Juoppo pystyy raitistumaan

kaksonen55

Minullla on ollut vaikeuksia vuosikymmeniä alkoholin kanssa. Menetin aikoinaan työni, ajokorttini ja perheeni. Henkikin meinasi mennä. Uusi elämänkumppani kuoli viinan seurauksena vierelleni. Sekään ei juomistani lopettanut.
Kaikki keinot oli käytössä. A-klinikka, sen terapiat ja tukiryhmät. - Ei apua.
AA:ssakin tuli käytyä, ei sopinut.

Sitten kun pohjalla ollessani sain vielä uuden tilaisuuden juomattoman naisen kanssa päätin vain lopettaa. En itsekään tainnut uskoa jutun onnistuvan. Pari vuotta sitten kaikki tapahtui. Ja ihme kumma, minä en enää juo. Kerran viikossa voin juoda saunan päälle kaljan tai kaksi. Enempi ei maistukkaan.

Kirjoitan siksi, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa raitistua. Sen voi tehdä omin päinkin ja vielä silloinkin kun on ns. pohjalla. Ja kohtuukäyttökin voi joillekin onnistua. Jos tuo kalja viikossa mitään alkoholin käyttöä nyt edes on.
Aina on toivoa. Ihminen on aika vahva eläin.

55

1935

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eroonviinasta.

Jumalalla pääsee riippuvuudesta 100 varmasti eroon. Uskoon pitää tulla uskovaisen puhuteltaessa ja kappas, alkoholi ei pyörikkään enään mielessä. Elämä annetaan Jumalalle ja Jumala kieltää alkoholin nauttimisen päihtymiseen asti.

Herätkää asia tapahtuu kuitenkin omasta tahdosta antaa elämä Jumalalle.

• ====

No joo, itsekin lopetin omalla päätöksellä, ja olin pari vuotta juomatta.
      Sitten hiipi ajatuksiin kohtuukäyttöä kokeilemaan, mutta nyt viime aikoina homma karkailee taas käsistä totaalisesti, ja on tullut kiskottua kaksin käsin viinaa suuria määriä.
      Välillä tuntuu, kuin olisin alkupisteessä.
      Alttius humalahakuisuuteen ei ole meikäläisellä kadonnut minnekään.

• Siis viime lauantaina otit "pari kaljaa saunan jälkeen", niinkö? Onnea raittiudellesi! Palaile muutaman kuukauden päästä, tai sanotaan ensi juhannuksen jälkeen kertomaan miten sujuu.

• kaksonen55

Niin, join vain yhden kaljan. Ja perjantaina. Enempää ei tehnyt mieli. Edellisestä useampi viikko. Ei maistu enää.
        Kiitos muuten vilpittömästä onnittelusta, Tentström-PAV-OPT.

Pointtini oli se, että omaksi ihmeekseni minä olen pystyn juomaan janooni oluen. Vaikka paljon harmia on viina minulle aiheuttanut.

Mielestäni olen todiste siitä, että 'kohtuukäyttö' voi onnistua. Usko tai älä, Tentström-PAV-OPT. Siitäkin huolimatta, että se ei sinulta onnistu. Pari vuotta, vähän enemmänkin takaperin aloin uuden elämän. Yksi vuosi aivan ilman mitään alkoholia. Nyt n. vuoden ajan olen uskaltanut juoda tuon yhden halutessani. Eikä se mopo ole minnekään karannut.

Äläkä tule sanomaan minulle, että olen noviisi ryyppäämisessä. Niin paljon on tullut alkoholin kanssa ryvettyä. Kokemusta löytyy aivan kylliksi.

Voin tulla juhannuksenkin jälkeen. Ja ennen sitä. Ihan silloin kun haluan. Aivan kuten juon oluenkin silloin kun huvittaa. Mutta en kännää. Ei ole kivaa olla humalassa. Enää.

• mikael l.
        kaksonen55 kirjoitti:

Niin, join vain yhden kaljan. Ja perjantaina. Enempää ei tehnyt mieli. Edellisestä useampi viikko. Ei maistu enää.
        Kiitos muuten vilpittömästä onnittelusta, Tentström-PAV-OPT.

Pointtini oli se, että omaksi ihmeekseni minä olen pystyn juomaan janooni oluen. Vaikka paljon harmia on viina minulle aiheuttanut.

Mielestäni olen todiste siitä, että 'kohtuukäyttö' voi onnistua. Usko tai älä, Tentström-PAV-OPT. Siitäkin huolimatta, että se ei sinulta onnistu. Pari vuotta, vähän enemmänkin takaperin aloin uuden elämän. Yksi vuosi aivan ilman mitään alkoholia. Nyt n. vuoden ajan olen uskaltanut juoda tuon yhden halutessani. Eikä se mopo ole minnekään karannut.

Äläkä tule sanomaan minulle, että olen noviisi ryyppäämisessä. Niin paljon on tullut alkoholin kanssa ryvettyä. Kokemusta löytyy aivan kylliksi.

Voin tulla juhannuksenkin jälkeen. Ja ennen sitä. Ihan silloin kun haluan. Aivan kuten juon oluenkin silloin kun huvittaa. Mutta en kännää. Ei ole kivaa olla humalassa. Enää.

No sinun pari oluttasi on hieno asia. Ihmeitä tapahtuu.
        Se vaan ei tee kohtuukäytöstä yhtään sen helpompaa yhdellekään alkoholistille.

Suomen jatkosodassa selvisi hengissä kaksi miestä, joita kumpaakin tark'ampuja ampui päästä läpi! En silti lähtis kokeilemaan, tai edes suosittelemaan, vaan väitän edelleen, että päähän ampuminen tappaa.
        .
        Suomessa on n. 300.000 työssäkäyvää alkoholistia, jotka yrittävät epätoivoisesti opetella kohtuukäyttöä, eivätkä siinä tahdo onnistua.
        Suomalainen päihdevalistus on jo kymmeniä vuosia yrittänyt opettaa juopoille kohtuukäyttöä, ja helvetin huonolla menestyksellä. Että just kun ne oppii sen, niin ne kuoleekin - viinaan.

Mutta onnittelen sinua, luonnonoikkua.
        Itse en todellakaan aio kokeilla. Kokeilin aikoinaan riittävän kauan ja monta kertaa.

• U,T,Elias

Minkä ikäisenä päädyit pohjalle?

• kaksonen55

Pitää vastata, kun joku kysyy:

35 v alkoi alamäki joka alkoi jyrkentyä. 52v olin tosi syvällä. Eihän tuosta montaa vuotta ole.
      Liian vähän elämää jäljellä enää pilattavaksi.

• kaks ja sonen

Täällä myös kaksosmies, joka nappas aikoinaan reilummasti viinaksia, ensin oli aina kirkkaat, sitten vaihtui viiniksi, sitten kaljaksi ja nyt ei oikein maistu mikaan muu kuin vesi, maito ja kahvi. Niin, tuo urheilu vei sitten kokonaan mukanaan ja näin parempi.

• onmeitä

Ei kaikille tule riippuvuus. Kaksonen55, sinulla on ollut ennen väärä elämä, jota ei ole selvinpäin kestänyt. Nyt kestät. Itselläni on sama tilanne.

• Oli miten oli mutta

Onneksi olen alkoholisti eikä tarvitse harjoitella kohtuukäyttöä kun en siihen pysty.
      Onneksi lauseessani tarkoitti sitä, että tiedän sairastavani alkoholismia ja olen juonut sen takia enkä idioottimaisuuttani kuten Kaksonen55. Onhan se nyt helvetin tyhmää juoda viinaa ojan pohjalle ihan vaan kun elämä potkii.
      Mutta vielä tyhmempää on kehua sillä yleisesti.
      Tottakai pystyt ottamaan pari kaljaa koska et ole alkoholisti.
      Mutta minun veikkaukseni on kertomasi perusteella, että ei mene kauan kun pääset taas juomaan kunnolla. Tämä paistaa jo kirjoittamastasi tekstistä jossa valehtelet itsellesi ja puolustelet oluitasi. On hienoa lukea kuinka alkoholistin mieli toimii jatka vaan vakuuttelua itsellesi ja seuraavan kerran, kun homma karkaa käsistä niin keksit sillekkin selityksen -> todennäköisesti nukuit huonosti ja verensokerit oli alhaalla eihän sen nyt noin pitäisi päähän mennä kun join vaa´n pari :)

• kaksonen55

Ei pitäisi vaivautua, mutta kuitenkin vaivaudun.
      Kovasti tuntuu olevan vaikea jollekin ymmärtää, mitä tarkoitin. Voi tietysti johtua siitäkin, että en ole kovin taitava sanoja käyttämään.
      Vastauksestasi ei käy ilmi miten" sairautesi" kanssa elät. Yritätkö taistella "tautia" vastaan olemalla juomatta, vai oletko antanut periksi ankaran "sairauden" edessä.
      Onko pakko on juoda, kun olet noin "kipeä"?
      Mikäli vielä hoidat itseäsi ja "sairautta" juomalla ymmärrän katkeran tekstisi.

Ei oma tarkoitukseni ollut mitenkään ylpeillä. Anteeksi, jos se siltä vaikutti. Jotenkin purkauksestasi saa sen kuvan, että itsekin joisit kaljan silloin tällöin jos se olisi mahdollista. Ja koska et voi, sinua vituttaa.
      Oman heikkoutesi edessä ajattelet, että kaikki muutkin ovat heikkoja. Jos joku muuta väittää, hän on idiootti, tulee vajoamaan tasollesi. Et voi ymmärtää, vielä vähemmän hyväksyä, että erilaisia ihmisiä olisi.

