Onkohan seurakunnilla jotain ryhmiä tms. joissa voisi käsitellä ko. asiaa. Narsistien uhrien vertaistukiryhmät ovat valitettavasti täynnä eikä terapiakaan auttanut kuin tietoisuuden tasolla. Tunne-elämäni vammat ovat edelleen kipeitä enkä pääse pettymyksen, katkeruuden ja vihan yli. Kärsin henkisestä ja fyysisestä väkivallasta lähes 20 vuotta.
Minna Rissanen korostaa kirjassaan hengellisen paranemisen tietä, jota haluaisin kokeilla.
Narsismin haavoista paraneminen
16
88
Vastaukset
- pyh!
Oma vika. Mene muualle vikisemään.
Keksi oma nimimerkki. Jos et pysty siihen, pyydä apua vaikka äidiltäsi. Tuollainen toisen vakiintuneen nimimerkin väärinkäyttö on rumaa ja typerää.
En ole mikään nimimerkin pyh! erityinen fani, mutta tässä myötätuntoni on hänen puolellaan.
Narsistin lähellä elämisestä tulleet psyykkiset vammat ovat aivan todellisia ongelmia ja ansaitsevat kunnioittavan lähestymistavan.
- 4 + 10 = ?
>>Oma vika. Mene muualle vikisemään. >>
Mitä sinä nimimerkki 'pyh!' oikein vingut? - Anteeksianto ensin
Hei
Elämä ei voi jatkua onnellisena tai tyydyttävänä jos ei kykene anteeksiantoon. Anteeksianto on ensimmäinen asia johon pitää pyrkiä. Katkera mieli ja viha kääntyy aina ihmistä itseään vastaan eli ihminen ei voi silloin hyvin.
Keinolla millä hyvänsä ensiksi pyrit ymmärtämään henkilön käytöksen ja kun huomaat että se oli väärinymmärryksien tulosta, ja tai myönteisen rakentavan vuorovaiktuksen puutetta, tms opit ymmärtämään toisen käytöstä.
Ei Sinun tarvitse olla tekemisissä menneissä ikävissä asioissa, tee kaikkesi että voit kulkea omia latuja ilman että ko henkilö muistuttaa itsestään, uudet tuulet puhaltamaan, ja kunn on mielekästä tekemistä, vähitellen pakosta ikävät asiat unohtuvat.
Kyllä ne voivat olla hyvinkin vuosia vieviä aikoja.
On olemassa tietysti terapeutteja jotka pystyvät auttamaan ymmärtämään ja pääsemään yli.
Ilman anteeksiantoa ei ole mahdollisuuksia. Jaak 2:13. - sinulle tietoa..
Ota selvää, onko paikkakunallasi sielunhoitoterapeuttia, ehkä pohjat on eri, kuin ns. terveyskeskus/terapeutilla.
Sielunhoitoterapeutti toimii kristilliseltä pohjalta, kokeilepa.
http://www.kristilliset.com/index.php/sielunhoitoterapeutit-esittelyt
http://www.suomensielunhoitoterapeutit.fi/?sid=19- Pitkäaikainen uhri
Kiitos, olinkin unohtanut nämä sielunhoitoterapeutit, hyvä vinkki. Uskon, että muistojen purkaminen rukouksen avulla voisi parantaa.
- pyh!
Terapeutit on hulluja varten. Menkää hullujen palstalle elämöimään.
- Terveisin terve
Menisitkö jatkamaan kesken jäänyttä apukoulua pyh!
- Maaseudulta
Hei, vastaan sinulle, että hae osoite ja mene lähimpään seurakuntaan. Keskustele siellä jonkun kanssa asiastasi kahden kesken. Jos löydät pastorin, on vielä parempi. Hän osaa ehkä neuvoa.
Toivoisin, että voisin itse sinua auttaa. - - 12 ->
>> ... eikä terapiakaan auttanut kuin tietoisuuden tasolla.
