Kuis vanhana ootte laittanu vaavinne hoitoon ihan kokopäiväisesti, kun ite ootte jo töis tai koulussa? Ite lykkäsin koulun aloittamista vielä ainakin parilla kuukaudella, kun en vaa raatsinut laittaa vielä 8kk poikaani hoitoon pitkiksi päiviksi.. oon saanu kyllä vaa positiivista palautetta siitä:) Mutta kertokaa omat kokemuksenne tai mielipiteenne asiasta.
Vauva kokopäiväiseen hoitoon?
23
242
Vastaukset
- minäkään en raskisi
Minä en raski vieläkään vaikka vauva on jo yli yksivuotias. Onneksi ei ole vielä mitään esim.taloudellisia esteitä.
Tuntuu hyvältä että siirsit hoitoon menoa parilla kuukaudella. Yleensä lapsi viedään hoitooon aikasintaan kun vanhempainrahakausi päättyy. Pieniä vauvoja ei vielä oteta päiväkotiin hoitoon. Mielestäni vanhempainrahakausi saisi kestää yksivuoiaaksi asti.
En halua tuomita niitä jotka vievät lapsen pienenä jo hoitoon, mutta silti väitän, että alle 3 vuotiaan paras paikka on kotona tai vaihtoehtosesti pienessä ryhmässä esm.perhepäivähoitajalla. Päiväkodissa olisi hyvä olla ainakin omahoitaja. - Äityliini...
Itselläni on nyt 2 kk ikäinen vauva ja mietin jo nyt tulevia hoitojärjestelyjä. Vanhempainrahakauteni päättyy ensi toukokuun alussa, jolloin todennäköisesti joudun palaamaan töihin. Tosin olen nyt työttömänä, koska määräaikainen työsuhteeni päättyi samaan aikaan kun jäin äippälomalle. Eli työn hakukin olisi edessä. En kuitenkaan haluaisi laittaa tyttöä vielä noin pienenä päiväkotiin. Meillä on toisaalta se hyvä tilanne kun tyttö on syntynyt kesäloma aikaan niin mies voisi olla kotona ensin isäkuukauden ja sitten vielä kesäloman. Eli tyttö voisi hyvin olla kotona ainakin sinne 1-vuotiaaksi. Siitä eteenpäin onkin sitten auki suunnitelmat. Itse olisin kyllä mielelläni tytön kanssa kotona, mutta ei tuolla kotihoidontuella kovin hyvin pärjättäisi. Olen miettinyt, että voisin tehdä töitä esim. 3 arkipäivänä viikossa. Olisihan sekin jo vähän enemmän kuin pelkkä kotihoidontuki kuntalisä.
Miten te jotka olette kotona lapsen kanssa kotihoidontuella olette pärjänneet taloudellisesti kun mies tuo leivän pöytään? (Toki tähän vaikuttaa miehen tulot:)) - aika hyvin
Hyvin ollaan pärjätty. Mies tienaa 2500 kuussa ja maksaa 800 euroa lainan lyhennykset, yhiövastikkeet. Ja lahjoittaa mullekin 200 e/kk. Silti tuntuu, että rahaa kuluu yllättävän paljon ja välillä saa kitkutellakin.
- en vie alle 3v
Mulla on onneksi niin fiksu mies, että ymmärtää kuinka tärkeää on, että lapsi saa olla 3v ati kotona. Tiukkaa on, mutta kaikesta ylimääräisestä tinkimällä selviää.. ja asuntolaina ja kulutusluotto laitettiin 2 vuodeksi lyhennysvapaalle. Miksi ihmeessä viedä vauva hoitoon kun se siitä varmasti kärsii.?
- !!!
Ai varmasti kärsii!!! Nyt taas pistää ärsyttään... Varmasti riippuu vauvastakin, että kuinka herkille ottaa hoitoon meno! Itse siis aion olla kotona pitkään, mut siltikin pistää ärsyttään nää ehdottomat mielipiteet...
Ei minunkaan mielestä vauva niinkään kärsi siitä hoidossa olemisesta... Mutta tuntuis se vähän ankeelta ja oudolta varmasti lapsestakin olla yhtäkkii nii pitkiä päiviä muualla ja kotona kerkeis tyyliin vaa illalla pari tuntia olla perheen kanssa ja nukkua..
Ja minun mielestä ois aikaisintaan hyvä laittaa lapsi hoitoon tosiaan vuoden ikäisenä,mutta miksei 3vn astikin kotona.. tosin jo viimeistään sillon hoitoon, ku varmasti tarttee ikäistensä seuraa jo sillon!
Täs nyt ite kattelen sen pari kuukautta, jotta raaskinko vielä 10kk:nakaan vielä laittaa vai vasta silloin 1v:) Tosin rahatilanne siihen vaikuttaa hyvinkin pitkälti.. :(- dfgdfgfdg
".. tosin jo viimeistään sillon hoitoon, ku varmasti tarttee ikäistensä seuraa jo sillon! " Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärrä, miksi lapsi ei saisi ikäistänsä seuraa vaikka olisikin kotihoidossa! Aina ajatellaan, että jos lapsi on vaikka eskariin asti kotihoidossa, että hän ei lainkaan näkisi muita lapsia! Se lapsi voi käydä esim. kerhossa parina päivänä viikossa, harrastaa muskaria tms., nähdä puistoissa ja pihalla myös niitä kavereita! Älkää hyvät ihmiset viekö pientä lasta tarhaan 8-10h että "tarttis ikäistä seuraa", lapselle kun riittää se pari tuntia (esim. 3v) per päivä sitä "ohjattua toimintaa!".
- Vähän työkokemusta
Meidän neidillä on ikää vasta 3kk, mutta kun on tuota tullut mietittyä teoreettisella asteella jo ennen vauvan syntymää. Toivoisin, että voisin odottaa ainakin siihen asti, että lapsi pystyy liikkumaan omatoimisesti ja ilmaisemaan itseään niin että vieraskin ymmärtää, eli tuonne 1,5-2v ikään, koska muutoin reppana jää päiväkodissa auttamattomasti jalkoihin. Ihanaa olisi, jos lapsen saisi perhepäivähoitoon alle 3-vuotiaana. Minusta lapsen kannalta olisi ideallista olla kotona 3v ikään asti, mutta en tiedä onko minulla asiaa takaisin töihin jos olen niin kauan poissa... mennessä näkee. Mutta ei, en ole lähdössä toukokuussa vanhempainrahakauden päättyessä töihin, koska ei ole taloudellista pakkoa (miehellä ok palkka, ja säästöjä ehti keryä tilille ennen raskaaksi tuloa).
- !!!
Toi on munkin mielestä se rajapyykki, että laps osaa itse liikkua paikasta toiseen ja osaa ymmärrettävästi ilmaista mielensä! Tarhatädit kun eivät tunne lapsen itkua, että milloin olis nälkä, millon tylsää, milloinka väsyttää... Tokihan yhdeksänkuisella on jo jokin rytmikin, mut siltikin!
- en vie alle 3v
niin se vaan on, liian aikainen päivähoito/ ero ensisijaisesta hoitajasta on vauvalle/taaperolle haitallista. Minkäs minä kehityspsykologisille faktoille voin!! Toki jos päivät on alkuun lyhyempia ja ryhmä on pieni (esim. pph) ja asiat muuten kotona hyvin niin ei kärsi niin paljon kuin jos alle 1v viedään isoon tarharyhmään ja vanhemmat on muutenkin iltaisin huonosti läsnä lapsen tarpeille.
- ninin
Meillä esikoinen on ollut kotihoidossa siitä huolimatta, että menin suoraan vanhempainvapaan loppuessa töihin. Tai 2 viikkoa ennen palasin jo, kun mies oli isäkuukauden (6vkoa) kotona. Töissä olen ollut 20-25h/vko kohta vuoden verran ja mies on tuolloin lapsen kanssa. Samalla tavalla jatketaan tämä vuosi loppuun ja sitten jään kakkoselta äitiyslomalle. Ihan mukavasti on pärjätty rahallisesti kun saan itse palkan lisäksi kotihoidontuen kuntalisän. Yhteinen aika on kortilla, mutta kohta on yhteistä aikaa taas enemmän. Lapset on vain vähän aikaa pieniä.
