"Ohjusalus" Thor Liberty!

ylimiehitys

Jotain hämärää taitaa sittenkin olla tuossa laivassa. Pieni kalikka ja kuitenkin yli 30 hengen ukrainalainen miehistö. Normaalisti riittää n 6 miestä tuon kokoiseen.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10024786

Luettava kohta jutun lopussa.
"Besetningen på over 30 personer kommer fra Ukraina."

52

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.F. Ganistan

      Seuraavaksi tapahtuu:

      UM saa soiton Kaivopuistosta
      UM kertoo Päiville, että nyt tulee lentokone hakemaan ne sikarit
      Vankilennoista tutut pilotit laskeutuu aamuyöllä Uttiin isolla rahtikoneella
      Lastaus ja lähtö
      Jyrki ei tiedä virallisesti mitään

      CNN muuten on ollut ihan hiljaa.
      Ne oli hiljaa "occupy" liikkestäkin kunnes paine ulkomailta kasvoi.

      Vetäkää johtopäätöksenne

    • 9+11

      No pääsipäs yksi luotsi parrasvaloihin, vaikka ilmeisesti laiva on jo uudella reissulla, ja tullut Kotkaan Saksasta.

      • 11+9

        No, mistäs noin ilmeisen varmasti tiedät. Entäpä jos se matkallaan Saksasta Suomeen meni Utön suojaan merenkäynnin vuoksi!


      • oihonna

        No pääsipäs kaksi luotsia parrasvaloihin (lue pakkopullat). Alus seilasi tänne ja seilannee täältä toiselle puolelle palloa, ihan itse!!? Vieläpä räjähdelastissa!
        Kuinka se tapahtuu ilman sankariluotsia?


      • 11+9
        oihonna kirjoitti:

        No pääsipäs kaksi luotsia parrasvaloihin (lue pakkopullat). Alus seilasi tänne ja seilannee täältä toiselle puolelle palloa, ihan itse!!? Vieläpä räjähdelastissa!
        Kuinka se tapahtuu ilman sankariluotsia?

        Jaaha, Mietipäs ihan itse sitä?


      • oihonna
        11+9 kirjoitti:

        Jaaha, Mietipäs ihan itse sitä?

        Itse miettinyt; kun luotsi (lue pakkopulla) lähtee aluksesta, kulkee alus esim. Orregrundista, omin avuin, toiselle puolelle maapalloa. Helppo juttu?
        Toki, jos saisit päättää varmaankin; Itämeren-, Tanskan salmien-; tai Kielin-, Englannin kanaalin, kaikki Eurooppa-luotsit olisi käytettävä.
        Ottaako luotsin purkaussatamassa, en tiedä. On niin pitkä aika kun poikkesin esim. HongKongissa, jotta en tiedä onko vallan pakko. Tällä, pakkojen ym. välillä pitäisi laivan tuottoa muodostaa.


      • kanavaluotsi
        oihonna kirjoitti:

        Itse miettinyt; kun luotsi (lue pakkopulla) lähtee aluksesta, kulkee alus esim. Orregrundista, omin avuin, toiselle puolelle maapalloa. Helppo juttu?
        Toki, jos saisit päättää varmaankin; Itämeren-, Tanskan salmien-; tai Kielin-, Englannin kanaalin, kaikki Eurooppa-luotsit olisi käytettävä.
        Ottaako luotsin purkaussatamassa, en tiedä. On niin pitkä aika kun poikkesin esim. HongKongissa, jotta en tiedä onko vallan pakko. Tällä, pakkojen ym. välillä pitäisi laivan tuottoa muodostaa.

        Kielin kanavassa kyllä pakollinen kanavaluotsi, ei kaikilla, tonniston mukaan.


      • xpilot
        oihonna kirjoitti:

        Itse miettinyt; kun luotsi (lue pakkopulla) lähtee aluksesta, kulkee alus esim. Orregrundista, omin avuin, toiselle puolelle maapalloa. Helppo juttu?
        Toki, jos saisit päättää varmaankin; Itämeren-, Tanskan salmien-; tai Kielin-, Englannin kanaalin, kaikki Eurooppa-luotsit olisi käytettävä.
        Ottaako luotsin purkaussatamassa, en tiedä. On niin pitkä aika kun poikkesin esim. HongKongissa, jotta en tiedä onko vallan pakko. Tällä, pakkojen ym. välillä pitäisi laivan tuottoa muodostaa.

        Älä nyt hullujas puhele. Periaatteessa jokaisessa satamassa ja sisääntulossa kaikkialla maailmassa on otettava luotsi kuin myös uloslähtiessä. Tästä on joitain poikkeuksia esim. luotsivapautus, joka edellyttää tiettyä perehtyneisyyttä paikallisiin väyliin ja määrättyä kielitaitoa. Esim. eräs suomalainen kippari, joka oli puoliksi saksalainen myös äidinkieletään ei saanut luotsivapautusta Travemündeen, koska Saksan laki vaatii myös perehtyneisyyden Saksan merilakiin. Luotsi ei ole mikään "pakkopulla"., Ei kai luotsia ole avomerelle tarkoitettu. Yhtäkaikki sitten meklari, ahtausliike, bunkkerin kulutus ovat pakkopullaa. Jos ei tuottoa muodostu eikä toiminta kannata, kannattaa alkaa vaikkapa sikafarmariksi.


      • maanrapu
        11+9 kirjoitti:

        No, mistäs noin ilmeisen varmasti tiedät. Entäpä jos se matkallaan Saksasta Suomeen meni Utön suojaan merenkäynnin vuoksi!

        Kuinka lienee Utöön joutunut, jos saksasta kotkaan oli matkalla, lieneekö ollut tuuliajolla?
        Luotsi on jokatapauksessa ollut ketteränä alukseen noustessa, kun tuultakin sanoi olleen 30m/s.


      • pilotinen
        xpilot kirjoitti:

        Älä nyt hullujas puhele. Periaatteessa jokaisessa satamassa ja sisääntulossa kaikkialla maailmassa on otettava luotsi kuin myös uloslähtiessä. Tästä on joitain poikkeuksia esim. luotsivapautus, joka edellyttää tiettyä perehtyneisyyttä paikallisiin väyliin ja määrättyä kielitaitoa. Esim. eräs suomalainen kippari, joka oli puoliksi saksalainen myös äidinkieletään ei saanut luotsivapautusta Travemündeen, koska Saksan laki vaatii myös perehtyneisyyden Saksan merilakiin. Luotsi ei ole mikään "pakkopulla"., Ei kai luotsia ole avomerelle tarkoitettu. Yhtäkaikki sitten meklari, ahtausliike, bunkkerin kulutus ovat pakkopullaa. Jos ei tuottoa muodostu eikä toiminta kannata, kannattaa alkaa vaikkapa sikafarmariksi.

        Oletko nykyinen merenkulusta hullujas puhuva sikafarmari, vaikka tituleeraat itseäsi Xpilotiksi?


    • 10+4

      Paljon melua tyhjästä.

      • aika touhua

        ei voi kuin ihmetellä 3o ukrainalaista ! taitaa olla niin että niistä on yli 20 jonkinlaisia palkkasotilaita ja viemässä ohjuksia ehkä pohjois afrikkaan .kovaa on toi asebisnes.


      • virheitä tulee
        aika touhua kirjoitti:

        ei voi kuin ihmetellä 3o ukrainalaista ! taitaa olla niin että niistä on yli 20 jonkinlaisia palkkasotilaita ja viemässä ohjuksia ehkä pohjois afrikkaan .kovaa on toi asebisnes.

        Olisikohan lehtijutussa virhe. Jospa miehistön määrä on aivan jotain muuta.


      • tulee virheitä
        virheitä tulee kirjoitti:

        Olisikohan lehtijutussa virhe. Jospa miehistön määrä on aivan jotain muuta.

        Näyttäähän noita tulevan. Ilotulitteetkin vaihtuivat ilmatorjuntaohjuksiksi.


      • Alwar Snothus
        tulee virheitä kirjoitti:

        Näyttäähän noita tulevan. Ilotulitteetkin vaihtuivat ilmatorjuntaohjuksiksi.

        Aluksen papereiden mukaan ne olivat raketteja! Mutta naa viisaat viranomaiset kun ei tajunneet kaantaa oikein!


    • dsfdfsfsfdf

      Eihän tuollaisessa laivassa taida olla edes majoituskapasiteettia 30 hengelle? Veikkaan että 30 henkeä on laivan kokonaismiehitys eli puolet tai yli puolet miehistöstä vapaalla ja loput töissä kerrallaan. Vaihdot satamissa.

    • J.S.

      Käännösvirhe/kommunikaatiovirhe??

      Norjaksi:

      Kolmetoista = tretten.
      Kolmekymmentä = tretti,tredven.

      • ylimiehitys

        Sinulle luku-, ja laskutaidottomalle vielä ote artikkelin lopusta.
        "Besetningen på over 30 personer kommer fra Ukraina."

        Suomeksi: "Yli kolmenkymmenen hengen miehistö on Ukrainasta"


      • J.S.
        ylimiehitys kirjoitti:

        Sinulle luku-, ja laskutaidottomalle vielä ote artikkelin lopusta.
        "Besetningen på over 30 personer kommer fra Ukraina."

        Suomeksi: "Yli kolmenkymmenen hengen miehistö on Ukrainasta"

        "Ylimiehitys"

        Erotatko lukusanat ja numerot toisistaan?
        Et näköjään.
        Pässi.


      • merimies.......
        ylimiehitys kirjoitti:

        Sinulle luku-, ja laskutaidottomalle vielä ote artikkelin lopusta.
        "Besetningen på over 30 personer kommer fra Ukraina."

        Suomeksi: "Yli kolmenkymmenen hengen miehistö on Ukrainasta"

        Terveiset "ylimiehitykselle". Muutkin ehkä osasivat suomentaa tuon jutun, mutta oletko tosiaan sitä mieltä ettei painetussa sanassa voi olla virheitä. Hytithän tuollaisessa laivassa löytyvät korkeintaan 12 miehelle.


      • Vanha Alus
        merimies....... kirjoitti:

        Terveiset "ylimiehitykselle". Muutkin ehkä osasivat suomentaa tuon jutun, mutta oletko tosiaan sitä mieltä ettei painetussa sanassa voi olla virheitä. Hytithän tuollaisessa laivassa löytyvät korkeintaan 12 miehelle.

        Rakennettu 1994. Kyllä siinä taitaa löytyä tilaa tarpeeksi.

        http://www.thorcoshipping.com/wp-content/uploads/2011/07/Thor_Liberty_01.jpg

        lisää tietoa www.thorcoshipping.com/fleet


      • rolling
        merimies....... kirjoitti:

        Terveiset "ylimiehitykselle". Muutkin ehkä osasivat suomentaa tuon jutun, mutta oletko tosiaan sitä mieltä ettei painetussa sanassa voi olla virheitä. Hytithän tuollaisessa laivassa löytyvät korkeintaan 12 miehelle.

        Kerrospunkat hytissä... niin että neljäkin ohjusmiestä sopii hyvinkin samaan hyttiin.
        Uskoisin että olet joskus ollut vaikka ruotsin risteilyllä? Vielä haluan sanoa luotsin toiminnasta, että oli todella mallikasta toimintaa. Pitänee olla tietoa ja kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta ennenkuin ymmärtää tapauksen haasteellisuuden.
        Ilman luotsin avustusta "ohjusaluksella" olisi ollut todella minimaaliset mahdollisuudet selviytyä saariston kivikoista. Ja tämä on tosi!


      • Vanha laiva/old salt
        rolling kirjoitti:

        Kerrospunkat hytissä... niin että neljäkin ohjusmiestä sopii hyvinkin samaan hyttiin.
        Uskoisin että olet joskus ollut vaikka ruotsin risteilyllä? Vielä haluan sanoa luotsin toiminnasta, että oli todella mallikasta toimintaa. Pitänee olla tietoa ja kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta ennenkuin ymmärtää tapauksen haasteellisuuden.
        Ilman luotsin avustusta "ohjusaluksella" olisi ollut todella minimaaliset mahdollisuudet selviytyä saariston kivikoista. Ja tämä on tosi!

        Kun tuota kuvaa katsoo niin näkyy useammankin hytin venttiilit.
        Luotseista, olen muutaman kerran nähnyt luotsin nousevan alukseen merenkäynnissäkin. Kun luotsivene on kuin pikahissi aallokossa aluksen vierellä, metrikaupalla korkeuseroja sekunneissa, niin luotsileidarille pääsy henkensä kaupalla ei paljon naurata. Luotsilla piti olla merikapteenin pätevyys, kuinka on nyt?
        Ruotsinlaivoillakin on matkustettu, enemmän kyllä Tallinnaan, "pakollisilla" hankintamatkoilla. Tämän päivän seilaukset on siinä, kun ikääkin on jo 70v ja eläke riittää ;o)


    • 13+30

      drei zehn = kolme kymmenen

      dreizehn = 13

      • näin

        koulu jäi kesken?

        Dreißig (30)


    • 6o+60

      Suomalaista "juntti lokiikkaa kun eivät osaa kirjoittaa yhdys sanojakaan" missään oikein.

