Elänkö ”liitossa”

Monet ihmiset ajattelevat että toden puhuminen toiselle on aggressiivista ja että he tällöin menettäisivät ystävyyssuhteensa. Useat ihmiset eivät halua hyväksyä kritiikkiä. Jos joku huomauttaa heidän virheistään tai ongelmistaan, he voivat nousta kapinaan tätä ihmistä vastaan. Yleinen sanonta ”se mitä et näe, ei voi loukata sinua” kertoo inversiosta.

Mielestämme toisten vajavuuksista huomauttaminen loukkaa heidän tunteitaan ja tekee heistä vihollisiamme. Kotona, työssä, koulussa ihmiset naamioivat sen, mitä ajattelevat ja tuntevat, eivätkä halua itsekään kuulla muuta kuin kehumista. Kaikki negatiivinen lausutaan ääneen vain silloin kun räjähdetään vihasta tai ollaan kiihtyneessä mielentilassa. Tällöin se, mitä sanotaan, pilataan usein liiallisella aggressiolla ja sensuurilla. Tästä seuraa, että lakkaamme auttamasta muita, minkä voimme tehdä vain kertomalla totuuden.

Toinen syy miksi ihmiset pitävät yllä sosiaalisia liittoja: uskomme että, jos emme huomauta toisten epärehellisistä teoista ja pahoista tarkoitusperistä, nämäkään eivät kiinnitä huomiota meidän virheisiimme. Tämän seurauksena psykopatologia ja sosiopatologia rehottavat yhteiskunnassa. Näin vanhemmat ja lapset, aviopuolisot ja liikekumppanit muodostavat keskenään tekopyhän liiton. Eli jokainen tietää toisestaan kaiken, mutta kukaan ei sano mitään. On aivan kuin planeettamme olisi suuri näyttämö, jossa miljardit ihmiset viettävät elämäänsä näyttelijöinä.

Totuutta puhutaan vain huutamalla suutuspäissään. Kun vihanpuuska on ohi molemmat osapuolet pyytävät anteeksi, ”ottavat takaisin”, sen minkä sanoivat ja jatkavat kohteliaisuuksiaan. Tällainen asenne jäykistää tietoisuuden, joka on voinut nousta pintaan konfliktin aikana.

Jotta liitot voitaisiin murtaa, tulisi puhua totta rakastavasti ja suvaitsevasti. Tämä on vaikea tehtävä ja vaatii paljon rakkautta ja rehellisyyttä.
-

9

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onpa pimeä tapa elää

En minä elä tuolla tavalla. Minä sanon, mitä ajattelen. Osaan sanoa negatiiviset asiat rakentavaan sävyyn, jos minua ei ole tahallaan raivon partaalle ärsytetty. Silloin sanon kyllä muutakin, mutta osaan myös pyytää anteeksi.

• Onpa pimeä tapa elää:lle

Olet tasapainoinen ihminen, sovussa itsesi kanssa. Kunpa useampi voisi sanoa noin.

Työpaikallani kyllä ongelmista vaiettiin, puhuttin asiat asianomaisen selän takana. Minullekin eräs ystävä kertoi mitä minusta oli sanottu.

Olin kerran luottamusmiehenä, jonka johdosta sanoin esimiehelleni
      suoraan soittaneeni virastoon, koska hän jätti ilmoittamatta joidenkin pätevien henkilöiden nimet seuraavan vuoden työnhakua varten. Seurauksena oli syrjintä työtehtävissä, jota jatkui niin kauan olin "firmassa". Luulen, että hän alkoi pelätä minua.

• "Uskollinen ystävä on korvaamaton eikä hänen arvonsa ole punnittavissa." Siirakin kirja.

Toivoisin ystävyydeltä suoruutta ja rehellisyyttä, kuuntelua ahdingossani, lämminsydämisyyttä, tarvittaessa auttavaisuutta ja ohjausta. Hyvä olisi, jos ystävä sanoisi minulle sen, kun hölmöilen, ymmärrän asiat väärin tai olen liian uhkarohkea tai uhoava.

Olen liitossa, jos "metsästän" hyötyä tai salaan heikkouksiani ja vikojani.
      "Älä paljasta minua toisille, niin en minkäkään paljasta sinua", tarkoittaen
      jotain huonoa, hävettävää, epäeettistä. - Avoimuus on kyllä rohkeutta.

Eri asia on varsinainen puolueellisuus, eli tieten tahtoen toisten suosiminen muiden kustannuksella. " Kun annan sinulle tukeni, niin muista sitten minua tarvittaessa."

• mmbb

Kielteisillä asioilla on eri merkityksiä, eikä niitä voi niputtaa. Esimeksiksi lihavalle ihmiselle on turhaa muistuttaa lihavuudesta, koska tämä tietää painonsa itsekin. Kohtele toisia, kuten toivoisit itseäsikin kohdeltavan, on hyvä neuvo. Empatia tekee meistä sosiaalisia, muuten olisimme apinoita.
      Olin nuorena samanlainen rehellinen idealisti kuin sinä nyt. Sain päänsärkyä, kun piti miettiä, mitä milloinkin valehdella. Töissä kerroin pomolle, että jään kesken päivää pois - kun on hirveä kankkunen ! Sain firmasta potkut. Sen jälkeen kankkunen on ollut vain migreeniä. Olin tietty rehellinen, mutta en ollut valmis maksamaan siitä työpaikkaani, minkä hölmöyttäni menetin. Näin ihmiset väistämättä oppii sosiaalisen kanssakäymisen säännöt, hyvinkin nopeasti.
      Eräs ystäväni kehui itseään vilpittömäksi ja huomautteli toisten lihavuudesta ja muustakin ulkonäöstä. Kysyin paljonko hän saa palkkaa ? - sitä hän ei kertonut. Esimerkki todistaa, että meillä jokaisella on salattuja alueita, joita ei muille paljasteta. Pelkäämme haavoittumista, ja tiedämme, että loukkaaminen on yleistä. Ilkeily ei pitemmän päälle kannata, koska lopulta jäisimme yksin mielipiteittemme kanssa.
      Maailmasta ei lopu vääryys eikä ahneus, ja on hyödytöntä yksin pyrkiä korjaamaan näitä epäkohtia. Riittää, että itse kykenet elämään rikasta ja hyvää elämää läheistesi ja omantuntosi kanssa.

• mmbb

"Maailmasta ei lopu vääryys eikä ahneus, ja on hyödytöntä yksin pyrkiä korjaamaan näitä epäkohtia. Riittää, että itse kykenet elämään rikasta ja hyvää elämää läheistesi ja omantuntosi kanssa."

Maailman parantaminen on surudenhulluutta. Mutta ei kannata kuitenkaan lopettaa tekemästä hyviä asioita muillekin kuin itselle ja läheisille.
        Kannattaa kuunnella omaatuntoaan, joka on eettistä tietoisuutta. Yksittäinen teko vaikuttaa kokonaisuuteen. Tänä aamuna sanottiin radiossa liikeenteestä puhuttaessa, että ihmisten ympäristötietoisuus on lisääntynyt. Asia oteaan huomioon liikennesuunnittelussa.
        -

• Lette kirjoitti:

mmbb

"Maailmasta ei lopu vääryys eikä ahneus, ja on hyödytöntä yksin pyrkiä korjaamaan näitä epäkohtia. Riittää, että itse kykenet elämään rikasta ja hyvää elämää läheistesi ja omantuntosi kanssa."

Maailman parantaminen on surudenhulluutta. Mutta ei kannata kuitenkaan lopettaa tekemästä hyviä asioita muillekin kuin itselle ja läheisille.
        Kannattaa kuunnella omaatuntoaan, joka on eettistä tietoisuutta. Yksittäinen teko vaikuttaa kokonaisuuteen. Tänä aamuna sanottiin radiossa liikeenteestä puhuttaessa, että ihmisten ympäristötietoisuus on lisääntynyt. Asia oteaan huomioon liikennesuunnittelussa.
        -

Näinhän asia on. Pahuutta ei saa poistettua, ei ainakaan kokonaan. Hyvä, kun itse yrittää toimia rakkaudellisesti ja eettisesti. Hyvä kiertää kulkuaan, se on havaittu.

Ps. Joillain palstoilla nimimerkit Lette ja Selailija ymmäretään yhdeksi ja samaksi henkilöksi. Näin ei kyllä ole. Olemme kaksi eri persoonaa.

• Selailija kirjoitti:

Näinhän asia on. Pahuutta ei saa poistettua, ei ainakaan kokonaan. Hyvä, kun itse yrittää toimia rakkaudellisesti ja eettisesti. Hyvä kiertää kulkuaan, se on havaittu.

Ps. Joillain palstoilla nimimerkit Lette ja Selailija ymmäretään yhdeksi ja samaksi henkilöksi. Näin ei kyllä ole. Olemme kaksi eri persoonaa.

Vahvistan Selailijan sanoman. Minä ja Selailija olemme kaksi eri henkilöä.
        Lette

• Rakastunut halusi liiton, jota eivät maailman tuulet tuivertaisi. Hän tahtoi sympioosin. Tämä sopi myös rakastetulle. Onni olisi heidän, vain heidän kahden, kukaan tai mikään ulkopuolinen ei kuuuna päivänä saisi siihen vaikuttaa.

Aikaa myöten rakastunut alkoi kuitenkin kaivata edellisen liiton tuottamia jo aikuisia lapsiaan, mutta ei voinut tavata heitä kuin salaa. Symbioosin toisella osapuolella ei tällaista herkkua ollut ja hän vastusti mustasukkaisesti kaikkea mitä mitä heidän väliinsä tuli. Rakkauden nimissä solmittu liitto olikin rakkautta vastaan.
      Ehkä meidän pitäisi liittoutua vain rakkauden, ei koskaan ihmisen kanssa.
      Tämä kertomus on todellisesta elämästä, ei minun mutta tutun.

• täytyy aina

arvioida mitä kannattaa sanoa ja millä tavalla. Jos vaikka huomaa, että joku ei kertakaikkiaan käsitä jotain asiaa, ei kannata sanoa rumasti. Kannattaa vain ohjata pois ko. asian parista. Muiden ulkonäöstä ei kenelläkään ole varaa huomautella. Vaatteista puolestaan voi, jos joku tahtoo kuulla rehellisen mielipiteen. Jos joku haisee, voi nätisti huomauttaa.
      Rumasta käytöksestä ja kohtelusta täytyy aina huomauttaa! Ikävä kyllä monet vetävät herneen nenään myös siitä. Jotkut ei kestä sillä tavalla krittiikkiä ollenkaan, vaan kuvittelevat saavansa olevansa kusipäitä muille, muttei kestä sen tulevan takaisin selkein argumentein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6976
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      688
      3039
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1300
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1275
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1160
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      210
      999
    Aihe