Monet keskustelupalstoilla kävijät käyttävät yhtä ja samaa salasanaa, koska se on mukava muistaa, ja sillä pääsee moneen paikkaan huolettomasti.
Tavallinen eläkeläinen ei oikein tajua, mitä murhetta salasanan paljastumiseta voi koitua. Nyt taas saimme lukea, että 70 000 salasanaa - vai muistanko oikein? - oli julkaistu netissä.
So what? Jos salasanani on jonkun minulle tuntemattoman ihmisen tiedossa, mitä haittaa minulle siitä koituu? Salasanalla pääsee keskustelupalstalle A ja B, ehkä vieläpä palstalle C. Mihin muuhun hakkeri salasanaa käyttää? Pääseekö sillä luikertelemaan salasanan omistajan koneelle? Mitä haittaa hakkeri voi saada aikaan?
Kysynkö itsestäänselvyyksiä? Minulle asia ainakin on vieras.
Luotettava salasana?
8
70
Vastaukset
- *Kukkahame*
Mahdillista voi olla myös yhden ainoan salasanan käyttö jos kone on pelkästään yhden ihmisen käytössä, voi kaiken avata yhdellä kertaa.
Minullakin on vain Suomi24 samoilla salasanoilla, vaikka käyttäjätunnus onkin eri.
Suomessa toistaiseksi on ollut nämä 'paljastukset' vähäisiä, olisi vaan hyvä tietää minkä vuoksi niitä salasanoja ja muita tietoja urkitaan, minkä alan ihmiset niitä hakkerointeja tekee.
Olen yrittänyt lukea ja kuunnella mediaa, mutta salassa niitä sankareita pidetään.
Kuinka sitten pankkien järjestelmät, niihin saa tunnukset sekä salasanat sieltä, luulisin että ne ovat sitten paremmassa tallessa.
Olisi kamalaa kun tili ammottaisi tyhjänä,,hui! Vaikeaa vastata kun ei tiedä. Minusta ei tuosta muut hyödy kuin Hakkerit, joilla on tavoitteena taloudellinen hyöty eli pankkitileille murtautuminen, teollisuus- tai muihin salatietoihin pääsy jne. "Parhaat murtautujat" ovat ilmeisiä tietokoneneroja mutta aiheittavat suurta tuhoa ja menetyksiä.
Hakkereita helpottanee tuo ohje salasanoista: viisi kirjainta ja kaksi numeroa, ei ä- eikä ö-kirjaimia. Itselläni on ollut salasnana tuttu nimi ja syntymävuosi. Sain selväsanaisen huomautuksen olla käyttämättä tuota salasanaa, syytä en tiedä.
Varokeinoinani on, ettei tililläni ole kuin summilleen käteisvara, jolloin sekä menetys, että hakkerin mahdollinen hyöty ovat minimaalisia.Jatkan vielä.
Salasanan säännöllinen vaihto, josta pankit huomauttavatkin, lisää turvallisuutta tai jopa varmistaa sen.- +++++++++
Tuskinpa ketään kiinnostaa meidän salasanamme.
Salasanahan kannattaa tehdä mahdollisimman vaikeaksi. Vaikkapa G-mail näyttää, kuinka vaikea salasanani on.
Silti, ikävältä tuntuvat nuo tietomurrot.
Ja samalta tuntuu oma kirjoittelu ilmanaikuiselta. Yhdestä asiasta ei tuossa salasana jutussa ole paljon juteltu, eipä silti ei täälläkään.
Jos nimittäin saa toisen säköpostisalasanan tietoonsa, niin voi myös vaihtaa sen ja sen jälkeen ei sillä oikealla ole mitään asiaa sinne postiin ja sekös harmittaa, vaikka siitä ei muuta haittaa olisikaan.- paxim
" Pääseekö sillä luikertelemaan salasanan omistajan koneelle? "
Ei pääse.- Makriina ek
Se on hyvä tieto!
- .
mä en mene sivustoille joissa täytyy käyttää salasanaa, joten mun sala sanat ei katoa innekkää ku niitä en edes käytä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89934Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883