Minulla on okemusta vähän kakesta. En ala elämäääni enempää purkamaan, ettei mene kehumisksi mielestäsi. Elämä kuitenkin opettaa, eikä ole pakko tehdä samoja virheitä uudelleen missään asioissa.
      Ennustuksesi juomisestani siitä että tulisin juomaan pian "kunnolla" ei toteudu. Mikäli tarkoitat "kunnolla juomisella" ? Sitä, että joisin itseni jälleen pohjalle ja menettäisin uudelleen elämänhallinnan? Olen tuossakin asiassa kouluni käynyt. Usko tai ole uskomatta.
      Muuten:
      Omasta minähän juon jo nyt "kunnolla" ! Sen kaljan halutessani ilman päihtymistä:)

• Juobbo

Miksi sitten juot sen kaljan tai kaksi, jos kerran kaikki on niinhyvin?

• hei haloo

kaksonen viis vitonen kirjoittaa hyvin perustellen asiat. Mahtavan hyvä kirjoitus. Sinulta kysellään miksi juot pari kaljaa jos kaikki on hyvin. Voi taivas mikä kysymys.
        Itse juon kaljan pari janoon joskus juuri maun takia koska maistuu todella hyvältä juuri kylmänä. Miksi joku ostaa kaupasta silloin tällöin karamelliä, miksi joku ostaa joskus kaupasta piimää silloin tällöin vaikka vakituinen juoma on maito.
        On vaikeaa tajuta viinan käytön lopettaneiden aivoituksia. Avautui vai ei avautunut kysyjällle ja toisille vastaaville persoonille.

• liikaa siideriä 22v

Moi kaksonen55!

Selailin palstaa ja löysin rohkaisevan viestiketjusi. Miten kohtuuottaminen sujuu? Hyvin kai! Voisitko kertoilla hieman kokemuksiasi ja vahvistaa epävarmoja "otanko/enkö ota"-probleemassaan.

• aika vanha viesti

Aloittaja on tuskin edes hengissä enään.

• Humanum est
        aika vanha viesti kirjoitti:

Ehkä ei mutta samoilla linjoilla. Kyllä kohtuukäyttöön pääsee ja siinä pysyy jos haluaa. Itsellä menasi a-holinkäyttö aikoinaan lähteä ihan lapasesta (työttömyys-ei tekemistä) mutta kun päätin että nyt loppuu tai sitten rajusti vähenee niin se jälkimmäinen sopi perfecto. Jos (HUOM JOS) tuntuu siltä että nyt vois ottaa siiderin niin otan sen kyllä. Kahta enempää ei mene alas vaikka sitä olis jääkaappi täynnä.
        Juhlissa en kieltäydy viinilasillisesta.
        Mutta- se on niiiin paljon kivempaa herätä selvänä aamulla, uskaltaa katsoa itseään reilusti peliin, lähteä reippaasti töihin. Tai jos on väsynyt, se johtuu ihan muista syistä kun kosteasta edellis illasta.
        Ei kaikille tietty onnistu- kuten mulle ei mikään nollakäyttökään.

• kaksonen55
        aika vanha viesti kirjoitti:

Moi.

Hengissä ollaan :)
        Kerron josku lisää, millaista on ollut tuon aloitusviestin jälkeinen elämä.
        Ihan omin voimin pystyn kohtuudella ottamaan. Ei niin kauheesti otatuta, kun ei ole ryyppykavereita. Vaimo ei oikein saa mitään iloa viinasta, joten ne parit siideritkin jää aika usein kauppaan.
        Juhannukselle kyllä otetaan :)

• elämisen taito

Kolme asiaa joilla voi pilata elämän parhaita vuosikymmeniä:
      - alkoholi
      - liika lihavuus
      - väärät ihmissuhteet

• näin on.

-väärä työpaikka tai työttömyys

• Yritetään yhdessä

Nyt,kun uskaltaa jo katsoa taaksepäin...mieheni kanssa on taivallettu 14v.Hän oli kovin alkoholisoitunut,pahapäinen,otti kauheita sika-kännejä,oli todella arvaamaton.On alkoholistiperheen kasvatti,isänsä oli samanlainen silloin kuin joi.nyttemmin on raivoraitis,pani korkin kiinni kokonaan.Mieheni on vähentänyt pikkuhiljaa,pienentänyt pullokokoja,lopettanut kaljan kans läträämisen,harventanut ottoväliä,nyt tarvii ottaa enää kerran kuussa 2dl vodkaa,toki hän näkyy edelleenkin tähtäävän humalahakuiseen juomiseen silloin harvoin kun ottaa.Mutta yritän pysyä rauhallisena,etten provosoi häntä millään lailla,ja toivon että ilta päättyy rauhallisesti unten maille,ja aamulla elämä jatkuu normaaliin tapaan,niinkuin ei eilen ois otettukkaan...Hänkin on juonut aikoinaan ajokortin,työpaikan,tyttökavereita...nyt on alkanut paljastua todellinen,mukavan luontoinen mies sen kaiken juoppouden takaa.Tästä on hyvä jatkaa elämää ja parisuhdetta!

