Ketjujen vaihtoväli

fasdasf_d

18

9998

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säälittääpyörä

      Kai tuo olis kuulunu huoltaa ja voidella jo aikoja sitten?
      Kumma kun vehkeitä kohdellaan kuin p....a.
      Taisi olla ilmainen kun olet tuohon kuntoon päästänytkin???

      Itse puhdistan ja voitelen fillarini joka ajon jälkeen,eikä ongelmia tule näin toimittaessa.

      Mut pyörähuolto osannee auttaa,jos sinulla on nyt varaa siihen?

      • ride on

        Joka ajon jälkeen? Käyttöä varten nää vehkeet on tehty. Voitelua olosuhteista riippuen 1-250km välein ja perusteellisempaa putsausta joka toinen kerta. Pakka ja ketjut menee vaihtoon 3-5000km välein. Siinä se. Hyvin pelaa.


      • ripax
        ride on kirjoitti:

        Joka ajon jälkeen? Käyttöä varten nää vehkeet on tehty. Voitelua olosuhteista riippuen 1-250km välein ja perusteellisempaa putsausta joka toinen kerta. Pakka ja ketjut menee vaihtoon 3-5000km välein. Siinä se. Hyvin pelaa.

        Olen ajanut samalla ketjulla 10 000km. Tosin takapakka kestää tuolloin vain noin 14 0000 km, jolloin luistoa alkaa esiintymään tiukkojen mäkien lisäksi liikkeelle lähdettäessä. Olen puhdistanut sekä ketjut ja taka-ja etupakan lähes joka ajon jälkeen hammas-ja tiskiharjoilla. Uusi väite pyöräkorjaamoissa on, ettei ketjua voi vaihtaa ellei vaihda samalla takapakkaa. Olen vaihtanut aikoinaan ketjun 8000km:n välein ja takapakalla olen ajanut jopa 17000km. Pyöräkorjaamot yrittävät saada ehkä lisää myyntiä?


    • HiPo

      Aloitus taitaa olla trolli. Eihän alfinessa ketjua siirretä mihikään, joten ketjulla ei ole mitään tekemistä vaihteen vaihtumisen kanssa.

      Avovaihteissa ketju on hyvä vaihtaa viimeistään silloin kun se on venynyt n. 1% verran. Venymän saa mitattua esimerkiksi tämän näköisellä tulkilla:

      http://www.parktool.com/uploads/thumbnails/uploads/products/ffa18a721ab7ec2ef51f50a6cfb7b6487567c426_800x700.jpg

      Venyneemmilläkin ketjuilla voi ajaa, mutta silloin joutu ketjujen vaihdon yhteydessä vaihtamaan myös vähintään takarataspakka.

    • Anonyymi

      Mulla on 3 vaihteinen maastopyörä kuinka usein kannattaa vaihtaa ketjut

      • Anonyymi

        Vaidetaan kun ne ovat "sopivasti" kuluneet, mutta ei liikaa. Pitää mitata.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ketjun kuluma/venymä mittari on hyvä, jos tykkää.

        Itse mittaan venymän ja vaihdan ketjun, jossain 0,5..0,7 prosentin venymän kohdilla. Jos pakka ei enää toimi uudella ketjulla niin vaihdan myös pakan.

        Ihan yhtä oikea vaihtoehto on polkea niin pitkään kuin kulkee ja vaihtaa sitten uudet ketjut ja rattaat. Varsinkin napavaihteisella voi tehdä näin. Takaratas maksaa tuollaiseen vitosen, ketjut kympin ja eturatas on monesti "ikuinen" teräksinen. Toisaalta itse tehtynä nuo ei maksa paljoa ja voi hyvin tehdä ennakoivana huoltona jossain 2..4 tkm kohdilla. Voi myös huoltaa ketjun laiskasti ja vaihtaa sen useammin.

        Kaikki edellä mainitut ovat oikeita vaihtoehtoja, joilla ei ole suurta vaikutusta elinkaarikustannuksiin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun kuluma/venymä mittari on hyvä, jos tykkää.

        Itse mittaan venymän ja vaihdan ketjun, jossain 0,5..0,7 prosentin venymän kohdilla. Jos pakka ei enää toimi uudella ketjulla niin vaihdan myös pakan.

