoa, alkaa yläkroppa olla kunnossa.
Kun näitä kaikkia tekee 3 kertaa viikossa niin tulokset taataan! Sen jälkeen sitten hienosäätöjä harkkoihin, jos siltä tuntuu.
Itse olen 46 vuotias nainen ja tällä ohjelmalla harjoitelleena juoksen coopperissa 2500 m , teen etunojia 20 ja kyykkyjä ilman painoja vaikka koko illan ;), en ole erityisen lihaksikas mutta ei ole juuri läskiäkään vaikka en ruokavaliota mitenkään vahdi tahi karppaa tjms. - mk
Aloita pienillä painoillaj pitkillä sarjoilla eli puolet maksimipainoista ja 15-30 kpl sarjoilla niin sitä 2-4 kuukautta että lihakset tottuvat treeniin ja sitten lissäät painoja ja asetat tavoitteen niin hyvä tulee ja 1-3 vuoden jälkeen näet peilistä utlokset ja niine edelleen . Syöt ennen treenejä eikä niiden jälkeen niin hyvä tulee.
- alku aina hankala
Kannattaa varmaan aloittaa kertamaksuilla. Kokeilee aluksi pitkillä sarjoilla
( esim. 20 toistoa) ja pienillä painoilla. Katsoo mallia muilta tai kysyy neuvoja.
Tai lainaa kirjastosta treenauskirjoja.
Aluksi salille voi mennä vaikka enemmän venyttelemään tai ajelemaan kuntopyörää yms.
Muistaa verrytellä ja venytellä hyvin.
2 - 3 kertaa treeniä viikossa varmaan riittää samalle lihasryhmälle. Tervehdys,
täällä jokunen tuumaa että mene salille ja kysy ammattiapua, mikä toki on hyvä! Ammattilainen tietää varmasti mitä tekee, mutta koska kyseessä on vain.."huoltokuntoilua" jos niin voi sanoa, et itse laittaisi rahojani keskuksiin ja ammattilaiseen ainakaan suuremmassa määrin.
Netistä löytyy paljon infoa ja ihan alan lehdistä mitä saa melkein mistä vain lehtipisteistä.
Mutta pari nyrkkisääntöä, tekosyyn löydät aina kun laiskottaa, oli kyseessä lenkkeily tai salilla käynti, tämä tarvitsee tiedostaa ja täytyy vain ottaa itseään niskasta kiinni että prkle!
Toinen, aloita rauhallisesti ja kysy kun et tiedä. Liian isot painot ovat sinuntapauksessasi turhia :)
Reippaasti kokeilemaan vain- Niinkö?
Sinusta siis on hyvä neuvo aloittelijalle tehdä omin päin ja rikkoa sitten itsensä väärillä suoritustekniikoilla?
Monet aloittelijat eivät tiedä oikeita asentoja tai tekevät vaikkapa liikkeet hartiat korvissa, kyllä itse maksaisin, että joku katsoisi, että liikkeet tulee oikein, vaikka pikku hiljaahan ne..
Lueskella ja selvitellä voi kyllä itsekseenkin mutta kyllä liikunta-alan ammattilaisilta saa myös hyvät neuvot.
http://www.youtube.com/user/ProductionTeamMnM
vilaise tuolta opetusvideoita ja ruokavinkkejä :)- Kotipyörä
Kotiin kuntosali kympillä. Huudosta minäkin löysin 10 eurolla kuntopyörän. Hullu minä olisin jos menisin polkemaan moninkertaisella hinnalla salille..jo pelkkä yksi kerta taitaa maksaa enemmän kuin 10 euroa. Sen puoleen näyttää aika tyhmältä polkea ja nostella noita kuntosaleilla ja joskus katson säälien kun on ikkunat näytille ja kuljen ohi.
- oisauhfuifhau
toi asentees paljastaa että sun salilla käymises ei tuu jatkuun pitkään, alkuintoilua ja sit paluu soffalle. tsori, mut soffapeunat tiedetään.....miten joku 3kymppinen ei oo käyny kertaaka salilla?????halooooo!?!!!!
- tai oopperassa???
tai esteratsastuskisoissa? Tai golfaamassa?
Siis hei halooooooo siis?? Miten tää on mahdollista hei siiiis?
Eiks kaikki siis eläkään just niinku mä. Halooooo!!!!
Kahvakuulaa. Itse en koskaan ole ollut innostunut salille menemisestä, mutta kahvakuulaa olen reenannut kotona. Uinti oli pitkään harrastukkseni, mutta nyt kuula on suurilta osin korvannut sen. Erona perus bodauksen ja kuulan väillä on että kuulaa tehdessä lähes kaikki lihakset reenaantuu samalla keralla. Voi tehdä pienemmillä painoilla pitkiä cardio comboja, jotka reenaa lihasta ja hapenottoa. Tai isommilla painoilla lyhyitä sarjoja ihan mitkä tavoitteet vaan on.
http://www.youtube.com/watch?v=grypJo2pUek&feature=related
Ei ehkä paras sisäänajo video, mut toi oli se mikä sai mun innostumaan kahvakuulasta.- uhgrdu6ceyjvtb
Kannattaa aloittaa rauhallisesti. Ettei ekoilla kerroilla tee ihan täysillä,tulee paikat muuten tosi kipeiksi. Ja kannattaa treenailla monipuolisesti kaikkia lihasryhmiä. Pitää huolehtia, että saa kaikkia ravintoaineita, esim. proteiineja riittävästi. Kerta viikossakin on parempi kuin ei mitään mutta riippuu tietysti mitä kuntosalilta haluaa ja silloin pitäisi treenata koko kroppa jos kerran käy. Ehkä vähän useammin. Samoja lihaksia ei kannata treenata peräkkäisinä päivinä, koska lepo on tärkeää treenin jälkeen. Tee jonkinlainen kunto-ohjelma jossa on jaettu eri lihasryhmät eri harjoituspäiville. Jotkut käy kuutena päivänä viikossa. Itse käyn 3 ja se tuntuu ihan sopivalta.
Uimahallin kuntosalit on yleensä aika halpoja verrattuna muihin ja kannattaa ostaa sarjakortti niin halpenee edelleen. Aluksi koko kuntoiluhomma saattaa tuntua vastenmieliseltä mutta kun olet muutaman kerran käynyt niin saatat alkaa jopa tykkäämään siitä. Olo on jälkeenpäin hyvä.
Siellä salilla voit myös kysellä neuvoja. Ihmiset mielellään yleensä neuvovat.
Hyvää syksynjatkoa ja kuntoiluhetkiä.- uhgrdu6ceyjvtb
....kuntopiirisysteemi on myös ihan hyvä jos ei halua lihaksia kasvattaa. Eli yks sarja yhdessä laitteessa, seuraava toisessa, kolmas kolmannessa, jne. Sitten muutaman päivän tauko ja sama uudestaan.
- vaihtoehtoja
Oletko pohtinut eri vaihtoehtoja ja tullut siihen tulokseen, että juuri kuntosali on sitä mitä haluat? Jos omaat selviä taipumuksia jättää liikunta väliin milloin minkäkin tekosyyn varjolla, kuntosali ei välttämättä ole se paras vaihtoehto, koska siinä ei sitoudu mihinkään ryhmään eikä kukaan kiinnitä poissaoloosi erityistä huomiota. Voisi olla parempi, jos ottaisit tavaksi mennä kaverin kanssa joka viikko pelaamaan tennistä, liittyisit työpaikan sählyporukkaan tai menisit vaikka kansalaisopiston tai chi -kurssille, jossa sama vakioporukka opettelee joka viikko yhdessä jotain uutta.
- KIREEBODARI
vittu KUALE PAINOJES ALLLE LÄSKI
- Exture-Juha
Sinun tapauksessasi lähtisin hakemaan kunnonkohotusta jonkin harrasteen parista, joka toisi hyvän olon ja mielen. Siinä sivussa kuntokin nousee kivasti huomaamatta:)
Kuntosalin voisi ottaa myöhemmin mukaan tukemaan valittua lajia, jolloin sillekin tulee selkeä tarkoitus ja päämäärä!
Käy tutustumassa www.exture.fi, josko sieltä saisi jotain ideoita.
Juha - Rohkeasti mukaan
Muutama vinkki.
1. Lähes joka salilla on nykyään nettisivut joista löytyy hinnasto ym. tietoa johon voi tutustua ilman että tarvitsee vielä uskaltautua ovesta sisään. Monista näistä löytyy myös kuvia salilta, josta voi jotain jo päätellä yleistunnelmasta. Varmasti löydät myös itsellesi sopivan hintatason.
2. Salin valinta on makuasia, eli sinulle mieleisimmän salin löydät vain kokeilemalla.
3. Kerta viikkoon on todellakin enemmän kuin ei mitään, siitä on helppo aloittaa ja pitää kiinni. Myöhemmin jos innostus kasvaa voi sitten lisätä kertoja, esim. puolen vuoden päästä kahteen kertaan viikossa jne. ihan miten itsestä tuntuu. Jos kerta viikossa tuntuu itsestä riittävältä ja mielekkäältä, pysyt siinä. =)
4. Aloittelijan kammoon voisi auttaa http://www.muscleandstrength.com/exercises/main.html ...Sivut englanniksi, mutta kuvista ja videoista näkee kyllä kielitaidotonkin oikeat tekniikat yms. Tuolta löytyy siis ideoita mitä voisit ilman ohjaustakin kokeilla salilla, tai ainakin näkee mitä eri laitteilla tehdään niin et ole ihan niin pihalla enää.
5. Myös eri ryhmäliikuntatunteja voisit kokeilla, monet ovat löytäneet niistä mieluisen tavan liikkua.
6. Itse suosittelisin ns. 10 kerran kokeilupakettia. Eli sovit itsesi kanssa että käyt kokeilemassa 10 eri kuntoilumuotoa/kertaa. Esim. kolmella eri salilla kuntosalipuolen ja kaksi eri ryhmäliikuntatuntia. Tämä siksi että saleissa todellakin on eroa, samoin tunneissa ja tuntien vetäjissä. Muutamalla kokeilulla saat omakohtaista vertailuarvoa, eikä tarvitse luottaa muiden arvioihin. Jos et tiedä mistä pidät, kannattaa maistella...
7. Kaverin kanssa on tietenkin aina helpompi lähteä, kysy siis jotain mukaan - tai kysy jos pääset itse jonkun tutun ihmisen "suojatiksi".
8. Ja tosiaan, vain nuubit virnuilee toisten tekemisille, jokainen on joskus ollut aloittelija. =) - elixia fani
itse samassa tilanteessa, paitsi myös ylipainoa löytyy. parikuukautta sitten torilla kävellessäni elixia kuntoohjaaja "nappasi" minut kertoaakseen elixiasta. nyt siellä jumpannut siitä asti ja mieli alkaa jo virkistyä paljonkin. elixiassa uusille jäsenille on muutama personal trainer tunti jotka auttavat sua salin puolella alkuun. itse tekisin sinun tilassasi niin että soittaisin ennekuin liityn että saanko tulla katsomaan ja kerraksi treenaamaan, ensimmäinen kerta kertoo paikasta jo paljon. sitten vasta päätös. :) netti sivuilta löytyy myös paljon tietoa mihin kannattaa tutustua ennen ekaa kertaa. ryhmä liikuntatunnit on oikeasti hauskoja. ohjaaja tekee paljon tunti vierähtää kuin siivillä hyvän ohjaajan kanssa. ja tulee hyvä mieli kun tietää että oikeasti teki sen ja jos kotona olisi ryhtynyt olisi pian jo lopettanut. tsemppiä sulle!! niin ja tunneilla kukaan ei ehdi nauraa tai vilkasemaankaan sua päin kun kaikki keskittyminen täytyy olla omassa kropassa että se tekee kaikkensa. :))
- lapazu
Näin juuri kuten edellä sanottiin elixiasta. Tule vaikka motivuksen ryhmäliikuntaan. Bodypump esimerkiksi ei sisällä vaikeita askelsarjoja ja halutut painot saat itse määrittää.
Isommissa saleissa se hyöty, että on myös enemmän tuntitarjontaa. - aloittelija kyselee
Paljon kiitoksia kaikille neuvoista ja etenkin kannustuksesta :)
Nyt on kyllä vähän pää pyörällä vaihoehtojen määrästä ja paljon tuli outoja sanoja vastaan. Mutta ensi viikolla nyt olisin ensi kertaa menossa kokeilemaan.
Tuo oli hyvä vinkki, että uimahallistakin löytyy kuntosaleja, en ollut edes tullut ajatelleeksi. Täytyy varmaan tehdä niin että käyn testaamassa paria paikkaa ennen kuin päätän, missä alan käydä. Ryhmäliikuntaa suositeltiin pariin kertaan, mutta se ei oikein ole minun juttuni. Teen mieluummin itse omaan tahtiin, en ole mikään "ryhmätyöihminen".
Jos vielä tulee muita neuvoja mieleen, niin laittakaa vain tulemaan. Joku ehdotti että tulisin sitten vuoden lopulla kertomaan miten kävi. Laitan vaikka sitten tänne tietoa, tuliko tästä mitään vai loppuiko motivaatio kesken. - .
