Tarvitaanko routaeriste betonilaatan alle?

Ap

Eli kyseessä ei ole rakennuksen perustus vaan ison ja painavan koneen perustus ulkosalle. Siihen tulee neljä betonilaattaa, siis koneen joka nurkan alle yksi. Laattojen paksuus alle puoli metriä. Eikä saisi routia paljon enempää kuin talon perustuksetkaan. Alue on ennestään hyvin kuiva ja siihen tulee salaoja 1,5 metrin syvyyteen. Sitten tulee hiekkaa runsas metri ja siihen laatat. Ja lopuksi hiekkaa vielä laatojen yläreunaan asti. Ja kysymys kuuluu että tarvitseeko pistää esim finfoamia laattojen alle vai onko täysin turhaa kun on kuitenkin noin paljon hiekkaa alla ja salaoja?

7

3666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mureke

En minä ainakaan näkis syytä laittaa mitään routaa siihe.. aika syvällä salaoja..
      Laita täyttöön 0-16 mursketta.

• 6-32

0-16 routii, routimatonta esim 6-32

• Ins. maanrak.
        6-32 kirjoitti:

0-16 routii, routimatonta esim 6-32

Että murske 0-16 routii? Pahus, olen suunnitellut virheellisiä maarakenteita kohta 15 vuotta.

• cCXZCZXC
        Ins. maanrak. kirjoitti:

Että murske 0-16 routii? Pahus, olen suunnitellut virheellisiä maarakenteita kohta 15 vuotta.

tottakai routii periaatteessa kun on nollaa joukossa

• ladetsy

Kirjoittajan tektistä ei käy ilmi missä päin Suomea tämä homma on. Ihan pohjois- Suomessa ei vielä 1.5 riitä, joten jos siellä asut niin suosittelen routasuojausta. Itse asissa minä laittasin joka tapauksessa routasuojauksen laatan alle, oli missä päin Suomea tahanssa. Ei näistä talvissa koskaan riedä. Muistakko sen talven kun järvet jäätyi ennen lumea.jo syyskuussa? Silloin oli routaraja tod syvällä. Älä kuitenkaan finnfoamia laita, se on turhan kallista. Ihan tavallinen 100m Styrox eps riittää ja tulee halvemmaksi.Silloin voit nukkua yösi rauhassa, ei varmasti laatta liiku/halkeille keväällä!

• Rak.inssi

Taas näitä, jotka eivät ymmärrä. Antavat aivan vääriä neuvoja.

" Älä kuitenkaan finnfoamia laita, se on turhan kallista. Ihan tavallinen 100m Styrox eps riittää ja tulee halvemmaksi.Silloin voit nukkua yösi rauhassa, ei varmasti laatta liiku/halkeille keväällä!"

Ilman muuta Finnfoam, ei tavallista EPS-eristettä. Kyseessähän oli nimenomaan painava kone, joka ei saa liikkua. Onhan EPS-eristeissäkin laatuja jotka kestävät samat kuormitukset kuin Finnfoam, mutta maksavatkin saman verran.

• infra inssi

"Että murske 0-16 routii? Pahus, olen suunnitellut virheellisiä maarakenteita kohta 15 vuotta." Niin eihän 0-16 varsinaisesti roudi, mutta jäätyy ja sitämyötä laajanee...

Ja KYLLÄ pitää laittaa eriste laattojen alle!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7395
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5364
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      250
      4485
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4435
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3217
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2636
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2328
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      28
      2291
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      43
      2194
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2154
    Aihe