Lestaadiolaisuus raamatullista?

Kysymykseni on, onko lestaadiolaisuus apsoluuttisesti raamatullista?

Olen kuullut, että lestaadiolaisuudessa tunnustetaan syntejä toisille ihmisille. Miten tämä käytännössä tapahtuu?
1. Kuinka yksityiskohtaisia nuo tunnustukset ovat?
2. Kelle tunnustukset tehdään?
3. Kuka tunnustaa?
4. Kenelle tunnustetaan?
5. Missä tilanteessa tunnustus tehdään?
6. Miksi tunnustetaan?
7. Mikä on tämän raamatullinen perusta, että tunnustetaan toiselle miehelle?

Olen myös kuullut lestaadiolaisten sanovat, ettei Jumala voi antaa syntejä anteeksi, vaan mies ja siksi miehelle pitää tunnustaa, jotta hän voisi antaa ne anteeksi, mutta tämä on ristiriidassa sen kanssa, että minun ja Jumalan välissä on vain yksi sovittelija/välittäjä (1 Tim 2:5) Jeesus Kristus ja ainoastaan Jeesus Kristus (eli siis LORD=Jehova=Jumala) voi antaa synnit anteeksi (Joos 24:19-24; Mark 2:7-11; Luuk 5:21-24). Miten siis tuo oppi lestaadiolaisuudessa menee?
1. Pystyykö lestaadiolaisuuden oppejen mukaan Jumala antamaan synnit anteeksi
2. Onko lestaadiolaisuuden oppejen mukaan minun ja Jumalan välissä muita kuin Jeesus Kristus, ainoa sovittelija/välittäjä?

Joos 24:19-24
And Joshua said unto the people, Ye cannot serve the LORD: for he is an holy God; he is a jealous God; he will not forgive your transgressions nor your sins.
If ye forsake the LORD, and serve strange gods, then he will turn and do you hurt, and consume you, after that he hath done you good.
And the people said unto Joshua, Nay; but we will serve the LORD.
And Joshua said unto the people, Ye are witnesses against yourselves that ye have chosen you the LORD, to serve him. And they said, We are witnesses.
Now therefore put away, said he , the strange gods which are among you, and incline your heart unto the LORD God of Israel.
And the people said unto Joshua, The LORD our God will we serve, and his voice will we obey.

Mark 2:7-11 ( Luuk 5:21-24)
Why doth this man thus speak blasphemies? who can forgive sins but God only?
And immediately when Jesus perceived in his spirit that they so reasoned within themselves, he said unto them, Why reason ye these things in your hearts?
Whether is it easier to say to the sick of the palsy, Thy sins be forgiven thee; or to say, Arise, and take up thy bed, and walk?
But that ye may know that the Son of man hath power on earth to forgive sins, (he saith to the sick of the palsy,)
I say unto thee, Arise, and take up thy bed, and go thy way into thine house.

1 Tim 2:5
For there is one God, and one mediator between God and men, the man Christ Jesus;

SItten olen myös kuullut lestaadiolaisten sanovan, että kun heillä on näitä puhujia, saarnamiehiä tai vanhimpia, niin näitä henkilöitä ei sovi kritisoida ja arvostella, joska heidän sanansa ovat Jumalalta.
Tämä oppi on suorassa ristiriidassa sen kanss, että jokainen mies on valehtelija (Room 3:4). Ainoastaan jos siis puhuja puhuu (eli lukee, tai ulkoa muistaa) Jumalan sanaa, eli sitä mikä on kirjoitettu Raamattuun (KJV), hän voi olla varmasti totuuden puhuja ja jos hän puhuu omia sanojaan, niin hän on vain mies ja hänen puheisiinsa tulee suhtautua kuin valehtelijan puhaisiin, koska ei Jeesus tuonut meille rauhaa, vaan miekan (Matt 10:34), jolla jokainen voi tastella, miekan ollessa Jumalan sana (Ef. 6:17).
1. Kuinka siis lestaadiolaisuuden oppi kuuluu puhujien kritisoinnista ja epäilystä?
2. Saako puhujia kyseenalaistaa?
3. Mikä on näiden puhujien asema seurakunnassa/lestaadiolaisuudessa?

Room 3:4
God forbid: yea, let God be true, but every man a liar; as it is written, That thou mightest be justified in thy sayings, and mightest overcome when thou art judged.

Matt 10:34
Think not that I am come to send peace on earth: I came not to send peace, but a sword.

Ef 6:17-20
And take the helmet of salvation, and the sword of the Spirit, which is the word of God:
Praying always with all prayer and supplication in the Spirit, and watching thereunto with all perseverance and supplication for all saints;
And for me, that utterance may be given unto me, that I may open my mouth boldly, to make known the mystery of the gospel,
For which I am an ambassador in bonds: that therein I may speak boldly, as I ought to speak.

Lisäksi kysyisin:
1. Mitkä ovat lestaadiolaisuuden opit pelastuksesta?
2. Miten lestaadiolaisuutta harjoitetaan, siis mitkä on lestaadiolaisen arki?
3. Mikä on lestaadiolaisuuden oppi kasteesta, eli onko aikuiskastetta?
4. Mitkä on niitä asioita joita lestaadiolaisen täytyy tehdä, tulee tehdä, odotetaan tekevän, olisi hyvä tehdä, voi tehdä, kannattaa tehdä, ei tarvitse tehdä, ei saa tehdä?

Lisäksi kaikenlainen tieto ja kommentit, jotka voisivat tietoa lestaadiolaisuudesta lisätä, on tervetullutta.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
        Ikävä
        99
        7760
      2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
        Ikävä
        107
        5577
      3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
        Ikävä
        275
        4841
      4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
        Ikävä
        49
        4763
      5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
        Ikävä
        74
        3517
      6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
        Ikävä
        50
        2808
      7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
        Ikävä
        58
        2487
      8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
        Ikävä
        22
        2438
      9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
        Ikävä
        29
        2392
      10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
        Ikävä
        41
        2264
      Aihe