Tässä lyhyesti kaikki mitä tarvitsee tietää aiheesta http://users.tkk.fi/u/jlinnosa/massaa/massaa.txt
- starttasinvuosisitte
Katso UKK:n sivut netistä. Sieltä löydät Liikuntapiirakkamallin. Siinä luetellaan sopivat lajit ja ajat, jotta viikoittainen terveysliikunta-annos (kestävyysliikunta, lihaskunto, liikehallinta) täyttyy. Sitä kun seuraat, pääset helposti alkuun.
- :))
Jos et ole viime aikoina kuntoillut pahemmin, niin pienenä vinkkinä voisin antaa, että kuntoilun kannattaa aloittaa silloin kun seuraavina päivinä ei ole mitään menoja, esim. perjantaina. Maanantaina kun menet niin loppuviikon sun lihakses on tosi jäykät ja hyvä kun pystyt edes nousemaan tuolista. Se menee kyllä ohi sitten kokonaan kun viikon, pari on jo käynyt säännöllisemmin.
- lapazu
Ehdotan kuitenkin testaamaan myös ryhmäliikuntaa. Ihan itse siellä liikutaan eikä monellakaan tunnilla ehdi paljon muita katsella.
Itse löysin liikunnan ilon näiltä tunneilta ja salille ei yksin huvittaisi enää lainkaan mennä.- Jumppaonkivaaonon!
Oletko mahdollisesti entinen liikunnanopettajani, koska kuulostat ihan häneltä? :) Kuusi vuotta väitti, että pallopelit on hauskoja ja jytäjumppa iloista. Kaikilla ei ole sama maku!
- pois 80-luvulta
Jumppaonkivaaonon! kirjoitti:
Oletko mahdollisesti entinen liikunnanopettajani, koska kuulostat ihan häneltä? :) Kuusi vuotta väitti, että pallopelit on hauskoja ja jytäjumppa iloista. Kaikilla ei ole sama maku!
Ryhmäliikuntaa on paljon erilaista nykyään, ei ole olemassa vain yhtä "jytäjumppaa"..Jokainen voi valita makunsa mukaan.
- on on onon
pois 80-luvulta kirjoitti:
Ryhmäliikuntaa on paljon erilaista nykyään, ei ole olemassa vain yhtä "jytäjumppaa"..Jokainen voi valita makunsa mukaan.
Kaikki on sitä samaa, tanssitaan tyhmän jumputuksen tahdissa. Vielä 80-luvulla sentään oli olemassa muunkinlaista jumppaa kuin tanssia, mutta nykyään ei ilmeisesti voi kuntoilla ilman jytää. Kuntopiirit ovat ainoita poikkeuksia ja niitä on yleensä vain miehille.
Ylipäänsä kaikki eivät nauti siitä, että tehdään laumassa käskyjen mukaan samaa asiaa samassa tahdissa, oli se sitten mitä hyvänsä. Te saatte vapaasti nauttia siitä lammasmeiningistä, mutta koittakaa ymmärtää, että makuja on monenlaisia. - aikuisbaletti!!
on on onon kirjoitti:
Kaikki on sitä samaa, tanssitaan tyhmän jumputuksen tahdissa. Vielä 80-luvulla sentään oli olemassa muunkinlaista jumppaa kuin tanssia, mutta nykyään ei ilmeisesti voi kuntoilla ilman jytää. Kuntopiirit ovat ainoita poikkeuksia ja niitä on yleensä vain miehille.
Ylipäänsä kaikki eivät nauti siitä, että tehdään laumassa käskyjen mukaan samaa asiaa samassa tahdissa, oli se sitten mitä hyvänsä. Te saatte vapaasti nauttia siitä lammasmeiningistä, mutta koittakaa ymmärtää, että makuja on monenlaisia.Jos haluaa tanssia, voi sitä tehdä myös kauniin klassisen musiikin tahdissa.
http://www.youtube.com/watch?v=t2wdxLcHk-8
- 28
Kannattaa hiukan miettiä minkälaisesta kuntoilusta ensinnäkin tykkää, jottei sitten liian äkkiä kyllästy. Vaihtelevuus myös on hyväksi välillä ohjatulla jumpalla ja välillä salilla jne..mahdollisemman monipuolisesti kaikkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565320Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212357- 1131582
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2281529- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2911085- 721047