Terapia ei paranna, vaan se on parhaimmillaan työkalu, joka auttaa henkilöä tunnistamaan ja tiedostamaan asioita ja sitten itse työstämään niitä. Menneisyyden haavoista ei absoluuttisessa mielessä voi "parantua" ( kuin niitä ei olisi ollutkaan, se, että yrittäisi ja tavoittelisi tilaa kuin menneitä ei olisikaan, ns. kieltäminen, kuluttaa vain valtavasti voimavaroja ) vaan niitä oppii analysoimaan, hyväksymään ne realiteetiksi elämässään ja elämään niiden kanssa ja sitä kautta löytämään rauhan niiden kanssa. Se on hieman kuin opettelisi irrottaman otteen niistä.
Varmastkin arkoja ja tunneperäisesti vaikeita asioita käsitellä. Tuo tiedostaminen on juuri se ensimmäinen askel kohti parempaa, se että näkee roolit selkeästi. Se, että tiedostaa olleensa henkisesti sairaan henkilön toiminnan kohteena olematta vastuullinen sellaisesta toiminnasta ja se, että ymmärtää paremmin narsisimin mekanismeja ja sen syitäkin autta selkiyttämään ajatuksia.
Josakin vaiheessa kannatta ehkä myös miettiä ja analysoidan mekanismeja miksi itse alistui ja salli tuollaisen kohtelun jatkua. Se auttaa osaltaan tuntemaan paremmin itseään ja vältää löytämästä itseään uudestaan vastaavan kaltaisesta suheesta. Opettaa laittamaan terveet rajat ihmissuhteissa kaikkien kanssa. Oheinen kirja aihetta sivuten saattaisi olla kiinnostavaa luettavaa:
- http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Rajat vaikealle lähimmäiselle/HS20100906SI1TL02s1h
Toisaalta tuo menneisyys on väistämätä osa ihmistä ja hänen menneisyyttään ja se on tärkeä hyväksyä ja löytää tapa elää sen kanssa ja löytää pikku hiljaa tasapaino ja rauha menneisyytensä ja itsensä kanssa. Se, että pyrkii antamaan anateeksi väärintekijälle auttaa osaltaan vapauumaan menneisyyden ja ko. henkilön aiheutamasta otteesta. Anteeksi anto ei toki tarkoita tehdyn vääryyden hyväksymistä.
Mitä alempana ehdotettuihin sielunhoitoryhmiin tulee niin niihin kannattaa suhtautua suurella varauksella ja varovaisuudella. Kannattaa hieman googlata ja hakea foorumeilta tietoa ja kokemusta niistä. Niissä tapahtuu hyvin paljon suoranaista puoskarointia ja ei ole harvinaista, että niissä tehdään enemmän vahinkoa kuin hyvää. Toisinaan henklö en entistäkin rikkinäisempi ja hukassa niistä poistuttuaan. Niissä useinkin sekoitetaan pseudopsykologiaa ( siis mukamas-psykologiaa ) ja hengellisiä aatteita ja tulkintoja keskenään. Tuollaiset ryhmät pitäisi mielestäni laittaa viranomisten ja henkisen teveyden todellisten asiantuntijoiden tarkan valvonnan ja tutkinnan alaisiksi. Kannustan pitämään hengelliset asiat ja aktiviteetit, sekä henkis-psykologiset asiat ja terapian selkeästi toisistaan erillään.
Oheisen sivuston varmastikin jo tunnet.
- http://www.narsistienuhrientuki.info/
Toivotan kaikkea parasta!- Jumala on hyvä...
Mistähän nuo epämiellyttävät asiat tulevat uskovillekin, minulla ei ole uskossa oloni aikana tullut mitään hankausta kenenkään kanssa. Ennen uskoon tuloani oli yksi ihminen jonka kanssa meni välit poikki, mutta kun tulin uskoon Pyhä Henki ei antanut rauhaa ennenkuin menin hänen luokseen ja pyysin anteeksi jos olin loukannut häntä ja siitä lähtien minun tuli niin hyvä olo, oli kuin olisi voi sulalla voideltu sisimpäni.
Myöhemmin sain kuulla että tämä henkilö jonka kanssa minulta oli mennyt välit poikki ennen uskoon tuloa oli mielisairas ja hän valehteli minusta viellä senkin jälkeen kaikkia olemattomia, mutta se ei koskenut enää yhtään minuun,olin hänelle aina ystävällinen kun tapasimme ja hän kävi meillä kylässäkin ja minäkin kävin hänen luonaan, kyllä Jumala parantaa kaikki haavat, kun pyydämme häntä avuksemme. - - 12 ->
Jumala on hyvä... kirjoitti:
Mistähän nuo epämiellyttävät asiat tulevat uskovillekin, minulla ei ole uskossa oloni aikana tullut mitään hankausta kenenkään kanssa. Ennen uskoon tuloani oli yksi ihminen jonka kanssa meni välit poikki, mutta kun tulin uskoon Pyhä Henki ei antanut rauhaa ennenkuin menin hänen luokseen ja pyysin anteeksi jos olin loukannut häntä ja siitä lähtien minun tuli niin hyvä olo, oli kuin olisi voi sulalla voideltu sisimpäni.
Myöhemmin sain kuulla että tämä henkilö jonka kanssa minulta oli mennyt välit poikki ennen uskoon tuloa oli mielisairas ja hän valehteli minusta viellä senkin jälkeen kaikkia olemattomia, mutta se ei koskenut enää yhtään minuun,olin hänelle aina ystävällinen kun tapasimme ja hän kävi meillä kylässäkin ja minäkin kävin hänen luonaan, kyllä Jumala parantaa kaikki haavat, kun pyydämme häntä avuksemme.>> ... mutta kun tulin uskoon Pyhä Henki ei antanut rauhaa ennenkuin menin hänen luokseen ja pyysin anteeksi jos olin loukannut häntä ja siitä lähtien minun tuli niin hyvä olo...
Moni ateistikin toimii mainitsemallasi tavalla tiedostettuaan vahingon jonka on tehnyt. Sysäävänä tekijänä on kaikille ihmisille ominainen omatunto.
>> ... kyllä Jumala parantaa kaikki haavat, kun pyydämme häntä avuksemme.
Myös moni ateisti antaa lähimmäiselleen anteeksi ja saa sen ansiosta rauhan sielulleen.
Yllä mainituissa asioissa on kyse täysin loogisesta ihmisen henkisestä ja tunneperäisestä rakenteesta, syy- euraussuhtesta ja nuo periaatteet soveltuvat koko ihmiskuntaan kautta maapallon riippumatta hänen uskonsa statukssta, uskova tai ateisti.
On milestäni jopa vaarallista pyrkiä liki systemaatisesti ulkoistamaan ongelmien lähde ( saa_tana ja demonit ) kuin myöskin sen ratkaisu ( Jumala ), kun useimmiten kyseesä on täysin normaaleista epätäydeliseen elämään liittyvistä tilanteista ilman yliluonnollisuuksia. Edellä mainittu lähestymistapa voi joissakin tilanteissa olla jopa vaarallista johtaen vastuuttomueen omasta elämästään eri tavoin.
Vanhaissa sanonnoissa "jokainen on oman onnensa seppä" tai "niin makaa kuin petaa" on paljonkin perää ja se osiotta vastuullisuuden itsestään, toimistaan ja niiden seuauksista.
Paraneminen ottaa aikaa. Mutta se etenee kyllä.
Pitää hyväksyä oma heikkoutensa ja antaa anteeksi itselleen. Sen jälkeen on helpompi antaa anteeksi narsistille.
Olet kai huolehtinut siitä, että et altistu enää ainakaan saman narsistin vaikutukselle? Kontaktit on syytä pitää minimissä. Tietysti, jos on vaikkapa yhteisiä lapsia, niitä ei voi kokonaan välttää.
Joskus on hyödyllistä tiedostaa, että narsisti kärsii itse tilastaan ja hän on oikeastaan joiltakin osin jäänyt pikkulapsen tasolle. Siitä huolimatta on syytä pysytellä erossa narsistista, jonka takia on traumansa saanut.- Parantavat opiaatit
LSD
Se on paras lääke, kunhan ei ota sen käyttöä tavaksi.
Afganistanista ja Irakista kotiutettuja USA:n sotilaita on hoidettu lyhytkestoisilla LSD "kuureilla" ja se on osoittautunut kaikkein parhaimmaksi hoitokeinoksi taraumaattisia kokemuksia kokeneille. Myös fyysiset vammat ovat parantuneet huomattavasti nopeammin LSD:n käyttäjillä.
Mitkään "kallonkutistajien" konstit eivät ole päässeet lähellekkään LSD:n positiivista vaikutusta.- Pitkäaikainen Uhri
On niin vaikea antaa anteeksi kun ei edes koskaan pyydetty anteeksi. Ja vaikea siksikin että toinen on pahuuttaan tuhonnut niin paljon. Miksi en sitten ajoissa lähtenyt. Ensimmäiset vuodet meni ihmetellessä mistä on kysymys, sitten oli pienet lapset, sen jälkeen tuli vakava sairaus. Kun sitten repäisin itseni irti, alkoi helvetillinen huoltoriita, niin kuin hän oli uhkaillutkin. Olen kyllä kärsinyt enemmän kuin laki sallii ja lapsemme myös.
- asiat hoituu Isän ed
Pitkäaikainen Uhri kirjoitti:
On niin vaikea antaa anteeksi kun ei edes koskaan pyydetty anteeksi. Ja vaikea siksikin että toinen on pahuuttaan tuhonnut niin paljon. Miksi en sitten ajoissa lähtenyt. Ensimmäiset vuodet meni ihmetellessä mistä on kysymys, sitten oli pienet lapset, sen jälkeen tuli vakava sairaus. Kun sitten repäisin itseni irti, alkoi helvetillinen huoltoriita, niin kuin hän oli uhkaillutkin. Olen kyllä kärsinyt enemmän kuin laki sallii ja lapsemme myös.
Tarvitset sen rinnallakulkijan, ja nyt tarpeen katsoa eteenpäin.
Jos toinen ei osaa löytää itseään anteeksi pyynnön paikalle, niin parempi on itselle
olla sitä vaatimatta tässä hetkessä. Löysää niistä naruista.
Ne lapset ovat kiinnekohta, joita voit rakastaa. Huoltoriitaan en voi muuta kuin todeta, että lasten ajan jakakaa keskenänne, kummallakin on siihen oikeus.
Sairauteesi pyri löytämään se tasapaino, että jos se on fyysinen, niin sellaisten sairauksien kanssa voi edetä.
Jos se on jaksamiseesi kohdistuva, niin siitäkin päästään yli, mutta vaatii ehkä aikaa.
Ajan mittaaminen siinä on ulkopuolisen sanomana korkeintaan se, että
et pidä sellaisesta kiinni, joka estää eteenpäinmenon, etkä kanna vihaa sisälläsi.
Väsyminen tai vastaava, vaatii sitten oman leponsa, josta on kuitenkin hyvä hiljalleen irrottautua ja nousta elämään tähän arkeen.
Mutta srk. sielunhoitaja ei varmaan pysty sellaiseen matkantekoon, jota tarvitset, siksi sielunhoitoterapeutti, tahi jos sinulla on erittäin hyvä ja luotto henkilö, uskova, niin sellaisen kanssa on hyvä matkata.
Me elämme niin monen persoonallisen luonnon kanssa elämässä, että pisin matkanteko rinnallakulkemiseen olen tehnyt 8 vuotta matkaa.
No joku voi sanoa, että en ole osannut asioita hoitaa tällaisen ihmisen kanssa, eli ristin juurelle jättää ihmistä elämään, ... niin ehkä niinkin, ... mutta jokaisen yksilön matka on joskus kuin erämaavaellus Jumalan kansan kohdalla, se vei aikaa.
Välillä mentiin hyvin, välillä tarvittiin rinnalla oloa. Mutta mentiin kuitenkin eteenpäin.
Nyt tavataan hyvin harvoin, mutta tämä ystävä soitti viimeviikolla ja halusi muistaa itseäni jossain "kahvilassa". Sovittiin tämä viikko, ja soitan tänään hänelle.
Kahviloitten loossit on hyviä paikkoja, koska niissä kuitenkin saadaan olla kahdestaan, puhua ja purkaa kuormat Isän eteen Kristuksessa, eikä ole kiire.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857445- 965384
- 2574595
- 444495
- 623247
- 492685
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222348Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292322- 492313
- 412174