    • viestintä

      Niinpä, kuinkas tuo "yhdyssana" olisi mielstäsi pitänyt kirjoittaa? vai tuliko sinulle mahdollisesti näppäin virhe, no sitähän tekevälle sttuu!

      • mlkj

        Sarkasmi on vaikea laji ja sitä ei nimimerkki "viestintä" ymmärrä. Kuten ei osaa suomenkieltäkään. Myös sanat juntti lokiikkaa olisi pitänyt kirjoittaa yhteen ja astetta "hienommin"....:)


      • 16plus2
        mlkj kirjoitti:

        Sarkasmi on vaikea laji ja sitä ei nimimerkki "viestintä" ymmärrä. Kuten ei osaa suomenkieltäkään. Myös sanat juntti lokiikkaa olisi pitänyt kirjoittaa yhteen ja astetta "hienommin"....:)

        mlkj:lle: Olen itse ihmetelly samaa. Keskustelupalstoilla pienenä sarkastisena heitetty jutut / tahalliset virheet saa ihmiset kirjoittamaan "ite et osaa / tiedä ees" -tyylisiä kommentteja. Millä tasolla on immeisten älykkyys näinä päivinä? En tiijjä!

        No, ei-älyköille sattuu... ;)


    • Laastispede

      Mää näi ku sukelluspukuset miehet niit ohjjuksi lastas Raumal johonki Lenaxii

      • Tietoa lissää

        ..Nii ol siel jottai kotkalaissi silmäätekeviäki häärimäs. Mää e tuntennu niit, ne oli jotku Asko, Arto ja joku Jartsu.


    • Hotel Hobart

      Näitä sukulaisilla ja heimoveljillä ylimiehitettyjä "ukrainalaisia" paatteja seilaa pilvinpimein maailman merillä. Siedettävä laivamuona ja petipaikka ovat taatusti parempi kuin nälkä ja vankeus yms. kotimaassa. Tässä tapauksessa Patriootit täydensivät suomen puolustusvoimien torjuntakykyä mukavasti ilman byrokratiaa. Sikelit nips ja soraa paluukuormana sano.

      • tanskalainen

        Kyseessä Man saarelle rekisteröity Tanskalais alus, ei suinkaan mikään Ukrainalainen laiva.


      • Raihnainen
        tanskalainen kirjoitti:

        Kyseessä Man saarelle rekisteröity Tanskalais alus, ei suinkaan mikään Ukrainalainen laiva.

        Olet oikeassa Svendborgilainen varustamo 1 omistajista stiedl omisti ennen urheiluvaate firman hummel! Iso miehitys, mutta ne tekee itse kaiken ja ukrainalaiset ovat halpoja!


      • ei ylimiehitystä

        Yle uutisten mukaan aluksessa on 11 hengen ukrainalaismiehistö.


    • ylimiehityskö ??????

      Aluksen pidätettynä olevat päällikkö ja yliperämies ovat ukrainalaisia. Myös muut yhdeksän miehistön jäsentä ovat ukrainalaisia. Siinä se ylimiehitys.

    • esimijs

      mitä ihmettä eikös ne olekkaan suomalaissii ? onks kukkan soittant..?

    • tuskien taivallus
    • girli

      Vo itaivahan taatto. Sakumanni päästi paatin matkaan ohjukset pahvilootissa, nyt ne Suomessa lastattiin kontteihin miten kuuluukin. Nyt sakumanni tarkastaa omien töppäystensä korjattuja jälkiä.

    • Jossai

      Todellakin " Klikkaa " kun eivät tieneet mitä määräyksiä
      Kiilin kanavassa määrätään nyttemmin kun lasti tunnetaan :

      Kipparilta paperit pois.

    • Pate0

      Missähän Thor Liberty mahtaa olla nyt? Muutama päivä sitten meni Portugalin kohdalla etelään, mutta ei sen jälkeen mitään tietoo.

      • KADOTETTU PAATTI

        Ovatkohan ohjukset enää laivassa?
        Paatti on nimittäin pohjois-atlantilla matkalla kohti Panaman kanavaa?

        Jos ohjukset ovat vielä mukana niin ovatko ne menossa jollekin latino-gringolle, ehkä zavezille vai mikä se viimeinen vallankumouksellinen olikaan?

        Kummaa seikkailua tällä laivalla, välillä on MMSI pimeänä, nyt jo seitsemättä päivää?

