Olen muutaman vuoden ajan tuntenut sisäisesti, että minun tulisi hankkia kalastusvälineitä, ei niinkään harrastuksen takia vaan eloonjäämisen (survival) tähden.
Kyse on siitä, että jos ja kun joskus maailmanpoliittinen tilanne kiristyy ja syttyy nykyisiä sotia laajempia konflikteja, jopa Kolmas maailmansota, niin sellaiset häiriötilat vaikuttavat nopeasti jokaisen maan elintarviketilanteeseen ja edessä voi olla piankin ruokapula, ehkä pahimmissa tapauksissa jopa nälänhätä.
Raamatun ennustusten (Jeesus ja Johannes Ilmestyskirjassa) mukaan lopunaikana tulee ruoasta pulaa ja jäljellä olevan ruoan hinta nousee korkealle.
Vaikka ei uskoisi Raamatun profetioihin, niin joka tapauksessa Suomenkin viranomaiset kehottavat ihmisiä pitämään kotona ainakin kahden viikon kotivaraa. Parasta olisi pitää ainakin puolen vuoden kuivamuonavarasto sekä paljon vettä eri kanistereissa kotona. Varastoitua ruokaahan voi sitten syödä pois viimeisen käyttöpäivämäärän mukaan, jos mitään ei tapahdu lähiaikoina. Olen varma siitä, että pidemmällä aikavälillä kyllä tapahtuu.
On myös hyvä varautua muutenkin, esim. sähkökatkosten varalta kynttilöin, taskulampuin, radion patterein jne. Ostin itse muutama viikko sitten hiiligrillinkin, jotta voin saada lämmintä ruokaa ja kuumaa vettä kahvia, keittoja ja perunan keittämistä varten, jos sähköt ovat pitkän aikaa poissa.
Mutta takaisin kalastukseen. Olin tosiaan kokenut pitkään, että eloonjäämisen ja varustautumisen takia olisi hyvä osata kalastaa, jos ja kun kauppojen hyllyt alkavat jossain vaiheessa olla tyhjiä. Silloin voisi mennä järvelle tai merelle kalaan ja saada siten ruokaa pöytään.
Olen kalastanut elämässäni hyvin vähän, lapsena hiukan mato-ongella ja kesän 1970 Lapin reissulla virvelillä. Mutta siihen se on sitten jäänytkin. Joten minulla ei ollut välineitä eikä taitoakaan.
Olin kuitenkin pitkään laiska tarttumaan asiaan, kunnes tänä syksynä 2011 päätin tarttua toimeen ja aloitin kalastusprojektin. Ostin ensin virvelin erilaisine vieheineen sekä sitten myös katiskan. Hankin tarvittavat kalastusluvat ja lähdin Loviisanlahdelle kalastamaan. Sain myös hyvää opastusta kalastuksen saloihin paikalliselta kalastajalta ja kalastuksen valvojalta Vesa Peltoluhdalta. Kiitos Vesa ystävällisistä neuvoistasi!
Kävin useita kertoja virvelöimässä, mutta en saanut mitään, vaikka vaihtelin paikkoja ja vieheitä. Lopuksi kokeilin jigilläkin, mutta sekään ei tuottanut tulosta.
Sama juttu katiskan kanssa. Kävin monesti kokemassa katiskaa, mutta aina se oli tyhjä.
Tiesin kyllä, että loppusyksy ei ole parasta aikaa kalojen narraamiseen. Parhainta aikaa olisi keväällä kutuaikaan. Kuulin myös naapurin kalastusta harrastavalta mieheltä, että muutkaan eivät ole juuri saaneet mitään kalansaaliita viime aikoina paitsi syvänteistä jigillä.
Niinpä minulle oli suuri ilonaihe, kun sain tänään 2.11.2011 katiskalla ensimmäisen kalansaaliini, yhden ahvenen 25 cm ja 161 g sekä yhden lahnan 18 cm ja 78 g.
Eli tästä se alkaa! Ehkäpä joskus saan vielä Pietarin kalansaaliita!
- - - - - - -
Jos joku haluaa nähdä saamani kalat ja käyttämäni katiskan kuvan, niin voi mennä kotisivujeni Eloonjääminen-osioon osoitteessa http://www.kolumbus.fi/jouko.piho/sivu34.htm .
Aloitin kalastusharrastuksen - tulevan ruokapulankin takia
23
167
Vastaukset
- Pysyvä mekanismi?
Tuolla ei ole kyllä vipumekanismi oikein kunnossa?
- Tosimies.
Ne muuten sirutetaan kaikki nuo kalatkin että nähdään kuka niitä onkii, ja seuraavaksi madot;)
- Älä pelkää.
Ei meidän tarvitse varautua. Katso, ruokapulan tullessa Herra enentää uskovien ruokavarat kuni Nainin lesken tapauksessa, kun öljy ja jauhot eivät loppuneet, tahi Hän lähettää kaarneet tuomaan meille ruokaa. Älä pelkää, usko ainoastaan.
- KAsvis-syöjä
Aina voi pettua syödä, ei ne männyt heti lopu!
- oven suu
KAsvis-syöjä kirjoitti:
Aina voi pettua syödä, ei ne männyt heti lopu!
Mielestäni Haavan kuori sopisi paremmin ruuvaksi kuin petäjän kuori, ei ne jäniksetkää syö petäjää vaan hapaa.
- Late Lapista.
Kalastus vehkeet minulla on ollut jo pikkupojasta asti, ensikeväänä aion käännättää tontilleni perunamaan, ja miksei siihen mahtuisi juureksiakin !
Marjat keräilen metsistä ja pensaista!
Late Lapista. SSSS Ry! - Kaalia
Minä ostin ryytimaan siemenet, ennenkuin paniikki iskee ja ne loppuvat.
- O-S-vsms
Mato-ongella ja pilkillä saa parhaiten kalaa, jos haluaa ruokaa. Katiska on hyvä hätävara, sinne ui varmasti jossain vaiheessa jotain. Virvelillä saa välillä heitellä viikkotolkulla ilman, että mikään nappaa.
Tuo ruokavasto -idea on hyvä. Itsekin olen ajatellut alkaa pitämään jonkinlaista pahanpäivän varaa. Vanhimmasta päästä aina ottaa ravinnoksi ja ostella uutta tilalle.- Tosi on
Vetouistelu soutamalla on myös hyvä konsti tulee kalaa ja kuntoa samalla kertaa eikä saastuta luontoa.
- bjcjjkhhhik
Tosi on kirjoitti:
Vetouistelu soutamalla on myös hyvä konsti tulee kalaa ja kuntoa samalla kertaa eikä saastuta luontoa.
Talvella varsinkin nostaa kuntoa hyvin!
- Tosi on
bjcjjkhhhik kirjoitti:
Talvella varsinkin nostaa kuntoa hyvin!
Kesällä jäältä pilkkiminen on vaikeaa!
- nälkäinen myllisti
mä syön Sepon ruokaa
- hassu-1
Meitsin ongelma taasen on se, että usein tulee kalaa liiankin kanssa.
Vapavehkeillä voi vääränlaiset kalat onneksi laskea takaisin kasvamaan C&R.
Tuon usein kalaa tutuillekin, vaikka muutamat haluavat kalansa valmiiksi fileoituna, täydellisiä tumpeloita kun ovat. Taidan jättää nuo fileen vonkujat ensi kerralla ilman ja harkitsen jokinlaisen kalankuivaajan väsäämistä.
Ulkomailla myydään yleensä puolet kaloista kuivattuina, eikä mene miksikään, ajankaan kanssa.
Ei muuta kun kireitä siimoja uuden harrastuksen parissa, kyllä se soppa siitä vielä syntyy, jos ei muusta niin siimoista viimeistään.
http://www.kalastus.com/
Taidan muutaman kuhan hakea jigaamalla vielä tänään. - Tosi on
Kalan oikea käsittely ratkaisee koko homman. Kylmälaukku mukaan veneeseen, verstys /suolestus heti ja kylmään huuhtelun jälkeen. Tumpelointi pilaa kalan nopeasti.
- sdgsdagsdgdsg
kappas, sivustollasi oli tuollainenkin osio. aivan mennyt ohi vaikka muuten vakiovieras olenkin..
pitää perehtyä tuohon ihan ajan kanssa.
ja tosiaan, pienestäkin saaliista voi olla iloinen. muistan kun itse kalastusharrastusta aloittelin, niin lensi siinä kerran virvelikin mereen turhan päivän jälkeen (alkoholilla osuutta asiaan :)
nyt useampia vuosia ihan vain mato-ongella ja pilkillä pyydystänyt, ts lupavapaasti.
laskeskelin niiden lupien hintoja ja totesin että jos virveliin oikeuttavat luvat ostan, niin kalalle tulee kilohintaa minun taidoillani moninkertaisesti prisman kalatiskiin verrattuna.
tilanne toki on toinen, jos tulee aika ettei prisman kalatiskillä ole kuin sulaneita jäitä..- Tosi on
Eipä ole kalatiskiä, kun Cittarissa ja hyvä onkin. Sieltä voi hakea saalista, jos ei tartu järvellä pyytimiin tai on keli huono.