• ex-juoppo

Lopetin ryyppäämisen vappuna, jolloin jäi kolme koffin keskiolutpulloa kummittelemaan jääkaappiin. Raittiina on fyysinen olo kohentunut ihan kivasti, mutta stressi on lisääntynyt huomattavasti. Tänään kendopelin kunniaksi ajattelin lievittää stressiä korkkaamalla yhden olutpulloista, kun kellokin oli yli yhdeksän, eikä ollut vaaraa sännätä ostamaan kaupasta lisää. Ensimmäiset hörpyt maistui erittäin hyvältä ja oluen maut maistuivat suussa terävinä. Ei se olut näin hyvältä maistu silloin, kun juo päivittäin pakkauksellisen, mutta mitä ihmettä sitten tapahtuikaan?! Ei tehnytkään mieli juoda, kuin puolet oluesta ja kaadoin loput viemäristä alas. Tämmöistä ei ole koskaan tapahtunut minulle ja olen ihan hämilläni. Olen kai parantunut alkoholismista.

• exäx-juoppo

Olet parantunut ja nyt voi vapaasti ottaa tai olla ottamatta.

• zickzackjuoppo
        exäx-juoppo kirjoitti:

Olet parantunut ja nyt voi vapaasti ottaa tai olla ottamatta.

Ihanaa lukea iloisen, vapautuneen ja rennon ihmisen kokemuksista!

• Leelia34

Hieno homma, mutta kohta
        jotkin AA-ihmiset sanoo ettei alkoholismista voi parantua ja ainoa hoito on olla täysin juomatta.
        Olet kyllä esimerkki että alkoholismista voi parantua ja voi käyttää kohtuudella ja nautinnolla alkoa.

• yskönen fiftififti

Mites menee, kaksonen55 ?

• kaksonen55

Pitkästä aikaa tänne kurkistin.
        Kiitos, ihan hyvin. Oli vieras viikko sitten. Yksi viinipullo juotiin kolmeen ihmiseen tasan. Sitä edellinen kerta vapun aattona pari siideriä.
        Saunakaljoja en enää harrasta.

Ei oo tullut mitään uutta repsahdusta, vaikka joku silloin monta vuotta sitä taisi ennustaa.

• Tilastoalkoholisti

Kolme vuotta vanha aloitus, tämäkin siirretty toiselta palstalta.Taitaa käyttäjäkato olla pian 100 %.

• reilu 3v kuivilla

Aika vaarallista kuitenkin jaella sellaista vinkkiä alkoholisteille, että kohtuukäyttö on mahdollista. Useimmille se ei sitä ole. Olen itse kuullut monelta, että kohtuukäyttö saattaa onnistua vuosiakin, mutta lopulta kuitenkin johtaa taas alamäkeen, eikä todellista "parantumista" tapahdu ollenkaan. Siis ihmisten omakohtaisia kokemuksia. Ja raittiuden alkutaipaleella se kohtuukäytön mahdollisuus varmasti houkuttelee. Itselläni tarve alkoholin käyttöön on täysin poistunut, ei tee missään muodossa mieli. En pysty syömään edes jälkiruokaa, jossa olisi alkoholia. Eikä se johdu mistään periaatteesta, vaan siitä, että se maistuu erittäin pahalta.

• sen tien kulkenut

"Olen itse kuullut monelta, että kohtuukäyttö saattaa onnistua vuosiakin, mutta lopulta kuitenkin johtaa taas alamäkeen"

Jos jollakin on henk.koht. asiat jatkuvasti viturallaa, niin noin voi käydäkin.
        Totta on, ettei raittiuden alkutaipaleella kannata kohtuukäyttöä edes harkita. Vastuuntunnon ja itsesuojeluvaiston kehittyminen mahdollistaa kohtuukäytön onnistumisen.
        Kohtuukäytön kokeileminen ja sen hallitseminen on monen kohdalla se ratkaiseva askel joka vie kohti täydellistä absolutismia.

• apsolutimies
        sen tien kulkenut kirjoitti:

"Olen itse kuullut monelta, että kohtuukäyttö saattaa onnistua vuosiakin, mutta lopulta kuitenkin johtaa taas alamäkeen"

Jos jollakin on henk.koht. asiat jatkuvasti viturallaa, niin noin voi käydäkin.
        Totta on, ettei raittiuden alkutaipaleella kannata kohtuukäyttöä edes harkita. Vastuuntunnon ja itsesuojeluvaiston kehittyminen mahdollistaa kohtuukäytön onnistumisen.
        Kohtuukäytön kokeileminen ja sen hallitseminen on monen kohdalla se ratkaiseva askel joka vie kohti täydellistä absolutismia.

Itselläni ei kohtuukäytön mahdollisuutta, koitin liian monta kertaa!
        Aina romahti korttitalo:.
        Olin valheen vanki/ Itselleni/ samalla myös kaikille muille`
        Aina meni siihen mihin oli viimekertaisen juomisen lopettanut/ ei ollut mitään puhtaalta pöydältä , eli että olis lähtenyt 0-tilanteesta ehei, hyvät ystävät
        se lähti siitä mihin oli viimeksi jäänyt.
        Onnellinen ilman myrkkyä.

• sen tien kulkenut
        apsolutimies kirjoitti:

Itselläni ei kohtuukäytön mahdollisuutta, koitin liian monta kertaa!
        Aina romahti korttitalo:.
        Olin valheen vanki/ Itselleni/ samalla myös kaikille muille`
        Aina meni siihen mihin oli viimekertaisen juomisen lopettanut/ ei ollut mitään puhtaalta pöydältä , eli että olis lähtenyt 0-tilanteesta ehei, hyvät ystävät
        se lähti siitä mihin oli viimeksi jäänyt.
        Onnellinen ilman myrkkyä.

Alkoholistin pitää raittiina ollessaan aikuistua, ottamaan vastuuta itsestään. Se tietysti vaatii oman aikansa.
        Jos jää henkisesti lapsen tasolle, niin vaarana on sen kuuluisan ensimmäisen ryypyn otettuaan, alkaa käyttäytymään kuin pieni lapsi karkkikaupassa, mikään ei tahdo riittää.
        Kohtuukäyttö vaatii itsekuria ja menneistä virheistä pois oppimista.
        Sen kun oivaltaa, niin alkoholista tulee täysin merkityksetön aine, eikä mielitekojakaan enää tule.

• yksi entinen juoppo
        sen tien kulkenut kirjoitti:

Alkoholistin pitää raittiina ollessaan aikuistua, ottamaan vastuuta itsestään. Se tietysti vaatii oman aikansa.
        Jos jää henkisesti lapsen tasolle, niin vaarana on sen kuuluisan ensimmäisen ryypyn otettuaan, alkaa käyttäytymään kuin pieni lapsi karkkikaupassa, mikään ei tahdo riittää.
        Kohtuukäyttö vaatii itsekuria ja menneistä virheistä pois oppimista.
        Sen kun oivaltaa, niin alkoholista tulee täysin merkityksetön aine, eikä mielitekojakaan enää tule.

Minulle alkoholista tuli täysin merkityksetön ilman kohtuukäytön kokeiluakin. Ei se kohtuukäytön kokeilu mikään pakollinen vaihe ole. Itsekuria ja uusia ajattelutapoja voi opetella ilman alkoholiakin. Mikä on myös ihan suositeltavaakin. Onhan se toisaalta aika hauska ajatus, että alkoholisti tarvitsee alkoholia oppiakseen todella raittiiksi. Näin sen ei kuitenkaan tarvitse mennä.

• sen tien kulkenut
        yksi entinen juoppo kirjoitti:

Minulle alkoholista tuli täysin merkityksetön ilman kohtuukäytön kokeiluakin. Ei se kohtuukäytön kokeilu mikään pakollinen vaihe ole. Itsekuria ja uusia ajattelutapoja voi opetella ilman alkoholiakin. Mikä on myös ihan suositeltavaakin. Onhan se toisaalta aika hauska ajatus, että alkoholisti tarvitsee alkoholia oppiakseen todella raittiiksi. Näin sen ei kuitenkaan tarvitse mennä.

"Ei se kohtuukäytön kokeilu mikään pakollinen vaihe ole.
        Onhan se toisaalta aika hauska ajatus, että alkoholisti tarvitsee alkoholia oppiakseen todella raittiiksi."

Ei ole pakollinen, mutta ajaa asiansa, koska
        siihen sisältyy samalla vastaus siihen ikuisuus kysymykseen, että voiko alkoholismista parantua?
        Kyllä voi, ja jos on vielä riittävän ennakkoluuloton, niin sen voi todistaa itselle kohtuujuomisella.
        Ei alkoholi ole terveydelle hyväksi edes kohtuudella nautittuna.
        Kun sen hoksaa, niin sitten voi halutessaan helposti luopua kokonaan alkoholista.
        Jokainen tehkööt sen suhteen omat ratkaisunsa.

Tiedoksi vaan niille jotka hokevat loppuelämänsä ajan olevansa alkoholisteja, vaikka eivät koskaan enää alkoholia käyttäisikään.

• typerä ketju

Ei pysty. Vain kohtuukäyttäjät tai suurkuluttajat pystyvät.

• älä tyrmää

"Ei pysty. Vain kohtuukäyttäjät tai suurkuluttajat pystyvät."

