En ole aivan varma onko tämä palsta oikea, mutta parempaakaan en löytänyt. Olemme puolisoni kanssa avioliitossa ja meillä on avioehto joka sulkee pois kaiken, mm. omistamamme asunto-osakkeet.
Olemme ostamassa uutta asuntoa. Minulla on varallisuuttaa laittaa siihen enemmän kuin hänellä. Pystyisin suoraan rahalla ostamaan asunnosta yli puolet, ja loppuosa rahoitettaisiin molemmin puolin omilla tai yhteisellä lainalla siten, että omistussuhteeksi tulisi n. 30/70.
Avioerotilanteessa saan luonnollisesti omat pois, tai voin ostaa häneltä osuutensa tai hän minulta. Asia siis selkeä. Samaten, jos minä kuolen, hänellä on leskenä oikeus asua asunnossa kuolemaansa asti, jonka jälkeen tuo 70% menisi sitten minun perillisilleni (meillä ei yhteisiä lapsia).
Mutta mitkä ovat tällaisen ratkaisun edut ja haitat, molempien kannalta? Minä saan rahat asuntoon kiinni ja hyödyn arvonnoususta. Samaten säästämme molemmat korkokuluissa, kun ei tarvitse ottaa koko asunnon arvosta velkaa.
Mistä löytyisi tietoa tällaisen tilanteen eduista ja haitoista, verrattuna normaalitilanteeseen, jossa omistus on 50/50. Onko tässä esim minun tai puolisoni kannatal jotakin riskiä johonkin suuntaan?
Asunnon osto ja omistussuhde.
14+3
0
223
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742982
- 682857
- 681832
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171689- 241657
- 261622
- 201610
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91269