- 54321+
En minäkään veisi alle vuoden ikäistä hoitoon. Käsittämätöntä, että vanhempainvapaa päättyy juuri kun lapsella alkaa eroahdistus ja vierastaminen. Kyllä lapsen on parempi silloin olla kotona hoidossa, kuin vieraassa ympäristössä vieraiden ihmisten keskellä.
- äääkkk
Joo en minäkään veisi 1,5 v lastani hoitoon vielä. Teen yhden illan vkossa töitä. Se auttaa taloudellisesti paljon. Silloin lapsen mummo hoitaa muutaman tunnin ennen isän tuloa töistä. Tuntuu hullulta ajatuskin, että joku muu saisi viettää lapseni kanssa enemmän aikaa päivässä kuin minä itse (esim. hoitopäivä klo 7-16, lapsi nukkumaan klo 20 jotta saa riittävästi unta). Ja rahat riittää kun katso mihin sen käyttää. Itse sain äityisrahaakin minimin ja hyvin on pärjätty. Omassa lähipiirissäni menee niin, että ne jotka on tienannut paljon ennen lasta, aloittavat työt aikaisin. Lienekkö tottuneet tiettyyn elämisen tasoon. Mulla on helppoa kun aina elänyt vähällä.
- 10kk
Minun lapseni meni päiväkotiin ollessaan 10kk neljänä päivänä viikossa. Meidän kokemuksen mukaan tämä on toiminut todella hyvin. Lapsi ei osannut ielä kävellä, oppi 1-vuotiaana, muttei todellakaan jäänyt muiden jalkoihin (ryhmässä oli myös toinen "ei kävelevä" lapsi.
Jokainen tekee omat ratkasunsa, mutta haluan vain sanoa, että ei aikaisin päivähoitoon vieminen tee lapselle haittaa, pikemminkin lapsesta tulee sosiaalinen ja yhteistyökykyinen jo pienenä.- jepjepjee
Toi viimeinen lause "pikemminkin lapsesta tulee sosiaalinen ja yhteistyökykyinen jo pienenä." on kyllä vanhempien oman omatunnon helpottamista. Meillä on todella sosiaalinen ja muiden kanssa hyvin toimeen tuleva tyttö, joka on 5-vuotta, eikä ole koskaan ollut päiväkodissa, vaan pienempien sisarusten kanssa kotona. kyllä se sosiaalisuus luonteessa on, eikä päiväkodissa.
- Ja olet..
jepjepjee kirjoitti:
Toi viimeinen lause "pikemminkin lapsesta tulee sosiaalinen ja yhteistyökykyinen jo pienenä." on kyllä vanhempien oman omatunnon helpottamista. Meillä on todella sosiaalinen ja muiden kanssa hyvin toimeen tuleva tyttö, joka on 5-vuotta, eikä ole koskaan ollut päiväkodissa, vaan pienempien sisarusten kanssa kotona. kyllä se sosiaalisuus luonteessa on, eikä päiväkodissa.
sitä mieltä, että lapsesi olisi ihan yhtä sosiaalinen ym. jos olisi ainoa lapsi eikä olisi koskaan ollut hoidossa?
- jepjepjee
Ja olet.. kirjoitti:
sitä mieltä, että lapsesi olisi ihan yhtä sosiaalinen ym. jos olisi ainoa lapsi eikä olisi koskaan ollut hoidossa?
No ei ehkä aivan yhtä yhteistyökykyinen, mutta sosiaalinen aivan varmasti. On ollu sellainen aina, ennen sisaruksia myös. on vaan sen luonteinen. Pikkuveli taas, joka ei myöskään ole hoidossa ollut, ei ole läheskään niin sosiaalinen, itseasiassa hieman arka, vaikka hänellä on myös sisarukset. Luonne-eroja katsos.
Ja toisekseen, on niitä muitankin vaihtoehtoja kuin päivähoito. Esim kerhot, avoin päivähoito jne... - hnthmtrum
Muun muassa psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen on tuosta vähän eri mieltä... hänen mukaansa lapsen hyvä sosiaalinen kehitys ja itsetunnon muodostuminen edellyttää alle 3-vuotiaana omien vanhempien hoivaa (=kunnon pohja, luottamus, minäkuva jne) ja vasta myöhemmin sitä mitä me pidämme "sosiaalistamisena" eli niitä päiväkotiryhmiä. Tämä olisi vakuuttavampaa jos osaisin nimetä tarkan lähteen, tuo täti on kirjoittanut paljon, mut valitettavasti en muista missä lehdessä toi artikkeli oli :) "Hyviä lapsia" tulee varmasti monella tapaa ja toiset lapset kestää paremmin ei-ihanteellisia kasvatusolosuhteita, mutta psykologia kovasti tukee sitä että alle 3-vuotiaan paras paikka ei ole päiväkodissa. Ketään en silti syyllistä, kasvatus on aina kompromisseja.
- ---pirrrrrrrre---
No tapellaan nyt sitten tästäkin asiasta! Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, lapsensa parasta jokainen kuitenkin kai pohjimmiltaan ajattelee. Ei tarvitse aloittaa taas superylipitkää tappeluketjua....
- .....
En tiedä, onko ketjusta tällä välin poistettu viestejä ennen kuin ehdin niitä lukea, mutta minusta ylläoleva keskustelu on melko asiallista. Väittelyä on käyty ja kärkkäitäkin mielipiteitä esitetty, mutta ei kai kaikkien tarvitsekaan olla samaa mieltä? Eriävistä mielipiteistähän juuri saadaan aikaan hyvää keskustelua, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin ja aleta lyömään vyön alle. Ei kenenkään myöskään ole pakko lukea jokikistä palstan keskustelua läpi tai osallistua siihen tahtomattaan. Väitelkööt kaikessa rauhassa ne, joilla on aiheeseen sanottavaa, ja jotka väitellä haluavat. Muut voivat jättää koko ketjun omaan arvoonsa ja keksiä mukavampaa tekemistä. Onhan sitä elämää suomi24:n ulkopuolellakin. :)
- I re ne
Kyllä pitää. Kas se oma ratkaisu on se ainoa oikea, muiden vääriä. Ja se pitää kaikille kertoa.
- KALASIMAJAANA
Älä Hanki lapsia ne vaan haisevat ja huutavat! Rahat voi käyttää viisammin juomiseen esimerkiksi terveisin suomentulevatoivo!
- LEILAdd
En nyt osaa sanoa, miten lapsen sosiaalinen elämä/psyyke kärsii/kehittyy siitä, jos hän on päiväkodissa, tai jos hän ei ole, mutta haluaisin kertoa omia kokemuksiani päiväkodista.
Olen nyt 17-vuotias. Muutama vuosi sitten olin TET-jaksolla eräässä päiväkodissa, alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Ryhmässä oli kaksi juuri vuoden täyttänyttä tyttöä. Itse en mitenkään kokenut, että he olisivat jääneet jalkoihin, vaikkeivät osanneetkaan kävellä vielä. Kun muilla lapsilla oli esim. jumppahetki, pienimmät otettiin erikseen jonkun hoitajan kanssa esim. toiseen huoneeseen leikkimään, koska he eivät vielä voineet osallistua. Samoin he söivät eri pöydässä, koska heitä vielä syötettiin ja muut söivät itse. Heidän erilaiset tarpeensa otettiin hyvin huomioon.
Toki en ole mitenkään varma, tarvitseeko sen ikäinen ikäistensä seuraa. Lähes kaikki lapset leikkivät suurimman osan ajasta yksin, kontakteja muiden kanssa olivat lähinnä tilanteet, joissa toinen otti jotain toisen kädestä, tai kun piti jonottaa liukumäkeen. Toki tärkeitä tilanteita, joissa oppii paljon, mutta ehkä nämä tilanteet tulisivat tutuiksi myös leikkipuistossa? :) Yksi ryhmän lapsista osasi edes puhua kunnolla ja ymmärrettävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465787Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6042265Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821171Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771013
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61936- 61905
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778