- sdgdsagdgdsgdsg
Tosi on kirjoitti:
Eipä ole kalatiskiä, kun Cittarissa ja hyvä onkin. Sieltä voi hakea saalista, jos ei tartu järvellä pyytimiin tai on keli huono.
kyllähän prisman kalatiski hyvä on. on vaan niin pirun kallis että varaa ostaa vain lohta, silakoita tai muikkuja.
no kerran noiden silakoiden hinnasta menin avautumaan siellä ja kysyin että miksi ne on kymmenen kertaa kalliimpia kuin ruotsissa. myyjä sanoi, että hae sieltä sitten :)
- Kalijjaa!
Aloin kaljastusharrastuksen - tulevan juomapulankin takia.
- asassffg
ostaa dynamiittia pikaruokaa varten ja eliitin pommisuojia
- David Goljat.
Haen ruokani lähikaupasta, niin silloin ei tarvitse kumarrella lähi-itään.
- Pihon maailmanloppu
piti tulla 21.10 kun olit nähnyt oikein uniakin siitä niin kuin sadoista muistakin asioista joita väität jumalalta tulleiksi profetioiksi.
Sen verran kiero kuitenkin olit että jätit vuosiluvun mainitsematta, joten hankit itsellesi vastuuvapauden tässäkin asiassa...Siitä puheen ollen; miksi väität uniasi jumalalta tulleiksi profetioiksi vaikka kuitenkin annat niistä itsellesi vastuuvapauden! Jos ne olisivat jumalalta tulleita, niin siinä tapauksessa ei jäisi sijaa epäilylle, eikä pienimäällekään selittelylle vajavaisuudesta!
Olet pelkästään huomionkipeä, vallanhaluinen narsisti joka uskontoa apuna käyttäen yrittää toteuttaa mielitekojaan ja saada henkistä tyydytystä. Kuvittelet ihmisiä niin yksinkertaisiksi etteivät he ymmärrä epäillä sinua koska mainostat itseäsi oikeana uskovaisena jolle itse jumala on antanut tehtävän ja pitää sinuun jatkuvaa yhteyttä.
Toivottavasti et kuitenkaan ole uhkaillut Mellerin tapaan "jumalan kostavan niille jotka koskevat herran voideltuun", ja tarkoittavan voidellulla itseään ja kostolla -ei enemmän tai vähemmän kuin kuolemaa!Nimimerkki "Pihon maailmanloppu"
En jättänyt vuosilukua kierouksissani mainitsematta. On vain vaikeaa sanoa vuosilukua, kun en nähnyt sitä. Enkä minä kirjoittanut mitään maailmanlopusta vaan ydinräjäytyspilven näkemisestä.
Vastuuvapaus tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että en voi henkilökohtaisesti taata minulle lähetettyjen satojen sanomien oikeellisuutta, vaan lukijan on oltava omalla kohdallaan tarkkana. Minä olen vain informaation välittäjä ja kirjuri.
En uhkaa kenellekään Jumalan kostoa.
- Vai niin.
"Vastuuvapaus tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että en voi henkilökohtaisesti taata minulle lähetettyjen satojen sanomien oikeellisuutta,"
Väität itseäsi uskovaiseksi ja viestejäsi jumalalta tulleiksi. Jumalasi ei siis kykene antamaan sinulle viestejä niin, ettei niissä ole vaaraa tulla väärinymmärretyksi!
Hän siis jättää kaiken sanomansa sen verran tulkinnanvaraiseksi että Pihokin voi väärin menneiden ennustelujensa (eli kaikkien) kohdalla jälkeenpäin muuttaa tulkintaa ja tehdä niistä sen kaltaisia että ne vaikuttaisi olevan oikein ainakin suurimmaksi osaksi.
Tuntenet Lappeenrannan "profeetan" eli Harri Veijosen kanssa hengenheimolaisuutta....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997873- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763617
- 512859
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294