Lokkipeipot

Lonchura striata

Ostin lokkipeippopariskunnan Riihimäeltä. Eli siis valkoperämanikkeja ovat. Lintu ei esiinny luonnossa missään.

Koiras on tummanruskea ja vatsa koristeellinen. Naaras harmaanvalkoinen. Eivät ole sukua keskenään ja ovat tuotu Saksasta. Hauskoja lintuja ja jännä lauluääni.

Minulla on myös seeprapeippoja. Lokkipeipot ovat pienempiä. Kaikki peipponi syövät myös hyönteisruokaa.

Lokkipeipot kuulemma hoitavat muidenkin lintujen poikaset, jos omat emot ovat hyljännet. Onko kenelläkään siitä kokemuksia?

4

636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Ei muuta kokemusta, mutta hyvin lähisukuinen suomumanikki kerran urheasti häkin pohjalla yritti hautoa itseään kolme kertaa suurempaa läjää siniviiriäisenmunia joista viiriäiset itse ei kiinnostuneet, eli taitaa niilläkin varsin voimakas se pesimävietti olla...

Elämäni ensimmäiset lokit minullekin on vasta tulossa lähipäivinä.

• lokkipeipot

Mistä saat lokkipeippoja? Ovat melko harvinaisia Suomessa, vaikka muualla yhtä yleisiä kuin seeprapeipot.

Lintu tunnetaan maailmalla nimillä Bengalese, Society finch, Japan mövench, måsfinken. Vanhin häkkilintu, lähtöisin Kiinasta, Japanista ja Vietnamista jossa sitä on risteytetty monen lähisukulaislinnun kanssa. Outo tuo suomen kielen lokkipeippo-nimitys. Ehkä se tulee Lonchurasta.

Löysin mielenkinntoisia sivustoja linnuista: Aussiebengos, Just bengalese, Finchworld, Finch information center ja Society finch-bird with the mysterious past.

Suomumanikki on kait lähisukulainen, vaikka omalla koiraallani on koristeellinen vatsanseutu, kuin suomuja.

• -M-

Riihimäeltä omanikin on varauksessa, ainakin Itiksen Faunattaressakin niitä aika säännöllisesti on tarjolla mut juuri tuota tummaa ja vahvasti "suomuista" värimuunnosta olen itsekin haeskellut kohdalle sattuvaksi. Suomen "lokkipeippo" on todnäk ihan suora käännös ruotsin måsfinkenistä, mahdollisesti ruotsiin lokki johtuu siitä saksan mövchenistä joka kait myös jotenkin lokkiin tai lokkimaiseen väritykseen viittaa (saksaksi lokki on "möwe").
      Suomumanikki on tosiaan samaa Lonchura -sukua, ja lokkipeippohan on ilmeisesti pohjaltaan useamman villin manikkilajin hybridi, eikä puhdas domestikoitu valkoperämanikki (siis vastaava tapaus kuin kanarialintu joka on moneen suuntaan risteytettynä jo jotain ihan muuta kuin se pohjalla oleva kanarianhemppo).

• ...alkuper...

Edullisemmin saat lokkipeippoja Helsingin Eläin-Zoo:sta, jossa ne ovat 35 €/lintu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2522
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe