Joulua alettiin viettämään Jeesuksen syntymän muistoksi Roomassa 350 luvulla. Jeesus ei kuitenkaan syntynyt vuonna 0 tai 1, vaan noin kolme vuotta aiemmin. (Matt 1:18-2:12, Luuk 1:26-56, 2:1-20)
"Jouluevankeliumi" luetaan joulun hengellisissä tilaisuuksissa. Luuk 2:1-20
Alkuseurakunta ei Vapahtajan syntymäjuhlaa viettänyt, eikä joulunviettoon ole olemassa jumalallista Raamatullista asetusta. Siksi se ei ole “virallinen” juhla, mutta vietetään seurakunnassa juhlatilaisuuksin, sekä kodeissa yksilöllisesti.
Virallisia juhlia joihin on Raamatussa uuden liiton ajalle asetus, ovat vain ehtoollinen, kaste ja viikottainen lepopäivä.
Alkuseurakunta vietti ehtoollista päivittäinkin. (Apt 2:42, 46, 1 Kor 11:26)
Talvipäivän seisaus 25.12. määrättiin alunperin juhlapäiväksi, joka oli jo ennestään ollut juhla-aikaa. Joulunviettoon liittyvät tavat pohjautuvat kuitenkin paljolti myös vanhoihin pakanallisiin auringon- ja keskitalven juhlien tapoihin. Suomessa jouluaika alkaa 24.12 ja päättyy loppiaisena.
Suomalaiseen joulunviettoon liittyy paljon tapoja jotka ovat Skandinaavista alkuperää. Mm. joulutonttu, joulukuusi sekä lahjojen antaminen 1800 luvulta.
Vihreää on käytetty itämaillakin juhlaviin somistustarkoituksiin raamatun kirjoittamisen aikoihin.
Joulun viettoa on joskus vastustettu pakanallisten liittymäkohtien vuoksi, mutta on huomioitava että kristityt tahtoivat erottua pois pakanallisuudesta omaan juhlaansa, ja alkoivat siksi viettää joulua erikseen omana juhlanaan erotuksena pakanoiden juhlista. Vaikuttimet olivat siis varsin jalot. Myös joulukuusen pitoa on mietitty, onko se sopivaa? Kautta aikojen on vihreää tuotu sisään juhlistamaan juhlan aikaa. Omatunnon kysymyksissä ei voi antaa määräyksiä, mutta voidaan sanoa ettei koristeitakaan voida syntinä pitää, kunhan niitä ei ryhdytä palvomaan. (2 Moos 20:4-5, 5 Moos 5:8-9)
Joulua viettävät jossakin muodossa yleensä kaikki ihmiset.
Siksi joulun vietto on suurimmalta osin myös “pakanallista” juhlaa mässäilyineen, juominkeineen, ja kalliiden lahjojen tuhlailuineen niille jotka eivät lahjoja tarvitse. Joulua vietetään maailmassa suurimmaksi osaksi paljolti ilman asiaan kuuluvaa vakaumusta ja kristillisen vakaumuksen henkeä.
Joulun juhlavuus voi herkistää ihmisen tietysti muistamaan Jeesusta edes kerran vuodessa.
Jeesus Kristus ei elänyt maallisessa loisteliaisuudessa. Loistokkuus oli maallisessa merkityksessä kaukana Jeesuksen elämässä ja toiminnassa.
Jeesus loisti Jumalan Hengessä, rakkaudessa ja nöyryydessä uhraten ihmisten eteen. (Matt 4:24, 6:19-21, 7:20-21, 8:20, 25:45, Fil 2:8) Tätä Hän odottaa seuraajiltaankin.
Joulun oikeaan henkeen kuuluu hiljentyminen ja ilo Vapahtajasta. Lahjojen antamisessa tulisi huomioida, että lahjoja annetaan niille jotka tarvitsevat. Yltäkylläiset eivät lahjoja tarvitse.
Ylensyöminen ei kuulu kristityn tapoihin koskaan, ei myöskään alkoholin käyttö. Miettiä voi myös kinkun syöntiä Raamatun valossa. (3 Moos 11:7, Jes 66:15-18) Joulua vietetään myös lepopäivän hengessä. (Jes 58:13-14) eli arkiaskareet, kaupanteko ja työ jäävät.
Joulun henkeen kuuluu rakkaus, ja anteeksianto. (Ef 4:32, Kor 2:10, Matt 26:28) Ihminen vapautuu iloon vasta kun on antanut anteeksi kaikille. Kaunassa ihmisen viha kääntyy vain ihmistä itseään vastaan.
On tärkeätä muistaa ettei Jumala ole koskaan hyväksynyt uhreja joita on annettu ennen kuin on sovittu kaikki riidat ja pantu pois kaikki katkeruus.
Kaiken kristillisen hengellisyyden ensimmäinen ehto ja vaikutin aina kaikessa on rakkaus. (Ef 3:19, Joh 13:34, 15:10, 1 Joh 4:16, 1 Kor 13:1-13)
Jumalan valtakunnan perustuslaki on rakkauden- vapauden ja täydellisyyden laki. (Jaak 2:10-13, 1 Joh 4:8, 5:3)
Joulu on rauhan ja rakkauden juhla Vapahtajan Hengen mukaan. Gal 5:22
Jumalan runsasta siunausta toivottaen
jari
http://jarinhotelli.blogspot.com
18.12.2011
Joulunvietto
67
269
Vastaukset
- lisää mietittävää
Historiallinen fakta on, että vuonna 354 Rooman piispa Julius määräsi Jeesuksen Kristuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivä. Joulua ja Jeesuksen syntymäjuhlaa ei siis ole ollut olemassa ennen vuotta 354 jKr. Jeesus ei määrännyt joulun viettoa, eikä sitä että Hänen syntymäjuhlaansa tulisi juhlia juuri 25 joulukuuta. Alkuseurakunta ei viettänyt joulua ja Kristuksen syntymäjuhlaa 25 päivä joulukuuta. Jeesus ei asettanut ollenkaan syntymäjuhlansa viettämistä millekään erikoiselle päivälle, eikä Hän edes asettanut syntymäjuhlaansa vietettäväksi kerran vuodessa. Uskovina meillä on oikeus muistella sitä vaikka joka päivä, mutta Jeesus ei asettanut sitä kerran vuodessa vietettäväksi juhlaksi.
Vuonna 394 alkoi jokapäiväinen messu Rooman katolisessa kirkossa. 394 jKr. joulukuun 24. ja 25. päivän välisenä yönä vietettiin Rooman katolisessa kirkossa messua Kristukselle, jossa pappi siunasi leivän ja viinin, jolloin ne katolisen kirkon väärän opetuksen mukaan "muuttuivat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi". Tästä Kristuksen messusta Mass of Christ (Christmas), joka ensimmäisen kerran suoritettiin vuonna 394 jKr. ja siitä alettiin käyttää nimitystä Kristus messu (Mass of Christ). Christmas (joulu) sai nimensä katolisen kirkon harhaoppisesta messusta, joka ensimmäisen kerran suoritettiin vuonna 394 jKr. joulukuun 24. ja 25. päivän välisenä yönä.
Joulu on Rooman katolisen kirkon luomus, jossa se yhdisti kaksi juhlaa toisiinsa babylonialaisen Tammuksen syntymäjuhlan ja roomalaisen Saturnaalia juhlan. Rooman katolinen kirkko antoi tälle uudelle juhlalle nimen Kristuksen syntymäjuhla (Christmas/joulu), ja toi siihen mukaan Raamatun elementtejä Kristuksen syntymisen tapahtumista, mutta samalla aikaa jätti siihen pakanallista perintöä sekä salli Rooman kansalaisten jatkaa Saturnaalia juhlan viettämistä uuden juhlan (joulun) nimissä.
Rooman katolinen kirkko halusi säilyttää pakanalliset perinteet ja tarjota kaikille kaikkea, siksi joulukuun 25 päivästä tehtiin väärin perustein Kristuksen syntymäpäivä. Kristillisen sisällön siirtäminen jouluun ei tee siitä totuutta, sillä tosiasia on, että joulukuun 25 päivä ei ole Jeesuksen syntymäpäivä. Rooman katolinen kirkko siirsi joululle kristillisen sisällön, mutta samaan aikaan salli roomalaisten viettävän Saturnaalia juhlaa "kristittyinä". Rooman kansa käännytettiin kristinuskoon ilman parannuksen tekoa ja uskomista Jeesukseen Kristukseen. Näin he myös suurelta osin jatkoivat ryyppäämistä, huoraamista ja muun pahuuden tekemistä uuden juhlan joulun aikana sekä muulloinkin. Rooman katolisen kirkon tavoite ei ollut saada ihmisiä uskomaan Jumalaan, vaan saada kaikki suvaitsemaan toinen toisiaan ja hyväksymään toistensa uskomukset. Rooman kirkko ujutti pakanallisuuden kirkkoonsa, näin kansa sai rauhassa jatkaa pakanuuden harjoittamista "kristittyinä". Tämä on se ongelma ja pahuuden juuri, johon Jeesuksen opetuslasten ei tulisi olla osallisia, eli Jeesuksen opetuslasten tulisi vetäytyä pakanuuden taika- ja juhlamenoista sekä kaikesta valheesta ja vääryydestä. Totuus jolle puetaan valheen vaatteita, ei ole enää totuutta, vaan valhetta. Vaikka siellä olisikin joukossa osa totuutta, niin joukossa oleva valhe sokaisee hyväksymään asioita, jotka eivät kuulu Jeesuksen opetuslasten elämään.
Jeesuksen Kristuksen paluuta odottavilla on ''joulu'' joka ikinen päivä, ei vai kerran vuodessa. Jeesus ei missään vaiheessa käskenyt viettämään hänen syntymäpäivää vaan tuo on paavin käsky."Lisää mietittävää" on täysin oikeassa. Paavi määräsi että 25.12. on Jeesuksen syntymäjuhla. Tuo päivä oli aiemmin egpytiläisen auringonjumalan palvontapäivä.
Itseään "kristikunnaksi" nimittävä uskonnollinen massa juhlii siis tosiasiassa pakanallista ja epäraamatullista juhlaa nimeltään joulu.
Siis vain pakanat viettävät joulua.- Fniss!
lappix kirjoitti:
"Lisää mietittävää" on täysin oikeassa. Paavi määräsi että 25.12. on Jeesuksen syntymäjuhla. Tuo päivä oli aiemmin egpytiläisen auringonjumalan palvontapäivä.
Itseään "kristikunnaksi" nimittävä uskonnollinen massa juhlii siis tosiasiassa pakanallista ja epäraamatullista juhlaa nimeltään joulu.
Siis vain pakanat viettävät joulua.Kieltääkö Raamattu ihmisten järjestämät juhlat?
Fniss! kirjoitti:
Kieltääkö Raamattu ihmisten järjestämät juhlat?
Ei kiellä.
Kaikenlaisia juhannuksia voi viettää, mutta minä olen tarkoittanut että pitää jakaa hiukan oikeaan sarjaan että viettää oikeassa hengessä niitä.
Raamattu ei valvoita itse asiassa kuin viikottaiseen lepopäivään ja kasteeseen.
Ehtoollinen on jonkunlainen selviö niillä sanoilla mitä Jeesus ja Paavali lausui ehtoollisesta.
Ei löydy siis selviä asetuksia juhlien pidolle, velvoitteita raamatusta muita kuin em.
Tässä nk valotin asiassa ettei kaikki mikä liikkuu ole juhlittavissa hengellisessä tai kristillisessä tai uskonnollisessa merkityksessä.
Vappu esim ei ole kuin työväenjuhla ja sopii vietettäväksi jos on duunari tietysti. Kristitty sitten itse miettii erikseen ryyppäämisen ja rälläämisensä sopiiko asiaan.
Erilaisia ruokakuntadoktriinejakin oli Jeesuksen ja Paavalin aikaan vaikka kuinka paljon juhlien lisäksi, siis ihmiset ovat aina ko asioita viettäneet.
jariTuo teksti on suoraan kopioitu Petri Paavolan sivustolta.
Olisi korrektia ainakin mainita lähde.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/betlehemintahti.html
Teksti sinänsä on aivan asiaa.- Fniss!
v.aari kirjoitti:
Tuo teksti on suoraan kopioitu Petri Paavolan sivustolta.
Olisi korrektia ainakin mainita lähde.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/betlehemintahti.html
Teksti sinänsä on aivan asiaa.No se nyt on taas hän, joka haluaa "hyödyntää" hyviä tekstejä. Ammattikopsaaja, joka ratsastelee toisten siivellä. Ei ole ensimmäinen kerta.
Olen samaa mieltä, että on OK lainata tekstejä, kunhan muistaa mainita alkulähteen. v.aari kirjoitti:
Tuo teksti on suoraan kopioitu Petri Paavolan sivustolta.
Olisi korrektia ainakin mainita lähde.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/betlehemintahti.html
Teksti sinänsä on aivan asiaa.Kiitos
Oli hieno kirjoitus joulusta siellä Petrin sivuilla.
Minulla ottu silmääni 3 kpl historioitsijoita jotka elivät silloin.
Sattumoisin nuo kaikki 3 kpl historioitsijoita ovat kirjoittaneet Jeesuksesta ja "kreastuslaisista" ainoat historian kirjoitukseen jääneet sanat.
Jeesuksen teloittamisesta ovat lyhyen maininnan historian kirjoihin jättäneet ja maininneet että kreastuslaiset olivat jonkinlaisia villitsijöitä Kreastuksen johdolla.
Rooman palon syyllisiksi epäiltiin kreastuslaisia myös.
Ei tuon kummempaa, mutta nuo kaikki kolme historioitsijaa ovat maailman historiassa ainoat Jeesuksen aikalaiset jotka jotakin ovat kirjoittaneet että on jälkipolvillekin.
Suotenius, Tacitus ja Josephus, ainoat sanat historian kirjoissa Jeesuksesta ja kristityistä liittyen tapahtumiin.
t. yst. jari
- ole rehellinen
Vasta kysymys Fnissille; vietätkö joulua siksi että Kristus on asettanut vai siksi että se on paavin asettama?
- Fniss!
Onko muuta vaihtoehtoa kuin nuo kaksi? En kummankaan ASETTAMANA.
Meillähän ei vietetä joulua mitenkään pyhäpäivänä, ellei se osu sapatiksi.
Muuten joulun aika on minusta piristävää tämän pimeyden keskellä kaikkine valoineen jo heti marraskuun lopusta asti. Kuuntelen mielelläni kauniita hengellisiä joululauluja, niitäkin jo paljon ennen joulua. Mieluummin niitä kuin "hei tonttu-ukot hyppikää..."
Olen ajatellut tuota, kun niin kovasti kiistellään siitä, ettei Jeesuksen syntymää saisi juhlia jouluna, kun hän syntyi syksyllä. Niin mikä siinä on niin se paha asia? Meidän perheessä vietetään aina muutenkin kaikkien synttärit silloin kun kaikille parhaiten sopii. Kun tarkemmin ajattelen, niin onkohan juuri koskaan osunut juhlat aivan syntymäpäivän kohdalle. Fniss! kirjoitti:
Onko muuta vaihtoehtoa kuin nuo kaksi? En kummankaan ASETTAMANA.
Meillähän ei vietetä joulua mitenkään pyhäpäivänä, ellei se osu sapatiksi.
Muuten joulun aika on minusta piristävää tämän pimeyden keskellä kaikkine valoineen jo heti marraskuun lopusta asti. Kuuntelen mielelläni kauniita hengellisiä joululauluja, niitäkin jo paljon ennen joulua. Mieluummin niitä kuin "hei tonttu-ukot hyppikää..."
Olen ajatellut tuota, kun niin kovasti kiistellään siitä, ettei Jeesuksen syntymää saisi juhlia jouluna, kun hän syntyi syksyllä. Niin mikä siinä on niin se paha asia? Meidän perheessä vietetään aina muutenkin kaikkien synttärit silloin kun kaikille parhaiten sopii. Kun tarkemmin ajattelen, niin onkohan juuri koskaan osunut juhlat aivan syntymäpäivän kohdalle.Siinä se ero onkin. Ihminen määräsi auringonjumalan palvontapäivän Kristuksen syntymäpäiväksi. Jokainen saa juhlia niin paljon kuin haluaa - vaikka joka päivä, mutta miksikään raamatulliseksi juhlaksi ei pidä tehdä sellaista, jonka taustat ovat epäjumalien palvonnassa.
- Fniss!
lappix kirjoitti:
Siinä se ero onkin. Ihminen määräsi auringonjumalan palvontapäivän Kristuksen syntymäpäiväksi. Jokainen saa juhlia niin paljon kuin haluaa - vaikka joka päivä, mutta miksikään raamatulliseksi juhlaksi ei pidä tehdä sellaista, jonka taustat ovat epäjumalien palvonnassa.
Niin, muuten, pieni hymynkare suupielessä muistelen paria kertaa kun vietimme perheen kesken "jouluaattoa" eri aikaan kun mitä sinä pidät niin pahana päivänä. Joulupäiväähän meillä ei sitten enää oikeastaan jouluna pidetä muutenkaan.
Kerran yksi meistä oli lähdössä muille maille vierahille muutamaa päivää ennen jouluaattoa ja juhliimme joulun jo edellisenä viikonloppuna. Toisella kertaa yksi meistä juuttui lentokentälle muille maille vierahille, eikä ehtinyt aatoksi kotiin. Silloin siirsimme joulun eteenpäin. Oikeastaan vietämme joulun oman perheen asettamana, kun oikein ajattelee. Joskus on esille tullut sellainenkin idea, taisi olla nuorimman tytäreni, että siirtäisimme joulun jonnekin tuonne tammikuulle kun on lunta ja pakkasta.
Sinä,lappix, saat kyllä puolestani jatkaa joulun viettoa pelkkänä auringonjumalan palvontapäivänä, jos et halua siihen Jeesusta sekoittaa. Siihen minä en puutu, mutta meillä Jeesus on mukana niin joulujuhlassa kuin muissakin perhejuhlissa. Meidän jouluun kuuluu jouluevankeliumi "Joulun sointi"-CD: muodossa. Siitä on tullut jo traditio ja lapseni ovat päättäneet jatkaa sitä niin kauan kun meillä sukupolvia riittää. - ole rehellinen
Fniss! kirjoitti:
Onko muuta vaihtoehtoa kuin nuo kaksi? En kummankaan ASETTAMANA.
Meillähän ei vietetä joulua mitenkään pyhäpäivänä, ellei se osu sapatiksi.
Muuten joulun aika on minusta piristävää tämän pimeyden keskellä kaikkine valoineen jo heti marraskuun lopusta asti. Kuuntelen mielelläni kauniita hengellisiä joululauluja, niitäkin jo paljon ennen joulua. Mieluummin niitä kuin "hei tonttu-ukot hyppikää..."
Olen ajatellut tuota, kun niin kovasti kiistellään siitä, ettei Jeesuksen syntymää saisi juhlia jouluna, kun hän syntyi syksyllä. Niin mikä siinä on niin se paha asia? Meidän perheessä vietetään aina muutenkin kaikkien synttärit silloin kun kaikille parhaiten sopii. Kun tarkemmin ajattelen, niin onkohan juuri koskaan osunut juhlat aivan syntymäpäivän kohdalle.Mielenkiintoista että mainitset pimeän ajan, siitähän tässä juuri on kyse. 25.12 on ensi kerran havaittavissa että päivä pitenee. Jo muinaisessa Babyloniassa tämä pantiin merkille, keskipäivän varjot lyhenivät ja voitiin päätellä että aurinko ei hyljännyt ihmiskuntaa. Oli suuren juhlan aika, koristeltiin havupuu aurinkoa symboloivilla kultapalloilla, mässättiin, onniteltiin toisiaan ja annettiin lahjoja.
Rehellisyyden nimissä olisi paljon reilumpaa viettää juhlaa auringon kunniaksi, auringon palvojien tapoineen kuin valhetella että juhlalla olisi kristillinen merkitys.
Kristuksen syntymä antaa kyllä juhlan aiheen vuoden jokaiselle päivälle mutta talvipäivän seisaus on vain kerran vuodessa, joulunaikaan. - ajatteles lisää
ole rehellinen kirjoitti:
Mielenkiintoista että mainitset pimeän ajan, siitähän tässä juuri on kyse. 25.12 on ensi kerran havaittavissa että päivä pitenee. Jo muinaisessa Babyloniassa tämä pantiin merkille, keskipäivän varjot lyhenivät ja voitiin päätellä että aurinko ei hyljännyt ihmiskuntaa. Oli suuren juhlan aika, koristeltiin havupuu aurinkoa symboloivilla kultapalloilla, mässättiin, onniteltiin toisiaan ja annettiin lahjoja.
Rehellisyyden nimissä olisi paljon reilumpaa viettää juhlaa auringon kunniaksi, auringon palvojien tapoineen kuin valhetella että juhlalla olisi kristillinen merkitys.
Kristuksen syntymä antaa kyllä juhlan aiheen vuoden jokaiselle päivälle mutta talvipäivän seisaus on vain kerran vuodessa, joulunaikaan.Et näe pimeyden vaihtumisessa valoksi siinä sitä kristillistä symboliikkaa?
- paavikin ajatteli
ajatteles lisää kirjoitti:
Et näe pimeyden vaihtumisessa valoksi siinä sitä kristillistä symboliikkaa?
Varmasti noin se paavikin halusi meidän ajattelevan määrätessään joulun ja ajan koska sitä tulee viettää. Jouluun on liitetty kristillisiä symboleita mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että joululle ei löydy raamatullisia perusteita. Vaikka pakanalliselle juhlalle annetaan kristillisiä symboleita ei tarkoita sitä että se olisi kristillinen juhla.
Sama se on sapatin ja sunnuntain kanssa. - nunnuka-lailailai
paavikin ajatteli kirjoitti:
Varmasti noin se paavikin halusi meidän ajattelevan määrätessään joulun ja ajan koska sitä tulee viettää. Jouluun on liitetty kristillisiä symboleita mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että joululle ei löydy raamatullisia perusteita. Vaikka pakanalliselle juhlalle annetaan kristillisiä symboleita ei tarkoita sitä että se olisi kristillinen juhla.
Sama se on sapatin ja sunnuntain kanssa.Sano vai suoraan, paavin ajatusten lukija, että haluat toivottaa kaikille palstan lukijoille: Oikein jumalatonta joulua!
- nunnuka-lailailaille
nunnuka-lailailai kirjoitti:
Sano vai suoraan, paavin ajatusten lukija, että haluat toivottaa kaikille palstan lukijoille: Oikein jumalatonta joulua!
En todellakaan kykene lukemaan paavin ajatuksia, kuinka kykenisin, hän on kuollut ja haudattu. Jotakin hänen ajatuksistaan kyllä kertoo se että joulun asettajan Julius I haudan katossa, Rooman Pietarinkirkon alla, on mosaiikki jossa Kristus on kuvattu 300-luvun alussa aurinkojumala Helioksena tai Sol Invictuksena tai Apollonina ratsastamassa hevosvaunuilla.
Enkä todellakaan toivo kenellekkään yhtään jumalatonta hetkeä. - nunnuka-lailailai
nunnuka-lailailaille kirjoitti:
En todellakaan kykene lukemaan paavin ajatuksia, kuinka kykenisin, hän on kuollut ja haudattu. Jotakin hänen ajatuksistaan kyllä kertoo se että joulun asettajan Julius I haudan katossa, Rooman Pietarinkirkon alla, on mosaiikki jossa Kristus on kuvattu 300-luvun alussa aurinkojumala Helioksena tai Sol Invictuksena tai Apollonina ratsastamassa hevosvaunuilla.
Enkä todellakaan toivo kenellekkään yhtään jumalatonta hetkeä.Tuosta vaan kun nimimerkki oli "paavikin ajatteli". Miten se voi joulun romuttaa jos paavi palvoo auringonjumalaa?
Ajatko sinä junalla tai lentskarilla koskaan? Ei siihen löydy raamatullista perustetta. Älä ainakaan mitään uskonnollista ajattele silloin kun ajat. - ole rehellinen
Fniss! kirjoitti:
Onko muuta vaihtoehtoa kuin nuo kaksi? En kummankaan ASETTAMANA.
Meillähän ei vietetä joulua mitenkään pyhäpäivänä, ellei se osu sapatiksi.
Muuten joulun aika on minusta piristävää tämän pimeyden keskellä kaikkine valoineen jo heti marraskuun lopusta asti. Kuuntelen mielelläni kauniita hengellisiä joululauluja, niitäkin jo paljon ennen joulua. Mieluummin niitä kuin "hei tonttu-ukot hyppikää..."
Olen ajatellut tuota, kun niin kovasti kiistellään siitä, ettei Jeesuksen syntymää saisi juhlia jouluna, kun hän syntyi syksyllä. Niin mikä siinä on niin se paha asia? Meidän perheessä vietetään aina muutenkin kaikkien synttärit silloin kun kaikille parhaiten sopii. Kun tarkemmin ajattelen, niin onkohan juuri koskaan osunut juhlat aivan syntymäpäivän kohdalle.Kysyn Fnissiltä vielä uudestaan, vähä yksinkertaisemmin. Mistä sinun viettämä joulu on saanut alkunsa?
- nunnuka-lailailaille
nunnuka-lailailai kirjoitti:
Tuosta vaan kun nimimerkki oli "paavikin ajatteli". Miten se voi joulun romuttaa jos paavi palvoo auringonjumalaa?
Ajatko sinä junalla tai lentskarilla koskaan? Ei siihen löydy raamatullista perustetta. Älä ainakaan mitään uskonnollista ajattele silloin kun ajat.Vuonna 354 Rooman piispa Julius määräsi Jeesuksen Kristuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivä. Joulua ja Jeesuksen syntymäjuhlaa ei siis ole ollut olemassa ennen vuotta 354 jKr.
Ei Kristus eikä apostolit viettäneet joulua. Miksi meidän pitäisi, siksikö että paavi yritti tällä kepulin konstilla houkutella pakanoita kirkkoon? - Fniss!
ole rehellinen kirjoitti:
Kysyn Fnissiltä vielä uudestaan, vähä yksinkertaisemmin. Mistä sinun viettämä joulu on saanut alkunsa?
Mistä juuri minun viettämäni joulu on saanut alkunsa? Kyllä se on saanut alkunsa lapsuudestani, kun kerrankin isällä ja äidillä oli aikaa meille lapsille koko perheen yhdessäoloon kynttilöiden palaessa, kuusen tuoksuessa, pirtti siivottuna, juhlapöytä katettuna, naamat pestynä, mukava jännitys vatsanpohjassa lahjoja odotellessa.
Ei siinä tarvittu auringonjumalaa tai paavia joulua siunaamaan, eikä jehovalaisia sitä kiroamaan, eikä tarvita vieläkään. Minun jouluani ei sellainen pilaa. Fniss! kirjoitti:
Niin, muuten, pieni hymynkare suupielessä muistelen paria kertaa kun vietimme perheen kesken "jouluaattoa" eri aikaan kun mitä sinä pidät niin pahana päivänä. Joulupäiväähän meillä ei sitten enää oikeastaan jouluna pidetä muutenkaan.
Kerran yksi meistä oli lähdössä muille maille vierahille muutamaa päivää ennen jouluaattoa ja juhliimme joulun jo edellisenä viikonloppuna. Toisella kertaa yksi meistä juuttui lentokentälle muille maille vierahille, eikä ehtinyt aatoksi kotiin. Silloin siirsimme joulun eteenpäin. Oikeastaan vietämme joulun oman perheen asettamana, kun oikein ajattelee. Joskus on esille tullut sellainenkin idea, taisi olla nuorimman tytäreni, että siirtäisimme joulun jonnekin tuonne tammikuulle kun on lunta ja pakkasta.
Sinä,lappix, saat kyllä puolestani jatkaa joulun viettoa pelkkänä auringonjumalan palvontapäivänä, jos et halua siihen Jeesusta sekoittaa. Siihen minä en puutu, mutta meillä Jeesus on mukana niin joulujuhlassa kuin muissakin perhejuhlissa. Meidän jouluun kuuluu jouluevankeliumi "Joulun sointi"-CD: muodossa. Siitä on tullut jo traditio ja lapseni ovat päättäneet jatkaa sitä niin kauan kun meillä sukupolvia riittää.En vietä joulua minkään muiston tai epäjumalan palvontapäivänä, se on yksi päivä vuodessa niinkuin muutkin.
- ole rehellinen
Fniss! kirjoitti:
Mistä juuri minun viettämäni joulu on saanut alkunsa? Kyllä se on saanut alkunsa lapsuudestani, kun kerrankin isällä ja äidillä oli aikaa meille lapsille koko perheen yhdessäoloon kynttilöiden palaessa, kuusen tuoksuessa, pirtti siivottuna, juhlapöytä katettuna, naamat pestynä, mukava jännitys vatsanpohjassa lahjoja odotellessa.
Ei siinä tarvittu auringonjumalaa tai paavia joulua siunaamaan, eikä jehovalaisia sitä kiroamaan, eikä tarvita vieläkään. Minun jouluani ei sellainen pilaa.Kysyn Fnissiltä vielä uudelleen, vielä vähä yksinkertaisemmin. Mistä joulu on saanut alkunsa?
- oo nyt jo
ole rehellinen kirjoitti:
Kysyn Fnissiltä vielä uudelleen, vielä vähä yksinkertaisemmin. Mistä joulu on saanut alkunsa?
Miksi sinä tivaat häneltä? Etkö sinä tiedä? Luulisi sinun tietävän. Sehän on teidän jehovantodistajien jokavuotinen evankeliumi kansalle näin joulun alla.
- nunnuka-lailailai
nunnuka-lailailaille kirjoitti:
Vuonna 354 Rooman piispa Julius määräsi Jeesuksen Kristuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivä. Joulua ja Jeesuksen syntymäjuhlaa ei siis ole ollut olemassa ennen vuotta 354 jKr.
Ei Kristus eikä apostolit viettäneet joulua. Miksi meidän pitäisi, siksikö että paavi yritti tällä kepulin konstilla houkutella pakanoita kirkkoon?No entä sitte? Ei Jeesus ajellut autollakaan, eikä porolla. Ja kuka sinua pakottaa joulua viettämään, ei kukaan. Lahkosi jopa kieltää sen.
Vaan minuapa ei kielletä, nunnukanunnuka-lailaalailaa! oo nyt jo kirjoitti:
Miksi sinä tivaat häneltä? Etkö sinä tiedä? Luulisi sinun tietävän. Sehän on teidän jehovantodistajien jokavuotinen evankeliumi kansalle näin joulun alla.
Myös sinä voit kertoa meille kaikille, miksi 25.12. on Jeesuksen syntymäpäivä, kuka sen määräsi ja koska?
Odottelen että perustelet vastauksesi rehellisesti.- nunnuka-lailailaille
nunnuka-lailailai kirjoitti:
No entä sitte? Ei Jeesus ajellut autollakaan, eikä porolla. Ja kuka sinua pakottaa joulua viettämään, ei kukaan. Lahkosi jopa kieltää sen.
Vaan minuapa ei kielletä, nunnukanunnuka-lailaalailaa!Otappa selvää mitä on lahkosi opetus joulun suhteen. Raamatussa ei asiasta ole mainintaa eikä tietääkseni EGW:kään mainitse joulua (voin olla väärässä mutta sinä varmasti kerrot kuinka asian laita on).
- nunnuka-lailailai
nunnuka-lailailaille kirjoitti:
Otappa selvää mitä on lahkosi opetus joulun suhteen. Raamatussa ei asiasta ole mainintaa eikä tietääkseni EGW:kään mainitse joulua (voin olla väärässä mutta sinä varmasti kerrot kuinka asian laita on).
Lahkoni? Minun lahkoni? Mikä minun lahkoni?
Nunnukanunnuka-lailaalailaa!
En minä ole jehovantodistaja vaikka joskus silläkin palstalla käyn. Nähdään siellä taas joskus. Jookos? Kunhan joulu on ohi ja teillä on uusi keskustelunaihe? Jooha? nunnuka-lailailaille kirjoitti:
Otappa selvää mitä on lahkosi opetus joulun suhteen. Raamatussa ei asiasta ole mainintaa eikä tietääkseni EGW:kään mainitse joulua (voin olla väärässä mutta sinä varmasti kerrot kuinka asian laita on).
Mitä tarkoitat "lahkolla" ?
yst. jarilappix kirjoitti:
Myös sinä voit kertoa meille kaikille, miksi 25.12. on Jeesuksen syntymäpäivä, kuka sen määräsi ja koska?
Odottelen että perustelet vastauksesi rehellisesti.Hei
Jeesus syntyi kaiketi joskus 2-3 vuotta ennen ajanlaskumme alkua. Niin minä ymmärrän että asian laita olisi.
Minä en asiaa pysty tältä istumalta argumentoimaan, olen joskus tyytynyt joidenkin laskelmiin ja arvioihin asiassa.
Olen sitä mieltä ettei Jeesuksen syntymäpäivää kukaan tiedä, pirukaan, tai varmaan tietäisi.
Ajanlaskutapoja ollut on monia aikamme saatossa.
Nykyinen järjestelmä on aika monimutkainen alultaan sekin.
Katso tietosanakirjoja "ajanlasku"
t. jarilappix kirjoitti:
En vietä joulua minkään muiston tai epäjumalan palvontapäivänä, se on yksi päivä vuodessa niinkuin muutkin.
Lappix on Jehovan todistaja.
Jehovantodistajat opettavat että Jeesus on kyllä Jumalan poika ja pelastuskin Jeesuksen kautta, mutta pelkkä ihminen.
Jumalan laki on korvattu lain kunigaskäskyllä.
Ei stemmaa adventtiopin/Raamatun kanssa.
Ilm 14:12, 12:17, 1 Joh 5:3, Luuk 16:17.
Jeesuksen veljellä Jaakobilla oli vakaa mielipide lain korvaamisesta kunigaskäskyllä; Jaak 2:10-13.
yst. jarilappix kirjoitti:
En vietä joulua minkään muiston tai epäjumalan palvontapäivänä, se on yksi päivä vuodessa niinkuin muutkin.
Korjaus;
Jaak 2:8-13
t. jari- ole rehellinen
jarlau kirjoitti:
Lappix on Jehovan todistaja.
Jehovantodistajat opettavat että Jeesus on kyllä Jumalan poika ja pelastuskin Jeesuksen kautta, mutta pelkkä ihminen.
Jumalan laki on korvattu lain kunigaskäskyllä.
Ei stemmaa adventtiopin/Raamatun kanssa.
Ilm 14:12, 12:17, 1 Joh 5:3, Luuk 16:17.
Jeesuksen veljellä Jaakobilla oli vakaa mielipide lain korvaamisesta kunigaskäskyllä; Jaak 2:10-13.
yst. jariNo mitenkäs tuo joulu stemmaa adventtiopin/Raamatun kanssa? Älä vastaa ''Kunnioita Jumalaasi ja rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'' linjalla koska se kuuluu kristitylle joka päivä vaan kerro mitä EGW tai Raamattu opettaa joulusta.
lappix kirjoitti:
En vietä joulua minkään muiston tai epäjumalan palvontapäivänä, se on yksi päivä vuodessa niinkuin muutkin.
Lappixille vielä;
Katso mitä Paavali sanoo laista;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/4.5
Jeesuksen veli Jaakob; Jaak 2:8-13.
Kuningaskäsky on yhteenveto laista, ei sen korvike.
Se voi riittää jos jokainen 10-käsky on kunniassa.
Lakia ei tavata joka aamu kirjaimesta vaan se on sydämessä ja muistuttaa olemassaolostaan Hengen kanssa kun ihminen on kiusattu tai langennut syntiin.
Tuo sama laki on Jumalan valtakunnan perustuslaki joka on voimassa jos taivas ja maa ovat paikoillaan, Luuk 16:17.
Jeesus ei huvikseen riippunut ristillä ja olisi sanonut että tässä huvikseni riipun ja kun kuolen ei syntiä ole enää olemassa ?!
yst. jari- nunnuka-lailailaille
nunnuka-lailailai kirjoitti:
Lahkoni? Minun lahkoni? Mikä minun lahkoni?
Nunnukanunnuka-lailaalailaa!
En minä ole jehovantodistaja vaikka joskus silläkin palstalla käyn. Nähdään siellä taas joskus. Jookos? Kunhan joulu on ohi ja teillä on uusi keskustelunaihe? Jooha?Se että sinä et kykene vastaamaan asialliseen kysymykseen ei varmasti tee minusta jehovan todistajaa, minusta joka kunnioitan Jeesuksen jumaluutta.
- SimoThink
ole rehellinen kirjoitti:
Mielenkiintoista että mainitset pimeän ajan, siitähän tässä juuri on kyse. 25.12 on ensi kerran havaittavissa että päivä pitenee. Jo muinaisessa Babyloniassa tämä pantiin merkille, keskipäivän varjot lyhenivät ja voitiin päätellä että aurinko ei hyljännyt ihmiskuntaa. Oli suuren juhlan aika, koristeltiin havupuu aurinkoa symboloivilla kultapalloilla, mässättiin, onniteltiin toisiaan ja annettiin lahjoja.
Rehellisyyden nimissä olisi paljon reilumpaa viettää juhlaa auringon kunniaksi, auringon palvojien tapoineen kuin valhetella että juhlalla olisi kristillinen merkitys.
Kristuksen syntymä antaa kyllä juhlan aiheen vuoden jokaiselle päivälle mutta talvipäivän seisaus on vain kerran vuodessa, joulunaikaan.Tosi metkaa on kuinka joulun aika ilmenee valtaväestön keskuudessa; Alkoholin myynti on huipussaan, turvakodit täynnä, poliisille tulevat kotiväkivaltaan liittyviä ilmoituksia on enemmän kuin mihin resurssit riittää, sianlihaa rahdataan ulkomailta asti rekkakuormittain. Mahtava ''kristillinen juhla''.
Aloituksen tarkoitus lienee ollut kertoa Joulun viettämisestä - tässä aiheesta faktaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu
Joulun vieton ympärillä hiiviskelee toki paljon muutakin, kuten soppailua yms.
http://www.google.fi/search?q=joulu&hl=fi&client=firefox-a&hs=R8e&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvnsl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=b37wTofLG4vqOfa9sa4B&ved=0CIMBELAE&biw=1005&bih=602
Toivotan kaikille rauhallista Vapahtajamme syntymäjuhlaa sekä hyvää mieltä!
Mariaa, Jeesuksen äitiäkään unohtamatta, mutta palvonnan kohde olkoon Jeesus Kristus.
Luuk. 2: 12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
WIKIPEDIA . . .
Heinillä härkien kaukalon on joululaulu, joka ilmestyi vuonna 1926 jyväskyläläisen opettajan Martti Korpilahden toimittamassa lauluvihkossa Varpunen. Laulu on alkujaan ranskalainen kansanlaulu Entre le bœuf et l'âne gris 1600-luvulta. Sanat kuvaavat joissain kohdissa myös jouluyön tapahtumia; "Enkelparven tie / kohta luokse vie / rakkautta suurinta katsomaan." Laulun viimeisessä säkeistössä viitataan myös pääsiäisen tapahtumiin: "Ristillä rinnalla ryövärin / nukkuu uhri puhtahin."
http://www.youtube.com/watch?v=zOZv6SzThmA- SimoThink
Adventtikirkolla ei ole mitään omaa kantaa liittyen joulun viettoon vaan tässä asiassa hyväksymme paavin, Jumalan viransijaisen, suuressa viiisaudessaan kristikunnalle antaman määräyksen. (mukisematta)
- ei joulupakkoa
Adventisteille joulu ei ole mikään pyhäpäivä, niinkuin se on muitten muassa katolilaisille ja luterilaisille. Koska Raamattu ei nimenomaan kielläkään pitämästä perhejuhlia, niin tunnemme olevamme vapaita viettämään joulua kukin omakohtaisella tavallamme.
Adventistien jouluun ei kuulu ylensyönti, juopottelu ja rällääminen, niinkuin ei muihinkaan muihinkaan juhliin. ei joulupakkoa kirjoitti:
Adventisteille joulu ei ole mikään pyhäpäivä, niinkuin se on muitten muassa katolilaisille ja luterilaisille. Koska Raamattu ei nimenomaan kielläkään pitämästä perhejuhlia, niin tunnemme olevamme vapaita viettämään joulua kukin omakohtaisella tavallamme.
Adventistien jouluun ei kuulu ylensyönti, juopottelu ja rällääminen, niinkuin ei muihinkaan muihinkaan juhliin." Adventistien jouluun ei kuulu ylensyönti, juopottelu ja rällääminen, niinkuin ei muihinkaan muihinkaan juhliin. "
Hyväksyykö Jeesus, että nk." kristikunta" viettää keksimäänsä Herran syntymäpäivää tuolla mainitsemallasi tavalla?- mites sitte?
lappix kirjoitti:
" Adventistien jouluun ei kuulu ylensyönti, juopottelu ja rällääminen, niinkuin ei muihinkaan muihinkaan juhliin. "
Hyväksyykö Jeesus, että nk." kristikunta" viettää keksimäänsä Herran syntymäpäivää tuolla mainitsemallasi tavalla?Sano nyt viimeseltään tarkka päivämäärä, koska saamme sinulta rauhassa viettää Jumalan lihaksi tulemisen muistojuhlaa. Sillä Raamattuhan ei sellaista kiellä.
Etkös sinä olekin yksi niistä, jotka aikovat vetää joulukinkkua naamaansa 25.12?
Vai oletko kaiken varalta silloin syömättä sitä, ettei vaan kukaan luule sinun viettävän joulua.
Ai niin, eihän sinulla sitä pakanallista joulua vastaan ollutkaan mitään. Se sinua vain juippii, että sitä kristillisesti vietetään.
- ei-joulunviettäjä
Hei minä olen syntynyt 20.5,mutta minun ystäväni viettävät syntymäpäivääni 2.9.Mitäs tuo nyt sitten on?
Jokainen viettää syntymäpäiväänsä koska haluaa ja hänen ystävänsä varsinkin.Eiks tää oo yleinen käytäntö,joten jos Jeesus on syntynyt esim.2.10 tai 1.10 niin vietetään vaan Hänen syntymäpäiväänsä inhottavana pakanajuhlapäivänä.
Meihinhän ei koske raamatun lause:"mitä yhtäläisyyttä on vanhurskaudella ja vääryydellä?".- carpe diem
Jokainen päiväni on Jeesukselle. Ei sitä pilaa tieto, että pakanat ovat pitäneet jotain päivää juhlapäivänään. Päivässä ei ole mitään vikaa, vaan miten sen päivänsä käyttää.
- ole rehellinen
carpe diem kirjoitti:
Jokainen päiväni on Jeesukselle. Ei sitä pilaa tieto, että pakanat ovat pitäneet jotain päivää juhlapäivänään. Päivässä ei ole mitään vikaa, vaan miten sen päivänsä käyttää.
Juuri näin, nyökytellään hyväksyvästi mukana kun ihmiset viettävät suurta kaupallista juhlaa sian ihran valuessa paksuna norona suupielistä silmät humalasta punoittaen. Joo joulu on ihan okei, mitä sitten vaikka se on paavin keksintö, mitä sitten vaikka sen juuret on auringon palvonnassa.
Mikäli Kristus ylipäänsä olisi halunnut Hänen syntymäänsä juhlittavan niin kait Hän olisi siitä maininnut.
Olisiko parempi vaan antaa virran viedä ja hyväksyä kaikki muutkin paavin opit kuten lapsikaste, sielun kuolemattomuus, sunnuntai etc?
Oudointa on se että adventistit kyllä pystyvät kaiken muun perustelemaan Raamatulla mutta tämä suuri pakanallinen, voittamattoman auringon juhla niellään nahkoineen, karvoineen. Ilmeisesti se on niin hyvin puettu 'kristillisyyden' valheeseen että se menee alas.
- carpe diem
Mitä teillä on ohjelmassa joulun jälkeen? Onko sitten taas luvallista ajatella Jumalan ihmiseksi tulemista, josta Raamattu kertoo? Pääasia ettei vaan joulupäivänä, niinkö?
Jumalattomat viettävät joulua tavallaan, kun eivät muusta tiedä. Jeesuksen omat hiljentyvät sanan ääreen. Sinä istut märehtimässä toisten ihmisten pahuutta ja nautit oman hyvyytesi loisteessa. - ole rehellinen
En ole missään vaiheessa sanonut ettei 25.12 tulisi ajatella Jumalan lihaksi tulemista, mistä Raamattu kertoo. Päinvastoin siitä aiheesta riittää ajattelemisen aihetta vuoden jokaiselle päivälle. Kysymykseni on se; miksi tätä nimenomaista päivää tulisi korostaa muiden päivien joukosta, onko sille muuta syytä kuin paavin käsky? En minä märehdi muiden pahuutta vaan rukoilen heidän puolestaa enkä kyllä syntisenä loista.
- carpe diem
Näyttää vain siltä kuin paistattelisit omassa hyvyydesäsi, koska olet niin nopea tuomitsemaan toisten 25.12 päivän käytön.
Jumalan lihaksi tulemistahan julistetaan jo ainakin kuukausi ennen tuota sinulle niin maagisen peloittavaa päivää ja vielä sen jälkeenkin. Eikös se ole vain hyvä asia, että edes jokunen jumalaton saisi ajattelemisen aihetta siitä kaikkeen tonttuiluun? Monet käyvät kuulemassa Jumalan sanaa joulun aikaan ja vain silloin. Miksi se pitäisi kaikin keinoin estää?
Minusta on pelkästään positiivinen asia, että tuo alunperin täysin pakanallinen juhla on saanut kristillistä sisältöä.
- ole rehellinen
Kirjoitat paljon mutta asian vierestä. Kysymys kuului; miksi tätä nimenomaista päivää tulisi korostaa muiden päivien joukosta, onko sille muuta syytä kuin paavin käsky?
- carpe diem
Siksi, että jumalattomat EDES silloin herkistyisivät kaiken pakanallisuuden, mässäilyn ja rellestämisen keskellä kuulemaan evenkeliumia, ilosanomaa Jumalan rakkaudesta ihmiskuntaa kohtaan, Vapahtajasta, joka pois ottaa maailman synnit.
Kerropa sinä nyt minulle aivan rehellisesti, onko sinulla juuri tuota nimenomaista päivää vastaa jotain muuta kuin paavifobiasi?
Kuinka monen luulisit menevän Jumalan sanan kuuloon Jumalan lihaksi tulemisen muistopäivän aikoihin, jos saisit sen muutettua joksikin päiväksi syksyllä, jota päivämäärää et itsekään tarkalleen tiedä? Vastaa rehellisesti, aivan rehellisesti, siis täysin rehellisesti... - ei joululle
carpe diem kirjoitti:
Siksi, että jumalattomat EDES silloin herkistyisivät kaiken pakanallisuuden, mässäilyn ja rellestämisen keskellä kuulemaan evenkeliumia, ilosanomaa Jumalan rakkaudesta ihmiskuntaa kohtaan, Vapahtajasta, joka pois ottaa maailman synnit.
Kerropa sinä nyt minulle aivan rehellisesti, onko sinulla juuri tuota nimenomaista päivää vastaa jotain muuta kuin paavifobiasi?
Kuinka monen luulisit menevän Jumalan sanan kuuloon Jumalan lihaksi tulemisen muistopäivän aikoihin, jos saisit sen muutettua joksikin päiväksi syksyllä, jota päivämäärää et itsekään tarkalleen tiedä? Vastaa rehellisesti, aivan rehellisesti, siis täysin rehellisesti...Tarkoitus pyhittää keinot?Niinkö?
Jos joku on pakanallista niin laitetaan siihen jumalisuuden ulkokuori? Niinkö?
- ole rehellinen
Vastaan kyllä mutta vastaa nyt ensin alkuperäiseen kysymykseen; miksi 25.12 ? Älä kiertele ja kaartele tai esitä ettet käsitä kysymystä.
- ole rehellinen
Vastaampa nyt kuitenkin koska sinä et näköjään kykene sanomaan suoraan että vietät joulua 25.12 vain ja ainoastaan koska paavi tuon päivämäärän määräsi.
’’Siksi, että jumalattomat EDES silloin herkistyisivät kaiken pakanallisuuden, mässäilyn ja rellestämisen keskellä kuulemaan evenkeliumia, ilosanomaa Jumalan rakkaudesta ihmiskuntaa kohtaan, Vapahtajasta, joka pois ottaa maailman synnit.’’
Asian vierestä, käsittääkseni evankeliumin ilosanoman levittäminen on meidän uskovien tehtävä eikä joulun.
Miksi me uskovina viettäisimme Jeesuksen syntymäpäivää vääränä ajankohtana, uskoen Hänen syntyneen 25.12, jolloin Hän ei ole edes syntynyt? Miksi Jeesuksen opetuslapset uskovat enemmin valheellista porttokirkkoa kuin Jumalaa joulun suhteen? Sillä Jeesus Kristus ei asettanut joulua, vaan valheellinen porttokirkko.
Jumala sanoo sanassaan olevan totuudessa pysyvä Jumala, joka ei hyväksy syntiä ja vääryyttä. Olen aivan varma, että ei ole Jumalan mielenmukaista uskotella Jeesuksen syntyneen 25.12, koska Hän ei ole syntynyt silloin. Jos uskot, että Jumala hyväksyy tämän, niin teet Hänestä valehtelijan. Jumala ei kuitenkaan tue valhetta missään muodossa, ei edes "joulusadun" kohdalla.
Miksi ryhtyisin juhlimaan Jeesuksen syntymää jonain epämääräisenä syyskuun päivänä? Ei Kristus kehottanut meitä ylipäätänsäkkään viettämään Hänen synttäreitä, ei minään päivänä. Toki Jeesuksen maanpäällisestä vaelluksesta riittää iloa jokaiselle päivälle, jokaiselle hetkelle.Jeesus ei ole syntynyt 24-25.12.0000 eikä asialla ole merkitystä.
Raamatussa on asetus uudelle liitolle vain viikottaiseen lepopäivään, kasteeseen ja ehtoolliseen.
Juhliin ei muihinkaan ole asetuksia olemassa.
Ihmisiä lystää juhliminen aina.
Kristityt halusivat lähteä pakanajuhlista omiin juhliinsa ja ideoivat joulun sellaiseksi erottuakseen pakanajuhlista.
Hyvää Joulua
jari
Kaunista, siistiä ja missioon sopivaa.
yst. Hyvää joulua
jari
- carpe diem
En tiedä miten selvästi sinulle pitäisi vastata, että ymmärtäisit. Sinulla näyttää nyt olevan joku tukos aivoissasi, mikä ei päästä läpi muuta kuin sanat, mutta ei sisältöä.
Se on katsos näin (toistan samaa, vaikka turhaa se taitaa sinulle olla, mutta yritän selvemmin), että jouluhan oli alunperin se pakanallinen juhla, niinkuin tiedät. Tämän pakanallisen, syntisen, juhlan keskelle halutaan tuoda sitä Raamatun kertomaa ilosanomaa, että Jumala rakkaudessaan alentui astumaan keskellemme ihmismuodossa. Sitä, että meillä on Vapahtaja, joka pois ottaa maailman synnit.
Se, että tuo pakanallinen juhla nyt on ollut ja on tuona sinulle kauhistuttavana päivämääränä 25.12, määrittelee sen, että tämä vastaveto yrittää katkaista tuo epäjumalanpalvontaperinne, auringonpalvonta, osuu myös tuolle kauhistuttavalle päivälle. Tarkoitus on tuoda esiin, että Jeesus on se valo, joka tuli tänne pimeyteen, että Jeesus on se todellinen "aurinko" jota meidän on kumartaminen ja palvominen.
Taisi olla vielä liian vaikeaa?On ollut monenlaista pakanallista juhlaa.
Joulun idea oli se että uskovaiset halusivat erottua omalla juhlallaan pakanajuhlista.
Varsin kaunis ajatus. Ei ole hevon hännän pätkän vertaa että olisi pakanallista alkua, tarkoitus pyhittää asian.
Kaunis ajatus lähteä pois pakanajuhlista ja viettää samaan aikaan Jeesuksen syntymäjuhlaa kiitollisena Vapahtajan
uhrilasta syntisen puolesta.
Antaa Jehovantodistajien räksyttää provollaan asiassa, kyllä kaikki tiedämme että joulunviettoon ei ole raamatullista asetusta. Ei liikuta.
Asetus löytyy vain viikottaiseen lepopäivään ja kasteeseen ja ehtoolliseen, ei muuhun uudelle liitolle.
Ei hevon pätkän merkitystä ole asialla silläkään että
Jeesuksen pitäisi olla kirjaimellisisti syntynyt 24-25.12.000.
Ei hevon pempun verrran merkkaa.
yst. jari- ei-joululle
jarlau kirjoitti:
On ollut monenlaista pakanallista juhlaa.
Joulun idea oli se että uskovaiset halusivat erottua omalla juhlallaan pakanajuhlista.
Varsin kaunis ajatus. Ei ole hevon hännän pätkän vertaa että olisi pakanallista alkua, tarkoitus pyhittää asian.
Kaunis ajatus lähteä pois pakanajuhlista ja viettää samaan aikaan Jeesuksen syntymäjuhlaa kiitollisena Vapahtajan
uhrilasta syntisen puolesta.
Antaa Jehovantodistajien räksyttää provollaan asiassa, kyllä kaikki tiedämme että joulunviettoon ei ole raamatullista asetusta. Ei liikuta.
Asetus löytyy vain viikottaiseen lepopäivään ja kasteeseen ja ehtoolliseen, ei muuhun uudelle liitolle.
Ei hevon pätkän merkitystä ole asialla silläkään että
Jeesuksen pitäisi olla kirjaimellisisti syntynyt 24-25.12.000.
Ei hevon pempun verrran merkkaa.
yst. jariVietätkö sinä syntymäpäivääsi kolme kuukautta myöhemmin kun se on?Tai tuovatko ystäväsi sinulle syntymäpäivälahjoja kolme kuukautta myöhemmin kun syntymäpäiväsi on?
Eikö sillä ole mitään merkitystä?
Täysin epäjohdonmukaista ajattelua.
Nyt on vaan niin että saatana,tuo valkeuden enkeliksi tekeytyvä,joka jatkuvasti muuttaa itseään saa ihmispoloiset pakanuuteen,jos ei muuten niin näennnäisesti kauniilla asialla. ei-joululle kirjoitti:
Vietätkö sinä syntymäpäivääsi kolme kuukautta myöhemmin kun se on?Tai tuovatko ystäväsi sinulle syntymäpäivälahjoja kolme kuukautta myöhemmin kun syntymäpäiväsi on?
Eikö sillä ole mitään merkitystä?
Täysin epäjohdonmukaista ajattelua.
Nyt on vaan niin että saatana,tuo valkeuden enkeliksi tekeytyvä,joka jatkuvasti muuttaa itseään saa ihmispoloiset pakanuuteen,jos ei muuten niin näennnäisesti kauniilla asialla.Joulun viettoon ei ole mitään erityisiä ohjeita eikä käskyjä olemassa, vaan juhlien viettoon pätee tietysti kristllisyyden yleiset hengellisyyden ehdot.
Kerron sen salaisuuden;
- Kaikki usko ja hengellisyys on hengen asia.
Jumala on luvannut uuden liiton kristitylle oman henkensä voiman. Siinä riippua ja roikkua, kieppua ja keikkua hengen kannattamana ja varassa.
Tuo Jumalan Henki on se sama henki joka puhuttelee ihmisen, kasvattaa ihmisen, lohduttaa ihmisen, syyttää ihmisen, lohduttaa ihmisen, jne.
Hebr 8:10, Jer 31:31, Hes 36:26-27.
Kristillisessä kirkossa ei ole käskyjä eikä asetuksia joka asiaan vaan tuo Henki ohjaa. Herran Henki.
Adventtikirkon seurakuntakäsikirja on oikeastaan vain seurakuntademokratian ohjekirja, sillä kaikkeen sellaiseen pitää olla selvä ohjeistus, että pysyy järjestys.
Joulun vietto kirkkolaisilla on yksoílöllinen asia.
Monet eivät millään tavalla juhlista joulua ja jotkut rehaavat kuusia innoissaan ja antavat lahjoja, ihan yksilöllinen juttu ilman mitään ohjeistusta.
Kirkon tilaisuus on ollut tavallisesti jos halutaan järjestää sellainen seurakuntakohtaisesti.
Uskovaisilla on Jumala taivaassa ohjeistamassa ko tavalla eikä ihmisen määräykset joka "jumalan asiassa."
yst. jari- ei-joululle
jarlau kirjoitti:
Joulun viettoon ei ole mitään erityisiä ohjeita eikä käskyjä olemassa, vaan juhlien viettoon pätee tietysti kristllisyyden yleiset hengellisyyden ehdot.
Kerron sen salaisuuden;
- Kaikki usko ja hengellisyys on hengen asia.
Jumala on luvannut uuden liiton kristitylle oman henkensä voiman. Siinä riippua ja roikkua, kieppua ja keikkua hengen kannattamana ja varassa.
Tuo Jumalan Henki on se sama henki joka puhuttelee ihmisen, kasvattaa ihmisen, lohduttaa ihmisen, syyttää ihmisen, lohduttaa ihmisen, jne.
Hebr 8:10, Jer 31:31, Hes 36:26-27.
Kristillisessä kirkossa ei ole käskyjä eikä asetuksia joka asiaan vaan tuo Henki ohjaa. Herran Henki.
Adventtikirkon seurakuntakäsikirja on oikeastaan vain seurakuntademokratian ohjekirja, sillä kaikkeen sellaiseen pitää olla selvä ohjeistus, että pysyy järjestys.
Joulun vietto kirkkolaisilla on yksoílöllinen asia.
Monet eivät millään tavalla juhlista joulua ja jotkut rehaavat kuusia innoissaan ja antavat lahjoja, ihan yksilöllinen juttu ilman mitään ohjeistusta.
Kirkon tilaisuus on ollut tavallisesti jos halutaan järjestää sellainen seurakuntakohtaisesti.
Uskovaisilla on Jumala taivaassa ohjeistamassa ko tavalla eikä ihmisen määräykset joka "jumalan asiassa."
yst. jari"Ihmisten määräykset ohjeistamassa",mutta ihminenkö se sanoo mitä Jumala saa vihata ja mitä ei?
Jos Jumala sanoo ettei halua meidän laittavan nokkaansa pakanallisuuteen niin sanooko ihminen:"puhu pukille"(joulupukille)?
Jos adventistit laittaa ihmisille määräyksiä,kuten kahvinjuonnista,sianlihasta,kanamunista,lihasta yleensä ja juutalaisille määrätystä sapatista,niin eikös se ole sitä juuri:toisten ohjeistamista ihmissäädöksin.
Mutta kun on selvät sävelet pakanallisista tavoista,ei se käy.Tai "kunnioita isääsi ja äitiäsi" ei se käy.Tai "ei ole muita Jumalia(kolmipäinen kolminaisuus-jumala) niin ei se käy,kun pitää olla samaa pataa Vastustajan paavikirkon kanssa.
Kyllä adventtikirkkokin on mennyt hakoteille alkuperäisestä apostolisesta seurakunnasta,se on varma tosi.
Eiä tässä asiassa tarvitse olla jehovantodistaja.Muutkin alkavat sen jo nähdä.
Ettei vaan ole se joulu,se PEDONMERKKI?
- ole rehellinen
Toisin sanoen valehtemalla että Jeesus syntyi jouluna viemme totuutta eteenpäin, tuomme valoa pimeyteen.
Luuletko että Jumala hyväksyy valhetta missään muodossa ?
Eikö mielestäsi Jeesusta voi muuten tuoda esille kuin valheen avulla ?
Onko pakko hyväksyä porttokirkon opit että saa vietyä evankeliumin ilosanomaa jumalattomille?- voi teittii
Mkäs valhe ja porttokirkon oppi Jumalan ihmiseksi syntyminen on? Raamatussa se lukee. Et taida uskoa edes Marian olleen neitsyt, kun enkeli tuli ilmoittamaan hänen olevan raskaana? No et varmankaan, kun paavinkirkko kerran niin opettaa.
Pääasia, että meille tuli Vapahtaja. Mitä sillä päivämäärällä on väliä, kun vuottakaan emme tiedä tarkalleen. Suuri ilon aihe se on koko kristikunnalle siltikin.
Teillä jehovantodistajilla on niin erikoiset evankeliumit, niinkuin tuosta päivämäärästä keuhkoaminen aina joulun alla ja pääsiäisen aikaan alkaa se inttäminen, että Jeesusta ei naulittu ristiin, vaan paaluun. Niinkuin sekään asian ydintä muuttaisi.
Jumaluuden suhteen on hiukan hankalaa ja väärin esittää oikeaoppisuusvaatimuksia. Ihminen yrittää ymmärtää asiaa koko ikänsä.
On totinen tosi että raamatunpelastushistoriassa ei ole olemassa aikaa ei hetkeä etteikö jumaluuden kaikki kolme osapuolta olisi olleet, Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Olen koettanut pukea jumaluutta ihmisen järjelle ymmärrettävään muotoon täällä;
Varsinkin kirjoituksessani kolminaisuudessa on ollut fundeeraamista kun kukaan ei osannut koskaan sitä minulle selittää eikä asiassa ollut kirjallisuutta;
Oli sitten pakko selittää itte;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1
yst. jari, joulua !- ole rehellinen
Olenko jossain vaiheessa väittänyt että Jumalan ihmiseksi syntyminen olisi porttokirkon oppi tai että Maria ei olisi ollut neitsyt, en tietenkään, näinhän Raamattu meille kertoo ja sen uskon. Miksi kerrot minulle mitä uskon?
Olen samaa mieltä, parasta mitä ihmiskunnalle on tapahtunut on Vapahtaja, Jeesus Kristus.
Kertoisitko minulle koska Jeesus asetti joulun? Vai mistä joulun vietto on saanut alkunsa?
Minä en hyväksy sunnuntaita lepopäiväksi, en siksi että se on paavin asettama vaan siksi että Raamattu opettaa minulle että sapatti on oikea lepopäivä. En ole jehovan todistaja (eikä minusta ikinä tule koska hyväksyn Jeesuksen jumaluuden) mutta olen varma että myös heidän joukosta löytyy vilpittömästi uskovia. Olet kovin hanakka tuomitsemaan toisia.
Miksi on niin kovin vaikea myöntää sitä tosiasiaa että käsky viettää joulua on lähtöisin paavilta? - Onko hyvä nyt?
Myönnetään, myönnetään joulu on lähtösin paavilta, ei oo vaikeeta
- ole rehellinen
No tulihan se sieltä, pitkän väännön jälkeen. Ihmettelen vaan miksi tosiasioiden myöntäminen on niin kovan työn takana.
Totuushan on se että ilman paavi Julius I käskyä joulua ei olisi lainkaan, ei tähän vuoden aikaan eikä muulloinkaan. Myös se on totta että joulun viettoon kuuluu pakanalliset rituaalit kuten esim. pukki ja kuusi.
Outona pidän sitä että sunnuntaita ei hyväksytä lepopäiväksi vaikka sekin on puettu ''kristillisyyden'' valheeseen, Jeesuksen ylösnousemuspäivä.
Aivan samoin on voittamattoman auringon juhla puettu ''kristillisyyden'' valheeseen, Jeesuksen syntymäjuhla. Molemmat valheet ovat lähtöisin samalta ajalta, samasta ''kristillisestä'' instituutiosta. Miksi toinen kelpaa toinen ei?
On aivan turhaa väittää että viettämällä joulua viemme sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin, perinteisesti juhla vietetään perheen parissa, ihmisten jotka on kyllä varmasti tietoinen meidän vakaumuksesta.
Kauppiaat ryhtyvät viemään joulun sanomaa eteenpäin viimeistään marraskuun alussa, Vapahtajasta ei vaan puhuta mitään. Pyrkimyksenä on luoda materiaalin tarve ei herättää synnintuntoa, tarvetta parannukseen.
Lapsia kehoitetaan olemaan kilttejä mikäli halutaan materialististen toiveiden toteutuvan, ei siksi että kiltteys on Jumalalle mieluista.
Eikö Jeesuksen Kristuksen elämä, syntymä ja kuolema anna ilonaihetta jokaiselle päivälle? - nunnuka-lailailai
ole rehellinen kirjoitti:
No tulihan se sieltä, pitkän väännön jälkeen. Ihmettelen vaan miksi tosiasioiden myöntäminen on niin kovan työn takana.
Totuushan on se että ilman paavi Julius I käskyä joulua ei olisi lainkaan, ei tähän vuoden aikaan eikä muulloinkaan. Myös se on totta että joulun viettoon kuuluu pakanalliset rituaalit kuten esim. pukki ja kuusi.
Outona pidän sitä että sunnuntaita ei hyväksytä lepopäiväksi vaikka sekin on puettu ''kristillisyyden'' valheeseen, Jeesuksen ylösnousemuspäivä.
Aivan samoin on voittamattoman auringon juhla puettu ''kristillisyyden'' valheeseen, Jeesuksen syntymäjuhla. Molemmat valheet ovat lähtöisin samalta ajalta, samasta ''kristillisestä'' instituutiosta. Miksi toinen kelpaa toinen ei?
On aivan turhaa väittää että viettämällä joulua viemme sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin, perinteisesti juhla vietetään perheen parissa, ihmisten jotka on kyllä varmasti tietoinen meidän vakaumuksesta.
Kauppiaat ryhtyvät viemään joulun sanomaa eteenpäin viimeistään marraskuun alussa, Vapahtajasta ei vaan puhuta mitään. Pyrkimyksenä on luoda materiaalin tarve ei herättää synnintuntoa, tarvetta parannukseen.
Lapsia kehoitetaan olemaan kilttejä mikäli halutaan materialististen toiveiden toteutuvan, ei siksi että kiltteys on Jumalalle mieluista.
Eikö Jeesuksen Kristuksen elämä, syntymä ja kuolema anna ilonaihetta jokaiselle päivälle?Eikö sinulla jo jää suu tuohon kuminauhahymyyn; "ole rehellinen"?
Tai on se leukajumppaa tuo "paavi, paavi, paavi, paavi..."
Vai sait SINÄ väännettyä sen esiin, piiiiitkän väännön jälkeen. Olit eeeerinomainen! Et sitte lukenu tuota pitkän ketjun heti toista viestiä?
Kyllä sitä kristillistä joulun sanomaa viestitetään jo ensimmäisestä adventista lähtien. Oli kai marraskuun puolella tänä vuonna. Adventtikirkoissakin, netiltä on kyllä nähty lauantaisin. Ei ehki joulupäivänä julisteta kun on sunnuntai. Silloin julistetaan ainakin lutrilaisten joulukirkossa. Ja on helluntailaisillakin sitä kristillisen joulunsanoman julistamista kotinsa ulkopuolella paljon ennen joulua. On toki, voi veikkoset.
Vai että vaan perheen parissa? Pussiko sinulla on päässä kun näet sieltä reijistä vain kuuset, joulupukit ja kauppiaat? Hakeudu sinne, missä Jumalan sanaa julistetaan. Koko muu kristikunta julistaa ilosanomaa Jeesuksesta ja sinä vaan hamuilet ostoskeskuksissa kyttäämässä miten pahat valmistautuvat joulunviettoon. Hyh hyh, sinua! ole rehellinen kirjoitti:
No tulihan se sieltä, pitkän väännön jälkeen. Ihmettelen vaan miksi tosiasioiden myöntäminen on niin kovan työn takana.
Totuushan on se että ilman paavi Julius I käskyä joulua ei olisi lainkaan, ei tähän vuoden aikaan eikä muulloinkaan. Myös se on totta että joulun viettoon kuuluu pakanalliset rituaalit kuten esim. pukki ja kuusi.
Outona pidän sitä että sunnuntaita ei hyväksytä lepopäiväksi vaikka sekin on puettu ''kristillisyyden'' valheeseen, Jeesuksen ylösnousemuspäivä.
Aivan samoin on voittamattoman auringon juhla puettu ''kristillisyyden'' valheeseen, Jeesuksen syntymäjuhla. Molemmat valheet ovat lähtöisin samalta ajalta, samasta ''kristillisestä'' instituutiosta. Miksi toinen kelpaa toinen ei?
On aivan turhaa väittää että viettämällä joulua viemme sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin, perinteisesti juhla vietetään perheen parissa, ihmisten jotka on kyllä varmasti tietoinen meidän vakaumuksesta.
Kauppiaat ryhtyvät viemään joulun sanomaa eteenpäin viimeistään marraskuun alussa, Vapahtajasta ei vaan puhuta mitään. Pyrkimyksenä on luoda materiaalin tarve ei herättää synnintuntoa, tarvetta parannukseen.
Lapsia kehoitetaan olemaan kilttejä mikäli halutaan materialististen toiveiden toteutuvan, ei siksi että kiltteys on Jumalalle mieluista.
Eikö Jeesuksen Kristuksen elämä, syntymä ja kuolema anna ilonaihetta jokaiselle päivälle?Hei kiitos
En tiedä oliko viesti minulle mihin vastaan.
Jehivantodistajilla on luulo ettei usko olisi jokapäiväinen asia ja ettäkö joulu sitten ei toisi jeesustakaan jokaiseksi päiväksi.
Jehovantodistajat erehtyvät siinä että heille sana "kirkko" on kirosana, joka tarkoittaa itseasiassa vain "ekklesia" eli seurakuntaa, eli jehovantodistajat erehtyvät luokittelemaan jokaisen uskovaisen pyhittyneen hengellisen kristityn isojen kirkkojen muotomenojen sarjaan.
Minä tunnen jehovantodustajien opin ja mentaliteetin jo pikkupojasta, heissäkin on ystäviä yksilötasolla ollut, ja en ole tuomari kenellekään, mutta minulle on aivanm turhaa yrittää mitään vastaavaa mitä tässäkin keskustelusarjassa joku jehovantodistaja yrittää nimierkin takaa, haistan sen opin vaikitukset jo kauas koska tunnen opin kuin omat taskuni, aivan samoin kuin monien muiden hengellisten yhteisöjen opit kuin omat taskuni monet- en vain luule siis.
yst, jari
Älä veikkonen hiilly joulun alkuperän vuoksi.
On tietenkin historiallinen tosiasia se mistä joulu on saanut alkunsa,mutta pitää muistaa että joulussa ja sen tavoissa on elementtejä jotka ovat esimerkillisiä,kuten Myran piispan Nicolauksen 300-luvulla ollut tapa antaa köyhille lapsille SALAA lahjoja.Hän toteutti Jeesuksen neuvoa jakaa omaisuuttaan niille joilla ei mitään ole.
Miten esimerkillinen tapa!!
Jos nyt joku sitten haluaa viettää joulua kaikessa prameudessaan,niin eiköhän se ole jokaisen oma asia.Kaikki me seisotaan Herramme edessä tai kaadutaan.
Jos joku kaatuu Herran edessä sen vuoksi että on viettänyt joulua,eiköhän sekin tule ilmi tuomiopäivänä,mutta luulenpa että pahimpiakin asioita on kun joulu.
Itse en vietä joulua vieläkään vaikka jt-ajasta on jo 15 vuotta,mutta en myöskään mene tuomitsemaan ketään k.o.asiasta.
Olen kuitenkin samoilla jäljillä kun TV7:n eräs opettajista Bawson.Joulu ei aluksi kuulunut alkuseurakuntaan yhtään sen enempää kuin sunnuntaisapatti, tuntemamme risti tai ovelta ovelle kulkeminen.
Mutta onko niin että meidän pitää apinoida kaikki mitä oli 2000 vuotta sitten vai antaako Jumala meille mahdollisuuden mukauttaa evankeliumia ajan virtaan ja kuinka paljon.
Onhan Jumala itsekin hyvä esimerkki siitä että Hän on ihmisten keskuudessa mukauttanut tavoitteitaan ajan virtaan,kuitenkaan tinkimättä periaatteistaan ja periaatteittensa rikkomisen seuraamuksista.
Aika näyttää mitä joululle tapahtuu.
Ajan kulku sen osoittaa ja Jumalan tahto.Kiitos
Olen tässä samassa keskustelusarjassa jossakin kirjoittanut
että uuden liiton kristityille on Jumala luvannut oman henkensä voiman niin ettei tarvitse joka asiassa sääntöjä.
Hebr 8:10, Jer 31:31, Hes 36:26-27.
Titta på.
Pyhä Henki kasvattaa, syyttää, lohduttaa, tuomitsee, opettaa, jne. Ei tarvita jokajumalanasiaan sääntöjä ja ohjeistusta.
Sydämessä ne säännöt hengellisellä uskovaisella on tietysti.
Adeventtikirkon seurakuntakäsikirja sisältää säännöt ainoastaan seurakuntademokrtia-asioihin, pitää olla tarkat ohjeet miten toimitaan esim. virkailijoiden valinnoissa, yhtenäiset säännöt.
Ihmisten hengelliseen elämään ei sääntöjä luoda eikä tehdä, kukaan ei käske, vahdi eikä määrää hengellisessä liikkeessä.
Julkisynnin rajat on olemassa jos osallistuu srk elämään.
Laki opettaa mikä on syntiä ajan loppuun asti ja tuo sama laki on sydämessä sillä tavalla kuin raamatunpaikkoja edellä annoin. Kun on kiusattu laki muistuttaa ja -langennut syntiin.
Ei lakia tavata joka aamu siis kirjaimesta, se on sydämessä.
Kunigaskäskystä Jeesuksen veli sanoi selvät sanat, että ihminen tekee oikein jos noudattaa kunongaskäskyä, mutta joka hylkää rikkoo yhdenkin pykälän laista, rikkoo koko lain ja Jaakob kehoitti pitämään mielessä minkä lain mukaan tuomitaan ihminen lopuksi. Jaak 2:8-13.
Minulla on kaikissa piireissä ollut ystäviä yksilötasolla, en ole uskonvihoissa ollut koskaan, enkä tuomarina.
Minä kun en ota Jumalan paikkaa.
Jehovantodistajille Jeesus on Jumalan Poika mutta pelkkä ihminen jonka kautta tosin pelastutaan ja laki on korvattu kuningaskäskyllä.
Havaitsin heti että Sinulla on jotakin jt- liikkeessä tekemistä, sanoit että 15 vuotta aikaa ajasta.
Olen nähnyt jehovantodistajissa kuin kaikissa muissakin aitoja todellisia uskovaisia. Niitä on joka piirissä.
Minulla ei ole sielua olla tuomarina koskaan.
Olen itsekin ollut synnin poluilla ja 100% pyhittynyt elämässäni.
Joulunvietto on yksilöllinen asia. Sen voi viettää hengellisesti Jeesuksesta kiitollisena. Ei tarvitse ryypätä ja rällätä, mässäillä ja ostella turhamaisia lahjoja niille joille ei lahjoille tarvetta ole.
Sydämessä joulun teen, lalllalllaalllaaanukkukkanukkukalailalailaaa
Niin homma toimii uskovaisilla, ei mikään järjestö voi tehdä ihmisten omalletunnolle joka asiaan sääntöjä.
Jehovantodistajilla sääntöjä on roppakaupalla, ja arvioivat pyhittyneitä Jumalan Hengen vaikutuksessa olevia 100% pyhittyneitä ihmisiä kaikkia samaan sarjaan kuin on isojen kirkkojen muotomenot. Tiedän asian hyvin.
JT- oppi muuttuu. Näin 70 luvulla miten ihmisiä kääntyi jt- uskoon kun uskoteltiin että maailmanloppu tulee ennen kuin 1914 vuonna syntyneet kuolevat.
Oppi lähtee erään kuninkaan hallitusvuosien lähtökohdasta, mutta historiankirjat osoittavat ko kuninkaalle aivan muita elinvuosia. Opilla on pian kiire muuttaa muotoaan ja keksiä tilalle jotakin muuta. Profetian sana sen sijaan ei koskaan petä, se tulee Jumalalta. Nuo ihmiset ovat 97 vuotiaita.
Kiirusta pitää.
Ei joulun vietto koskaan lopu. Osa ihmisistä viettää sen jumalattomasti ja osa oikeassa hengessä.
A-kirkossa on ihmisiä jotka eivät vietä joulua, ja osa raahaa kuusia pitkin katuja ja alle lahjoja.
Jotkut paistaa pihvejä että rasva valuu suupielistä, ja osa syö heiniä. Meitä on moneen junaan aina.
Itse en ole toistaiseksi kirjoilla inhimillisistä syistä ja uupumuksen seurauksina. Oli pakko vetää kirjat pois kun pitäisi olla pappina niille joita ei Jumala kiinnosta pätkääkään kuin minun arvostelun vuoksi, mutta en ole koskaan itseäni papiksi sanonut. Pitää kiivetä pappien perään kirkon rappuja ja moralisoida vaan itsensä.
Ei riittänyt että pysyin kirkon penkiltä poissa piti vetää kirjat pois.
t. yst. jari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa572235En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321714- 101524
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751519Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1051089
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 20979