Olen katsellut laboratorionhoitajan hommia tuolta naapurimaan puolelta. Ongelmana on se, kuten useilla suomalaisilla hoitajilla, että olen ollut lähinnä näytteenottohommissa ja analyysipuolen osaaminen on jäänyt retuperälle. Kuka, tai millä nimikkeellä Norjassa otetaan verikokeita? Olen pyöriskellyt tuolla nav.no ym. sivuilla, mutta ei nappaa silmään yksiselitteistä kategoriaa. Sairaanhoitajat? Lähihoitajat?
Tällainen uniikki 'laboratoriohoitajat ottavat verikokeita'-systeemi taitaa olla käytössä vain Suomessa. Onko Pohjois-Norjassa enemmän suomalaisen kaltaista systeemiä?
Kiitos kaikille, jotka osaavat auttaa!
Laboratoriohoitajan työ Norjassa
3
2911
Vastaukset
- jepjep
Se nimike on Bioingeniør ja Norjassa olleilta bioanalyytikoilta olen saanut käsityksen, että työnkuva on samanlainen kuin Suomessa.
- jepjep
Sitten muuten muissa maissa laboratorionäytteet ottaa usein siihen erikseen koulutettu henkilö, englanniksi (phlebotomist). Tähänkin siis Suomen bioanalyytikko/lab.hoit. (medical laboratory technician) koulutus pätevöittää varsinaisen laboratoriotyön lisäksi.
- Myös kiinnostunut
Vanha aihe, mutta itseänikin kiinnostaisi miten hommat Norjassa toimii. Joko aloittaja on sinne päin mennyt töihin?? Onkohan kielivaatimukset niin tiukkoja, kuten vaikka sairaanhoitajilla. Potilaiden kanssa ei kuitenkaan niin paljon olla tekemisissä kuin hoitajat ja varmaan englanniksi voisi alkuun hoitaa kanssa käymisen muun henkilökunnan kanssa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä151568- 201560
- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229