        Piilotteleeko tahallaan lastin takia vai mikä juoni tässä on, tämähän alkaa täältä sisämaasta näyttää jännemmältä kuin se puulaiva, joka olikin myös täynnä ohjuksia ja jonka venäläiset muiluttivat keskelle atlanttia, onko siitä jo pari vuotta aikaa...


    • reititys

      " Ovatkohan ohjukset enää laivassa?
      Paatti on nimittäin pohjois-atlantilla matkalla kohti Panaman kanavaa? "

      No mitäs reittiä sun mielestä itämereltä eteläkoreaan pitäisi sitten mennä jos ei ensin atlantin yli panaman kanavalle ja sieltä tyynenmeren yli perille ?
      Hyväntoivon niemikö olisi pitänyt etelästä kiertää ?
      Kai silla paatilla nyt lastia muuallekin kulkee kuin eteläkoreaan joten eikö ole järkevää valita reitit niin että muut määränpäät ovat matkan varrella ?

      • maantieto sekaisin?

        No ei kai se kolumbuksen tavoin lähde lännestä idän maita tavoittelemaan? Eikö lyhin reitti mene suezin läpi intian valtamerelle. Toki sielä on ne somali-piraatit ja israel ja muita rosvoja välillä, mutta kuitenkin...


      • ulkoseiluri

        Kyllä minä ainakin olen mennyt välimeren ja Suezin kautta, ja sitä kautta ajavat myös Märskin suuret konttilaivat.


      • logistiikka/maantiet
        maantieto sekaisin? kirjoitti:

        No ei kai se kolumbuksen tavoin lähde lännestä idän maita tavoittelemaan? Eikö lyhin reitti mene suezin läpi intian valtamerelle. Toki sielä on ne somali-piraatit ja israel ja muita rosvoja välillä, mutta kuitenkin...

        Siis jos laivassa on yksi kontti menossa etelä koreaan, niin ajattaisit koko laivan lyhintä reittiä sinne, välittämättä yhtään mitä muita kontteja tai irto lastia olisi rahdattavana mistä minnekin ?

        Maantieto ei siis ole sekaisin, vaan meillä on ihan eri käsitys kokonais rahti määristä itämereltä eteläkoreaan. Mä luulen että laivan kapasiteetti on huomattavasti tuota määrää suurempi, eikä pikku veneillä kannata rahtia valtamerillä hoitaa.
        Logistiikka siis ratkaisee eikä lyhin maantieteellinen reitti.

        Ja ne intian valtameren somalimerirosvot vielä lisä haittana, eikä mitenkään vähäisenä sellaisena ...


    • maakraapu

      Thor Liberty on taas AIS:n saatavilla, eli on juuri nyt, lauantai-aamuna tulossa karibian saaristoon, Virgin Islandin alueella, nyt Anguillan pohjoispuolella. Arvioitu saapuminen Panaman kanavan suulle 1.2.

      Missäköhän tämä laiva on kupannut, vai eikö AIS toimi muka atlantin keski-osissa? Kyllä pitäisi minun tietääkseni.

      • maritime kerto paljo

        Niinpä näkyy, on muuten näköetäisyyden päässä Carnival Victorystä, paitsi että siellä on vielä yö, joten eivät näe toisiaan kuin tutkasta. Paljon siellä on noita pieniä "huvijahteja", miljoonavehkeitä kymmeniä alueella.


    • millivanilli

      Ja taas AIS pimeänä, oli eilen Virgin Islandin kaakkoispuolella, sitten on pistänyt taas laitteet kiinni. Kyllä tähän paattiin liittyy todella paljon hämärää. Niillä taitaa olla ihan omanlaisensa Karibian risteily mielessä...

      • Secret

        Eivät nuo laitteet kiinni ole, aina laiva ei vaan ole AIS-vastaanottimien kantaman päässä. Nuo vastaanottimet kun ovat enimmäkseen yksityisten ylläpitämiä, jotka tietonsa tuonne Marinetrafficille lähettävät.
        Eli turha tuosta on mitään salaliittoteorioita kehitellä.


    • Salaattipoliisi

      Siellä se menis alus Panaman kanavia justiin ja netissä webcameja jos kiinnostaa bongailla.

    • Sota-Sauli

      Taisi Saulin sotapeli käynnistyä jo tuolloin? Patriotit jäi Suomeen ja näin Sauli järkkäsi Suomen ohjustukikohdaksi jo ennen kuin presidentiksi pääsi, gallupit oli tanassa tuon ohjussuhmuroinnin aikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      40
      5161
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1740
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe