Kertokaahan asiantuntijat mielipiteenne tästä.
Avopuolisoni on juonut ehkä kymmenisen vuotta, aina humalahakuiseti. Ensin viikonloppuisin ja sitten työpaikan mentyä myös viikolla. Yleensä 3-6 päivän putkia.
Minulla tuli mittari täyteen ja ilmoitin etten enää puutu millään tavalla hänen juomisiinsa, sanoin että teen omat ratkaisuni sitten kun siltä tuntuu.
Hän säikähti ja nyt vannoo ettei enää juo...noh, en oikein jaksa uskoa tuota.
Ensinnäkin hän lopettaa juomistaan toisen ihmisen takia, ei itsensä ja olen niin monesti nähnyt vastaavanlaisia vannojia etten millään voi luottaa lupauksiin. Katson kyllä tässä aikani, kuinka käy.
Mitä mieltä olette, onko vastaavia kokemuksia ja kuinka pitkään puolisot ovat jaksaneet sinnitellä ilman minkäänlaista tukea (A-A, tai A-klinikka)?
Raittiuslupaukset
12
481
Vastaukset
- t. voipytty
Oikeassa olet siinä, että alkoholistin raittius pitää parhaiten, kun hän haluaa olla raitis itsensä takia.
Tutustu www.al-anon.fi/ ohjelmaan. A-klinikka tai AA:n avoryhmät olisivat eräs tapa ruveta selvittämään suhdettanne alkoholiin ym.- AA- kahvittelija
Vain AA tai alannon voi auttaa toipumaab!ihmisellä itsellään tai jumalalla ei ole kerrassaan tekemistä kavalan, parantumattoman ja jo syntymässä saatavan sairauden hoidon kannssa! Eikä ehdottomasti virallisella tervetdenhoidolla koulutettuine erikoislääkäreineen ja terapeutteinneen. Vain parantumattomasti sairaat alkoholistit voivat auttaa parantumattomasti sairaita alkoholisteja toipumaan, koska alkoholistihan ei voi parnatua koskaan!
- ====
Olet aivan oikeassa.
Ei kukaan lopeta juomistaan toisen vuoksi, eikä alkoholistien valoilla ja vannomisilla ole minkäänlaista merkitystä.
Jos omat rahkeet pitävään lopettamispäätökseen eivät riitä, niin eipä auta pakotetunoloisesti AA:ssa tai klinikallakaan juokseminen. Olen sitä mieltä, että lupaukset kuuluvat alkoholistin työkalupakkiin. Lupauksen antohetkellä hän voi itsekin uskoa pystyvänsä raittiuteen, taukoon, vähennykseen tms. Ei pysty kuitenkaan.
Kirjoittelin asiasta elokuussa -08 tälle palstalle näin:
Juopolle tärkein asia elämässä on alkoholi. Hänen maailmansa pyörii sen ympärillä ja kaikki on sille alistettu. Alkoholi on tärkeämpää kuin puoliso, lapset, vanhemmat, sisarukset, ihmissuhteet yleensä, ja kaikki muu.
Kuitenkin juoppo tarvitsee perheen tai vastaavanlaisen ihmissuhteen pitääkseen yllä sosiaalista kulissia. Tai rahan takia. Juomiskausien välillä hän yrittää vahvistaa asemaansa perheessään käyttäytymällä erinomaisen rakastettavasti, tekemällä palveluksia, olemalla huomaavainen, ostamalla lahjoja jne. Tämän käyttäytymismallin perustana on saada aikaan tilanne joka mahdollistaa juomisen aloittamisen uudelleen ilman, että kulissi (=perhe) romahtaa.
Tällä palstalla saa lukea usein kirjoituksia, joissa puoliso, useimmiten vaimo, kertoo että "minulla on maailman ihanin puoliso, kunhan hän vain ei joisi". Näiden viestien kirjoittajat eivät ymmärrä, että puoliso on "ihana" voidakseen juoda.
Koska asia on vaikea, sanon vielä toistamiseen, että juopon ajatusmaailmassa k a i k k i pyörii alkoholin ympärillä. Kun tiedostaa tämän, juopon käyttäytymisen omituisuudet selvenevät.- ap
Kiitos vastauksista!
Näinhän tuo kuvio tasan tarkkaan menee, hyvityksineen päivineen.
