Hei! Olen kärsinyt syömishäiriöstä ja nyt kumminki saanut itseni takaisin kuosiin ja normaalipainoon. Anoreksiasta parantumisen jälkeen olen alkanut kärsimään BED-oireista. Nykytilanne on siis aika heikko: näläntunne on kateissa, sekä ahmiminen on venyttänyt vatsalaukun hurjiin mittoihin.
Koska opiskelijana ei ole varaa ravintoterapeuttiin, en ole saanut luotua kunnollista rytmiä ja oikeita määriä mitä minun kokoiseni (154cm/44kg) pitäisiä syödä. Koululounas on noin. klo 12.00 jolloin yleensä syön tukevasti. Mitenkä päivän muut ateriat sekä kuluttamani kalorit pitäisi jakaa? Ja kuinka usein kannattaisi syödä jotta vatsa rauhottuisi ja tottuisi pienempiin ruoka-annoksiin?
Kiitos jo etukäteen!
Apua ruokailujen rytmittämiseen ja annoskokoihin
4
218
Vastaukset
- fee34
No kannattaa varmaan painottaa aamuun ja päivään ne ruokailut, syödä 3-4h välein ja ehkä 2-4dl kerrallaan.. 3h välein kun syöt suht pieniä annoksia vatsalaukku pienenee melkoisen nopeasti :)
- tsemppiäparantumisee
Ajat ovat todella tärkeät, eli rutiineista kuuluu pitää kiinni. Pitää syödä tietyin valiajoin, juuri noin 3h välein kuten on sanottu.
Suosittelen että söisit koulussa juuri hyvin tukevasti ja painotat sen suurimman ruokamääräsi juuri siihen kouluaikaan, kuitenkin illalla on hyvä syödä vielä toinen, mutta pienenpi lämmin ateria.
Itse sanoisin:
-Aamulla aamupala: kaurapuuroa, ruisleipää, mysliä hedelmä (suosittelen rypäleitä, appelsiini/mandariinia, omenaa.. ei banaania)
-Koulussa ruoka, syö tukevasti ja monipuolisesti, älä ajattele kaloreita.
-Jos koulupäiväsi ovat pitkiä (kesto noin 4 saakka), kannattaa ottaa esim. banaani mukaan viimeisille tunneille, koska tosiaankin niistä rytmeistä pitäisi osata pitää kiinni.
-Toinen, pienenpi lounas noin 5-6 aikaan. Kalaa, kanaa, salaattia, tummaa riisiä, mitä ikinä onkaan ruokavaliosi.
Vielä 8-9 aikaan kannattaa syödä iltapalaksi jotain, pala leipää, hedelmiä, hedelmäsalaatti tai vaikka ihan normaali salaatti leivän kera.
Mitä suurempi salaatin ja vihannesten määrä on, sitä helpompi on ylläpitää kalorien tasapanoisuutta. Sanoisin että laittamalla 50% illan lämpimästä ruuasta salaateiksi (esim: 1kpl kanan rintapala, paistettua sipulia ja paprikaa ja loput lautasesta tomaattia, kurkkua, vihreää salaattia) ja myös aina aamuisin ja iltapalalla syömällä myös jotain pientä vihreää sinun ei niinkään tarvitse katsoa sitä kalorikulutusta.
Hedelmät ovat todella tärkeitä sen suhteen, että ne pitävät poissa halut makeasta. Jos välttelet hedelmien syömistä, tulee todennäköisesti halu myös saada jotain sokerista ja se ahmimisen tuska.
Toivottavasti autto! :) Itse asiassa ravitsemusterapeutin käynnit ovat ilmaisia, jos lääkäri kirjoittaa sinulle lähetteen.
- reeder
Heippa.
Olen vähän samassa tilanteessa kuin sinä. Yritän normalisoida syömisiäni. Lääkärini mukaan on tärkeä syödä ainakin aamupala, lounas, illallinen ja iltapala. Myöskin välipalat aamupalan ja lounaan, sekä lounaan ja illallisen ovat suotavia.
Ihminen tarvitsee päivittäin syömästä ravinnosta 55% hiilihydraatteja, 30% rasvaa, 15% proteiinia. Eli, esimerkiksi minä joka olin onnistunut karsimaan kaiken rasvan ravinnostani olen joutunut kamppailemaan rasvan lisäämisen ja normirasvaisten tuotteiden ostamisen kanssa. Nyrkkisäänto on kuitenkin että söisi aina n. 3 tunnin välein. Ja joka aterian kuuluisi sisältää hiilihydraattia, proteiiniaa ja rasvaa, terveisiä sellaisia. Näin aineenvaihdunta normalisoituu ja tottuu taas tasaiseen rytmiin. Kuten ruoansulatuskin. Nälän ja kylläisyyden tunteet tulevat myös takaisin, mutta siinä voi kestää vähän kauemmin.
Tsemppiä sulle parantumiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881507
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla101370- 751146
- 1151109
- 661068
- 74965
- 68895
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n255890Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o12831- 33803