Muistelen joskus kuulleeni, että rautateiden valo-ohjausjärjestelmä poikkesi jotenkin maantieliikenteen valoista ja jotain viestivalojakin(?) vaihdevalojen lisäksi. Miten se on?
Onko eri maissa erilaisia?
Rautateiden valojärjestelmä
3
337
Vastaukset
- Hårrastaja
Pääsääntöisesti perusvärit ovat punainen, keltainen, vihreä ja valkoinen, signaali voi olla kiinteä(sti palava) tai vilkkuva. Lisäksi on mm. numero-opastimia.
Eri maiden opastinkuvia löytyy mm. osoitteesta
www.railfaneurope.net/pix/nn/signalling/ (korvaa nn maan koodilla, esim. fi / at / de, koodit löytyvät www.railfaneurope.net-sivuilta, josta pääsee myös samoihin listoihin linkkien kautta, siis esim. www.railfaneurope.net/pix/de/signalling/ -> Saksan kuvia)
ja suomalaisia mm.:
Vaunut.org
Suomen rautatiekuvia, hakuun: opastin
TraFin (Liikenteen turvallisuusviraston) rautatieliikenteen säädöskokoelmasta (?) http://www.trafi.fi/filebank/383-TraFi_Saadoskokoelma_www.pdf
-----
Linkkejä eri maiden rautatieliikenteen hallinnointiorganisaatioihin:
http://www.trafi.fi/rautatiet/linkit
Kaikissa EU-maissa on EU-lainsäädäntöön perustuen Suomen tapaan Liikennevirasto ja Liikenteen Turvallisuusvirasto, joiden sivuilla jossakin on selvitys käytettävistä opastimista ja niihin liittyvistä säännöistä
Lisäksi hakukonehakua rautateiden opastinjärjestelmä, signal järnväg tai railway signalling kannattaa kokeilla, kuten myös Wikipediaa.- valokaari...
Kiitos, Hårrastaja. Olit nähnyt ison vaivan.
Tuon ensimmäisen linkin
http://www.railfaneurope.net/pix/fi/signalling/pix.html
Alemman kuvan
http://www.railfaneurope.net/pix/fi/signalling/fisignals.jpg
kuvatekstiä jäin ihmettelemään
“Two main signals with distant signals. There is a train coming on right track and route is clear to next signal, which is red.”
Oikeanpuoleisen raideparin päällinen ohjain on vihreänä ja teksti kertoo junan tulevan sillä oikeanpuoleisella ( There is a train coming on right track. ). Näinkö se tosiaan menee?
Toinen kummastukseni, että seuraava tuleva opastin olisi punainen olisi tässä edeltävässä mielestäni vihreän lisäksi keltainen ( route is clear to next signal, which is red. ).
Yritin etsiä vastausta
http://www.trafi.fi/filebank/383-TraFi_Saadoskokoelma_www.pdf
4. KANSALLINEN LAINSÄÄDÄNTÖ: MÄÄRÄYKSET
osa I Rautatiejärjestelmän opasteista, opastimista ja liikennöintiin liittyvistä merkeistä (RVI/1091/412/2009)
En löytänyt ko. lauseita puoltavaa. Onkohan siinä tullut virhe vai onko oma ymmärrykseni vajavainen?
- Märklin_ukko
En nyt ihan ymmärrä kysymystäsi, mutta kuvassa vasemman raiteen pääopastin näyttää SEIS. Vasenta raidetta pitkin tulijan olisi siis pysähdyttävä.
Oikean raiteen pääopastin näyttää AJA ja seuraavan pääopastimen esiopastin näyttää, että seuraava pääopastin on asennossa seis. Tämän kohdan saa siis oikean puolista raidetta pitkin ohittaa, mutta pitää varautua parin kilometrin päässä pysähtymään seuraavan pääopastimen eteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692673
- 632614
- 681772
- 241607
- 201530
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251106