        Ihan yhtä oikea vaihtoehto on polkea niin pitkään kuin kulkee ja vaihtaa sitten uudet ketjut ja rattaat. Varsinkin napavaihteisella voi tehdä näin. Takaratas maksaa tuollaiseen vitosen, ketjut kympin ja eturatas on monesti "ikuinen" teräksinen. Toisaalta itse tehtynä nuo ei maksa paljoa ja voi hyvin tehdä ennakoivana huoltona jossain 2..4 tkm kohdilla. Voi myös huoltaa ketjun laiskasti ja vaihtaa sen useammin.

        Kaikki edellä mainitut ovat oikeita vaihtoehtoja, joilla ei ole suurta vaikutusta elinkaarikustannuksiin :)

        Tuossa on se vaara että pitää vaihtaa myös eturattaat. Itse mittaisin venymisen tasaisin väliajoin ja vaihtaisi ketjut (ja tarivttaessa myös takapakan). Näin ei eturattaisiin tarvi koskea pitkään aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on se vaara että pitää vaihtaa myös eturattaat. Itse mittaisin venymisen tasaisin väliajoin ja vaihtaisi ketjut (ja tarivttaessa myös takapakan). Näin ei eturattaisiin tarvi koskea pitkään aikaan.

        Parktoolin mittalaite on hyvä siinä on 0,5 ja 0,7 venymät . Jos 0,7 menee myös hankaen läpitte , niin ketlut pitää heti vaihtaa. Tai voi jatkaa ajamista, mutta sitten menee sekä etu että takarattaat vaihtoon viimestään siinä kun et pääse mäkiä pyörällä ylös, kun ketjut hyppii rattailla.


    • Anonyymi

      Kukin tekee miten parhaaksi katsoo. Eilen kun olin lenkillä niin vastaan tuli pyörä jonka kitinät ja rahinat kuuluivat kymmenien metrien päähän. Ketjuja kannattaa putsata ja voidella säännöllisesti niin ajaminenkin on mukavampaa. Ja vaihdepyörissä niitä vaihteita kannattaa myös käyttää. Moni kaupunkipyöräilijä ajaa aina samalla vaihteella jolloin koko pakka pitää vaihtaa ennen aikojaan kun yksi ratas kulunut loppuun.

      • Anonyymi

        Kyllähän tuokin on joskus hyvä :)

        Tässä yksi päivä kuljin naisen perässä, jolla oli koko ajan liian iso vaihde. Runttasi putkelta lähes koko ajan - taivaalliset pakarat esillä ;)


    • Anonyymi

      Jos kyseessä on yhden takarattaan systeemi, siis 1-vaihteinen tai napavaihde, niin en näe mitään syytä vaihtaa ketjua ennenkuin tulee jotain ongelmaa.
      Jos ketjun pitää edes jotenkin öljyssä niin siihen aikamonta tuhatta kilsaa....

    • Anonyymi

      Itse vaihdoin ketjut kun edelliset antautuivat ja tippuivat pyörätielle. Olisikohan 7 vuotta ja noin 8000km ajettu.
      Mielestäni ketjun käyttöikä tuli hyvin optimoiduksi.

      • Anonyymi

        Mitäs jos ketju katkeaa putkelta ajaessa?
        Voipi ottaa kipeää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs jos ketju katkeaa putkelta ajaessa?
        Voipi ottaa kipeää..

        Elämä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs jos ketju katkeaa putkelta ajaessa?
        Voipi ottaa kipeää..

        Niin tai sadan kilometrin lenkillä? Voi myös tehdä kipeää ainakin yläpäässä.


    • Anonyymi

      Näin jossakin, että joku vaihtaa aina 1000 kilometrin jälkeen uusiin. Tuntuu järkevältä taktiikalta. Tietysti jos on jokut ultegrat niin vähän enemmänkin varmasti menee ennen kuin raskii uusia. Ihan turha se on odottaa, että rattaatkin alkavat kulua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1517
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1380
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1166
    4. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1109
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      68
      1085
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      981
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      905
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      900
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      831
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      813
    Aihe