Oletko asiasta ihan varma?
        Jos et itse siihen pysty niin ei se tarkoita sitä, että ei kukaan muukaan siihen pysty.

• typerä ketju

Olen täysin varma asiasta, en muuten tänne kirjoittelisi. Alkoholismi-nimiseen sairauteen ei ole muuta parannuskeinoa kuin lopettaa kokonaan.

• älä tyrmää

Onko se edes sairaus, siitäkin voi olla montaa mieltä? Jos oletetaan, että on, niin toki siitä voi parantua täysin jos vain on riittävästi tahtoa ja halua.
        Valitettavasti osa alkoholisteista on sellaisia jotka eivät edes halua parantua. Sairastavat raittiinakin.
        Eikä parantuminen tarkoita nyt sitä, että olisi joku velvollisuus alkaa opettelemaan kohtuukäyttöä, ilman alkoholiakin voi elää.

• en kerro ; )
        älä tyrmää kirjoitti:

Onko se edes sairaus, siitäkin voi olla montaa mieltä? Jos oletetaan, että on, niin toki siitä voi parantua täysin jos vain on riittävästi tahtoa ja halua.
        Valitettavasti osa alkoholisteista on sellaisia jotka eivät edes halua parantua. Sairastavat raittiinakin.
        Eikä parantuminen tarkoita nyt sitä, että olisi joku velvollisuus alkaa opettelemaan kohtuukäyttöä, ilman alkoholiakin voi elää.

"Älä tyrmää" Alkoholismi on diagnosoitu tunne-elämän sairaus, riippuvuus. Esimerkiksi F10.2, googlettaa hän rauhassa ja lopettaa jossittelun.

• älä tyrmää
        en kerro ; ) kirjoitti:

"Älä tyrmää" Alkoholismi on diagnosoitu tunne-elämän sairaus, riippuvuus. Esimerkiksi F10.2, googlettaa hän rauhassa ja lopettaa jossittelun.

Tulevaisuudessa tullaan rajamaan sairauskäsitteet niin ettei erilaisia riippuvuuksia luokiteltaisi sairauksiksi.
        Sen sijaan ennaltaehkäisyyn ja valistukseen satsataan nykyistä enemmän, tehokkaita riippuvuuden hoitokeinoja unohtamatta. Miten sitten suu pannaan, kun ei voi jauhaa enää "parantumattomasta sairaudesta"?

• en kerro ; )
        älä tyrmää kirjoitti:

Tulevaisuudessa tullaan rajamaan sairauskäsitteet niin ettei erilaisia riippuvuuksia luokiteltaisi sairauksiksi.
        Sen sijaan ennaltaehkäisyyn ja valistukseen satsataan nykyistä enemmän, tehokkaita riippuvuuden hoitokeinoja unohtamatta. Miten sitten suu pannaan, kun ei voi jauhaa enää "parantumattomasta sairaudesta"?

"älä tyrmää" Pysyttäiskö ihan tässä hetkessä jooko? Tulevaisuus ei ole just nyt..
        Saanko udella? Käytätkö alkoholia vai oletko jostakin syystä raitis?

• typerä ketju
        älä tyrmää kirjoitti:

Sinun mielestäsi siis neurologisia aivosairauksia ei ole olemassakaan ja jos joku systeemi aivoissa fyysisesti on pielessä esim. genetiikasta johtuen, voit parantua siitä tahdonvoimalla kuten muistakin neurologisista vakavista sairauksista?

• apsolitiman
        en kerro ; ) kirjoitti:

Mielestäni, siis minun mielestäni, samoin kuin joku toinen lähestymistapa tätä mielensairautta kohtaan on jonkun muun mielipide, onko olemassa "absoluuttista" totuutta? kysyn vaan olis pätkä sanonut!

Siis mielestäni tupakointi, alkoholin juominen ja kaikenlainen toiminta joka haittaa elämää, johtuu mielenvikaisuudesta, johon on kyllä työkalut, jos ja kun vain
        haluaa, siis on kyse mielenhallinnasta (omakohtainen kokemus)
        Kaikki addiktiot jotka siis johtuvat mielenheikkoudesta on mahdollista saada kuriin
        kun vain ottaa itseään skarakasta kiinni! Muu höpötys on vain ajanhukkaa.

• en kerro ; )
        typerä ketju kirjoitti:

Sinun mielestäsi siis neurologisia aivosairauksia ei ole olemassakaan ja jos joku systeemi aivoissa fyysisesti on pielessä esim. genetiikasta johtuen, voit parantua siitä tahdonvoimalla kuten muistakin neurologisista vakavista sairauksista?

"typerä ketju" Aivan. Miksiköhän esim mulle on useampi alan asiantuntija kertonut juuri aivojen eroavaisuuksista? Tutkittu on alkoholismiin altistavia eroja ja niitä on löydetty. Onko nyt joidenkin oikeasti pakko vääntää asiaa mutkalle jonka oikeat ammattilaiset ovat jo muuksi todenneet? Mutu-tuntumat ei nyt päde.
        Kun se korkki narahtaa niin kyllä ensin se kädenliikkeen käsky lähtee aivoista. Ja miksi se narautus on tehtävä vaikka ihminen tietää sen olevan haitaksi? Ei tämä ole vain pelkkä tahto juttu..
        Kuka vaan pystyy raitistumaan mutta se onkin toinen juttu koska se viimeinen pisara on otettu.
        Mulla itselläni meni parisen vuotta edes taas sahatessa. Yksi normi aamu tajusin että se oli nyt tässä. Kuinkas mä nyt ihmeparansin mun aivot ihan itse? Kertoisiko joku viisaampi mulle?
        Että hyvää huomenta vaan : ).

• älä tyrmää
        en kerro ; ) kirjoitti:

"typerä ketju" Aivan. Miksiköhän esim mulle on useampi alan asiantuntija kertonut juuri aivojen eroavaisuuksista? Tutkittu on alkoholismiin altistavia eroja ja niitä on löydetty. Onko nyt joidenkin oikeasti pakko vääntää asiaa mutkalle jonka oikeat ammattilaiset ovat jo muuksi todenneet? Mutu-tuntumat ei nyt päde.
        Kun se korkki narahtaa niin kyllä ensin se kädenliikkeen käsky lähtee aivoista. Ja miksi se narautus on tehtävä vaikka ihminen tietää sen olevan haitaksi? Ei tämä ole vain pelkkä tahto juttu..
        Kuka vaan pystyy raitistumaan mutta se onkin toinen juttu koska se viimeinen pisara on otettu.
        Mulla itselläni meni parisen vuotta edes taas sahatessa. Yksi normi aamu tajusin että se oli nyt tässä. Kuinkas mä nyt ihmeparansin mun aivot ihan itse? Kertoisiko joku viisaampi mulle?

"Yksi normi aamu tajusin että se oli nyt tässä. Kuinkas mä nyt ihmeparansin mun aivot ihan itse? Kertoisiko joku viisaampi mulle?"

No tuo nyt on aivan normaali tapa raitistua, ei siihen liity mitään mystistä.
        Kun on juonut sen oman kiintiön täyteen, niin se lopettamisen oivallus tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta.
        Sen kyllä tuntee ja tietää heti, että se oli nyt tässä.
        Ne aikaisemmat lopetusyritykset ovat olleet vain välttämättömiä välivaiheita lopullisen päämäärän saavuttamiseksi.

• typerä ketju
        en kerro ; ) kirjoitti:

Vastaus: et ole koskaan kärsinyt neurologisesta sairaudesta nimeltä alkoholismi, vaan olet ollut suurkuluttaja/päihteiden väärinkäyttäjä. Voivatko muistakin neurologisista sairauksista parantua vain tahdonvoiman avulla?

• pistä korkki kiinni
        typerä ketju kirjoitti:

Vastaus: et ole koskaan kärsinyt neurologisesta sairaudesta nimeltä alkoholismi, vaan olet ollut suurkuluttaja/päihteiden väärinkäyttäjä. Voivatko muistakin neurologisista sairauksista parantua vain tahdonvoiman avulla?

Alkoholismi ei taida olla neurologinen sairaus, toki edesauttaa niiden syntymistä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Neurologiset_sairaudet

• tutkija.
        pistä korkki kiinni kirjoitti:

Alkoholismi ei taida olla neurologinen sairaus, toki edesauttaa niiden syntymistä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Neurologiset_sairaudet

Kyllä alkoholismi on erittäin vakava neurologinen aivosairaus. Katsotaanpa korjataanko tuota wikipedian artikkelia jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa.

Onko vaikea syömishäiriö kuten anoreksia tai bulimia tahdonvoimalla parennettavissa vai onko sekin aivosairaus?
        Entä aivosyöpä? Voiko aivosyövän parantaa tahdonvoimalla?

• lopeta höpinä
        tutkija. kirjoitti:

Kyllä alkoholismi on erittäin vakava neurologinen aivosairaus. Katsotaanpa korjataanko tuota wikipedian artikkelia jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa.

Onko vaikea syömishäiriö kuten anoreksia tai bulimia tahdonvoimalla parennettavissa vai onko sekin aivosairaus?
        Entä aivosyöpä? Voiko aivosyövän parantaa tahdonvoimalla?

Älä sotke aivosyöpiä alkoholismiin. Jokainen raitistunut alkoholisti on päässyt eroon alkoholista omalla tahdonvoimalla, ei kenenkään muun.
        Alkoholiriippuvuuteen ei pillerit, aivoleikkaukset, eikä mitkään muutkaan poppakonstit auta.

• tutkija.
        lopeta höpinä kirjoitti:

Älä sotke aivosyöpiä alkoholismiin. Jokainen raitistunut alkoholisti on päässyt eroon alkoholista omalla tahdonvoimalla, ei kenenkään muun.
        Alkoholiriippuvuuteen ei pillerit, aivoleikkaukset, eikä mitkään muutkaan poppakonstit auta.

Alkoholismi on vakava aivosairaus, joka ei tahdonvoimalla eikä millään lääkityksillä häviä, eikä varsinkaan tuollaisella idioottisella polkemisella negatiivisessa mielessä, mikä taitaa olla AA-kerhojen ja A-klinikoiden perusperiaate "hoitaa" asiakkaitaan..
        Aina kun olen onnistunut pitämään pitkiä raittiita jaksoja, sitä on edeltänyt positiivinen empaattinen suhtautuminen minuun ja elämääni. Kokonaisvaltainen tuki joka mahdollistaa päihteettömyyden oman päätökseni lisäksi.

Alkoholismi kuuluu samaan kategoriaan kuin muutkin riippuvuussairaudet, joita ei ihmisen polkemisella tai vähättelyn keinoin saada parannettua. Ainut oikea hoito on empatia ja kokonaisvaltainen elämänhallinnallinen tukeminen oikealla tavalla.

Kannattaisi muistaa tänne kirjoittelijoiden mitä eroa on päihteiden väärinkäytöllä, suurkulutuksella ja varsinaisella alkoholismilla, sillä noissa on todella paljon eroja, minkä vuoksi myös hoitotoimenpiteet tulisi kohdistaa oikein, mihin AA-kerhot eivätkä A-klinikat nykytietämyksellä kykene.

• älä tyrmää

"Saanko udella? Käytätkö alkoholia vai oletko jostakin syystä raitis?"

Olin alkoholisti, tätä nykyä voin sanoa olevani absolutisti. :)

• en kerro ; )

"älä tyrmää" Eli sulla oli alkoholi ongelmana alunperin, siksi loppui juominen. Olisitkohan absolutisti jos ei olisi ensin tullut alkoholismia?
      Sana absolutisti on hyvinkin positiivinen kun sitä vertaa alkoholisti-sanaan.. Ihmiset reagoivat aivan eri tavalla näihin kahteen sanaan.
      Tämä vain mun mielipide..ja sulla oma omasi ja hyvä niin.
      Mä itse olen loppuelämäni toipuva alkoholisti. En todellakaan voi tietää olenko raitis arkkuun asti. Toivon sitä kylläkin.
      Asia millä mä tsemppaan itseäni on reilu ja rehellinen myöntäminen että juominen ei sopinut mulle. Tämän asian myöntäminen ei ole heikkoutta koska tiedän että juuri äskenkin olin raittiina. Mulla tämä on muuttunut hyväksi ja turvalliseksi elämäntavaksi. Muistissa on niitä kännihetkiä hyvinä varoituksina.
      Puhutaan päivä kerrallaan menosta ja joskus mennään hetki kerrallaan, sellaista elämä nyt vain on joka asiassa.
      Mä en ole absolutisti vaan entinen päihderiippuvainen eli raitis alkoholisti. En häpeile alkoholismiani mutten siitä koe tarvetta muille huudella.

• feikille

Paitsi äskeisessä viestissäsi.

• lisäkysymys

"Asia millä mä tsemppaan itseäni on reilu ja rehellinen myöntäminen että juominen ei sopinut mulle."

Kuinka sellaisessa tapauksessa pitää toimia jos on jo vuosia sitten myöntänyt itselleen että on alkoholisti eikä juominen sovi ja alkoholista koituu vain yleensä haittaa, mutta silti juo koska on itsetuhoisuudesta kyse.

• mene hoitoon
        lisäkysymys kirjoitti:

"Asia millä mä tsemppaan itseäni on reilu ja rehellinen myöntäminen että juominen ei sopinut mulle."

Kuinka sellaisessa tapauksessa pitää toimia jos on jo vuosia sitten myöntänyt itselleen että on alkoholisti eikä juominen sovi ja alkoholista koituu vain yleensä haittaa, mutta silti juo koska on itsetuhoisuudesta kyse.

Jos juominen ei sovi alkoholistille, pitää lopettaa juominen.

• en kerro ; )

"feikille" Tiedät palstan aiheen joten täällä keskustelu on alkoholismissa. Ymmärrät varmaan senkin että muut kuin alkoholismiviestit poistetaan. Olen oikealla palstalla. Oletkohan sinä?
      Jos kuitenkin edelleen on asiasta närästystä, avaa uusi ketju, koskien alkoholismia. Ok?
      Hyvää maanantaita sullekin ja auringon paistetta.
      On se jännää kun muistat entisen nikkini, Feikin feikkikö.. Muistatko sitä edellisenkin yhtä hyvin? Heh..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5727
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      585
      2160
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1161
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      926
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      60
      897
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      768
    Aihe