Sitkeä poskiontelontulehdus

nenatukossa2011

En ole vilustunut, mutta en löytänyt sopivaa palstaa. Muutettuamme uuteen asuntoon heinäkuun loppupuolella aloin pian kärsiä nenän tukkoisuudesta. En usko että talossa on ainakaan hometta, mutta tupakansavua tulee lähes päivittäin asuntoon, kun on yhteinen ilmastointi ja myös parvekkeiden kautta. Olen kokeillut nenähuuhtelua sarvikuonolla, Nozoilia, Nasacortia, sinkkiä, Erdopeckiä, valkosipulia, Snifferiä, höyryhengitystä ja Menthol-pastilleja, mikään ei auttanut. Lopulta menin lääkäriin marraskuun lopulla, siis 4 kk kuluttua oireiden alkamisesta (luulin aluksi, että kyseessä olisi vain allergia) ja sain Doximed 150 mg antibioottikuurin 1 tabletti päivässä kahdeksaksi päiväksi ja Duactia 1-2 tablettia (olen ottanut kaksi tablettia päivittäin) päivässä (max 10 päivän kuuri). Lääkäri totesi ultraäänellä, että toinen poskiontelo on tukossa ja toinen auki. Näin on ollut, mutta on vaihdellut kumpi sierain on tukossa ja kumpi auki, joskus molemmat ovat tukkoiset. Puhti pois. Söin antibioottikuurin, mutta se ei auttanut, yhdessä vaiheessa päätin tosin kokeilla sarvikuonoa antibioottikuurin aikana ja sain jonkin verran limaa irtoamaan muutamana päivänä vielä roikuttuani sängyn päädyssä pää alaspäin, mutta en aina, nyt en ole saanut limaa enää irtoamaan, vaikka tunnen, että poskiontelo on tukossa ja siellä on jotain joka menee ees taas poskionteloissa. Eilen napsin viimeisen antibiootin ja nyt on Duactia vielä pari päivää jäljellä. Minulla ei ole ikinä aiemmin ollut poskiontelontulehdusta. Eilen ostimme myös suolalampun, mutta jompi kumpi sierain on ja pysyy tukossa. Eilen illalla huuhtelin sarvikuonolla jopa kolme kertaa sieraimet, ei apua siitäkään. Syömäni antibiootti oli laajakirjoinen ja se väsytti. Eikö verikokeesta pysty saamaan selville, mikä pöpö poskiontelossani on? Olen miettinyt myös suolahuonetta, mutta hoidot ovat aika hintavia. Punkteeraus ei kiehdo ajatuksena. Onko teillä ehdottaa vielä jotain kotikonsteja? Jos otan yhteyttä lääkäriin, määrääkö hän taas antibioottia vai olisiko tuollaisesta verikokeesta hyötyä? Mitkäköhän antibiootit olisivat kokeilemisen arvoisia? Montako eri antibioottikuuria voi syödä? Jos punkteeraus jää ainoaksi toimivaksi, minkä hintainen se on suurinpiirtein yksityisellä? Arvelisitteko kerta punkteerauksen riittävän? Oireina siis nenän tukkoisuus ja liman tulo kurkkuun, ei nuhaa. Niin ja miten tuon liikunnan laita on poskiontelontulehduksen aikana, pitääkö levätä? Kauheasti ei kyllä jaksa, mutta ettei ihan lihakset lässähtäisi...

Kiitos jo etukäteen teille vinkeistä.

5

796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spiro.,.,.

Tutulta kuulostaa.
      Naamakin on niin kipeä että tiedän jo ennestään että poskiontelot vaivaa.
      Joskus auttaa tosiaan tuo pääalaspäin olo vaikka kuulostaakin huvittavalta mutta ei näytä huvittavalta kun räkää valuu muovipussiin about litra.

Valitettavasti minulla ei ole punkteerauksesta kokemusta (enkä halua) mutta onko lääkäri puhalluttanut sinua siihen mittariin. En tiedä tarkkaa nimeä siitä mutta englanniksi peak-flow-meter. Saa myös lääkäriltä kotiin tarkempaa seurantaa varten. Kannattaisi harkita myös aikaa spirometriaan. http://www.poliklinikka.fi/?page=1590834&id=0478001
      Yleensä kun aletaan se mittausseuranta saa ventolinoa matkaan ja eka viikko puhallellaan ilman avaavaa ainetta ja toka viikko avaavan lääkkeen avulla.
      Oli sitä astmaa tai ei mutta ehkä kannattais varmistaa kuitenki.
      Se suihke on kuitenkin auttanut minua tukkoisuuteen nyt vaan pääsi loppumaan.

Sorry mutta olen itsekin niin uupunut etten jaksa kirjoittaakaan enää.

• Veteranfan

Vesihöyryhengitystä kannattaa kokeilla poskiontelo huuhtelun lisäksi.On olemassa varsinaisia vesihöyry astioita,joita saa joistakin apteekeista.
      Kroonista nuhaa kärsivänä nämä konstit ovat olleet meikäläiselle todella tehokkaita flunssan nitistäjiä.

• hilipatihippan

Mulla yleensä aina menee flunssa poskionteloihin, nyt kun oon ollu parisen viikkoo flunssassa, niin oon koko tän ajan käyttäny 2x päiväs nasonex-nenäsumutetta ja ekaa kertaa moneen vuoteen poskionteloissa ei oo tulehdusta.. Domimycin ei ainakaan mulla oo tehonnut enää pitkiin aikoihin, hyviä antibiootteja on klaritromysiini, roxitromysiini ja zithromax. nuo on ainaki mulla auttanu, kun en mitään penisiliiniä voi syödä.

• D-vitamiinia

Syötkö D-vitamiinia? Suomessa käytännössä kaikilla ihmisillä jotka eivät ota D-vitamiinia purkista on D-vitamiinin vaje. D-vitamiini vaikuttaa merkittävästi kehon vastustuskykyyn ja moneen muuhun. Suosittelen sinulle esim. Iherbistä D-vitamiinia, tässä linkki: (linkissä on mukana alennuskoodini jolla saat 5 dollarin alennuksen ensitilauksesta)

http://iherb.com/p/18335?at=0&rcode=pek456

• googlelinux

Itse sain poskinotelontulehduksen parantumaan laittamalla hammastahnaa sieraimiin ja kurkkuun. myös vuotava nenä ja kutina lakkas ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4905
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      501
      1565
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe