Olen nyt siis kasilla, ja tiedän että on vielä jonkun aikaa miettiä mitä teen peruskoulun jälkeen, mutta olen ajatellut pitää välivuoden hetikun 9lk. loppuu. Välivuotena haluaisin mennä vaihto-oppilaaksi, mutta opo sanoo että kannattaa odottaa sen aikaa kunnes olen ollut vähintään vuoden opiskelemassa jossain. Pointtihan on nyt siinä että en tiedä mitä tekisin peruskoulun jälkeen.. omasta mielestäni vaihtovuosi ulkomailla olisi hyvä korvike kotona lojumisen ja pelkän olemisen sijaan? mietin vaan että eihän mun kannata hakea mihinkään opiskelemaan ysillä kun eka vuosi menee kuitenkin vaihdossa jos toteutan tän unelman..?
En vieläkään tiedä mitä pitäisi tehdä..
3
294
Vastaukset
- KKJ-J
tietysti haet jonnekkin, ei välivuodesta perskoulun jälkeen ole mitään hyötyä. Tossa iässä vielä kannattaa pysyä jossain opiskelemassa, kotona maatessa hukkaat vaan vuoden elämästäsi. Töitäkään tuskin saat, itsekin jouduin "pakkovälivuodelle" lukion jälkeen enkä meinannut siltikään saada duunia, vaikka olin 20v ja työkokemustakin löytyi.
Itse olin myös vaihtarina, lukion ykkösen jälkeen tosin. Vaihtovuosi on ihan hyvä vaihtoehto, mutta kannattaa silti hakea lukioon/amikseen. Oon kuullu että jos sisään pääsee, niin rehtorille vaan ilmotus jos meneekin heti vaihtoon ja anot vaan opiskelupaikan säilyttämistä. On hyvä olla opiskelupaikka olemassa, vaikket olisi täysin varma, mitä haluat.
Mieti siis mikä olisi lähimpänä kiinnostuksiasi; kiinnostaako rehti kunnon työ ja nopea valmistuminen? -->amis Jos taas et vielä tiedä mitä haluat, lukio on aina hyvä vaihtoehto jos vaan on hitusenkaan järkeä päässä. Lukiosta ei ole pakko kirjoittaa L:n papereita, on tyhjää parempi hankkia edes jonkinlainen YO-todistus.
Tsemppiä äläkä jää tyhjän päälle! - Väsyttää
Joo, kannattaa tosiaan hankkia jo se opiskelupaikka vaikka vaihtoon olisikin lähdössä. Ikinä ei tiedä mitä tapahtuu ja ainahan on hyvä pelata varman päälle. (: Moni ystävistäni lähti vaihtoon ensimmäisen vuoden lukiota käytyään, paitsi ne, joiden oli tarkoitus lähteä Japaniin vaihtoon, joutuivat sittenkin jäädä Suomeen ja näin ollen oli hyvä homma, että heillä tosiaan oli se koulutuspaikka jo valmiiksi.
Tosi moni ei tiedä peruskoulusta valmistuttuaankaan että mihin oikeen tahtovat. Sen takia se lukio olis ihan hyvä vaihtoehto sulle. Tosin varoituksen sana: älä hae lukioon jos opiskelu ei sua oikeasti kiinnosta. Minä tyhmä meinaan hain lukioon vaikka tiesin etukäteen olevani tosi huono ja laiska. Siitä ei seuraa kun harmaita hiuksia. - 12+34
Vaihtoon on hiukka vaikea päästä, jos ei ole missään koulussa. Yleensä tulevia pitkäaikaistyöttömiä luusereita ei vaihtoon oteta. Ja maksaako isä ja äiti edes, jos ei ole kouluun osannut hakea. Eli päätöstä et tee sinä itse pelkästään, vaan huoltajilla eli elättäjillä on myös sanansa sanottavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743042
- 712911
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191742- 271671
- 241667
- 201630
- 481307
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289- 381283