Yhden ja kahden sentin kolikot

Kiitos vastauksista

Olen kerännyt ison pullon täyteen kolikoita ja sinne on tullut laitettua 1 ja 2 sentinkin kolikoita. Sitten kun vien sen pankkiin laskettavaksi / tilille, niin ottaako pankit suomessa kuitenkin ne pikkusentitkin vastaan arvostaan, vaikke ei Suomessa niitä ole käytössä samanlailla kuin joissain EU-maissa on.

7

1486

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senttiset

Miksi viedä pankkiin:
      Yhden ja kahden sentin kolikoilla voi maksaa Suomessakin Ulkomailta saadut yhden ja kahden sentin kolikot kelpaavat maksuvälineeksi myös Suomessa. Yritys voi silti kieltäytyä ottamasta niitä vastaan, kunhan kertoo asiasta selvästi. Muissa Euroopan maissa matkailevat saavat vaihtorahana yhden ja kahden sentin kolikoita. Suomessa käteismaksut pyöristetään aina lähimpään viiteen senttiin, joten pieniä kolikoita ei ole tarvittu. Ulkomailta tuodut yhden ja kahden sentin kolikot ovat silti laillisia maksuvälineitä myös Suomessa. Toisaalta yrityksillä on myös oikeus valita asiakkaansa, kunhan ne eivät syyllisty syrjintään. Liike voi siis halutessaan kieltäytyä vastaanottamasta yhden ja kahden sentin kolikoita. Silloin liikkeen pitää ilmoittaa asiasta ulko-ovellaan selvästi ja näkyvästi.

• senttiset

Pieni lisäys:
        Pankkisi saattaa veloittaa kolikoiden laskennasta sekä niiden tilille panosta.

• osuuspankki

Ei ainakaan osuuspankki veloita mitään kun vie omalle tilille kolikoita. Ilmeisesti Sampo-pankki veloittaa sadasta eurosta (100€) ylöspäin. Muista en tiedä.

• Jasu779331

Itsekin vien sentit nykyään suoraan pankkiin, koska kassoilla joutui aina selittelemään ja loppujen lopuksi niitä ei välttämättä edes huolittu. Näitä ns. viiden euron suomalaisia juhlakolikoita sen sijaan olen tykännyt kaupassa käyttää - on vähän glamouria kun makselee erikoisemmilla roposilla:)

Ulkomaiset erikoisrahathan (poislukien erikoiskakkoset) eivät Suomessa käy, joten niitä ei kannata kassalle lähteä tyrkyttämään.

• Nonniin

Eihän viiden euron juhlarahoja normaaliin käyttöön lasketa, ne myydään kalliimmalla keräilytarkoitukseen. Olisi täyttä typeryyttä maksaa sellaisella. Paskaa taisit puhua.

• vain aitoja.

"viiden euron juhlarahoja"

Keräilykäyttöön myytävistä on paljon myös replikoita eli jäljennöksiä, ei kannata maksaa liikaa, joskus saa 2-3 eurollakin.

• 2cm:t

pienet määrät yksi- ja kaksisenttisiä voi hyödyntää Saksasssa ja Virossa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2580
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2542
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1557
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1480
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1352
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1076
    Aihe