Tässä ei kai auta kuin hypätä pois junasta, luulen että avokillani on kuitenkin vielä paljon viinaa juomatta.
Huomaan sen monestakin asiasta, esim. jos joku törttöilee humalassa, se on hänen mielestään maailman parasta komediaa. Minua vaan ei enää naurata yhtään.- Kuoo5ic
Heh, heh...hyppäät pois junasta, koska miehesi on juomatta "väärästä" syystä, sinun takiasi. Olet mariseva oman pesän likaaja, ihme, että miehesi on kestänyt sinua näin kauan.
- salajuopon poika
Kuoo5ic kirjoitti:
Heh, heh...hyppäät pois junasta, koska miehesi on juomatta "väärästä" syystä, sinun takiasi. Olet mariseva oman pesän likaaja, ihme, että miehesi on kestänyt sinua näin kauan.
Mistä tulitkin ajatelleeksi, että kyseessä on mies?
- Olet nero
salajuopon poika kirjoitti:
Mistä tulitkin ajatelleeksi, että kyseessä on mies?
Ajattelin vain viestin marisevuuden ja ämmämäisyyden perusteella kirjoittajan olevan nainen, miten niin? Veikkaatko ämmämäisen kirjoittajan olevan naiseksi tekeytyneen miehen? Raittiina tänään -porukkaa? Heitit kiinnostavan ajatuksen!
- ap
Niinkö?
Pitäisikö tähän sitten jäädä kyttäämään ja odottelemaan, elämä on lyhyt...
Mieheni on ollut juomatta tasan 7 päivää joten en lippuja paljoa heiluttele.
Ja sitäpaitsi, en marise, hoidan oman osani suhteesta niin hyvin kuin osaan, mutta olen vitun väsynyt tekemään sen yksin.
Heh ja minä se olen tässä kestänyt näinkin kauan, ukko suorastaan anelee että otan hänet aina reissuiltaan takaisin.
Holisti mikä holisti. Ja nimenomaan syy on väärä ja sen takia en usko onnistumiseen.
Ja lopuksi, en ala kanssasi jankuttamaan enempää, et kertakaikkiaan tajua asioita. - salajuopon poika
Kyllä juoppo läheisilleen lupailla osaa, ikävä vaan että pettyä saavat. Usein juopossa on havaittavissa narsistin piirteitä, mikä tekee asiasta vielä hankalamman.
'Pian se kuihtuu ei se maljakossa kestä,
niin käy joka lupauksenkin'- Päivä kerrallaan
Pelasta itsesi, soita heti alannoniin ja ota avioero, vain se voi sinut enää pelastaa. Miehesi joutuu nöyrtymään kun joutuu phjalle ja kääntyy sitten AA-lahkoon, jonka palavereeissa joutuu kulkemaan lopunikänsä toipumassa. Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus. Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan. Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!
http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k
- tällainen tarina
Kyllä toiset pystyy pitkäänkin. Kuukausia. Itse entisessä liitossani yritin. Useita kertoja. Jostakin se syy juomiseen sitten löytyi. Vaimo ei mielestäni tsempannut tarpeeksi. Ei kehunut, päin vastoin. Jostakin muusta löytyi sitten vittuilemista. Kun ei muuta keksinyt alkoi pihtaamaan.
Lopulta sitten join taas. En paljon aluksi, mutta kuitenkin. Lopulta vaimo haki eroa. Ilmeisesti noudatti näitä tämänkin palstan ohjeita: Jätä se juoppo, pelasta elämäsi jne.., enkä minäkään pannut vastaan.
Viisi vuotta on kulunut ja olen elänyt uudessa parisuhteessa ja kas kummaa: Minä sen paremmin kuin uusi vaimoni emme juo. Emme ole juomatta sen takia, että emme voisi juoda. Alkoholi ei vain anna meille mitään sellaista, mitä emme kokisi ilman päihteitä. Ei tarvitse mitenkään sinnitellä edes.
En kuitenkaan osaa antaa sinulle neuvoja miten sinun tulisi menetellä puolisosi kanssa. Eivät osaa tämän palstan raitistuneet juopotkaan, vaikka saattavat luulla. Ihmiset ovat niin erilaisia. Jopa 'alkoholistitkin'.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465727Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5852160Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821161Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771013
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61926- 60897
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768