Osaatko näyttää suuntamerkkiä?

Itsekäs minä,minä!

Oletko nähnyt yhdenkään pyöräilijän näyttävän suuntamerkkiä viimevuosina?
On se kumma mihin pyöräilijoiden tavat ovat hävinneet.
Niin vanhemmat kuin nuoretkin ei näytä suuntamerkkiä, saatikka sitten ota katse kontaktia autoilijaan kun tullaan risteykseen
Yritä nyt sitten arvailla tuleeko se sieltä suoraan, kääntyykö vai pysähtyy?
Itse käyn töissä normaalisti autolla, mutta viime kesänä tuli pyöräiltyä töihin joitakin viikkoja.
Tuli näytettyä joka kerta risteyksessä mihin olen kääntymässä,on selkeää kaikille ja parantaa omaa turvallisuutta.
Se on turha todeta ,että "minulla oli oikeus ajaa suojatien yli,mutta nyt olen kuollut"
Vanhemmat opettakaa lapsillenne suuntamerkin näyttö,muistan kun joskus kouluissa opetettiin pyörällä liikkumista liikenteessä.
Jos et osaa tässä ohje; vasemmalle käännyttäessä nostetaan VASEN käsi sivulle 90 asteen kulmaan ja oikealle kännyttäessä tietenkin OIKEA käsi!
Ja tietenkin riittävän ajoissa!.

8

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöljästyny

Totta,eivätpä paljoa räpylää heiluttele.
      Itse kuulun niihin,jotka näyttävät suuntatassua. Mutta olen muutenkin ns tiedostava ajaja eli pidän liikennettä silmällä,enkä huitele menemään känny tai kuulokkeet korvilla miten sattuu.

Tässä yksi päivä istuin bussissa ja siinä oltiin vähällä jyrätä kaverin yli,joka tuli fillarilla sivusta suoraan bussin eteen,ilman kypärää. Mutta kaverilla oli kyllä hemmetin isot kuulokkeet päässä!
      Mäiske vaan kävi kun matkustajien irtain omisuus lensi lattialle ja yksi matkustaja myös.
      Onneksi kukaan ei kuitenkaan loukannut itseään.
      Bussikuskilta kyllä pääsi parikin ns apusanaa tilanteessa.....

Mikä siinä on niin vaikeaa,ettei voi keskittyä siihen mitä kulloinkin tekee?
      Ovatko 85% ihmisistä jotain ADHD-potilaita??

Keskittykää siihen mitä kulloinkin teette ja tehkää se kunnolla.
      Sillätavoin jopa selviää hengissä!

Suunnan näyttäminen on yksi näistä hengissäselviytymistaidoista

• Osa näyttää, osa ei

Ne ainakin näyttävät, jotka ovat tottuneet treenaamaan maantiepyörillä ryhmässä. Suuntamerkin lisäksi he näyttävät mm. vaaralliset paikat automaattisesti muille tiellä liikkujille.

• tyhtyhtyht

Nämä näyttämättömät ovat vissiinkin niitä tyyppejä jotka yli kaiken pelkäävät sitä mitä muut heistä ajattelevat. Suuntamerkin näyttämistä he tyhmyyttään ilmeisesti kuvittelevat enemmistön pitävän naurettavana juttuna, oikein sellaisena huippumallikansalaisen tuntomerkkinä. No onhan se useimmille vähän yök- imago.

Itse vältän mallikansalais-imagoa antamalla merkin humoristisesti esim. koivella taikka päällä nyökkäämällä, useimmiten kuitenkin viittaan kintaalla, silleen vähän rennosti. Saatan omata vähän kylähullun imagon.

• thebest

Ihan turha yleistää. Ne, jotka pyöräilee muutenkin kuin töihin tai kaljalle, näyttää usein miten. Totta vie korjattavaa on sekä fillarilla ajajilla ja autoilijoilla. Minä jäisin kerran päivässä auton alle, jos pitäisin oikeuksistani kiinni. Kolmion takaa tulevat autoilijat, kun katselevat vain autoja eivätkä pyörätietä huomioida.
      Sitten taas monet pyöräijät rinnastavat itsensä jalankulkijaan ja vetelevät leuka pystyssä suojatietäpitkin

• Vika on usein liikennesuunnittelussa. Pyörätietä pitkin ajava pyöräilijä kulkee monissa paikoissa käytännössä tien vasemmalla puolella.

Vähän kuin se vanha vitsi, jonka mukaan Ruotsissa olisi suoritettu oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtyminen vaiheittain: ensin raskas liikenne ja viikon kuluttua loput.

• Anonyymi
        blaah kirjoitti:

Vika on usein liikennesuunnittelussa. Pyörätietä pitkin ajava pyöräilijä kulkee monissa paikoissa käytännössä tien vasemmalla puolella.

Vähän kuin se vanha vitsi, jonka mukaan Ruotsissa olisi suoritettu oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtyminen vaiheittain: ensin raskas liikenne ja viikon kuluttua loput.

Se on yksi ja sama, kummalla puolen ajorataa pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylä kulkee. Liikennesäännöt ja väistämissäännöt ovat samat joka tapauksessa.

• Anonyymi

Tänään juuri ajoin pyörällä ja kääntyessäni suojatielle näytin suuntamerkkiä. Niin yksi idiootti jätkä alkaa huutamaan keuhko punaisena jotain ''et sä noin voi tehdä! Vaikka näytät suuntamerkkiä, et silti saa kääntyä!'' Mielestäni en tehnyt mitään väärää. Ajoin ihan oikein. Käskin sen jätkän pitää turpansa kiinni. Vielä se kuitenkin jatkoi sitä mölisemistään kun jatkoin matkaa.

t. Mahe

• Anonyymi

Väistämissäännöt pitää osasta.

Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
        https://youtu.be/nparGCTzSls

Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
        https://youtu.be/3nj4SmyEwII

Väistämissäännöt kevyenliikenteen väylillä ovat sitten oma asiansa. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja sielläkin. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5100
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      511
      1660
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      911
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      793
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe