Myyjän vastuu - Ja miten ostaa vahinhoittunut talo oikein?

kukamitämissä2

Moro,

Olen ostamassa 1955 rakennetun talon, josta on putket paukahtaneet ja saattaa olla rossilattia home ongelmaa. Myyjä ei näköjään ole myymässä tätä taloa purkutalona.

Kuntoarvio on yli 2 vuoden vanha, jolloin putket olivat kunnossa.

Jos tämä omistaja ei tee uutta kuntoarviota ja ostan talon. Ja JOS löydän jotain todella ikävää yllätystä, miten voin purkaa kaupan?

Voiko tämä myyjää todistaa jotenkin että olisin muka tietoinen missä ja mitäkin hometta on?

Kannattaako minun ostaa tämä talo näin? Vai pudottaa hinta ja ostaa purkutalona?

Ja milloin voin aikaisintaan yrittää myydä talon eteenpäin jollekkin osaavalle jos lähtee itellä hermot? Onko se 2 vuotta?

4

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • partnevia.fi

Kauppaa ei saa purettua, mikäli ostajalla on tieto rakennuksen kehnosta kunnosta. Ikävät yllätykset välttää sillä, että käyttää rakennuksen tutkimiseen muutakin kuin omaa "mutu-tuntumaa" - tarkoitan tällä kyseisen ikäisten rakenteiden ammattilaista.

Ostajan ennakkotarkastusvelvollisuudesta on esim. oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä hyvin selkeä linjaus: Mitä vanhempi/ huonokuntoisempi rakennus, sitä laajempi on ostajan tarkastusvelvollisuus. Vaikka lain mukaan ostaja saakin luottaa myyjän antamiin tietoihin, niin siinä tapauksessa että annetut tiedot ovat ristiriitaisia siihen, mitä silmillä voi nähdä, ostajalle syntyy erityinen selonottovelvollisuus.

Tämän kysymyksen seikkaperäiseen selvittämiseen palstatila tässä on liian pieni. Paras neuvoni on: Ota avuksesi kiinteistöjuridiikkaa ymmärtävä ammattilainen ja rakenteita ymmärtävä ammattilainen.

Talon voit myydä vaikka samana päivänä, kuin sen ostatkin. Verottajan sivuilta löydät ohjeet, jos/ kun tulee myyntivoittoa tai -tappiota. Mikäli itse omistat ja asut talossa yhtäjaksoisesti 2 vuotta, myyntivoitto on verovapaata.

• Homeurpo

ÄLÄ OSTA! et ikinä pääse siitä eroon ilman tappiota. Ja hometalo on aina hometalo vaikka mitä tekis. Tulee paljon kalliimmaks korjata vanhaa ku ostaa/rakentaa kokonaan uus. Meillä 54 rak talon korjausarvio homeisen alapohjan osalta 55000€. Et mieti tarkkaan ennenku ostat. Tutkittua se vtt:n sertifioimalla tyylillä että saat realistisen arvion kunnosta ja korjauksen hinnasta.
      Kaupanpurku on lähes mahoton juttu. Nimim. Sitä yrittävä

• Homeurpo

Hiton autocorrect! Siis *tutkituta ja *tyypillä

• nuuuuu

Niin, muttako jos itse tekasee. Ei ole ko heittää uudet alapohjat sun muut. :P

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe