Mites on?

Odottelija

Jänittääkö?
Pukki joulusta, lahjat, vieraat, ruoka... yksinäisyys?
Olen muutaman vuoden lukenut 50 Palstaa joulun jälkeen, jolloin muutamilla kirjoittajilla ei ole kuin negatiivista ja sitä yksinäisyyttä.
Siksipä kysinkin, miksi vain jouluna tätä negaa ja yksinäisyyttä muutamilla?
Itse olen viettänyt joulua yksinkin, enkä siitäkään ole löytänyt mitään negatiivista tai että aikani olisi tullut pitkäksi, toisin sanoen olen päässyt nauttimaan joulusta oikealla tavalla..niih vain sen parisen kertaa.
Jouluaattoni ja joulupäiväni: 1993 / 2009: aamulla vein linnuille siemeniä, latasin puita saunaan, laitoin uuniin hirven lavan silavan kera ja ennen täys kypsymista laitoin puikkoperunoita sekaan kypsymään, myöskin 2,8 kilon rulla kinkun jälkilämmölle joulupäivälle.
Aattoiltana oli muutama saatu paketti, sauna, tulet hankimaisemissa, sauna ja ennenkaikea se ruoka laatikkoineen.
Sen jälkeen ajoin hautuusmaalle "50"km, kynttilöitten kera, vaikkaei siellä omaisiani ollutkaan.
Ilta saunassakin vielä kävin ja laitoin takkaan kipinän jossa noin 30sentinpäässä lauta, johon kiinitetty puu tapeilla lohi filee, mausteina suola sokeri tilli ja sitruunapippuri.
Ei etes käynyt mielessäkään, että yksin joulua yksinään, ei ollut mulla nettiäkään joka varmaakin olisi tuonut esille yksinäisyyteni ja jouluni olisi sitä kyttäämistä kuka vastaisi.
Mielestäni: ihmiset jotka juttelevat kauppareissulla, pelikoneitten äärellä, baareissa, bingoissa, kadulla, pihalla, NETILLÄ..jne! Eli vaikka se olisikin rutiinia sinulle ja tarve jokapaiväinen, niin kaikki osapuolet eivät ole sinun tarpeisiin, joten syyttä sitä joulua syytät!

8

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joulut tulee ja menee aivan kuin muutkin päivät. Monet joulut on menneet töissä, eikä siinä sen kummempaa ihmettelemistä. Yksin tai porukalla tilanteen mukaan. Jotkut joulut muistaa loppuelämänsä ja toisista jää himmeämmät muistot.

• Joulunhan on tarkoitus olla lämminhenkinen juhla.
      Olipa seurassa tai yksin.
      Siinä muistetaan kulunutta vuotta ja kiitetään siitä.Hiljennytään pois maailmanmenosta ja levätään.Sytytellään kynttilöitä pilkkopimeään ja nautitaan siitä pimeästä, oman kodin lämpimässä suojassa. Lämmitellään saunaa ja laitellaan hyvää ruokaa ;)

Negatiiviset ihmiset on negatiivisia koko vuoden.
      Itse mielellään repii jotain hauskaa ja mukavaa eletystä elämästä.
      Voihan sitä heittää elämäänsä hukaankin, narista ja valittaa, mut...
      Miksei vois tehdä elämästä oman mielensä mukaisen ja nautittavan.
      Olipa joulu tai ei ;)))

• No mulla on jo vuosia olut yksinäinen Joulu enkä siitä valita.
      Elän melko yksin muutenkin, enkä valita siitäkään. Se on ihan oma valintani.

Onhan sellaisia ihmisiä jotka haluaisivat perheen ja ihmisiä ympärilleen, mutta jostain syystä kuitenkin joutuvat yksin olemaann silloin varmaan se joulu sen yhtenäisyyden hehkuttaminen muiden suusta saa aikaan katkeruutta.

Toisaalta taas silloin kun olen halunnut porukkaa jouluuni niin olen kutsunut ihmisiä aattona syömään ja on ollut useitakin yksinäisiä ihmisiä luonani. Voihan se tietysti olla osin omaakin syytä ettei sitten tee mitään sen yksinäisyyden poistamiseksi.
      Mene ja tiedä mutta näillä näkymin nautin taas yksinäisestä joulusta, ellen sitten toisin päätä.

• Tärkeintä lienee et itse on tyytyväinen ja elelee silleen kun haluu joulut ja juhannukset. Mukavaa lauantai päivän viettoa sullekin:))

• yks kottarainen

Vähän kyllä jännittää kun lähden ensimmäistä kertaa yksin matkalle joulua viettämään ja aprikoin että onkohan siellä muita yksin matkustavia. No ei se toki haittaa vaikka ei olisikaan.
      Viime joulu oli ensimmäinen ihan yksin vietetty joulu, sekin pakosta kun sairastuin ja olikin tosi rauhallinen joulu, kun kukaan ei edes soittanut.
      Edelliset joulut olen viettänyt lapseni kanssa, mutta hänelläkin jo oma elämä ja viettää joulua muualla avomiehensä kanssa.
      Sukulaisten nurkissa en halua joulujani viettää, aattoiltana voisi käydä, mutta autoton ei pääse ja bussit ei kulje.
      Tulevaisuudessa varmaan vietän useimmat joulut yksin, kun harvoilla ystävilläkin omat menonsa.

• Mitäpä jännittämistä tai odottamista joulussa on. Ei tuu vieraita, ei ole yksinäistä ja syön samoja ruokia kuin muulloinkin. Pakkanen ja lumi ovat kivoja, niitä voi olla jouluna tarjolla. Joulu on käännekohta, josta alkaa kevään odotus. Tonttupussilakanat laitan ja vaihdan värikkäisiin verhoihin. Pimeänä vuodenaikana ne eivät haalistu hetkessä pilalle.

• Mä täs taas biddasin ledivaloja ;) muutamal eurolla ;)))
        Aikas huikee olis, 1000 valon sarja...mut kallis 75 ekee ;)))
        Kyl tähän pimeeseen aikaan kuuluu jouluvalot ja niiden antama valo ;)

• anjaniina_ kirjoitti:

Mä täs taas biddasin ledivaloja ;) muutamal eurolla ;)))
        Aikas huikee olis, 1000 valon sarja...mut kallis 75 ekee ;)))
        Kyl tähän pimeeseen aikaan kuuluu jouluvalot ja niiden antama valo ;)

Ehdottomasti kuuluu valot talveen. Talvivaloiksi monet nykyään kutsuvat. No 1000 lampussa on jo ihan riittävästi. Ostin viime tammikuussa alesta läjän erilaisia ledivalosatjoja 50-70% alennuksella. Käytän talvivaloja pihavalon lisukkeena. Täällä on vaihdettu katuvalojen sijainteja, ja nyt meidän pihavalot eivät ole enää parhaassa mahdollisessa sijainnissa. Olohuoneen kattovalaisimena mulla on pelkkä 5 haarainen kynttilävalaisin, johon olen kiinnittänyt ajastimella syttyvän ledvalohärdellin. Verannan ikkunoissa roikkuu sisäpuolella kaksi vanhaa roikkovalosarjaa. Ne ei ole ledejä, mutta niistä aihutuva hukkalämpö koituu verannan lämpötalouteen. Ylimääräisiä valosarjoja olen tunkenut kynttilälyhyihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe